Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda CRF 1000L - Africa Twin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Honda CRF 1000L - Africa Twin

Då jag gått och impulsköpt en CRF1000L ABS i ljuvlig Vit/Röd/Blå/Guld så tänkte jag att det kanske finns någon mer här som gjort nåt liknande... Det finns iofs en tråd ämnad denna hoj, men då den mer handlar om spekulationer och numera videos på provkörningar lite överallt, så tänkte jag att denna skulle röra egna erfarenheter och tips. Den är ju inte heller "På gång" längre.

Har hittills bara kört hem den från handlaren ca två mil och kan inte på något sätt göra en egen recension.

Hinner förhoppningsvis ut i morgon på en liten tur.

Mitt första projekt blir att bygga en adapterplatta för min gamla Givibox så jag kan montera den för pendling till och från jobbet.

Motivera gärna varför du valde just Honda om man jämför med KTM990 mfl offroad lok! :)
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

Comment

Det ska jag göra...
      Om man inte kan motivera varför man kör just den hoj man kör så antar jag att hojen endast är till för att ta en från punkt a till b och då antagligen är en skoter.

Till att börja med så kör jag mellan 600 och 700 mil per år. Av dessa är ca 100 utanför asfalten.

Jag använder hojen till att
      1. Köra till och från jobbet. Här hade jag lika gärna kunna ha en el-skoter med en toppfart på 80.
      2. Köra lite längre landsvägsturer (och förhoppningsvis även få med mig frugan)
      3. Köra grus och stigar

Mitt hushåll har för närvarande en MC-WAF* på bara 1
      Så då har vi kommit fram till att jag ska ha en offroad-hoj

Jag har tidigare kört enstånka, men nu är jag lite bekvämare av mig och åker gärna vibrationsfritt när ändå underlaget är plant.
      Så minst två burkar ska den ha.

Då vi pratar köra stigar och att jag är dryga 170 cm så går alla 1200 + bort. Detta beslut är kanske inte helt vetenskapligt baserat, men jag vill inte ha en så stor motor.

Kvar har vi då (om vi pratar sprojtans hojar)

BMW 800 GS
      Triumph Tiger 800
      KTM 1050
      Honda CRF 1000L

Min polare (och offroadhoj-mentor), vi kan kalla honom Johan då han faktiskt heter så, kör KTM 990.
      Han har hävdat i många år att denna hoj är den enda man behöver. Nu har han dock börjat köra enduro, så där sprack det...
      Men är nog beredd att hålla med honom.

När jag fortfarande körde min Dominator trodde jag att jag ville ha en BMW 800 GS fram till att jag testade den. Jag försökte verkligen tycka att den var den ultlimata hojen och inbillade mig att den var bra. I fem minuter.
      Men det sa aldrig klick.

Tre kvar...

KTM har aldrig riktigt heller fått igång ha-begäret. Ruggigt bra hojar vad jag förstår, men inte på något sätt lockat mig ordentligt.
      Dessutom kändes 1050 som en snik-1190 när jag kikade på den på mässan.

Kvar är då Tiger 800 och Africa Twin.

Men så kom True Adventure-historien, och då blev man ju lite helt klart intresserad.
      Lessen Triumph, det enda reella alternativet. Den där dagen hösten 2014 då True Adventure presenterades i Milano förpassades du till ett "i väntan på"-habegär.

Vi hoppar tillbaka lite i tiden. Våren/försommaren 2013 så går Dompan sönder. Motorn går inte längre runt.
      Har redan bytt motor en gång, och nu får det vara nog.

Då jag är nybliven husägare är min hoj-budget ganska stram. Men en prisvärd Africa Twin finns att köpa i goa Götet. Den där legendariska hojen man alltid sneglat på.
      Helt plötsligt har jag hittat rätt...

Februari 2016:
      Jag är inne på min tredje Honda Civic, och är en nöjd XRV 750-ägare.
      Dreglar över nya Africa Twinen som ska komma ut i butik i dagarna. Har kikat på alla hype-filmerna från Honda massor av gånger.
      Är ju lite an en Honda-fanboy av nån outgrundlig anledning.
      Tänker att en True Adventure/(numera CRF 1000L) kan man ju kanske köpa beggad om några år.

På köksbordet ligger MC-Folket med Elvings provkörningsreportage uppe, Jag kikar på nån video med provkörning i Sydafrika, då jag fått reklam med lanseringserbjudande från Honda.

Just då kommer min älskade fru och säger: Men ska du inte slå till och köpa en då?

Och på den vägen är det...

