Announcement

Collapse
No announcement yet.

enduro eller supermotard för blandad körning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    enduro eller supermotard för blandad körning?

    Har vissa tankar på en hoj att lekåka på, blandad asfalt och grusvägskörning. har en husaberg fe350 för riktig endurokörning så blivande cykel ska inte användas till det.

    Sneglar lite på en KTM 625, funderingarna jag har gäller vilken cykel man skall titta efter i grundutförande. en supermotard som jag förser med tkc80 eller liknande däck. dvs. 17" fälgar eller kanske en enduro med liknande däcksmönster som funkar någorlunda på asfalt. 18-21" hjul.

    ett dyrare alternativ kan vara en 701 huskvarna. vilken modell bör jag utgå ifrån. motardvarianten är ju coolare. bättre frambroms mm. troligtvis hårdare fjädring än motsvarande enduro?

    #2
    Du kan ta en 625 SXC som är enduro/grus hoj me 18/21 hjul å köpa till motard hjul me större bromsskiva på framhjulet å ok hållare... Sen ställa fjädringen till lite hårdare, så funkar de bättre än köpa en 625 SMC... Den är mer bök å fixa 18/21 hjul till...

    Comment


      #3
      Jag vill ju gärna ha 17" hjul, funkar det på grus? tycker det ser coolare ut.

      Är fördelen med ditt alternativ JPT att fjädingen är bättre på en SXC ? på vilket sätt isåfall?

      En annan aspekt jag tänker på ifall jag hittar en äldre cykel är att en motard kanske är snyggare i skicket än motsvarande enduro, men samtidigt har motorn förstås gått hårdare...

      Det blir ju förstås ganska dyrt att skaffa en uppsättning motardhjul extra. tänkte att om SMC kommer färdig med det så är det ju en fördel. borde inte kosta 8-10 tusen att modda fjädringen på en smc?

      Comment


        #4
        Det finns nog lika många åsikter om detta som det finns MC-ägare. Men om man skiter i utseendet och bara vill ha en moppe som klarar högt tempo nästan överallt så tror jag mest på en 650-800 med hög sittställning, långslagig fjädring, 18/21 hjul och dual-sport däck.
        En 800 vinner på motorväg och förlorar på skogsväg. Tvärtom med 650. En prioriteringsfråga. Jag har kört 17000 mil med 1150GS, 1200GS, 800GS och nu senast på tre olika 690 Enduro.
        Jag uppfattar en urstark 690E (eller 701) som helt överlägsen för uppgiften. Strunta i onödig slipon och motardhjul. Satsa på större tank och komfortsadel. F n har jag dubbla hjulkit. Ett med dual-sport däck och ett med knotterdäck. Båda 18/21. Testat 17/17 men det funkade inte bra.

        Du får en mycket effektiv lösning genom köpa en gammal 690 med 18/21 och förse den med större tank.
        HMR

        The art event!

        Comment


          #5
          Motard blir nog nervös på grusväg, ej provat med riktiga grusdäck på 17" men hojen känns för kort, jag tror motardens brantare gaffelvinkel blir en nackdel i ditt fall.
          Last edited by fiBula; 06-02-2016, 12:10 PM.
          Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

          Comment


            #6
            Originally posted by fiBula View Post
            Motard blir nog nervös på grusväg, ej provat med riktiga grusdäck på 17" men hojen känns för kort, jag tror motardens brantare gaffelvinkel blir en nackdel i ditt fall.
            Enduron har brantare gaffelvinkel än motarden. Därav blir enduron mer nervös med 17" än sumo-varianten.

            Jag har en 690 SMC med 21/18" på, och det funkar fin fint. Enda nackdelen är att fjädringen är för hård när det blir lite bumpigt vid högre fart. Men har man inga ambitioner att vara Johnny Walker funkar det utmärkt.
            Hade jag köpt idag så hade jag gjort som HMR, en 690 enduro + en extra uppsättning 21/18" fälgar. Ett par med knotter, och ett par lite mer asfaltsbentonade för lite längre resor.

            Comment

            Working...
            X