Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mönsterås - Växjö

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mönsterås - Växjö

Direkt efter hemkomst ringde jag Anderssonskan – Magdalena Andersson, alltså – och bad henne skriva in en tydlig formulering om en extra brandbeskattning av samtliga smålänningar i nästa års budgetproposition. Har man tillgång till detta ska man beskattas extra!

Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	1.00 MB
ID:	876192
    Avlstning i Mönsterås i fint aprilväder

Som rubriken möjligen kan antyda har några varit ute och lekt i smålandsskogarna och historien går så här:
    Förra året var jag på jobb nere i södra Sverige och kunde inte undgå att notera att skogarna där nere såg lite annorlunda ut jämfört mot här lite längre norrut. Jag bestämde mig för att kolla upp detta, och direkt efter hemkomst zoomade jag in på enirokartan bara för att hålla på att ramla ur soffan av pur grusvägsupphetsning.

Name:	2.jpg
Size:	925.9 KB
ID:	876191 Click image for larger version

Name:	3.jpg
Size:	960.0 KB
ID:	876190
    Typisk pinkepaus och typisk mindre traktorväg (f.d. traktorväg nästan)

Mot bakgrund av vissa insikter från tidigare rekningar hemmifrån soffan insåg jag direkt flera saker: Här fanns områden med myriader av skogs- och traktorvägar, dessa vägar hängde ihop i långt större utsträckning än jag annars var van vid och att det endast på ett fåtal ställen verkade ligga gårdar där dessa krokvägar började eller slutade. Inte mycket bommar verkade det vara heller.
    Alltså blev det till att kartreka under vintern, och efter konsulterande av diverse topografiska kartor och satellitbilder så snickrades en rutt för en 2-dagarsrepa ihop. En liten grupp kunde i förra veckan med kort varsel släppa allt viktigt och vika den gångna helgen till skogslek i småland och jag ska inte bli långrandig utan ska bara kort beskriva vad vi gjorde.

Tidig uppstigning på lördagsmorgonen, 40 mil skåpbiltransport ned till Mönsterås, avlastning och start kl 10:20 för cirkus 28 skogsmil med hotelldestination i Växjö. Pizzerian i Älghult finns IRL, och det är man glad för när man kommer dit, men däremot hade vi nog i sanningens namn ätit bättre deg. Automatstationer med 95-oktanigt smask finns i Älghult, Alsterbro och Lenhovda och det är man också glad för. På återresan gästade vi en pizzeria i Kosta efter att ha gästat bensinmacken på samma ort.

Name:	20160410_111733.jpg
Size:	977.0 KB
ID:	876193 Click image for larger version

Name:	20160410_111722.jpg
Size:	943.6 KB
ID:	876194 Click image for larger version

Name:	4.jpg
Size:	967.3 KB
ID:	876195

Vägarna var/är helt sanslösa. Det kändes som att 80 % av det vi körde utgjordes av dessa härligt krokiga och småkuperade små skogsvägar, ofta genom gles tallskog där man hade god sikt. Jag minns flera gånger när vi svängt in på en ny väg och GPS:en konstaterade typ 3,2 km till nästa vägbyte samtidigt som det där småkrokiga strecket som representerade vägen framöver fyllde precis hela GPS-skärmen. Det var bara att ta nytt grepp och styret och fortsätta åka – som det mesta av det bästa och det ville liksom aldrig ta slut. Men detta kom som sagt inte på bild den här gången.

Jag tror vi mötte en bil på två dagar (på en lite större grusväg), vi såg två vandrare vid ett tillfälle vika in på en stig en bit framför oss och vi såg en massa rådjursrumpor hoppa runt i de oftast glesa skogarna. I övrigt helt tomt i terrängen och dammfritt var det också som grädde på moset. Ett fåtal bommar och någon enstaka skylt som den med negativ läggning skulle kunna tolka som att bilar och cyklar med motorer på inte skulle vara det som önskades allra mest. Vi blev som vanligt aldrig helt på det klara med vad de där skyltarna egentligen var menade att betyda, så vi sket i att försöka…

Name:	20160410_150707.jpg
Size:	1.09 MB
ID:	876201
    Med lite diken, lera och vindfällen blir sådana här vägar snabbt till enduro

Inte mycket till fotograferande blev det. Några gånger tvingade jag mig att stanna för att dokumenterar i alla fall lite och ni kan ju själva se hur det såg ut just där och då. Fast aldrig på de där småhoppiga vägarna med krön var 30:e meter och lika tätt mellan svängarna för där hade vi fullt sjå med annat.