*Wife Acceptance Factor

Comment

Och när jag läser mitt inlägg igen känner jag att jag kanske utelämnat nåt.
        Men vi kan sammanfatta det hela med.
        Honda-fanboy
        BMW F800GS impade inte på mig
        Underbar fru
        ...och sorry Triumph, du fick aldrig en chans

:)

Comment

Nu har jag kört ca 150 mil. Det mesta på asfalt, till och från jobbet.

Funkar kanon som pendlarhoj, och man tar sig fram ganska lätt mellan bilarna på Bergslagsvägen.
          Originalljuddämparen låter tillräckligt, så jag ser inget behov för min del att byta ut den. Ser ingen direkt vinning i varken viktminskning eller effektökning. Dessutom tycker jag inte någon jag hittills sett ser särskilt bra ut på hojen. Den enda som sett lite ok ut är Remus tror jag. Men där tycker säkert andra annorlunda... :) Att vrida på sådär lagom vid 3700 känns riktigt nice

Att blinkers och tuta bytt plats bland reglagen stör mig faktiskt inte det minsta, vilket jag trodde det skulle göra.

Har monterat på min gamla Givitoppbox för jobbpendlingen och en mobilhållare på fågelpinnen innanför rutan vilket funkar bra.

Hondas värmehandtag är inte värda priset (3600 + montering), men är snygga och funkar vid 8 grader och varmare.
          Dimljusen + monterings(skydds?)bågen är inte heller direkt gratis, men ljusen gör att man syns betydligt bättre och är ruggigt snygga tycker jag.

Så idag fick jag äntligen testa lite grus med... Hondas Original-Dunlop-ostar fortfarande. Men på de torra fina grusvägar jag åkt på idag har de funkat hyffsat. Fjädringen har fått jobba en del, då jämnheten på vägen var mer traktorstig än grusväg. Inga problem med genomslag och allt kändes bra. Konstaterade att man måste ha antispinn på lägsta inställningen, eller helt enkelt stänga av den för att det ska gå att köra på grus. Men med antispinn i läge "minst klåfingrig" går det faktiskt att slå på rätt feta bredställ ändå...

Comment

Det tycker jag var en bra motivering - och jag kör 950.

Ska också ha en CRF1000 när jag blir gammal.
            Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
            950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Köpte Bike nr 05/2016 idag pga test mellan nya Honda Africa Twin CRF1000, KTM 1050, BMWF 800 GSA och Triumph Tiger 800 XCA.

Testvinnare blev Hondan! Den fick 187 poäng mot 176 för KTM, 174 för Triumph och 169 för BMW. Alla fyra testförarna valde Hondan som sin favorit.

Slutorden är dessa: "Honda Africa Twin blir testets vinnare och den överträffar förväntningarna. Vart vi än styr styr är den som fisken i vattnet. Medan de övriga snarare är gathojar som även lämpar sig till offroad är Hondan en offroadhoj som passar utmärkt på gata. Den är lätthanterlig, motorn är rapp, fjädringen är fint inställd och komforten ligger på en hög nivå. Africa Twin är av högsta kvalitet och känns genomtänkt på alla sätt. Även om den är klart dyrast i inköp ger den utan tvekan mest valuta för pengarna."
              Finskt underbart grusbus med AT och ST - https://www.youtube.com/watch?v=YvkwStLccZE
              Africa Twin Ralli 2013 - https://www.youtube.com/watch?v=gqc6uajYzn4
              Africa Twin Ralli 2014 - https://www.youtube.com/watch?v=m1AfbHAfFgg

Comment

Originally posted by Bertilla View Post
                Köpte Bike nr 05/2016 idag pga test mellan nya Honda Africa Twin CRF1000, KTM 1050, BMWF 800 GSA och Triumph Tiger 800 XCA.

Testvinnare blev Hondan! Den fick 187 poäng mot 176 för KTM, 174 för Triumph och 169 för BMW. Alla fyra testförarna valde Hondan som sin favorit.

Slutorden är dessa: "Honda Africa Twin blir testets vinnare och den överträffar förväntningarna. Vart vi än styr styr är den som fisken i vattnet. Medan de övriga snarare är gathojar som även lämpar sig till offroad är Hondan en offroadhoj som passar utmärkt på gata. Den är lätthanterlig, motorn är rapp, fjädringen är fint inställd och komforten ligger på en hög nivå. Africa Twin är av högsta kvalitet och känns genomtänkt på alla sätt. Även om den är klart dyrast i inköp ger den utan tvekan mest valuta för pengarna."
                OK, då vet vi att Honda köpt mest annonsutrymme i det numret då.

