Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sveriges nordligaste hojgästbok.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sveriges nordligaste hojgästbok.

Okej. Min google-fu har nått sin gräns. Förlåt.

Någonstans på SOE finns en tråd om en fysisk gästbok som är belägen så långt norrut det går att komma med hoj i Sverige. Vem kan hjälpa mig hitta den tråden så jag i förlängningen kan hitta boken?

Svårt tacksam för snabbt svar....

Den tråden var på xrv750.net som tyvärr är borta.
    Jag tror att jag har sparat koordinaterna till gästboken någonstans.

Comment

Var det inte xrvdaniel som placerade ut gästboken efter Norrlandsträffen -09 ?

Comment

Jag vet att han var dit då, men jag trodde inte att den placerades då.

Comment

"Jag lämnar den väderbeständiga gästboken vid en stor sten på en kulle. Sidorna i boken är kopparplåt. Det tar en stund att rista in något läsbart i den. Gästboken ligger på positionen N68.54217 E21.05398 (WGS84, decimalgrader) eller 1714167,7614865 i RT90"."

Click image for larger version

Name:	gästboken.jpg
Views:	1
Size:	163.7 KB
ID:	844920

Den är nedskjuten i marken framför den stora stenen, precis intill stenen. Bredvid låg det renhorn, det kanske är borta nu. Den ligger nedskjuten i jorden så långt att den inte syns ovan markytan.

Name:	stenen.jpg
Size:	264.8 KB
ID:	844922

Name:	kartan.jpg
Size:	176.4 KB
ID:	844921

På vägen dit passerar man den magiska röda linjen på fjället som markerar den nordligaste punkten som man kan ta sig om man åker till Karesuando. Redan då har man alltså "vunnit"

Name:	norraste linjen.jpg
Size:	206.7 KB
ID:	844923

Jag har fortfarande inte hört av någon som hittat gästboken även om det var väldigt nära en gång.

Lycka till!

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
            "Jag lämnar den väderbeständiga gästboken vid en stor sten på en kulle. Sidorna i boken är kopparplåt. Det tar en stund att rista in något läsbart i den. Gästboken ligger på positionen N68.54217 E21.05398 (WGS84, decimalgrader) eller 1714167,7614865 i RT90"."

[ATTACH=CONFIG]77881[/ATTACH]

Den är nedskjuten i marken framför den stora stenen, precis intill stenen. Bredvid låg det renhorn, det kanske är borta nu. Den ligger nedskjuten i jorden så långt att den inte syns ovan markytan.

Jag har fortfarande inte hört av någon som hittat gästboken även om det var väldigt nära en gång.

Lycka till!
            Jag tolkar det som att vi har din välsignelse att åka och kolla om vi kan hitta den och att låta den leva vidare här på SOE istället för på det gamla forumet. :)
            Du får gärna förtydliga vad det är för regler som gäller ang den?

Comment

Kanske koppartjuvar som varit i farten?

Comment

Den här tråden är ett utmärkt nytt hem för gästboken.

Angående reglerna står det så här på boken:

"Denna bok är placerad på den nordligaste punkten i Sverige som går att nå med en motorcykel på sommaren utan att passera genom ett annat land. Om du flyttar den (norrut), vänligen rapportera dess nya koordinater på xrv750.net"

Näste man eller kvinna som når den ristar lämpligen in "forum.soe.se, "Sveriges nordligaste gästbok" och stryker xrv750.net. Det kommer att ta en stund utan Dremel om det ska bli läsbart.

Comment

Underbart! Detta har jag aldrig hört talas om förut. Daniel, du e galen - på ett kul vis.
                  Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                  950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Denna har jag helt glömt bort... Ytterligare ett måste på min att göra lista.
                    Hmm kanske något att försöka planera in till nästa år... (Som så mycket annat...)

Sätter Dremel på laddning redan nu... :D
                    "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Comment

Jakten på den försvunna gästboken!

Jag och Jaknil har länge pratat om denna gästbok och även om den gamla postvägen mellan Kautokeino och Alta. Förra veckan bestämde vi oss för att ta tag i saken efter vi kört Åkroken-körningen.

När vi kollade på kartor över området slår det mig att det är fan ganska mycket mark som är rätt öde där... Vem kunde trott det liksom? :p

Naturligtvis gick det inte många minuter förrän vi träffade på ren.

Name:	1.jpg
Size:	700.6 KB
ID:	844948

Vi körde lite grusvägar först.

