Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR125L Tråden.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Honda XR125L Tråden.

Fler som har en XR125L som gubbmoppe?

Finns inte så mycket att läsa om dessa på nätet har jag sett.
    Speciellt något om ombestyckning verkar svårt att finna

Det är ju världens slöaste fordon och kommer väll aldrig bli mer än så, men man kan ju få den att gå lite bättre och ändra karaktären lite om man vill, från fabrik verkar den minst sagt snålt bestyckad.

Köpte min då den gått 49 mil ändå verkar det finnas ett irriterande metalliskt knackande i motorn när man varvar upp lite, kanske fler har märkt detta?

Det är ju en stötstångsmotor från hedenhös men den borde inte låta så pass.

Men den är ändå en gedigen konstruktion från Honda som skänker mycket glädje(om man inte har bråttom).
    Fuel-infected

Stötstångsmotor? Jag trodde de var en vanlig enkel överligande kamaxel. Nåja de går väl att justera ventilera ändå om man får fundera lite.

Min flickvän har en sån nämnda Honda XR 125 L hon övningskör på innan hon byter till något tyngre. Och jag använder den som shoping moppe i byn.

Å ja den har nåt metalliskt ljud när man varvar den lite. Men de ska nog vara där.
    Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

Comment

Hehe! Ok heavy-Metal sound på den med.. Skulle vara kul att jämföra, bor du långtbort från fagersta? Mvh
      Fuel-infected

Comment

Xl xr 125

Det rullar lite såna hojar i renskogarna och bland fiskare här uppe. En oförstörbar maskin som är otroligt fin som trialhoj. Vilka platser jag besökt med min !

Synd att den är slöare än en pormask :)

Comment

Mår den motorn bra ska det inte finnas något klingande eller oljud. Körde 2500 mil och den lät som den skulle, hade problem att han tog in vatten som inte kondenserades bort vid oljan som gjorde att kopplingen låste sig. Och xr:en går inte att trimma utan att börja byta saker på. Och det behövs inge trim heller, hängde utan större problem med både ktm 990 och 690 mm när det gick undan, man behövde ju aldrig släppa på gasen ;) sen visst ska man köra motorväg så blir det annorlunda men toppade den till 115 ett antal gånger så kraft finns det trots 8,3 kw. Och soppa förbrukningen är ju klockren då den aldrig drog mer än 0,33 l/mil och som bäst 0,2 l/mil.
          Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Måste jämföra med någon annans xr nångång, men det verkar konstigt om man skulle ha lyckats pajat något i motorn efter 49 mil. Jag åker gärna och hälsarpå någon av er så kan vi lyssna i vår, om ni vill och bor någorlunda i min närhet. Skicka gärna ett pm.
            Fuel-infected

Comment

Originally posted by cybbe View Post
              Hehe! Ok heavy-Metal sound på den med.. Skulle vara kul att jämföra, bor du långtbort från fagersta? Mvh
              Fagersta-Nynäshamn. Lite långt att åka nu under höst/vinter men du är välkommen till våren om du nu inte är viking å vill åka långt när de är kallt :)

Och nej de är inget fel. De är lite vinande metalliskt ljudet väl bara motorn som får jobba lite extra, växla upp eller släpp av på gasen så försvinner de.

Originally posted by Patrue View Post
              Och det behövs inge trim heller, hängde utan större problem med både ktm 990 och 690 mm när det gick undan, man behövde ju aldrig släppa på gasen ;) sen visst ska man köra motorväg så blir det annorlunda men toppade den till 115 ett antal gånger så kraft finns det trots 8,3 kw. Och soppa förbrukningen är ju klockren då den aldrig drog mer än 0,33 l/mil och som bäst 0,2 l/mil.
              Små grusvägar å stigar där extra kubik inte är en fördel kanske den hänger med större hojar men så fort de öppnar upp lite så blir den väldigt, väldigt slö, inga powerslides ur kurvorna med den där lilla rackaren.

Fast bensinförbrukningen på 0,3 liter milen är ju underbar :)
              Last edited by enduroemil; 11-18-2012, 08:35 PM.

