Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690 RFR tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    En annan sak avmaskerad idag. Luftfiltret 58506015000 är samma som Twin Air 154516(X), X:et lägger man tydligen till för att få färdig-inoljat filter. 154516 kostar kring 160kr från tysklandet och 58506015000 är inoljat.

    Det finns även en annan tillverkare i australien med en lite speciell design:

    https://funnelwebfilter.com.au/store...ralle-replica/

    Notera att 58506015000 passar en del andra KTM hojar samt att de bytte luftburk och filter 2009-2010.

    http://www.ktmshop.se/index.php?search=58506015000
    2015 450 RALLY FACTORY REPLICA 2015 AIR FILTER
    2014 450 RALLY FACTORY REPLICA 2014 AIR FILTER
    2013 450 RALLY FACTORY REPLICA 2013 AIR FILTER
    2012 450 RALLY FACTORY REPLICA 2012 AIR FILTER
    2010 690 RALLY FACTORY REPLICA 2010 RALLY LIGHT MODIFICATION KIT
    2009 690 RALLY FACTORY REPLICA 2009 RALLY LIGHT MODIFICATION KIT
    2008 690 RALLY FACTORY REPLICA 2008 AIR FILTER BOX
    2007 690 RALLY FACTORY REPLICA 2007 AIR FILTER BOX
    2007 660 RALLY FACTORY REPLICA 2007 AIR FILTER BOX
    2006 660 RALLYE FACTORY REPL. 2006 AIR FILTER BOX
    2005 660 RALLYE FACTORY REPL. 2005 AIRBOX
    2004 660 RALLYE FACTORY REPL. 2004 AIRBOX 660 RALLYE
    2003 660 RALLYE FACTORY REPL. 2003 AIRBOX 660 RALLYE
    2002 660 RALLYE 2002 AIRBOX RALLYE 2002

    http://www.ktmshop.se/index.php?search=76206115000
    2011 450 RALLY FACTORY REPLICA 2011 AIR FILTER
    2011 450 RALLY FACTORY REPLICA 2011 ACCESSORIES KIT
    2010 690 RALLY FACTORY REPLICA 2010 AIR FILTER
    2010 690 RALLY FACTORY REPLICA 2010 ACCESSORIES KIT
    2009 690 RALLY FACTORY REPLICA 2009 ACCESSORIES KIT
    2009 690 RALLY FACTORY REPLICA 2009 AIR FILTER

    Comment


      #62
      Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
      Det var roligt att få prova din hoj Oden. Jäklar vad fint den går.
      Det var kul att prova din också, den går extremt bra!

      Comment


        #63
        Originally posted by oden View Post
        Angående de extra frilägena.

        Efter ytterligare ett telefonsamtal med Kalevi så kan man fila till kammarna på 75034015000 så att växlarna dras in (mer) automatiskt.

        75034015000 kostar bara 335kr.

        Så, kontentan av detta är att en standard 690 kan åtgärdas med relativt enkla medel och är inte allt för dyrt. Det kan bli riktigt dyrt om lådan rasar vilket är välkänt att det kan hända på grund av detta.

        Packning 76213050044 142kr
        Starkare Fjäder 60034023100 92kr
        Fila till 75034015000
        RFR tråden är en av de bättre trådarna här, sakligt och ffa intressant att se hur fabriken tänker med olika lösningar. Kanske en RFR är den ultimata adventurehojen?!
        Jag har flera i min umgängeskrets som fått sina växellådor havererad, utgående axeln har det pratats om??
        Jag undrar själv vad orsaken kan vara om det är handhavande fel, för spänd kedja eller dålig konstruktion. Jag växlar nästa uteslutande upp utan koppling, har alldeles för slak kedja.
        Nästa steg blir kanske att jag river motorn om jag har lite fritid och ork bara för att se.
        Last edited by Martin Eves; 01-08-2016, 12:32 PM.
        I drive because i enjoy it.

        Comment


          #64
          Originally posted by Martin Eves View Post
          RFR tråden är en av de bättre trådarna här, sakligt och ffa intressant att se hur fabriken tänker med olika lösningar. Kanske en RFR är den ultimata adventurehojen?!
          Jag har flera i min umgängeskrets som fått sina växellådor havererad, utgående axeln har det pratats om??
          Jag undrar själv vad orsaken kan vara om det är handhavande fel, för spänd kedja eller dålig konstruktion. Jag växlar nästa uteslutande upp utan koppling, har alldeles för slak kedja.
          Nästa steg blir kanske att jag river motorn om jag har lite fritid och ork bara för att se.

