Announcement

Collapse
No announcement yet.

HUSQVARNA TE610/630 Tråden.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

HUSQVARNA TE610/630 Tråden.

Anhåller härmed om att få starta denna tråd eftersom dessa modeller är väldigt lika & har nästan likadana komponenter (Chassi, fjädring, bromsar, motor mm)

Vi verkar ju inte va så många, så att slå ihop dessa modeller i en tråd kanske kan få ngr 610 ägare skriva & dela med sig oxå. Vore väldigt trevligt :)

Om moderatorn finner detta olämpligt på nått sätt ere bara & ta bort denna tråd & inlägg.

Tack!

610:an
    & 630 : an
    Attached Files

Comment

Här är de gamla trådarna. Som sagt kanske kan en moderator slå ihop dessa.

610 - https://forum.soe.se/showthread.php?...ighlight=TE610
      630 - https://forum.soe.se/showthread.php?...ighlight=te630

Märkligt att dessa hojar aldrig sålde nå vidare i Sverige. Verkar ha varit rätt populär i Usa.

Comment

Ligger en fin 610:a -08 på blocket.
        Fullfjädrad me 300mm fram & 320mm bak.
        Insprutning.

630:an har 270mm fram & 320 bak.
        Själv har jag höjt min till 300 fram.
        Last edited by Tänäre; 09-30-2013, 02:10 PM.

Comment

Click image for larger version

Name:	1380601_10201508910997688_1589560480_n.jpeg
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	841238Hittade ett par sköna bilder på en 630 rallyhoj....läcker :)Click image for larger version

Name:	1380601_10201508910997688_1589560480_n.jpeg
Size:	107.9 KB
ID:	841238
          Attached Files

Comment

Originally posted by Dust Buster View Post
            Här är de gamla trådarna. Som sagt kanske kan en moderator slå ihop dessa.

610 - https://forum.soe.se/showthread.php?...ighlight=TE610
            630 - https://forum.soe.se/showthread.php?...ighlight=te630

Märkligt att dessa hojar aldrig sålde nå vidare i Sverige. Verkar ha varit rätt populär i Usa.
            Inte så märkligt tycker jag.
            Var inne på en qvarna men jag var tvungen att åka till södra Sverige för provkörning. Åka till huvudstaden för att serva och köpa reservdelar.
            Den föll bort ffa pga av det och att 690 fanns.

Men annars tycker jag hojen är riktigt snygg och verkar ha en riktigt fin fjädring för skogsåka.
            Hade dom uppgraderat med nya motorn i det befintliga chassiet hade jag nog suktat efter en sån.

Med facit i hand kommer Husky offroad program inte finnas kvar när KTM köpt upp dom och man är glad att man inte slog till på en sån.
            I drive because i enjoy it.

Comment

Glad att jag fick tag i min ...fantastiskt hoj :)
              Har kört 1 & 1 halvt år nästan dagligen: grusbus, "gubb"-enduro, till & från jobbet regn...sol...snö..etc.
              Hade ett litet oljeläckage i början & en ärjad kontakt till insprutningen.
              Nedre bultarna i bakramen har gått av en gång....bakramen är 630/610:ans svaga punkt & behöver förstärkas.

Husqvarna i Västerås va väldigt hjälpsamma men jag har skött det mesta på min hoj själv
              Service, ventilkontroll. ..mm.

Ang motorn så är den en beprövad rova som funnits med ett tag. ..skillnaden mellan 630 an & senare 610an är toppen &cylinder volymen.
              570cc hos 610 an & 600cc hos 630 an.
              630 ans topp kommer från 450/510ans enduro modeller.
              Dubbel kam med shimsade ventiler.
              Bild på min Qvarna....lite skabbig men älskad & brukad :)Click image for larger version

Name:	20131002_141335.jpeg
Views:	2
Size:	165.5 KB
ID:	841254Click image for larger version

Name:	20130802_191220.jpeg
Size:	283.7 KB
ID:	841255

Comment

Har kört två säsonger med min 610:a nu. Klart nöjd med den.
                Tack för tipset ang bultarna till bakramen, ska kolla mina.

Comment

Jag fick med en förstärkning att sätta under bakskärmen när jag köpte pakethållaren. Verkar bra för den har hållit för några veckoturer med packning utan problem.

Byt bultarna till fotpinnarna också. Det finns säkert en tanke bakom att de ska gå av istället för att skada ramen men min ena fotpinne gav sig när jag landade efter ett hopp och det slutade med ett hål i airohhjälmen. Lite onödigt dyrt m a o.

