Announcement

Collapse
No announcement yet.

HVA 650 Strada och Terra

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

HVA 650 Strada och Terra

Tjena

HVa kommer att släppa två nya modeller. HVA 650 strada o 650 Terra. Terra är offroad modellen. Lustig att notera är att det är 18 tums bak fälg på modellen utan ABS 17 tum med ABS.

Kolla in PDF filen för alla data.
    Attached Files
    Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

Coolt, äntligen lite nya storhojar för grus. (Kanske japanerna vaknar också?)
    Vad kan serviceintervallerna tänkas bli?

Edit; synd att fjädringsvägen bara är 190 mm f/b...
    Last edited by Kolja; 07-12-2012, 09:12 PM.
    Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
    950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Glad att jag fick tag i min Te 630:a :)

Motorn e' nog fin på 650:an men resten är inget JAG skulle vilja ha.
      Väger 16 kg mer
      Endast 5 växlar
      Bara nån hk mer än 630:an
      80 mm mindre fjädring fram...ingen justering verkar det som?...endast bak.
      130 mm mindre BAK!

Verkar som KTM 690 är den enda riktiga offroad hojen kvar men även dom har ju sänkt fjädringen på både 690:an 990 adv R.
      Trist utveckling.
      Hoppas verkligen nån tillverkare vågar göra en "riktig" grushoj till 2013.

Comment

Ny model...?

Ny updaterade design... kanske
        ... men ett stor baksteg vad gäller "teknologi"... Tyngre vikt och sämre dämpare fram och bak... ar det ett "framsteg"?

Mindre fjädrings slaglängd kan jag delvis forstår kanske... det finns många prospektiv kunder/förare ute i världen som har påpekat över de senaste 15 - 20 år att de flesta enduro/offroad modeller har väldigt höga sadelhöjd, som gör det mer besvarligt för folk som ar lite kortare från skrevet ner till marken, att nå med stovlarna i tekniskt/besvarligt situationer... Då till en MC som ar tänkte främst till "dual sport" applikationen/marknade, för dessa individer som inte behöver värsta MX/enduro prestånda från fjädrings komponenter, då kanske det ligger lite baktänke i Husqvarnas val av 190mm specifikation av fjädringen på den nya 650.... Men det ar säkert inte mycket att hänger i granen för de som inväntade en "riktigt offroadare" som ersättaren till TE 610/630... Det ar 650 Terra inte (riktigt)... enligt mig iaf.

Men något jag fortfarande inte fattar ett dugg ar; VARFÖR med alla moderna tillverknings teknik och material teknologin som finns idag, kan dom inte bygga offroad motorcycklar som INTE ar 20 kg TYNGRE an motsvarande modeller från 20 - 25 år sedan...???!!!!
        Last edited by troy safari carpenter; 07-14-2012, 10:18 PM.
        swedishmotosafaris

Comment

Mer arv från BMW, motor ser misstänkt lik ut gamla rotax 650 som använts bl.a. i x-challenge.

Edit: Det var så: http://www.motorcycle-usa.com/827/13...-1st-Look.aspx
          Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
          wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Å gör dom ändå en "värre" modell med 18" bakhjul utan abs kunde dom lika gärna ha lite längre fjädring.... Lite besviken.
            F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

Comment

En efter en av de stora grushojarna har försvunnit. Nu har KTM 690 ända riktiga konkurrent försvunnit också. Lite synd enligt mig :(

Snygg hoj men som tidigare talare har nämnt, den har inte riktigt samma potential som den gamla 630.
              Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

Comment

Trådlyft!

Nån som provkört den? Eller rent av köpt den?

Den verkar finnas hos svenska handlare för 70000. Onekligen billigt!

Comment

Jag har provkört den och så här skrev jag om den.

Lördag morgon 07.45. Hösten har kommit och tempen var 7 grader.
                  Det var med extra spänning jag körde till jobbet idag och jag måste säga ” I´m a little bit in love”
                  Husqvarna har redan släppt sina helt nya TR 650 Terra och Strada modeller.
                  ...Jag valde och provköra Terran, en offroad mc som inte enbart siktar in sig på gruskörning.
                  Husqvarna har gjort underverk med motorn som vi känner igen från BMW:s G modeller.
                  Sällan har väl en stånka gått så här ryckfritt och vi pratar segdragning på 5:an från 60 utan det minsta ryckighet.
                  Man har förädlat den på samma sätt som på Nudan. Mer bottendrag och ett rejält klipp på toppen.
                  På BMW:n så upplevde jag lite vibrationer men på Terran lyser dom totalt med sin frånvaro, oavsett varv.
                  Den här hojen har verkligen långåkarkomfort som man vanligtvis inte hittar hos en encylindrig maskin.
                  På med en vindruta och väskpaket så är den redo för vilket mål som helst. 14 l tank och låg bränsleförbrukning ger skaplig räckvidd.
                  Motorn har så mycket kraft att man behöver inte vara orolig för att bli frånåkt på sin favoritväg vare sig det är grus eller asfalt.
                  Det är en offroad hoj men det är på landsvägen den imponerar mest. Original utväxling lämpar sig mycket bra på landsvägen, 100-110 känns behagligt.
                  För seriöst grusåka skulle jag definitivt gå ner en kugg fram för att få den mer allert.
                  Det bästa till sist, priset: 69900:- utrustad med ABS.

