Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690 RFR tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oden
    replied
    Originally posted by DanielB View Post

    Hur ser den gamla ut som en jämförelse? :)
    Handtaget var borta då jag köpte hojen. Bytte hjullager, packboxar och distanser för några år sedan. Vet inte när jag bytte framdäck sist men axeln hade rostat fast i de nya lagren vilket var underligt då jag är noga med att fetta in. För att få ut axeln blev den misshandlad men går att använda, det är som ett rör nu då "locket" där handtaget sitter lossnade, rostangripen osv.

    Leave a comment:


  • DanielB
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Ny axel kom igår (LPR). Otroligt att få se en helt ny och oanvänd
    Hur ser den gamla ut som en jämförelse? :)

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Ny axel kom igår (LPR). Otroligt att få se en helt ny och oanvänd

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Fet. Vad är det för sadelöverdrag?
    Vad har du för effekt i maskin?
    Galon?

    Som en trimmad KTM 690 Enduro 2011.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Fet. Vad är det för sadelöverdrag?
    Vad har du för effekt i maskin?

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Fick tag i en sadel av en tjomme i Chile. Bra pris.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Hur går det här då? Näågot nytt??
    Nä, inget nytt tror jag. Var ut och gasade för några veckor sedan, den går skitbra.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Hur går det här då? Näågot nytt??

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    bakslag

    En liten update på denna saga.

    Det blev lite fel med nya nedre fästena för tanken. Tanken satt för högt och CC avståndet mellan fästhålen för sadeln blev för snävt vilket resulterade i att tankjäveln sprack av en kombination av tyngd på bakre kuddarna och att tanken spändes ut. Ny tank 7630721300028A kostar idag 9095kr på ktmshop.se men jag fick köpa en ny (olackad) betydligt billigare av Lyndon Poskitt (tack för det). Problemet hände redan i början på sommaren 2017 och åtgärdades på våren 2018. Jag fick rätt CC mått (740mm) av Mikael Berglund.

    Det kostar att vara med, men denna hoj kommer att hålla länge och bara öka i värde.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Kul tråd! Precis så som det ska vara med lagom förhållande bild:text. Bor du i Jokkmokk??
    Ja, än så länge. Veckopendlar för ett jobb i Luleå.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Kul tråd! Precis så som det ska vara med lagom förhållande bild:text. Bor du i Jokkmokk??

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Angående de extra frilägena.

    Efter ytterligare ett telefonsamtal med Kalevi så kan man fila till kammarna på 75034015000 så att växlarna dras in (mer) automatiskt.

    75034015000 kostar bara 335kr.

    Så, kontentan av detta är att en standard 690 kan åtgärdas med relativt enkla medel och är inte allt för dyrt. Det kan bli riktigt dyrt om lådan rasar vilket är välkänt att det kan hända på grund av detta.

    Packning 76213050044 142kr
    Starkare Fjäder 60034023100 92kr
    Fila till 75034015000

    2017-08-22 Kalevi svarade på facebook med två bilder som jag lägger upp här som referens och hoppas det är OK från honom. Detta blir nog vinterns pyssel:

    "Hej Oden, här kommer bilder. Fjädern, den kraftigare bör bytas varje år. Från tvåan och uppåt, men bara på denna sida som visas (uppväxling)."

    Click image for larger version

Name:	21083121_10154999182329423_6244893069622373738_o.jpg
Views:	1
Size:	271.2 KB
ID:	851363Click image for larger version

Name:	20934998_10154999182679423_3367444354206517442_o.jpg
Views:	1
Size:	299.2 KB
ID:	851364

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Uppdaterade inlägget ovan med lite bildtext med just så pass mycket text att även curlade ungdomar orkar läsa tror jag, i annat fall kan ni säkert be mamma att läsa högt åt er.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Delvis "LPR konvertering".

    Fyller på med lite bilder från ombyggnationen av hojen med 450 RFR baktank och sadel, LPR grejer mm.

    Någon kväll skriver jag kommentarer till bilderna. Inlägget uppdateras fortlöpande.