Comment

...eller så kanske den helt enkel är bättre än dom andra. - Nä, så kan det ju inte vara !!
                  Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt.

Comment

Originally posted by Kolja View Post
                    OK, då vet vi att Honda köpt mest annonsutrymme i det numret då.
                    Vad menar du med detta? Har du kört dessa hojar? Intressant! Låt oss höra dina relevanta argument till varför denna test inte var trovärdig...
                    Last edited by Bertilla; 05-09-2016, 08:14 PM.
                    Finskt underbart grusbus med AT och ST - https://www.youtube.com/watch?v=YvkwStLccZE
                    Africa Twin Ralli 2013 - https://www.youtube.com/watch?v=gqc6uajYzn4
                    Africa Twin Ralli 2014 - https://www.youtube.com/watch?v=m1AfbHAfFgg

Comment

Vad menar du med detta? Har du kört dessa hojar? Intressant! Låt oss höra dina relevanta argument till varför denna test inte var trovärdig...
                      Snälla, ta inte allt så gravallvarligt. Det är bara en hög med plåt o plast. En test i en tidning säger ingenting. Nästa nummer är någonting annat bäst utifrån någon diffus poängsummering.
                      Last edited by Kolja; 05-09-2016, 09:42 PM.

Comment

OK, då vet vi att betygssättarna fick låna varsin Affe ngra veckor "som tack".

Carl A, oleg. retsticka

Comment

Idag när jag klev av hojen när jag kommit hem stod vägmätaren på 10 000 km (tripmätare B som jag aldrig nollställt stod bara på 9999,9 km, men vi kan ju avrunda uppåt).

Så vad säger min tusenmilatest då?
                          Är jag nöjd?
                          JA

Skulle jag köpt en annan hoj?
                          Kanske DCT-modellen... Har fortfarande inte testat den, men i stort sett alla som faktiskt kört den på grus verkar ju sjukt nöjda.

Om jag fick ändra/lägga till en grej, vad skulle det vara?
                          Cruise control. De gånger man faktiskt åker långt hade det ju varit trevligt att kunna vila högerhanden en stund...

Lagom till Adventure Days tog jag med mig mina hjul långt ut i Nackas obyggd för att få på lite tuffare däck. Höll mig dock lite mainstream och skickade på TKC 80, vilka fungerat precis som väntat.
                          På vägarna i södra Dalarna skötte sig hojen mycket bra. Det enda negativa var ju att på en ny hoj så är man lite mer rädd om den.

Har inte gjort några större förändringar eller utsmyckningar. Men ett par fetare fotpinnar (som egentligen passar XR650) inhandlades på ebay för ca 17 pund. Rekommenderas verkligen. Har också försett vindrutan med en liten vindavvisare jag hittar på aliexpress. Väl på plats gör den stor skillnad på motorvägen. Kvaliteten på denna produkt är dock något tveksam... Den ska vara justerbar, men snabbklämmorna är riktigt kassa, så väl på plats får den sitta kvar.

Lite siffror också...

Med min ganska blandade körning (Pendling Hässelby-Globen till Motorväg 17 mil till landet) har hojen snittat 4.92 l / 100 km.
                          Jag brukar tanka när jag kört 32 - 36 mil, och har vid något tillfälle passerat 40 mil innan tankning

100-milaservicen kostade 2041 kr
                          600-milaservice 1758 kr
                          Båda utförda på fordonsbolaget (fd Hondacity)

Har även fått "SET"-knappen på vänster reglage utbytt (Tror de bytte ut hela reglagemodulen) efter att knappen slutat fjädra ut efter Adventure Days

Om någon har tips på handtagsmuffar som passar över handtagsskydden så vore jag glad om jag fick ta del av dem.
                          Biltemas är på tok för tajta för att funka, även om man sprättar upp dem.

Comment

Jag ångrar inte att jag köpte en med DCT iaf, testade enbart en vanlig men lästa mycket gott om DCTn så chansade på den, vilket visade sig vara helt rätt! Snålkört min på 0.41 men ligger nog vanligtvis på 0.5-0.6 med väskor och inspirerad körning, kört med TKC80 sedan 1200-mila servicen. Är idag uppe i strax över 1400 mil och tror det var igår som min set-knapp fastnade så ska höra av mig till återförsäljaren.

Comment

You bought the wrong bike!

http://www.cycleworld.com/honda-afri...iant-dirt-bike
                              KTM 570 SXS m. MRS
                              ---------------------------------------
                              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                              www.raiddesigns.com

Comment

Working...
                              X