Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690 RFR tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Fet. Vad är det för sadelöverdrag?
    Vad har du för effekt i maskin?
    Galon?

    Som en trimmad KTM 690 Enduro 2011.

    Comment


      #92
      Ny axel kom igår (LPR). Otroligt att få se en helt ny och oanvänd

      Comment


        #93
        Originally posted by oden View Post
        Ny axel kom igår (LPR). Otroligt att få se en helt ny och oanvänd
        Hur ser den gamla ut som en jämförelse? :)

        Comment


          #94
          Originally posted by DanielB View Post

          Hur ser den gamla ut som en jämförelse? :)
          Handtaget var borta då jag köpte hojen. Bytte hjullager, packboxar och distanser för några år sedan. Vet inte när jag bytte framdäck sist men axeln hade rostat fast i de nya lagren vilket var underligt då jag är noga med att fetta in. För att få ut axeln blev den misshandlad men går att använda, det är som ett rör nu då "locket" där handtaget sitter lossnade, rostangripen osv.

          Comment


            #95
            "LPR" konverteringen fortsätter i sakta mak. En liten resa är planerad och då måste man ju sätta lite fart


            Click image for larger version  Name:	20210403_121651.jpg Views:	0 Size:	450.4 KB ID:	1001091

            Passar inte så bra...


            Click image for larger version  Name:	20210403_130638.jpg Views:	0 Size:	357.9 KB ID:	1001086
            Exakt samma håbild som KTM 690 Enduro 2007-2013, eftersom tanken för KTM 450 RFR 2012 är baserad på den men lite mer svullen att rymma 18L istf. 12L.

            Click image for larger version  Name:	20210403_202753.jpg Views:	0 Size:	315.1 KB ID:	1001087
            Om någon tänker tillverka egen pakethållare så är detta de rätta måtten.

            Click image for larger version  Name:	20210403_202159.jpg Views:	0 Size:	410.6 KB ID:	1001089
            Passar perfekt.

            Jag tänker inte göra en "platta" utan en annan lösning så att det förenklar vid tankning, typ som HMR och som CJ-Designs. Man fäller bak hela skiten då man ska tanka.
            Last edited by oden; 04-03-2021, 08:54 PM.

            Comment


              #96
              Click image for larger version

Name:	20210618_143303.jpg
Views:	118
Size:	490.7 KB
ID:	1001558 Click image for larger version

Name:	20210618_165837.jpg
Views:	113
Size:	485.2 KB
ID:	1001559 Click image for larger version

Name:	20210618_165901.jpg
Views:	113
Size:	414.3 KB
ID:	1001560 Click image for larger version

Name:	20210618_181358.jpg
Views:	115
Size:	411.3 KB
ID:	1001561 Click image for larger version

Name:	20210618_181412.jpg
Views:	114
Size:	430.0 KB
ID:	1001562 Click image for larger version

Name:	20210618_181445.jpg
Views:	116
Size:	414.6 KB
ID:	1001563 Click image for larger version

Name:	20210618_181450.jpg
Views:	116
Size:	391.0 KB
ID:	1001564 Click image for larger version

Name:	20210622_162603.jpg
Views:	115
Size:	386.9 KB
ID:	1001565 Click image for larger version

Name:	20210622_180949.jpg
Views:	116
Size:	368.7 KB
ID:	1001566 Click image for larger version

Name:	20210623_162920.jpg
Views:	115
Size:	439.2 KB
ID:	1001567 Click image for larger version

Name:	20210623_174703.jpg
Views:	120
Size:	442.0 KB
ID:	1001568 Click image for larger version

Name:	20210623_174715.jpg
Views:	117
Size:	407.4 KB
ID:	1001569 Click image for larger version

Name:	20210623_180854.jpg
Views:	118
Size:	410.6 KB
ID:	1001570 Click image for larger version

Name:	20210623_181642.jpg
Views:	118
Size:	464.1 KB
ID:	1001571

              En liten bildkavalkad på någonting som ska vara klart till nästa vecka, pust! Önskar mig en bra TIG AC/DC på ca: 200A

              Fästet är en prototyp som troligen bara finns i ett exemplar. Det verkar inte som att någon löst problemet på detta sätt tidigare.