Name:	5.jpg
Size:	1.00 MB
ID:	876198

En och annan ”mindre skogsväg” fick binda ihop traktorvägarna och just här fick Janne för sig att 690n nog skulle må lite bättre om den fick gå till höger om det spår som två andra redan hade svarvat upp. Janne hade fel. Janne fick resa ovanför styret. Janne fick bada.

Name:	20160410_093355.jpg
Size:	1.03 MB
ID:	876197 Click image for larger version

Name:	20160410_094202.jpg
Size:	1.04 MB
ID:	876196

Här fick Gurra för sig att ta en alldeles egen väg förbi ett vindfälle men hade inte fattat att man ska hålla sig till höjderna och inte till sänkorna, speciellt inte när det är fullt av väl synliga bäckar i de senare. Tre halvstadiga herrar kunde endast med stor möda baxa skrotet på sida för att sedan dra upp ett hjul i taget.

Name:	20160410_150751.jpg
Size:	1.14 MB
ID:	876200
    Inte alltid var vägsträckningen helt enkel att återfinna IRL

Den med skarp blick har noterat den slimmade packningen vi reste i, och ändå hade vi slangar och erforderliga verktyg med oss (helt i onödan skulle det visa sig). Ni skulle sett oss på lördagskvällen när Gurra stolpade ned i Fina Restaurangen på Best Western i Växjö iför endast långkallingar, strumpor och en t-tröja. Inte fan går det att köra en hoj om man lastar ned den med onödig barlast som ett par brallor och dojor inte!

Name:	20160410_112422_resized.jpg
Size:	612.9 KB
ID:	876199
    Här tog vägen slut. Två smala och tveksamma träspångar över mycket och djupt vatten blev för mycket.

Sååå. Om du funderar på var du ska åka grushoj så kanske du fått lite mer input av det här. Den som inte kan göra en bra rutt i det här området, den ska nog börja fundera på att göra något helt annat för det här är straffspark mot ett totalt övergivet mål. Och vilket mål sedan!

Den sammanfattade epitetet i bilen på väg hem i söndags kväll var:
    - Maaaddafakka!

Till nästa gång
    / Tjing
    Last edited by PerDanielEdman; 04-12-2016, 08:41 PM.

Tja, det är inte för inte som våra B2B-körningar brukar bli fulltecknade på mindre än en grisblink... :)
    070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by StefanW View Post
      Tja, det är inte för inte som våra B2B-körningar brukar bli fulltecknade på mindre än en grisblink... :)
      Word...
      KTM 570 SXS m. MRS
      ---------------------------------------
      Blogg om Tuareg-rallyt 2010
      Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
      www.raiddesigns.com

Comment

E inte alla era helger med sånna här?
        /Palle

Comment

Lita inte på den där Edman, han försöker bara att få alla andra nollåttor att köra söderut så han får skogarna runt stan för sig själv. Det såg ni ju själva på bilderna att det inte går att köra åt det här hållet, bara fullt av träsk, mossar, vindfällen och fartkameror. Det är bara av ren vänlighet som jag försöker varna er att komma häråt, vi kan inte ens själva köra här!
          För transportsträckorna i livet: Terrano -88
          När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
          I skogen: Husqvarna 245dx & 42
          För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Låter fint!
            Synd att man va tvungen att stanna hemma å beskära pelargonerna just denna helg...
            /Linus
            XR 650R
            EXC 250F
            YFM 350FW

Comment

Originally posted by StefanW View Post
              Apropå det - börjar det inte bli dax för en ny B2B...?
              ;)
              XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Originally posted by El Presidente View Post
                Apropå det - börjar det inte bli dax för en ny B2B...?
                ;)
                Word!

/Mvh en gasglad jävel... :)
                Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Småland är ett paradis 👍

Sent from my iPåne
                  Carla

Comment

Tack Danlel för en grym repa.
                    Just hemkommen från LA USA o six flaggs bergodalbanor (värden högsta snabbaste mm )
                    Det här var coolare.
                    Lätt packning ... Dom vart impade på Best Western Resturang när jag klev in med minna Tensson värstingar o kolfiber strumpor(du är bra avis)
                    GSM

Comment

Det var toppen, tackar allra ödmjukast! Skrattar fortfarande när jag tänker på Gunnars entré in till restaurangen, och en lätt förlägen "hovmästare" som försöker finna sig i situationen. Kör snyggt/ J
                      Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse

Comment

Lät ju som ett helt underbart litet äventyr! Vill du dela med dig av rutten?
                        /Dante

Comment

Working...
                        X