Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamla och nya Tenere...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Gamla och nya Tenere...

Första inlägget!
    Vad skiljer Nya teneren mot den gamla, alltså den senaste mot modellen innan.
    Att kostymen är ny är ju uppenbart, men motormässigt och chassit hur är det med det?
    Mvh Janne

Menar du XT660Z mot gamla XT600Z? Isf, mer eller mindre allt. Det skiljer 20 år mellan modellerna.
    Här har du en kortfattad artikel:
    http://www.trademotorcycles.com.au/r...ew-comparison/
    För mig veterligen är XT660Z 2015 samma hoj som kom 2008, med marginella förändringar.

Comment

Lite kortare fjädringsväg på de senare+ABS annars skiljer inte mycket. Hade en 2010:a ,trevlig grushoj men tung.

Comment

Jag provkörde den senaste modellen av XT660Z av årsmodell 2013(?) som Mickes S skriver om här med kortare fjädringsväg och ABS.
        Den kördes på små skogs/brandvägar och jag måste säga att trots att fjädringsvägen blivit kortare fungerade den riktigt bra för mig i 100+kg:s-klassen. Det hoppades tom med den utan att fjädringen säckade ihop.

Från när XT660Z:an kom 2008(i Sverige) blev det en totalt ny hoj. Den delar i princip inget med gamla XTZ660:in som fanns from 1991 även att många motor"journalister" verkar tro att det är samma motor för att båda har 660 i namnet. De hittar även på att XT660R och XT660X fick sin motor från XTZ660:in trots att det i stort just är samma som XT660Z och knappt delar en pinal med den gamla XTZ660-motorn.

XTZ660:in uppdateras med dubbla lysen m.m. ca år 1994. Då blev det i mitt tycke en bättre körställning m.m. och är att föredra. Många av oss som kört på grus med dessa förgasarmodeller(samt XT:ns) har dock fått problem med just förgasarna. Det är sekundärförgasarens spjällaxel som slits ner och den går inte att köpa som reservdel, det blev f.ö. samma problem på min MZ Baghira som har samma motor/förgasare. Problemet verkar inte uppstå om man inte kör grus. Pga obegåvad konstruktion av ekrarna brukar även de gå sönder när man börjar köra hårt med hojarna -XT660Z/R/X har inte denna konstruktion.

Årsmodellerna innan dessa hade nog i stort samma motor som XT600:orna misstänker jag, dvs luftkylt men delade många komponenter XTZ660:in.

Namnet Tenere har dock följt med hela tiden. Det finns även en SuperTenere som är en helt annan hoj med twinmotor och som också blivit en annan modell under de senaste åren / Yamaha tog upp namnet igen för en offroadtourer.
        Last edited by Hoke; 02-18-2015, 11:17 AM.
        Kör "nån jävla moppegrej"! lol
        (™Geggamoja)
        http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Det är alltså xtz660 och xt660z jag menar. Är det någon större skillnad i prestandan och hanteringen på dom. Utseendemässigt kan man ju tro att det skiljer minst 20 Hk och 30 kg alla gånger ;)
          Mvh Janne

Comment

Prestandamässigt gällande motorn skiljer det nog inte så mycket mellan dem.
            Hade jag köpt och haft råd hade jag köpt XT660Z enbart pga förgasar och ekerproblem med XTZ660. Trevliga hojar(from 94-) båda två annars i mitt tycke.

Tobbe Lektells åsikt: http://www.lektell.se/Allroadmc/xtz.html
            Last edited by Hoke; 02-18-2015, 11:17 AM.
            Kör "nån jävla moppegrej"! lol
            (™Geggamoja)
            http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Mina intryck av XT660Z (samt att jag även har en XT660R):
              Insprutningen är väldigt snålt ställd, vilket gör att den på låga varv går på tok för snålt och kan vara mycket ryckig. Åtgärdas billigt med en O2-eliminator samt att man lurar temperatursensor med en resistor. Bara justera CO-värdet manuellt har också påverkan. Finns färdiga kit för detta att köpa via xt660.com för knappa tusenlappen, eller instruktioner för att tillverka egen. Dyrare och ordentlig lösning är en Powercommander. Kör man offroad med den bör man verkligen ta tag i detta, skillnaden är påtaglig. Fanns en del problem med ECU på de tidigare modellerna av XT660R/X, men XT660Z är beskonad från dessa då den kom först 2008. Annars är modellen ganska beskonad från barnsjukdomar och den Minarelli-byggda stånkan verkar vara väldigt solid. Finns massor med kompetens i forumet på xt660.com.

Fjädringen är medioker och hojen tung och otymplig, men fungerar för sansad körning på grus/stig och mycket bra långdistanshoj på alla underlag. Vet inte hur det ligger till med ABS på de nyare modellerna, är den avstängningsbar på ett smidigt sätt?

Håller med Hoke, om pengarna finns så får du en mer fräschare, modernare och pålitligare hoj i XT660Z. Men en välvårdad XTZ660 med bra fälgar och få mil på förgasare, kan nog också ge mycket hoj för pengarna.

Comment

Hur ser din körning ut?
                Ska du ut i skogen/upp i bergen, eller håller du dig på släta fina vägar?
                Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Det kommer nog bli en del tillochfrånjobbetkörningar och grusvägsåkning, så en gammal tenere blir nog bra :)

Comment

Originally posted by Janne V View Post
                    Det kommer nog bli en del tillochfrånjobbetkörningar och grusvägsåkning, så en gammal tenere blir nog bra :)
                    Tror jag med. Duglig allroundhoj. Yamahas svar på Volvo 740.
                    Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                    950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Kör en XT660Z Tenere utan ABS. Valde den p.g.a. klart bättre fjädring. Används till allt från "tillochfrånjobbet" till grusåka och lättare terräng (det är ju ingen endurohoj) Måste säga att jag är nöjd! Läste en hel del tester innan jag slog till och den har vunnit mot både BMW, Honda och Suzuki framförallt på sin mångsidighet. Känns klart lättare än vad den egentligen är...
                      Trots att man är nöjd har det ändå blivit lite modifieringar som tex annat (6kg lättare) avgassystem, PowerCommander 5, Touratech hasplåt av alu (original är av plast...), LED-extraljus mm. Har även satt på T63 för bättre grus/offroadegenskaper. Att motorn dessutom är känd för sin driftsäkerhet, och enkel/billig att serva/repa gör ju inte saken sämre :)
                      Tror inte du skulle bli besviken! Har inte erfarenhet av den äldre modellen dock... Lycka till!!

Comment

Någon som vet om de gamla hjulen - "utan ABS" - passar på- går att komplettera med "ABS kransen (?)" - och således passa på nya teneren med ABS.

- Och isf vad kostar det?

Comment

Sök på msp motorparts så kan du söka på reservdelar
                          Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                          www.fastlinephotos.se

Comment

tack för tips. Ofta är iofs dylika inrättningar lite "fyrkantiga" i vad som passar och inte. Min erfarenhet är att det ofta även i fall det sägs inte passa, går, antingen rätt av, eller med ett minimum av modifieringar.

Ett sätt är ju förstås att hels sonika ta ett icke-ABS hjul o pröva o slänga på på ABS-hoj...

Comment

tack. Kollade där. Bra sida!!! - olika art nr på naven, ser oxå helt olika ut på sidan där abs grunkorna sitter. Så svaret på min fråga torde vara nej.

Comment

Working...
                              X