Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sveriges nordligaste hojgästbok.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• k1322
    replied
    Originally posted by Patrue View Post
    Någon som har kollat på detta? Vi kommer annars åka förbi här V.32.

/Patric
    Nope, fick avvika under 2016 pga slut på soppa. Kolla gärna, undrar fortfarande :)

Leave a comment:

• Patrue
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Leif med sällskap var och hälsade på, kul!.

Kollar lite roligare alternativ och ser en bro här N67 00.908 E21 27.116 med google maps men i garmins kartor är den inte där. Känns lite jobbigt att köra 30 mil för att få veta det, så den som planerar att köra kan väl kolla upp detta? Man kör då alltså mellan N66 53.252 E21 17.716 (via N67 00.908 E21 27.116) och N67 04.300 E21 19.650
    Någon som har kollat på detta? Vi kommer annars åka förbi här V.32.

/Patric

Leave a comment:

• Lundarn
    replied
    Det låter roligt det, grus kan man inte få för mycket av!��

Leave a comment:

• zebulonm
    replied
    Japp. Siktar på att åka grus från Östersund och upp

Leave a comment:

• Lundarn
    replied
    Tack Gixxer! Några fler här som planerar att söka upp Boken till sommaren?
    Last edited by Lundarn; 11-27-2016, 10:28 PM.

Leave a comment:

• Gixxer 1000
    replied
    Kul o läsa o se era bravader!

Leave a comment:

• Lundarn
    replied
    Vad trist Lasse att det tog stopp så tidigt på fjället. Tur i alla fall att det inte hände ännu längre ut, då mobiltäckningen ju var "lite bristfällig"! Grova däck är att föredra, likaså bra väder! De där stenarna runt vattendragen var förrädiskt hala när de var blöta! Vidare så skulle jag ha föredragit en enduro eller nåt, istället för en fullpackad äventyrshoj, även om vi till sist klarade det. Men som du säger, Anakee är kanske inte det ultimata däcksvalet...:)

Leave a comment:

• LasseA
    replied
    Jahaa, gick inte riktigt som beräknat, av 3 mål klarade vi 2, "Gamla Postvägen" var riktigt skoj, mycket vatten o lösa stenar, Nordkap var heller inga problem om man bortser från en
    sikt på max 10 meter sista milen upp.
    Gästboken gick inte riktigt enlig planerna, att hitta upp till renfållorna var inga problem, sedan hade det ju regnat kraftigt innan så varje grop var ju vattenfylld.
    Första vattenövergången gick bra för mig med XT'n, "bumsen" däremot fick stopp nästan mitt i, fick vi handdra upp på (bakåt), nästa försök med ett annat spår gick bättre.
    Sedan uppför första fjället, Xt'n malde på bra inga direkta bekymmer, däremot hittade "bumset" ett litet blöthål halvvägs upp, så det blev lite handarbete igen, men upp kom vi bägge två.
    Sedan däruppe var det rätt stenigt och jag hörde/kände något egendomligt från drivlinan, hoppade av och konstaterade att kedjan hade slakat/sträckt sig så mycket att den nästan kuggade över.
    Stellan fortsatte bort till nästa vattendrag för att reka medans jag skulle spänna kedjan. Bristen på "bra" verktyg och kanske för duktigt åtdragit när jag hade justerat sist, innebar att jag inte
    fick loss den skruv som håller ok-fästet mot svingen.
    Det hade redan åskat någon timme innan och nu började det regna, Stellan kom tillbaka och konstaterade att han inte skulle våga åka över nästa vattendrag, jag spände upp kedjan aningen
    åt ena hållet för att kunna ta mig tillbaka med reducerat fart.
    Hemfärden (Karesuando där vi hyrt en stuga) gick bra, kom tillbaka välbehållna men dyngsura, som tur var fick vi hänga in våra blöta kläder i Stuguthyrarens pannrum.
    Vad jag lärt mig under denna resa, åk inte på Michelin Anakee om Ni ska ut i lera o blöta fjäll, speciellt inte om dom sitter på en BMW, den är förbannat tung att häva på,
    däremot Heidenau K60 var jag väldigt glad att jag hade på XT'n, drog fruktansvärt bra både på blöt sten och i lera.
    Sedan ska jag kolla kedjespänningen noggrannare (slits/sträcks nog rätt så bra när man ligger motorväg några hundra mil).
    Kan rekommendera "Dagnys Stuguthyrning" i Karesuando om Ni åker uppåt och behöver en bas.

/LasseClick image for larger version

Name:	IMG_20160726_182810745.jpg
Views:	1
Size:	884.8 KB
ID:	848851

Leave a comment:

• StefanW
    replied
    Tack! Blev perfekt som lunchunderhållning : )

Leave a comment:

• Lundarn
    replied
    Lite film från min och Bosses färd tur och retur till Gästboken!

Filmen är knappt 40 minuter lång, men ganska sevärd om jag får säga det själv...=)

https://youtu.be/yjZUJ91Y3ms
    Last edited by Lundarn; 11-27-2016, 04:58 PM.

Leave a comment:

• Lundarn
    replied
    Originally posted by LasseA View Post
    Anlänt Arjeplog, siktar på Gästboken i morgon om inte Esrange hittar på något.
    Härligt Lasse, lycka till! Ser fram emot en detaljerad rapport!��

Leave a comment:

• Dirty
    replied

Funkade inte få den starta vid 9:16

=)

/Johan

Leave a comment:

• k1322
    replied
    Vi var tre som nådde fram 14/7 och förevigade oss i kopparplåten sent på kvällen.
    Välbevakad av en myggpopulation som får det mesta att blekna i jämförelse (zooma in på bilden med gästboken...).

Det var ordentligt med vatten vid sista träskpassagen, vilket kanske inte var helt otippat då det samma vecka utfärdats varningar för höga vattennivåer i de norrländska älvarna.

Vi kvarlämnade en liten stubbmejsel intill boken, för den som glömt lämpligt tillhygge. Det börjar bli ont om ledig plats i boken, så vänta inte för länge med att besöka den.

Längre reserapport kommer när babian-röven dämpat sig. Det var långt hem till Stockholm.

Click image for larger version

Name:	DSC07706.jpg
Size:	1.04 MB
ID:	848842Click image for larger version

Name:	rsz_dsc07501.jpg
Size:	1.11 MB
ID:	848844Click image for larger version

Name:	rsz_1rsz_dsc07682.jpg
Size:	1.10 MB
ID:	848848Click image for larger version

Name:	rsz_dsc07539.jpg
Size:	1.11 MB
ID:	848845Click image for larger version

Name:	DSC07629.jpg
Size:	1.05 MB
ID:	848841Click image for larger version

Name:	DSC07639.jpg
Size:	1.08 MB
ID:	848840Click image for larger version

Name:	rsz_1dsc07642.jpg
Size:	1.04 MB
ID:	848846Click image for larger version

Name:	DSC07664.jpg
Size:	962.5 KB
ID:	848847Click image for larger version

Name:	DSC07645.jpg
Size:	900.0 KB
ID:	848843

Foto: http://www.rideintothesun.com/
    Last edited by k1322; 07-26-2016, 04:32 PM.

Leave a comment:

• LasseA
    replied
    Anlänt Arjeplog, siktar på Gästboken i morgon om inte Esrange hittar på något.

Leave a comment:

• Lundarn
    replied
    Originally posted by StefanW View Post
    Läst bloggen! Störtskönt att läsa, tack för rapporten!
    Tack för berömmet!😀👍

Leave a comment:

Working...
X