    Efter mycket om och men kom så sist tanken och sadeln jag köpte via en italjensk-tysk som blåste mig på pengar. Kolla på http://advrider.com/index.php?threads/beware-of-fraudulent-inmate.1039522/
    Click image for larger version

Name:	DSC_0403.jpg
Views:	1
Size:	425.9 KB
ID:	849331Click image for larger version

Name:	DSC_0405.jpg
Views:	1
Size:	393.8 KB
ID:	849333Click image for larger version

Name:	DSC_0406.jpg
Views:	1
Size:	406.4 KB
ID:	849336Click image for larger version

Name:	DSC_0404.jpg
Views:	1
Size:	399.3 KB
ID:	849332Click image for larger version

Name:	DSC_0421.jpg
Views:	1
Size:	902.3 KB
ID:	849341
    Framskärmen (kolfiber) köpt från Carbon Fox. Sisådär kvalitet och finish. Lackat i Jokkmokk.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0363.jpg
Views:	1
Size:	447.0 KB
ID:	849334
    Kåpsetet köpt av kapten, specialtillverkat i glasfiber UTAN gelcoat. Lackat i Jokkmokk.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0360.jpg
Views:	1
Size:	531.9 KB
ID:	849335
    Grejer från ER passar.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0408.jpg
Views:	1
Size:	449.0 KB
ID:	849337Click image for larger version

Name:	DSC_0409.jpg
Views:	1
Size:	463.6 KB
ID:	849338
    Ljuddämparfästen, LPR
    Click image for larger version

Name:	DSC_0419.jpg
Views:	1
Size:	554.7 KB
ID:	849339
    Hasplåt, LPR
    Click image for larger version

Name:	DSC_0420.jpg
Views:	1
Size:	428.1 KB
ID:	849340
    Batterilåda, LPR, snyggt men tar i tanken i bakkant.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0426.jpg
Views:	1
Size:	472.3 KB
ID:	849342Click image for larger version

Name:	DSC_0427.jpg
Views:	1
Size:	420.6 KB
ID:	849343Click image for larger version

Name:	DSC_0428.jpg
Views:	1
Size:	322.2 KB
ID:	849344
    Ramen som den såg ut efter slakt.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0709.jpg
Views:	1
Size:	885.7 KB
ID:	849345
    Nya tanken passar dåligt.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0728.jpg
Views:	1
Size:	540.2 KB
ID:	849346Click image for larger version

Name:	DSC_0729.jpg
Views:	1
Size:	378.0 KB
ID:	849347
    Ramren, försök till blästing inför modifiering.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0760.jpg
Views:	1
Size:	649.4 KB
ID:	849348
    Gav upp och lämnade till Luleå Bläster och Lack.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0772.jpg
Views:	1
Size:	589.1 KB
ID:	849349
    Lars Carlsson fixade nytt nedre tankfäste.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0788.jpg
Views:	1
Size:	433.9 KB
ID:	849350
    Lämnade in för pulverlack på Luleå Industrilack.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0823.jpg
Views:	1
Size:	375.3 KB
ID:	849351Click image for larger version

Name:	DSC_0824.jpg
Views:	1
Size:	501.6 KB
ID:	849352
    KTMs tama försök att märka ramen med VIN, försvann direkt vid blästring, Nybergs Mekaniska skar ut en plåt med VIN som Kolbäck gjorde i CAD-mjukvara. JRThump hjälpte mig att TIG-punkta fast VIN med superspecial cromoly tillsatstråd tillhandahållen av Lars Carlsson. Ser riktigt bra ut efter lack.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0765.jpg
Views:	1
Size:	524.0 KB
ID:	849355Click image for larger version

Name:	DSC_0799.jpg
Views:	1
Size:	623.9 KB
ID:	849354Click image for larger version

Name:	DSC_0814.jpg
Views:	1
Size:	535.8 KB
ID:	849353Click image for larger version

Name:	DSC_0825.jpg
Views:	1
Size:	470.2 KB
ID:	849356
    Diverse delar före och efter blästring. (blästrade själv)
    Click image for larger version

Name:	DSC_0780.jpg
Views:	1
Size:	841.7 KB
ID:	849357Click image for larger version

Name:	DSC_0781.jpg
Views:	1
Size:	838.7 KB
ID:	849358Click image for larger version

