Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690 RFR tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    Originally posted by oden View Post
    Trodde jag postat om GPS-fästet, men verkar ha glömt det.

    På denna hoj sitter förnämligt nog fyra M8 fästhål på styrfästet för dämpat TT fäste till iritrackern från ERTF. Jag filade till en platta och skruvade dit mitt dämpade TT fäste för Garmin Montanan. Det mest optimala hade varit att ha GPS:en högst upp men det finns inte plats för allt rallyjox som sitter där, så man måste kompromissa här. GPSen sitter med fast vinkel men det verkar bra nog för sittande och stående körning.

    [ATTACH=CONFIG]80894[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]80895[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]80896[/ATTACH]

    Det här blev inge bra. Jag kommer åt skärmen med fetmagen och sedan går det för lång tid att kolla vid stående körning. Måste luta mig bakåt för att se skärmen och allt som oftast har jag kommit åt skärmen med fläskjävlamagen så att jag måste pilla på skärmen med fingrarna för att aktivera "ruttningen" igen. Jag får nog hitta en bättre lösning som känns säkrare, alternativt träna bort fläsket. Upptäckte detta på en 1500km'ish körning från sörland till norrland i 100km/h+ då jag stod lutad framåt för att motverka fartvinden.

    Comment


      #77
      Sätt magen på ryggen. Problemet löst
      /Palle

      Comment


        #78
        Har montert ett dempet feste for Zumo 660 på samme plass, og det fungerer bra for min stort sett sittende kjørestil. Jeg har bevisst unngått å montere GPS i navtårnet pga heftige vibrasjoner, som bla.a. på diverse andre RFR har medført kaputt GPS.


        2010 BMW F800GS
        2008 KTM 690 Rally Replica
        1994 Honda ST1100
        Garmin Zumo 550
        Garmin Zumo 660
        Norge
        ________________________________
        I stallen:
        2010 BMW F800GS
        2008 KTM 690 RR
        '94 Honda ST1100
        '09 Garmin Zumo 550

        Comment


          #79
          I vinter kommer jag att modifiera denna hoj och slänger härmed ut en sk. "intressekoll" för de, som ett vinterprojekt, skulle vilja konvertera sin 690 Enduro så att den ser ut som en RFR. Jag kommer alltså att kunna sälja följande:

          * Framtankarna.
          * Baktank, komplett med batterilåda och alla skruvar, bultar och fästen, allt som sitter fastskruvat i tanken (förutom resten av hojen då, hi hi).
          * Komplett sadel.
          * Ett lite härjat kåpset kan följa med på köpet vid smidig affär.

          Enligt instruktionsboken ryms det totalt 36L bensin i fram- och baktank.

          Kolla gärna nypriset på delarna. Kolla även pris på de andra lösningarna som finns, exempelvis kit690. Hör av dig med ett bud om du är intresserad, endast PM. Bilder kan mailas.

          Comment


            #80
            Originally posted by oden View Post
            Såg nyss detta i en grupp på fejan:

            http://www.ktmtwins.com/factory-690-shift-kit
            https://www.youtube.com/watch?v=zNC1kEu8u70
            http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodKTM,690.htm

            Man byter ut 75034024044 med en liknande modell fast med kullager. Troligen är fjädern hårdare också.

            Det vore intressant att höra recension om någon köper detta kit?

            En liten update om det här medan jag minns.

            Någon poängterade att en tidigare KTMmotor (LC4?) hade just den här lösningen med kullager men det vibrerar så jävligt att kulorna skakade lös och... KTM slutade med den lösningen av den orsaken. Så, det kan vara klokt att kolla upp det här ordentligt så det inte plötsligt ramlar lös kulor från kullagret med den där tredjepartslösningen.

            Comment


              #81
              Delvis "LPR konvertering".

              Fyller på med lite bilder från ombyggnationen av hojen med 450 RFR baktank och sadel, LPR grejer mm.

              Någon kväll skriver jag kommentarer till bilderna. Inlägget uppdateras fortlöpande.

              Efter mycket om och men kom så sist tanken och sadeln jag köpte via en italjensk-tysk som blåste mig på pengar. Kolla på http://advrider.com/index.php?threads/beware-of-fraudulent-inmate.1039522/
              Click image for larger version

Name:	DSC_0403.jpg
Views:	1
Size:	425.9 KB
ID:	849331Click image for larger version

Name:	DSC_0405.jpg
Views:	1
Size:	393.8 KB
ID:	849333Click image for larger version

Name:	DSC_0406.jpg
Views:	1
Size:	406.4 KB
ID:	849336Click image for larger version

Name:	DSC_0404.jpg
Views:	1
Size:	399.3 KB
ID:	849332Click image for larger version