          Om tre utgående axeln har gått av på samma på samma ställe, så är det svårt att tro att det ett handhavande fel.
          // MrTopplock

          YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
          YAMAHA WR450F -08
          KTM 690 Fun Bike Edition -12
          "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
          "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

          Comment


            #65
            Originally posted by MrTopplock View Post
            Om tre utgående axeln har gått av på samma på samma ställe, så är det svårt att tro att det ett handhavande fel.
            Det har jag också svårt att tro, en konstruktionsmiss helt enkelt.
            Man skulle vilja få felet mer analyserat så man vet vilka åtgärder som krävs.

            Samma axel 2009-2016 76233001000 4239:-

            Så här ser det ut

            Click image for larger version

Name:	mainshaft failure.jpg
Views:	1
Size:	157.1 KB
ID:	848431
            Attached Files
            Last edited by Martin Eves; 01-08-2016, 04:49 PM.
            I drive because i enjoy it.

            Comment


              #66
              Originally posted by Martin Eves View Post
              Det har jag också svårt att tro, en konstruktionsmiss helt enkelt.
              Man skulle vilja få felet mer analyserat så man vet vilka åtgärder som krävs.

              Samma axel 2009-2016 76233001000 4239:-

              Så här ser det ut

              [ATTACH=CONFIG]82365[/ATTACH]

              Vems låda är det?
              // MrTopplock

              YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
              YAMAHA WR450F -08
              KTM 690 Fun Bike Edition -12
              "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
              "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

              Comment


                #67
                OK. 690 Duke R 2016 finns på KTMs parts fiche nu.

                Troligtvis betydligt billigare att borra upp och om-nikasila sin gamla cylinder och bara beställa kolven. Detta ger 692.72 cm3 med 654cc veven (80mm) och 731.69cm3 med 690cc veven (84,5mm). (http://www.kalkyleramera.se/geometri/volym-cylinder/). Vet inte om det går att bara byta vevhalvorna, vevstake och vevstakslager för att få 84,5mm slag.

                76630038100, 105mm cylinder+kolv, 8612kr
                76630007000, 105mm kolv, 3857kr
                76630018000, komplett vevparti, 6567kr

                Samt, har man likaså isär motorn tror jag att jag gör exakt som de gjorde med den nyaste LPR hojen "Boris" nämligen att ta drev för 4,5,6 från 690 Enduro motorn för att få mer "wide spread ratio" än det är på RFR:en, som har "close spread ratio". Samt, även ta hela kopplingen från 690 Enduro R, börjar bli svinjobbigt för handleden trots de modifikationer som är gjorda redan.

                Någon som har en 690cc motor eller dessa delar till salu för en rimlig kostnad?

                EDIT1: Enligt dagens (2016-04-13) priser från tyskland blir det många tusenlappar billigare.

                690 Duke R 2016: http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en...id=76630038100 105mm cylinder+kolv, 6 541,34 kr
                690 Enduro 2012-2016: http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en...id=76630018000 komplett vevparti (84,5), 4 987,15 kr

                690 Duke R 2016: http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en...=7663602004452 komplett topp, 6 360,47 kr
                Last edited by oden; 04-13-2016, 08:46 AM.

                Comment


                  #68
                  Varde ljus!

                  Har satsat på bättre ljus i form av Baja Designs Squadron pro SPOT och byter ut Hella helljuset med denna LED lampa på 4300 Lumen och 42W.

                  Har mätt och mätt och mätt och mätt igen för att tillverka fästen, är fortfarande bara i ritningsfasen. Jag önskar att jag någon gång orkar lära mig ett CAD program alternativt hittar ett ritbord billigt.

                  Så här hade jag tänkt mig:

                  Click image for larger version

Name:	DSC_0141[1].jpg
Views:	1
Size:	427.6 KB
ID:	848453Click image for larger version

Name:	DSC_0142[1].jpg
Views:	1
Size:	360.5 KB
ID:	848454Click image for larger version

Name:	DSC_0144[1].jpg
Views:	1
Size:	440.5 KB
ID:	848455Click image for larger version

Name:	DSC_0143[1].jpg
Views:	1
Size:	459.9 KB
ID:	848456

                  Comment


                    #69
                    Jag har den där lampan uppritad i 3D om du vill ha. Jag ritade och 3D printade ett fäste till min EXC tidigare i höst. Blev riktigt bra.

                    Hör av dig om du behöver hjälp eller så. Är konstruktör, så sitter med 3D CAD mest hela dagarna...