Name:	DSC_0783.jpg
Views:	1
Size:	683.8 KB
ID:	849359Click image for larger version

Name:	DSC_0784.jpg
Views:	1
Size:	629.2 KB
ID:	849360Click image for larger version

Name:	DSC_0785.jpg
Views:	1
Size:	621.7 KB
ID:	849361Click image for larger version

Name:	DSC_0793.jpg
Views:	1
Size:	432.2 KB
ID:	849362Click image for larger version

Name:	DSC_0794.jpg
Views:	1
Size:	600.0 KB
ID:	849363Click image for larger version

Name:	DSC_0806.jpg
Views:	1
Size:	557.8 KB
ID:	849364Click image for larger version

Name:	DSC_0786.jpg
Views:	1
Size:	885.5 KB
ID:	849365
    Delarna efter pulverlack och bromsrenovering bak.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0826.jpg
Views:	1
Size:	678.3 KB
ID:	849366Click image for larger version

Name:	DSC_0829.jpg
Views:	1
Size:	553.2 KB
ID:	849367Click image for larger version

Name:	DSC_0830.jpg
Views:	1
Size:	572.5 KB
ID:	849368Click image for larger version

Name:	DSC_0832.jpg
Views:	1
Size:	534.7 KB
ID:	849370
    Renoverade bakbromsen.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0833.jpg
Views:	1
Size:	816.6 KB
ID:	849371Click image for larger version

Name:	DSC_0834.jpg
Views:	1
Size:	591.4 KB
ID:	849372
    Det blir fint.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0831.jpg
Views:	1
Size:	596.5 KB
ID:	849369Click image for larger version

Name:	DSC_0835.jpg
Views:	1
Size:	638.0 KB
ID:	849373
    Var ned till Skellefteå till Dirty och servade dämparen, samtidigt vändes gasbehållaren så att det passar till tanken.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0848.jpg
Views:	1
Size:	635.8 KB
ID:	849374Click image for larger version

Name:	DSC_0854.jpg
Views:	1
Size:	673.6 KB
ID:	849375Click image for larger version

Name:	DSC_0855.jpg
Views:	1
Size:	574.8 KB
ID:	849376
    Smörjer upp svingen på matbordet.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0849.jpg
Views:	1
Size:	623.6 KB
ID:	849377
    På ett hjul.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0851.jpg
Views:	1
Size:	823.1 KB
ID:	849378
    Detaljbild.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0853.jpg
Views:	1
Size:	647.6 KB
ID:	849380
    På två hjul
    Click image for larger version

Name:	DSC_0852.jpg
Views:	1
Size:	707.8 KB
ID:	849379
    Var och fixade en kopplingsslang på Hydroscand i Luleå, Larsjos hjälpte med det.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0858.jpg
Views:	1
Size:	644.8 KB
ID:	849381
    Lackade tankarna på Jussis Autolack i Luleå. De missade inledningsvis att det skulle maskeras för att kunna se nivån i tankarna, tog detta muntligt och skriftligt med dem innan men trots det blev det fel. Det tog extra tid att färdigställa men blev riktigt bra!
    Click image for larger version

Name:	DSC_0864.jpg
Views:	1
Size:	513.5 KB
ID:	849382

    To be continued...
    Last edited by oden; 06-26-2018, 10:39 AM.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Såg nyss detta i en grupp på fejan:

    http://www.ktmtwins.com/factory-690-shift-kit
    https://www.youtube.com/watch?v=zNC1kEu8u70
    http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodKTM,690.htm

    Man byter ut 75034024044 med en liknande modell fast med kullager. Troligen är fjädern hårdare också.

    Det vore intressant att höra recension om någon köper detta kit?

    En liten update om det här medan jag minns.

    Någon poängterade att en tidigare KTMmotor (LC4?) hade just den här lösningen med kullager men det vibrerar så jävligt att kulorna skakade lös och... KTM slutade med den lösningen av den orsaken. Så, det kan vara klokt att kolla upp det här ordentligt så det inte plötsligt ramlar lös kulor från kullagret med den där tredjepartslösningen.

    Leave a comment:

Working...
X