Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baltikum 2012 - Stenskogen Racing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Baltikum 2012 - Stenskogen Racing

    Förberedelser och visst eftersnack finns även i denna tråden:
    http://forum.soe.se/showthread.php?5...-Baltikum-v-20



    Årets resa började med att vi lastade hojarna på en lastbil nere i Skåne. Vi tog själva tåget upp till Stockholm, och därifrån färjan över till Tallinn. Totalt blev det 7 kördagar från Tallinn till Klaipeda.


    Rutten går främst längs med kusten, med två övernattningar på Saaremaa.

    Dag 1

    Hojarna var packade som sillar. Hur bra som helst, inga skador, i alla fall inget vi kunde se.


    Trånande blickar.


    Partyhytt.


    Läckande kylare är inget man vill ha när man precis har kört av färjan.
    Men lite kylarcement så höll den vatten skapligt. Man fick fylla på lite då och då under
    dagarna.



    Avgascement var nog ingen höjdare att laga kylaren men, men man tager vad man haver.


    Påväg in till Paldiski.


    När någon har lekt bergget med en super enduro så kan man inte göra annat än följa efter.


    Paldiski Palace är en förstklassig party lokal, Lasse Kongo syntes dock inte till.


    När vi stod och diskuterade hur vi skulle få upp hojen upptäckte vi att den fortsatte att sjunka av sig själv. Då fick vi eld i baken och försökte få upp den med allt vi kunde komma på.

    http://www.youtube.com/watch?v=34bwxrgVrGI






    Ett crosshopp manligt nog för en superenduro.
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

    #2
    Dag2


    Obligatorisk strandpose.


    Vi stannade ganska ofta och fotade.


    Kaali meteroitkrater, en av världens 10 största.




    Man ska ladda ordentligt.


    Hela resan blev en blöt tillställning.


    Riktigt bra lunchställe med nygrillad öring.


    ”Det har jag förklarat för er pojkar. När jag skriker ur spår då ska ni se till att flytta er för då laddar jag rejält”


    Stilstudie, det är lite av ett lotteri vem som träffar slanan som ligger lite till vänster.


    Ute på en av Saaremaas många uddar.


    Minnesmärke över Estonia och ”Ryska gränssoldater dödade av havet 1955”.


    Bäck korsning vid havsmynningen.


    Väldigt blandad kust på Saaremaa, en blandning av finsandstrand, stenstrand och höga klippor.


    Mj00dmixer leker lite.


    En Super enduro laddar.


    Säg hej till publiken


    Det blev väldigt många väldigt vackra vyer.




    I närheten av fyren fanns ett 1km långt rev ut i havet. Riktigt kul att köra på, det var precis måsarna hann lyfta innan man dundrade förbi.








    Dag 2…..


    Många som kör lätta hojar detta året.


    De stöd(d)iga killarna vill inte parkera med oss andra.


    En hel del 690:or


    Borgen i Kuressaare.
    Last edited by RDX*; 06-06-2012, 09:48 PM.
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

    Comment


      #3
      Dag 3


      Jinstrand Laddar!




      Rutterna var långa med många svåra partier, men här har vi tagit oss lyxen att ligga och jäsa på stranden.


      Mj00dmixer längst till höger ägnar sig åt buskkramning




      Marken ser lätt körd ut, men den var riktigt sumpig och där det inte var sump var det fullt av stubbar, sten, och slanor. Ibland var det allt på en gång.


      Vi hade rekat alla rutterna med flygfoto, 4.5 km kraftledningsgata såg väldigt trevlig ut ifrån luften, tydliga traktor spår, det blev bara lite våtare än vi trodde.


      Två kilometer kvar tills kartan säger att det ska finnas en väg, vi ber till högre makter att den finns där i verkligheten också.




      Man blev rejält svettig och skitig.


      En vildsvinsskalle Bosse hittade. Den lämnades senare kvar på Alexandri Pub i Pärnu. Hoppas den hänger på väggen nästa gång vi är där.


      Biltema slangar växer på trän i de Baltiska skogarna.


      En del av en gammal herrgård.


      En dansk som svävar bland molnen.


      Grus Lars visar hur man ska stå upp i kurvorna.


      Raketen käkar en inhemsk delikatess, torkat fisk skinn. Det smakade som en hunds andedräkt.
      Last edited by RDX*; 06-06-2012, 10:39 PM.
      Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
      https://vimeo.com/user8505625

      Comment


        #4
        Dag 4


        Dag 4 började med en trevlig väg genom en myr.


        Sovjeterna är glada i att dekorera infrastrukturen.


        Det regnade på eftermiddagen när vi körde till Riga, dennis var snabb att ta fram sitt regnställ.


        Mj00dmixxer och raketen njuter av en utekväll i Riga.


        Rätten hette Riga key, en riktig turist ”fälla” men den är riktigt god!


        Riga är en vacker stad.




        Frihets monumentet i Riga ifrån 1935, friheten blev kortvarig.