Name:	2.jpg
Size:	537.5 KB
ID:	844954

Därefter kom vi in på det som på kartan är streckstigar. Lapparnas "fyrhjulingssvägar". Fläckvis stenigt men ibland även sand! Mycket trevlig körning mest på grund av den speciella att köra på öppet fjäll utan skog runt omkring.

Name:	4.jpg
Size:	773.2 KB
ID:	844952 Click image for larger version

Name:	5.jpg
Size:	822.5 KB
ID:	844951 Click image for larger version

Name:	3.jpg
Size:	910.9 KB
ID:	844956

När vi kom fram till den angivna platsen spenderade vi säkert en halvtimme på att leta inom lätt 100m.... "Kullen med en stor sten.. XRVDaniel måste varit hög..."

Name:	6.jpg
Size:	733.7 KB
ID:	844947
                      Men efter att vi kontroll-kontrollerat GPSernas inställningar kunde vi konstatera att grisfingrarna hade ställt in dessa fel! XRVDaniel hade klart och tydligt målangett punkten i RT90! Efter att vi åtgärdat inställningen så flyttades punkten ca 500m och vi styrde kosan ditåt.

När vi anlänt utspelar sig den roligaste händelsen (För oss som var med) på hela resan.
                      Vi går mot en stor sten och Jaknil säger:
                      "Där är en stor sten."
                      "Ja." svarar jag, ståendes ca 2m ifrån stenen och ca 1 m ifrån Jaknil.
                      "Och där är en gästbok." Säger Jaknil, som att det var världens naturligaste grej, och pekar mitt emellan oss rakt ner på marken.
                      Och där låg den. Den mytomspunna! Den legendariska! Den enda! Den nordligaste!
                      Jaknil pekar på den i denna bild. Här har vi alltså inte rört boken ännu.

Name:	7.jpg
Size:	914.5 KB
ID:	844953

Naturligtvis så började det här spöregna.. De åskoväder med häftiga blixtar vi sett på håll kom nu rakt över oss. När vi plockade fram våra pennor (Hammare och skruvmejsel) så var det bara acceptera att vi skulle bli blöta...
                      Här ligger jag, mitt på fjället, hammrandes på en kopparplåt i spöregn och åska. En mycket absurd situation som vi skrattade högt åt.

Name:	8.jpg
Size:	749.2 KB
ID:	844955

Poserar stolt med nicket instansat!

Name:	9.jpg
Size:	882.4 KB
ID:	844950
                      Däremot när vi inarbetat en bra metod där jag höll mejseln och Jaknil slog med hammaren rytmiskt så händer en rätt dum sak.
                      När jag skrivit J-A-N så inser jag att jag lyckats med konststycket att stava fel på Jaknils nick...
                      Efter att vi skrattat så vi hade ont i käkarna konstaterade vi att det får duga eftersom JAN överensstämmer med initialerna i hans fullständiga namn. Snygg räddning där!
                      Det som står är alltså:
                      JAN
                      LYND
                      SOE.SE

Name:	10.jpg
Size:	978.3 KB
ID:	844949

Vi har alltså valt att inte flytta gästboken denna gång. Detta för att nästa hugade (för det måste finnas fler som vill?) äventyrare ska kunna flytta den!
                      Jag citerar XRVDaniel
                      "Jag lämnar den väderbeständiga gästboken vid en stor sten på en kulle. Sidorna i boken är kopparplåt. Det tar en stund att rista in något läsbart i den. Gästboken ligger på positionen N68.54217 E21.05398 (WGS84, decimalgrader) eller 1714167,7614865 i RT90"

Enda skillnaden är att vi tryckte ner den mellan mossan och stenen på stenens vänstra sida sett till bilden ovan.

Seså! Nästa äventyrare, framåt! Låt det inte gå fem år till nästa gång.

Comment

Bra gjort! Jag och Lidman har pratat om detta länge men vi har inte lyckats ta oss iväg. Jag hade gärna varit först att hitta dit men nu när det inte blev så så var det ändå roligt att det var ni som gjorde det. Bra gjort! än en gång.

Comment

Fan vad skoj att den äntligen är på rull. Hur var sista biten att köra, lugnt att åka där själv med en 950 Adv S med halvbra förare?

/Zappa
                          "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Comment

Det där låter kul, måste fixa stooor tank till grisen då drar jag dit. =)
                            Man kanske hinner åka dit i år!
                            Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Haha! Coolt!!
                              KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Working...
                              X