Name:	DSC_0421.jpg
Views:	1
Size:	902.3 KB
ID:	849341
              Framskärmen (kolfiber) köpt från Carbon Fox. Sisådär kvalitet och finish. Lackat i Jokkmokk.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0363.jpg
Views:	1
Size:	447.0 KB
ID:	849334
              Kåpsetet köpt av kapten, specialtillverkat i glasfiber UTAN gelcoat. Lackat i Jokkmokk.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0360.jpg
Views:	1
Size:	531.9 KB
ID:	849335
              Grejer från ER passar.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0408.jpg
Views:	1
Size:	449.0 KB
ID:	849337Click image for larger version

Name:	DSC_0409.jpg
Views:	1
Size:	463.6 KB
ID:	849338
              Ljuddämparfästen, LPR
              Click image for larger version

Name:	DSC_0419.jpg
Views:	1
Size:	554.7 KB
ID:	849339
              Hasplåt, LPR
              Click image for larger version

Name:	DSC_0420.jpg
Views:	1
Size:	428.1 KB
ID:	849340
              Batterilåda, LPR, snyggt men tar i tanken i bakkant.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0426.jpg
Views:	1
Size:	472.3 KB
ID:	849342Click image for larger version

Name:	DSC_0427.jpg
Views:	1
Size:	420.6 KB
ID:	849343Click image for larger version

Name:	DSC_0428.jpg
Views:	1
Size:	322.2 KB
ID:	849344
              Ramen som den såg ut efter slakt.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0709.jpg
Views:	1
Size:	885.7 KB
ID:	849345
              Nya tanken passar dåligt.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0728.jpg
Views:	1
Size:	540.2 KB
ID:	849346Click image for larger version

Name:	DSC_0729.jpg
Views:	1
Size:	378.0 KB
ID:	849347
              Ramren, försök till blästing inför modifiering.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0760.jpg
Views:	1
Size:	649.4 KB
ID:	849348
              Gav upp och lämnade till Luleå Bläster och Lack.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0772.jpg
Views:	1
Size:	589.1 KB
ID:	849349
              Lars Carlsson fixade nytt nedre tankfäste.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0788.jpg
Views:	1
Size:	433.9 KB
ID:	849350
              Lämnade in för pulverlack på Luleå Industrilack.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0823.jpg
Views:	1
Size:	375.3 KB
ID:	849351Click image for larger version

Name:	DSC_0824.jpg
Views:	1
Size:	501.6 KB
ID:	849352
              KTMs tama försök att märka ramen med VIN, försvann direkt vid blästring, Nybergs Mekaniska skar ut en plåt med VIN som Kolbäck gjorde i CAD-mjukvara. JRThump hjälpte mig att TIG-punkta fast VIN med superspecial cromoly tillsatstråd tillhandahållen av Lars Carlsson. Ser riktigt bra ut efter lack.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0765.jpg
Views:	1
Size:	524.0 KB
ID:	849355Click image for larger version

Name:	DSC_0799.jpg
Views:	1
Size:	623.9 KB
ID:	849354Click image for larger version

Name:	DSC_0814.jpg
Views:	1
Size:	535.8 KB
ID:	849353Click image for larger version

Name:	DSC_0825.jpg
Views:	1
Size:	470.2 KB
ID:	849356
              Diverse delar före och efter blästring. (blästrade själv)
              Click image for larger version

Name:	DSC_0780.jpg
Views:	1
Size:	841.7 KB
ID:	849357Click image for larger version

Name:	DSC_0781.jpg
Views:	1
Size:	838.7 KB
ID:	849358Click image for larger version

Name:	DSC_0783.jpg
Views:	1
Size:	683.8 KB
ID:	849359Click image for larger version

Name:	DSC_0784.jpg
Views:	1
Size:	629.2 KB
ID:	849360Click image for larger version

Name:	DSC_0785.jpg
Views:	1
Size:	621.7 KB
ID:	849361Click image for larger version

Name:	DSC_0793.jpg
Views:	1
Size:	432.2 KB
ID:	849362Click image for larger version

Name:	DSC_0794.jpg
Views:	1
Size:	600.0 KB
ID:	849363Click image for larger version

Name:	DSC_0806.jpg
Views:	1
Size:	557.8 KB
ID:	849364Click image for larger version

Name:	DSC_0786.jpg
Views:	1
Size:	885.5 KB
ID:	849365
              Delarna efter pulverlack och bromsrenovering bak.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0826.jpg
Views:	1
Size:	678.3 KB
ID:	849366Click image for larger version

Name:	DSC_0829.jpg
Views:	1
Size:	553.2 KB
ID:	849367Click image for larger version

Name:	DSC_0830.jpg
Views:	1
Size:	572.5 KB
ID:	849368Click image for larger version

Name:	DSC_0832.jpg
Views:	1
Size:	534.7 KB
ID:	849370
              Renoverade bakbromsen.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0833.jpg
Views:	1
Size:	816.6 KB
ID:	849371Click image for larger version

Name:	DSC_0834.jpg
Views:	1
Size:	591.4 KB
ID:	849372
              Det blir fint.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0831.jpg
Views:	1
Size:	596.5 KB
ID:	849369Click image for larger version