        Utsikten ifrån hotellet i Riga. Det är väldiga kontraster mellan gammalt och nytt, rikt och fattigt.
        Last edited by RDX*; 06-06-2012, 10:07 PM.
        Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
        https://vimeo.com/user8505625

        Comment


          #5
          Dag 5




          Kolka – Nord västra spetsen på rigabukten


          Trail boxer laddar för fullt. Det var riktigt grym körning inne på ett gammalt
          Pansarövningsfält.


          Vi hade bokat rum på Dundaga Castle, men det var dubbelbokat så vi fick hitta ett annat hotell i Dundaga. Efter en hel del diskuterande lyckades vi hitta husrum för natten. Hotellet var en festvåning med flera flerbäddsrum. Enligt babushkan så var det den största lokalen i Dundaga. Hotellet hade tidigare varigt ett sovjetiskt köpcentrum.


          RDX* hälsar 1210 och Raketen välkommen till hotellet.


          En riktig deluxe inrättning med låst garage.


          Dennis försöker få på sig en skyddsmask. Hotel Babushkan fick hjälpa till…


          Efter det så är det bara att ladda…


          Hotellet, har väldigt öppna planlösningar och modern färgsättning.


          När man fyller 30 så ska man inte snåla på konfettin.


          Sovjeterna gillar ståltorn.
          Last edited by RDX*; 06-06-2012, 10:14 PM.
          Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
          https://vimeo.com/user8505625

          Comment


            #6
            Dag 6




            Dagen började fint med en punktering till frukosten.




            Alla väger bär mot Eslöv, men tydligen inte ändra fram.


            Radioteleskopet är fortfarande i bruk, men nu används den inte av militären.


            Spökstaden Irbene hade mycket action för att vara en spökstad. Helt plötsligt dyker en piketbil upp och undrar vad Grus Lars har där att göra.


            Det laddas friskt i skogen.


            KTM har verkligen börjat snåla in på fjädringsvägen.


            Alla vägar är bra utom dom dåliga…


            …Det var betydligt enklare att korsa bäcken på stranden.


            Vi skulle egentligen kört upp för strandvallen en bit tillbaka, men vi fick improvisera istället.




            Vi alla laddar på olika sätt.


            Taggtråden var fäst med porslinisolatorer för att isolera mot spänning, undrar vad som fanns på andra sidan under sovjettiden.


            Micke laddar i närheten av Ventspils oljehamn.


            De sovjetiska militärbaserna brukar vara roliga att besöka. Här står vi på en luftvärns platå i höjd med trädtopparna.


            Baltiskt depå stöd….


            Andra punkteringen för dagen.






            Man ska ha håriga kulor om man ska välta tjurar på det viset.
            Last edited by RDX*; 06-06-2012, 10:40 PM.
            Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
            https://vimeo.com/user8505625

            Comment


              #7
              Dag 7


              Vissa hojar faller kärringar i smaken.


              En stork.


              Det finns bara ett par museum för missilsilo kvar i världen, detta är en av dom.


              Detta är en nukleär artillerigranat. Världens minsta nukleära vapen. Artilleripjäsen har en räckvidd på 17.4 km, laddningen är på 1 kiloton.


              Båda sidorna hetsade befolkningen rejält.


              Nere i det underjordiska komplexet. Klimställen under resan var inte vattentäta, men tydligen fungerar dom bra vid en nukleär vinter.


              Toppen på en missilsilo.


              Riktigt stort tack till alla som var med på turen!!!

              filmer kommer senare....
              Last edited by RDX*; 06-06-2012, 10:37 PM.
              Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
              https://vimeo.com/user8505625

              Comment


                #8
                Underbart!

                :)
                HMR

                The art event!

                Comment


                  #9
                  Tack, kanonbilder! Längtar verkligen tillbaka!
                  Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                  wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

                  Comment


                    #10
                    Iinstämmer, underbart. Sånt här skulle man vilja prova på!
                    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                    www.fastlinephotos.se

                    Comment


                      #11
                      Tack, fina bilder.
                      Känner igen en del ställen
                      Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                      950SE, the answer to the question nobody was asking.

                      Comment


                        #12
                        Som förra strapatsen såg det lika roligt ut, minus gränsincidenten. Jag får hoppas på nästa gång.

                        Förresten, såg den där fastkörningen. På tre gubbar hade bakhjulet släppt om någon gasat lite grann : - )

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by oden View Post
                          På tre gubbar hade bakhjulet släppt om någon gasat lite grann : - )
                          Om du menar fastkörningen som ligger ute på Youtube. Motorn orkade inte dra runt hjulet, så fort man försökte släppa kopplingen så dog motorn.

                          Hur menade du att vi skulle ha gjort?
                          Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
                          https://vimeo.com/user8505625

                          Comment


                            #14
                            Fina bilder och bra bildtexter!! Verkar varit en höjdarresa! Kul att vi andra fick ta del oxå!
                            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                            Comment


                              #15
                              Kanon, underbara bilder !!
                              ----------------------------------
                              Anders

                              Member of SSFOGHA

                              Comment

                              Working...
                              X