Comment

Kände aldrig att det var något problem då de man förlora på rakan vann man i kurvorna, och "powerslides" som vissa tycker är häftigt gör att man kommer ikapp ännu mer. Skulle gärna köpa tillbaka min xr om ekonomin var obegränsad. Dyrt å äga ttr jämfört med xr.. Och ska man lära sig köra grus och en hel del enduro så är den klockren! Går att köra väldigt inspirerat med eller bara glida på stan med. Lätta arslet på den lite så blir den stabilare också.
                Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Hade en sådan som första hoj. Den var det enkel överliggande kamaxel i. Satte på större förgasare och den blev lite piggare. Har faktiskt förgasaren och insugningsrör kvar som kuriosa och minne från en svunnen tid. Min tickade som fan också, satt några centrifugalprylar för tändningen tror jag som lät.

Comment

Min första hoj var en XL125. Vilka tider. Den tickade på duktigt. Fick sin förklaring när kamkedjan tittade ut genom toppen. Den förklarades också okörbar av en 'vuxen' motorcyklist då bakre hjullagret tydligen var helt slut. Jag körde glatt vidare.

Comment

Köpte en ny för några år sedan och hade som gubbmoppe. Slö men trevlig och funktionell som transportmedel, helt problemfri. Den är såld nu och det jag saknar mest är att med personbilsdubbade däck var den perfekt (lätt, låg effekt, bra körställning) på asfalt med tunn isbeläggning, där mina nuvarande hojar med långdubb är ganska kassa.

Comment

kul att höra lite av era erfarenheter.

Min 5åriga garanti gäller tydligen inte på Fottas i ludvika, där Honda hade meddelat att jag skulle få ny del om något var trasigt men jobbet skulle jag själv få betala, låter ju fan inte helt nyktert.
                        Kul att riva en hel motor på mc verkstad och betala själv efter 49 mil.
                        Känns som jag får ringa honda själv.

Härligt att någon kört på vintern med denna hehehe
                        Kan tänka att det gick lite trögt på vintern men det är väll charmen...

Ps 0,25l/mil är rätt nice ibland....
                        Fuel-infected

Comment

Originally posted by cybbe View Post
                          kul att höra lite av era erfarenheter.

Min 5åriga garanti gäller tydligen inte på Fottas i ludvika, där Honda hade meddelat att jag skulle få ny del om något var trasigt men jobbet skulle jag själv få betala, låter ju fan inte helt nyktert.
                          Kul att riva en hel motor på mc verkstad och betala själv efter 49 mil.
                          Känns som jag får ringa honda själv.

Härligt att någon kört på vintern med denna hehehe
                          Kan tänka att det gick lite trögt på vintern men det är väll charmen...

Ps 0,25l/mil är rätt nice ibland....
                          Bråka lite med honda så brukar dem ge med sig, har du full service bok och den inte visar märkbart slitage när dem öppnar motorn då är det nog lugnt, fick ut en ny hastighetsmätare när den gick sönder efter garanti tiden. Gick till hela hojen här i stockholm.

Och jag körde med orginal mt60 däck även på vintern. Nya och färska däck fast bakhjulet hade jag redan slitit ner för att inte ha det jättegrovt. Funkar bra med de få 11 hästar som finns i denna lilla maskin.

Comment

Tack för svaren.
                            Tråkigt att inte fler har dessa maskiner, tråden dog snabbt, kanske kommer fler in senare.
                            Mvh :)
                            Last edited by cybbe; 12-07-2012, 04:14 PM.
                            Fuel-infected

Comment

Har ljust justerat ventilerna (alla 2) på tjejens XR 125 L och kan rapportera att i alla fall den här av årmodell 2007 har stötstänger. Antagligen så har väl alla de av just den här XR 125 L (notera L:et) som togs in i Sverige 2004-2009 stötstänger. (Jag tror vi har två olika XR 125 folk pratat om i den här tråden. På 1990-talet så fanns det en annan Honda XR 125 R (notera R:et) Den kanske hade enkel överliggande kamaxel?

Jag försöker bara reda på begreppen de olika hoj modellerna :)

När vi ändå pratar motorer. Hur gammal är den här motormodellen? När slutade man använda stötstänger i motorcykel motorer? I mitten av 70 talet eller? Om vi bortser USA som fortfarande är på stenåldern!

Comment

Working...
                              X