Comment

Aj fasen. ..låter obehagligt.
                    Mina gängade upp sig i början men kommer byta bultarna nu.
                    Jag gjorde en förstärkning efter rekommendation på Café Husky...övre delen av bakramen.
                    Men sen gick nedre bultarna till passagerar fotpinnarna som bakramen oxå är fäst i av, så jag fixade bultar av extra hårt stål.

Bild på ena sidan av övre förstärkningen.
                    Attached Files
                    Last edited by Tänäre; 10-08-2013, 02:10 PM.

Comment

Grym lampa som kan rekommenderas.
                      Led 30w typ 3000 lumen.
                      Fäste i backspegel fästet. Click image for larger version

Name:	20131023_193128-1.jpg
Size:	220.6 KB
ID:	841533
                      En 5 hundring på ebay.

Comment

Originally posted by Tänäre View Post
                        Grym lampa som kan rekommenderas.
                        Led 30w typ 3000 lumen.
                        Fäste i backspegel fästet. [ATTACH=CONFIG]73997[/ATTACH]
                        En 5 hundring på ebay.
                        Ser bra ut. Länk?

Comment

Originally posted by kalleb View Post
                          Ser bra ut. Länk?
                          Sorry men hittar den inte & sen är jag så värdelös att länka å sånt.
                          Men jag sökte på ebay med orden: cree led bike 30w....hittade en liknande lampa.

Har kört ngr mörkerkörningar med den & är nöjd...särskilt i skogen när det går lite långsammare.
                          Finns ju rätt billiga batteri ledlampor på ebay oxå som funkar bra som hjälmlampa.

Comment

Året me 630 : an

Tänkte lite på vad som hänt med hojen under 2013 & ca 1000mil.
                            Förra vintern åkte jag till jobbet med den dagligen.
                            Körde me skruvdubb mellan 3-5 mmClick image for larger version

Name:	IMAG0535.jpg
Size:	652.5 KB
ID:	841858

Våren kom till slut & det firades med ett fmf slipon & fuel trimbox från Jd-jetting.
                            Hojen blev ju både lättare vassare. ..mkt trevligt :)Click image for larger version

Name:	20130420_171934.jpg
Size:	934.8 KB
ID:	841859
                            Även sadelskum & överdrag från "Seat Consepts" införskaffades.Click image for larger version

Name:	IMAG0571.jpg
Size:	568.2 KB
ID:	841860
                            Bra investering.

Nu va hojen en grym grushoj MEN...fjädringen behövde fixas till.
                            Gaffeln var för klen & baken för hård...hade ju bantat hojen flera kilo så det behövdes en mjukare fjäder bak.Click image for larger version

Name:	20130823_082859.jpg
Size:	626.8 KB
ID:	841861
                            Gick ner i hårdhet från 6.4 till 6.0.

Att göra något åt gaffeln va ett måste, eftersom jag gillar att köra enduro & 270mm fjädringsväg & bara justering för retur fanns orginal....slog igenom lätt vid lite hårdare körning.
                            Hittade gaffelben på ebay från en Bmw 450.
                            Efter många timmars tänk & meck fick jag ihop det (har aldrig öppnat ett gaffelben i hela mitt 45 åriga liv) så det tog sin tid.
                            Men vilken skillnad! 300mm fjädringsväg fram nu & fullt justerbar :)
                            Även markfrigången blev ett par cm högre.

Knäckte bultarna till ena fotpinnen & nedre bultarna i bakramen.
                            Bytt lager i både fram & bakhjul...även knäckt generator kåpan så jag fått oljeläkage.
                            Men 630:an har inte haft ett lätt liv...den har körts av en 100kg klump över stock & sten i 1500 mil.
                            Ventilerna har aldrig rört sig & förutom en ärjad kontakt till insprutet har den gått som en klocka.
                            Avslutade året me en riktig gegg körning igår.

Tack för ett härligt grus & bröt år kära 630:a!
                            Attached Files
                            Last edited by Tänäre; 01-01-2014, 07:24 PM.

Comment

I helgen åker man och hämta inte bara En utan 2st Husqvarna 610, min gamle far har slagit till på denna vad man kan läsa underbara hoj.
                              en 1999 + en reservdels hoj. Synd att det är 65mil enkel man måste kuska.

Den har ingen gnista, så det verkar vara detta "Magnet-lossna-från-svänghjulet-problemet" - Nån som har tips vart man köper nytt, ska väl finnas något så man kan bygga bort felet?

Vart köper man reservdelar till denna? Den saknar kick, så de vill man ju montera. Från vilka modeller passar kicken?

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Working...
                              X