                    //Erik
                    Attached Files

                    Comment


                      #70
                      Originally posted by Knoxville View Post
                      Jag har den där lampan uppritad i 3D om du vill ha. Jag ritade och 3D printade ett fäste till min EXC tidigare i höst. Blev riktigt bra.

                      Hör av dig om du behöver hjälp eller så. Är konstruktör, så sitter med 3D CAD mest hela dagarna...

                      //Erik

                      Fantastiskt!

                      Skicka PM om det.

                      Comment


                        #71
                        Originally posted by Martin Eves View Post
                        Det har jag också svårt att tro, en konstruktionsmiss helt enkelt.
                        Man skulle vilja få felet mer analyserat så man vet vilka åtgärder som krävs.

                        Samma axel 2009-2016 76233001000 4239:-

                        Så här ser det ut

                        [ATTACH=CONFIG]82365[/ATTACH]
                        Spekulerar: ser ut som klassisk skjuvning. Axlarna måste vara för hårda/spröda. Bristande / obefintlig hantering i samband med avspänningsglödgning och anlöpning? Jag skulle kalla detta ett ursprungligt fabrikationsfel.
                        Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                        950SE, the answer to the question nobody was asking.

                        Comment


                          #72
                          Originally posted by Kolja View Post
                          Spekulerar: ser ut som klassisk skjuvning. Axlarna måste vara för hårda/spröda. Bristande / obefintlig hantering i samband med avspänningsglödgning och anlöpning? Jag skulle kalla detta ett ursprungligt fabrikationsfel.
                          En ingenjör här på jobbet som är grym på skador av denna sorten fick se bilden. Mycket fint utmattningsbrott. Dom vågformade svaga ränderna är en spricka som sakta växer till 2/3 in i axeln där den sedan skjuvas den av. Det har troligsvis börjat med en mikroskopisk spricka i botten på bomspåret vid radien mot bommen.
                          Orsak till det kunde vara många. Överlast, mikroskopisk slagginneslutning, böjd axel, härdspricka, osv. Gick inte svara på av bara bilden.

                          Comment


                            #73
                            Irriterande extra frilägen mellan 4-5 och 5-6

                            Såg nyss detta i en grupp på fejan:

                            http://www.ktmtwins.com/factory-690-shift-kit
                            https://www.youtube.com/watch?v=zNC1kEu8u70
                            http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodKTM,690.htm

                            Man byter ut 75034024044 med en liknande modell fast med kullager. Troligen är fjädern hårdare också.

                            Det vore intressant att höra recension om någon köper detta kit?
                            Last edited by oden; 02-06-2016, 04:18 PM.

                            Comment


                              #74
                              Jag kan inte kommentera på kittet i förhållande till 690:n, men jag har motsvarande FP kit i en gammal japansk radfyra. Det var väldigt lätt att missa från första till andra, något som helt försvann efter montering av kittet.
                              Det krävs lite mera kraft för att växla efterföljande men har å andra sidan inte missat en växel sedan montering.

                              Comment


                                #75
                                Originally posted by AndersG View Post
                                En ingenjör här på jobbet som är grym på skador av denna sorten fick se bilden. Mycket fint utmattningsbrott. Dom vågformade svaga ränderna är en spricka som sakta växer till 2/3 in i axeln där den sedan skjuvas den av. Det har troligsvis börjat med en mikroskopisk spricka i botten på bomspåret vid radien mot bommen.
                                Orsak till det kunde vara många. Överlast, mikroskopisk slagginneslutning, böjd axel, härdspricka, osv. Gick inte svara på av bara bilden.
                                Det är ju välkänt att KTM inte har några fel, så jag skulle ta och ringa Nova Racing och se om det går att köpa axeln av dem istället. http://www.novaracing.co.uk/

                                EDIT: Efter att ha läst på så kan man inte ta bara axeln från Nova Racing. Hela baletten måste köpas. Det är dessutom extremt trångt, det varierar mellan årsmodellerna och som jag förstår det så kan man tvingas ta bort material på insidan av motorhalvan/halvorna(?) för att dreven ska få plats.

                                Denna (racing) låda har även sk. "undercut dogs" vilket motverkar att växlar kan hoppa ur, och hjälper till då växlarna ska i. Troligen försvinner de extra frilägena helt tack vare detta, men än så länge har jag inte fått det verifierat. Här finns en bra film som beskriver vad "undercut dogs" är: https://www.youtube.com/watch?v=bl5SxlHo-rk Här är en film som visar hur man med rätt maskiner kan modifiera sina drev: https://www.youtube.com/watch?v=2gFXvgSsAJc
                                Last edited by oden; 04-27-2016, 12:36 PM.

                                Comment

                                Working...
                                X