Name:	DSC_0835.jpg
Views:	1
Size:	638.0 KB
ID:	849373
              Var ned till Skellefteå till Dirty och servade dämparen, samtidigt vändes gasbehållaren så att det passar till tanken.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0848.jpg
Views:	1
Size:	635.8 KB
ID:	849374Click image for larger version

Name:	DSC_0854.jpg
Views:	1
Size:	673.6 KB
ID:	849375Click image for larger version

Name:	DSC_0855.jpg
Views:	1
Size:	574.8 KB
ID:	849376
              Smörjer upp svingen på matbordet.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0849.jpg
Views:	1
Size:	623.6 KB
ID:	849377
              På ett hjul.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0851.jpg
Views:	1
Size:	823.1 KB
ID:	849378
              Detaljbild.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0853.jpg
Views:	1
Size:	647.6 KB
ID:	849380
              På två hjul
              Click image for larger version

Name:	DSC_0852.jpg
Views:	1
Size:	707.8 KB
ID:	849379
              Var och fixade en kopplingsslang på Hydroscand i Luleå, Larsjos hjälpte med det.
              Click image for larger version

Name:	DSC_0858.jpg
Views:	1
Size:	644.8 KB
ID:	849381
              Lackade tankarna på Jussis Autolack i Luleå. De missade inledningsvis att det skulle maskeras för att kunna se nivån i tankarna, tog detta muntligt och skriftligt med dem innan men trots det blev det fel. Det tog extra tid att färdigställa men blev riktigt bra!
              Click image for larger version

Name:	DSC_0864.jpg
Views:	1
Size:	513.5 KB
ID:	849382

              To be continued...
              Last edited by oden; 06-26-2018, 10:39 AM.

              Comment


                #82
                Uppdaterade inlägget ovan med lite bildtext med just så pass mycket text att även curlade ungdomar orkar läsa tror jag, i annat fall kan ni säkert be mamma att läsa högt åt er.

                Comment


                  #83
                  Originally posted by oden View Post
                  Angående de extra frilägena.

                  Efter ytterligare ett telefonsamtal med Kalevi så kan man fila till kammarna på 75034015000 så att växlarna dras in (mer) automatiskt.

                  75034015000 kostar bara 335kr.

                  Så, kontentan av detta är att en standard 690 kan åtgärdas med relativt enkla medel och är inte allt för dyrt. Det kan bli riktigt dyrt om lådan rasar vilket är välkänt att det kan hända på grund av detta.

                  Packning 76213050044 142kr
                  Starkare Fjäder 60034023100 92kr
                  Fila till 75034015000

                  2017-08-22 Kalevi svarade på facebook med två bilder som jag lägger upp här som referens och hoppas det är OK från honom. Detta blir nog vinterns pyssel:

                  "Hej Oden, här kommer bilder. Fjädern, den kraftigare bör bytas varje år. Från tvåan och uppåt, men bara på denna sida som visas (uppväxling)."

                  Click image for larger version

Name:	21083121_10154999182329423_6244893069622373738_o.jpg
Views:	1
Size:	271.2 KB
ID:	851363Click image for larger version

Name:	20934998_10154999182679423_3367444354206517442_o.jpg
Views:	1
Size:	299.2 KB
ID:	851364

                  Comment


                    #84
                    Kul tråd! Precis så som det ska vara med lagom förhållande bild:text. Bor du i Jokkmokk??
                    Är det här man ska ha en signatur?

                    Comment


                      #85
                      Originally posted by Mahhbechh View Post
                      Kul tråd! Precis så som det ska vara med lagom förhållande bild:text. Bor du i Jokkmokk??
                      Ja, än så länge. Veckopendlar för ett jobb i Luleå.

                      Comment


                        #86
                        bakslag

                        En liten update på denna saga.

                        Det blev lite fel med nya nedre fästena för tanken. Tanken satt för högt och CC avståndet mellan fästhålen för sadeln blev för snävt vilket resulterade i att tankjäveln sprack av en kombination av tyngd på bakre kuddarna och att tanken spändes ut. Ny tank 7630721300028A kostar idag 9095kr på ktmshop.se men jag fick köpa en ny (olackad) betydligt billigare av Lyndon Poskitt (tack för det). Problemet hände redan i början på sommaren 2017 och åtgärdades på våren 2018. Jag fick rätt CC mått (740mm) av Mikael Berglund.

                        Det kostar att vara med, men denna hoj kommer att hålla länge och bara öka i värde.

                        Comment


                          #87
                          Hur går det här då? Näågot nytt??
                          Är det här man ska ha en signatur?

                          Comment


                            #88
                            Originally posted by Mahhbechh View Post
                            Hur går det här då? Näågot nytt??
                            Nä, inget nytt tror jag. Var ut och gasade för några veckor sedan, den går skitbra.

                            Comment


                              #89
                              Fick tag i en sadel av en tjomme i Chile. Bra pris.

                              Comment


                                #90
                                Fet. Vad är det för sadelöverdrag?
                                Vad har du för effekt i maskin?
                                Är det här man ska ha en signatur?

                                Comment

                                Working...
                                X