------------------------------------------------------------
                  Anders

Member of SSFOGHA

Comment

Hittade en liten film om terran
                    http://www.youtube.com/embed/NhI9Y8x...Q&hl=en_US
                    Grus är livet!
                    ---Honda SLR650 - 97---
                    ---Husqvarna Fe501-16---
                    ---Honda XR650R-00--- Såld
                    ---Yamaha TT600R-99--- Såld
                    Våran Hemsida finns på.
                    ==Grusdiggers==

OTC #579

Comment

Lyfter tråden lite.
                      Ingen som har köpt eller provkört hojen lite mer?
                      Går den att busa med?
                      Hur är den i jämförelse med t.ex en 690?
                      /Andreas

Comment

Jag har provkört båda modellerna strax efter det att jag kört KTM 690 Enduro R 2013 års modell.
                        Det första jag har att säga är att så här borde Rotaxrovan gå i alla hojar som den sitter i, det är nära på samma klipp som in 690:in och mjuk och fin gång(vid nollgradigt fick jag motorstopp vid avslag titt som tätt dock -men det fixar sig säkert innan de kommit ut i butik).

Fjädringen tyckte jag fungerade bra på asfalt, hela hojens chassi känns modernt där i mitt tycke -busvilligt tom.

P
                        å skogsvägar och vid tex hopp över diken kändes fjädringen väldigt billig i mitt tycke. Detta kan ev. ha berott på att jag testade den när det var nollgradigt ute, men jag avbröt faktiskt min provtur på de klassiska Sörmlandsvägarna pga att den var så stötig och "okänslig".

Som vardagshoj skulle jag gärna ha den, men som offroadhoj märks det att den inte riktigt är tänkt som någon hardcorehoj för grusköra direkt.

Terran finns också med 18" bakhjul utan ABS, men frågan är om den kommer att tas in i Sverige.

Med bättre fjädring hade den varit intressant även som grushoj och Stradan som "varadsmotard" med asfalts 17" i mitt tyckte, synd att Qvarna inte går hela vägen ut med dem sas -det är de värda.

Båda tycker jag är skithärliga på småvägarna och skulle helt klar kunna tänka mig dem som vardagshoj! : - D
                        (jag har sett att andra kört dem offroad och varit nöjda med Terran, men för mig höll Terrans stötdämpningen inte riktigt måttet där -jag kör hellre Teneren offroad i detta segment)

Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                        (™Geggamoja)
                        http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Känns spontant som att den kan ta marknadsandelar från Yamaha XT660 i alla fall...
                          Mina samlade körjournaler:
                          http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Läste i ett hojtest att den vägar 183kg! Gamla TE 630 vägde 153kg. Så mycket för utveckling framåt...

Men jag måste provköra en i sommar. Den ser ju onekligen snygg ut, inte lika bra som TE 610/630 men snygg är den.

Men de känns som om de är BMW som bestämde hur vad för komponenter och hur grusorienterad den skulle vara. De känns som om Husqvarna hade fått bestämma så hade den nog inte blivit riktigt så här.

Sen kan man ju undra om den kommer att finnas modelår 2014 nu när BMW har lämnat Husqvarna. Det sitter ju en BMW motor och jag gissar att ramen härstammar från BMW G 650 oxå.

Comment

För någon vecka sedan så hade AVA mc provkörning på nya Husqvarna Terra 650 och de vill man ju inte missa för allt smör i Småland så jag åkte dit.
                              Vi kan ju börja med designen.

Personligen tycker jag att det är för mycket BMW inblandat och den gamla TE630 är bra mycket snyggare.

Utrustning: Vajerkoppling som är ställbart i 3 läggen känns lite gammaldags. Knapparna till ljusomkopplaren kändes lite plastiga, i alla fall de stora röda som fanns en på höger och en på vänster sida. Om gjorde nåt med ABS:en och nåt annat kommer jag inte ihåg, mitt minne sviker mig här.

De 19 cm i fjädringsväg som Sachs framgafflarn bjöd på såg bara löjligt ut när den stod på parkeringsplatsen.

De var blött ute och mycket trafik så jag körde bara i 10 min men motorn känns väl så pigg som en modern 650cc brukar kännas. Minimalt med vibrationer, även när man kommer upp mot 6000rpm. Och de gillade jag.

Skulle jag köpa en? Nej. Vill man ha en stor 650cc naken grushoj så köper man en KTM 690. Vill man ha en hoj som funkar på asfalt/grus så skulle jag köpa BMW GS 650. Den har en kåpa som putar undan vinden när man kör landsväg och funkar till samma grusbus som Husqvarna 650 Terra gör.

Nu äger inte BMW Husqvarna längre utan KTM:s chef gör det och vad hans planer är viste inte ens Husqvarnas representant.

Personligen tror jag inte Terra 650 kommer finnas kvar som 2014 modell. Kanske om inte Husqvarna lyckas sälja i väg alla hojar i år så kommer den som 2014. Men till 2015 finns den nog inte kvar, sen om den får en värdig ersättare i form utav en ny TE 600cc någonting är jag inte så säker på men man kan ju hoppas.

För Terra 650 lyckas inte fylla TE 630 skor på någon punkt förutom i användarvänlighet, men vill man ha nåt användarvänligt så ta bilen...

Comment

Working...
                              X