              Den högra bågen modifierad av Jokkmokks Allmek för att passa på en KTM 690 RFR.

              Comment


                #97
                Kul att följa bygget, fästet såg såg riktigt smäckert å robust ut

                Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

                Comment


                  #98
                  Originally posted by Yxan View Post
                  Kul att följa bygget, fästet såg såg riktigt smäckert å robust ut
                  Tackar. Jag hoppas att det håller.


                  Dagens fix. Nytt stag mellan fästena.
                  Click image for larger version

Name:	20210624_185339.jpg
Views:	100
Size:	395.0 KB
ID:	1001575

                  Comment


                  • oden
                    oden commented
                    Editing a comment
                    Båda fästena sprack efter några hundra mil. Måste designas om en smula och då kommer det att hålla.

                  #99
                  Väskbågarna, är det inför den ännu ej genomförda TET-färden från Sydeuropa och hem ?

                  Comment


                    Originally posted by red8 View Post
                    Väskbågarna, är det inför den ännu ej genomförda TET-färden från Sydeuropa och hem ?
                    Ja, fast det blir ingen TET sväng genom finland eftersom det är för osäkert.

                    Comment


                      Originally posted by oden View Post


                      2017-08-22 Kalevi svarade på facebook med två bilder som jag lägger upp här som referens och hoppas det är OK från honom. Detta blir nog vinterns pyssel:

                      "Hej Oden, här kommer bilder. Fjädern, den kraftigare bör bytas varje år. Från tvåan och uppåt, men bara på denna sida som visas (uppväxling)."

                      [ATTACH=CONFIG]85179[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]85180[/ATTACH]
                      Uppföljning om detta. Sökte på något annat och hittade plötsligt info. Det kan vara så att KTM slutligen åtgärdat problemet med extra frilägen.

                      Referens: https://translate.google.com/transla...423914/page-48



                      Gammal version 75034015000:

                      Click image for larger version

Name:	shift-drum-locating-cpl-07-75034015000-76834115001-ktm-690-enduro-r.jpg
Views:	0
Size:	9.2 KB
ID:	1001695

                      Ny version (från 2019?) 76834115001:

                      Click image for larger version

Name:	shift-locker-76834115001-ktm-enduro-r-690.jpg
Views:	0
Size:	8.4 KB
ID:	1001696


                      Comment


                        Originally posted by oden View Post
                        OK. 690 Duke R 2016 finns på KTMs parts fiche nu.

                        Troligtvis betydligt billigare att borra upp och om-nikasila sin gamla cylinder och bara beställa kolven. Detta ger 692.72 cm3 med 654cc veven (80mm) och 731.69cm3 med 690cc veven (84,5mm). (http://www.kalkyleramera.se/geometri/volym-cylinder/). Vet inte om det går att bara byta vevhalvorna, vevstake och vevstakslager för att få 84,5mm slag.

                        76630038100, 105mm cylinder+kolv, 8612kr
                        76630007000, 105mm kolv, 3857kr
                        76630018000, komplett vevparti, 6567kr

                        Samt, har man likaså isär motorn tror jag att jag gör exakt som de gjorde med den nyaste LPR hojen "Boris" nämligen att ta drev för 4,5,6 från 690 Enduro motorn för att få mer "wide spread ratio" än det är på RFR:en, som har "close spread ratio". Samt, även ta hela kopplingen från 690 Enduro R, börjar bli svinjobbigt för handleden trots de modifikationer som är gjorda redan.

                        Någon som har en 690cc motor eller dessa delar till salu för en rimlig kostnad?

                        EDIT1: Enligt dagens (2016-04-13) priser från tyskland blir det många tusenlappar billigare.

                        690 Duke R 2016: http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en...id=76630038100 105mm cylinder+kolv, 6 541,34 kr
                        690 Enduro 2012-2016: http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en...id=76630018000 komplett vevparti (84,5), 4 987,15 kr

                        690 Duke R 2016: http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en...=7663602004452 komplett topp, 6 360,47 kr

                        Efter lite mer googlande så finns det ett relativt billigt kit från USA:

                        https://grayareaktm.store/products/105mm-big-bore-kit


                        Comment

                        Working...
                        X