Announcement
Collapse
No announcement yet.
KTM 1290 Adventure
Collapse
X
-
Oj då...
verkar mer och mer som KTM slutar producerar "offroad" hojar (förutom SX och EXC modeller)
och satsar på "landsväg" hojar. Denna spion bild/logo gömda motorcykel i bilderna ovan, inte kan
tolkas som ett hoj vard namnet "Adventure" i samma andan som den tidigare 950/990 LC8 som
alla känner... dvs. en "offroad/allroad" motorcykel väl?
Den ser ut att vara rakt av inriktade mot BMW's GS 1200 Adventure landsväg/grusturer.
990i Adventure få leva lite till... inte att fråga om varför SE 950 laggs ner/inte uppdaterades
och var i helvete ar 690 Adventure (enllare customer/budget spec 690 Rally) tagit vägen?
990i Adv och SE 950 borde håll sina andrahandsvarde lite till skulle man tro...?swedishmotosafaris
Comment
-
690 adventure... bla bla bla..., om nån verkligen vill ha en 690 adventure så är det ju bara att köpa en ny 690R och ett "bolt on" kit från nån av de leverantörer som finns, Rally raid products Uk eller Meca tex., det finns fler.
Ny 690R 85000 kr + Rally Raid UKs Adventure kit 20000-25000 kr till, för under 110000 kr har man en helt ny 690 R Adventure.
Jag tror inte KTMs variant skulle vara billigare om dom nu skulle få för sig att släppa den.
1290 Adventure. Kanon att KTM bygger en hoj som kan matcha BMWs kommande 1250 GS och 1250 GS/A.
Last edited by Dust Buster; 01-27-2012, 11:17 AM.
Comment
-
Visst kan man "bygga" eget Adventure hoj om man ville det... men hur många hade dom sålde om de erbjud den från produktion linje.
Finns säkert någon ekonomiskt/marketing strategi bakom varför dom gör som dom gör... Men för dom som behöver något lite smidigare an nys GS 1250 Adv, Super Tenere 1200, Multistrada/Stelvio och den nya KTM 1290 extravaganza... finns inte så mycket "NYTT" på återförsäljare golv att välja mellan? Ja 990i Adventure... ella bygga "eget" 690 varianten med hjälp av ett katalog och extra pantbrev på huset.
Som sagt... andrahandsvärde på SE950 och 640 Adventure borde håller i sig ett tag till...?swedishmotosafaris
Comment
-
Originally posted by troy safari carpenter View PostSom sagt... andrahandsvärde på SE950 och 640 Adventure borde håller i sig ett tag till...?
Allt utvecklas till byngliga touringbussar..
/ TommiDär asfalten tar slut, börjar vägen..
Comment
-
Originally posted by Tommi View PostJag är rädd för att vi som gillar sådana hojar kommer att få åka runt på veterangrejer i framtiden så som utvecklingen ser ut.
Allt utvecklas till byngliga touringbussar..
/ Tommi
Comment
-
Min teori: Tankar från KTM:s marknadsavdelning.
Vi kan jämföra med BMW. De har en äventyrshoj på 1200cc och en på 800cc. KTM:s har en äventyrshoj på 1000cc, med andra ord ett mellanting. Lagom är bäst, låter det bekant? Skulle de finnas en 690 Adventure så skulle den nog ta en del tänkta köpare från 990 adventure. Eftersom 990 är dyrare om en 690 skulle finnas så skulle KTM inte känna lika mycket pengar.
Slut på tankarna, allmänt mutter i stället.
Med den nya (om den skulle se ut som den på bilden) så förtjänar den inte namnet "Adventure". Namnet "Traveler" skulle vara bättre. Om nu KTM lanserar en ny V motor på 1200cc så får man hoppas att de kommer ut en 800cc variant som är mera grusanpassad.
Fan! KTM brukar ju och ska leda utvecklingen, inte följa den! :arg!
Tur att min KTM 640 Adventure bara gått 1100 mil. Den håller nog i många år till. De verkar ju inte finnas någon direkt lämplig ersättare i framtiden. Om man inte vill bygga sig en egen. (jag vill!)
Comment
-
Originally posted by troy safari carpenter View Post990i Adv och SE 950 borde håll sina andrahandsvarde lite till skulle man tro...?
Dessa typer av motorcyklar kommer nog bli en raritet såsmåningom och jag kan inte tänka mig en bättre adrenalinboost på gamla dar!
Mmm, verkligen synd att trenden går åt ett annat håll!Last edited by Arno; 01-31-2012, 09:13 PM.K-märk gruset!
Comment
-
Ett annat sätt att se det på är ju att KTM behöver lite cash, och att då erbjuda en motorcykel för massorna som behöver äventyr efter ha sett Ewan och Charlie trilla runt jorden på alldeles fel motorcyklar. Det är ju lätt att tro att en trip till everest Basecamp är något som alla pysslar med när man är medlem på det här forumet, men sanningen är väl att dom flesta äventyrshojar aldrig kommer längre än till Uppsala.
Ungefär som när Porsche släppta sin bamse-suburban-familjebil-vad-nu-den-heter, så var det mass harakiri bland porschepuritanerna. Att det är den bilen som får Porsche att kunna pumpa ner ännu mer pengar i den otroligt lilla bakhjulsdrivna sportbilsmarknaden är ju bara bra om man nu älskar Porsche, även om det gör ont att se sitt märke köra ungar till fotbollsträningen.
Så, KTM har ju ett otroligt fast grepp om offroad marknaden och har väl tagit så mycket marknadsandelar det finns och nu letar efter mer pengar. Vad vi kan göra som äkta offroadare, är att hoppas att KTM fortfarande styrs av folk som vill tillverka offroadmotorcyklar och inte av folk som vill ha mer pengar. För vill dom göra coola hojar till den lilla grupp som är oss, så är det här bara ett medel för att kunna göra det. Även om det gör lite ont.
Comment
-
Jag vet vad man bör göra. =)
Man borde slå ihop ett gäng hårda skogskörare och bygga en egen hoj, folk bygger ju cutom från en liten mutter, så varför skulle man inte kunna plocka den lämpligaste motorn och bygge en Kul grus/äventyrs hoj som heter duga.
Som tex en Affe som gått på bantningskur eller en 640A med parallel twin. =)
Motorn ska vara lätt meekad och hyfsat vibrations fri.
Slå nu ihop era kloka och gör något.Livet är inte alltid som alla andra tror.
Comment
-
Originally posted by Phastie View PostEtt annat sätt att se det på är ju att KTM behöver lite cash, och att då erbjuda en motorcykel för massorna som behöver äventyr efter ha sett Ewan och Charlie trilla runt jorden på alldeles fel motorcyklar. Det är ju lätt att tro att en trip till everest Basecamp är något som alla pysslar med när man är medlem på det här forumet, men sanningen är väl att dom flesta äventyrshojar aldrig kommer längre än till Uppsala.
Ungefär som när Porsche släppta sin bamse-suburban-familjebil-vad-nu-den-heter, så var det mass harakiri bland porschepuritanerna. Att det är den bilen som får Porsche att kunna pumpa ner ännu mer pengar i den otroligt lilla bakhjulsdrivna sportbilsmarknaden är ju bara bra om man nu älskar Porsche, även om det gör ont att se sitt märke köra ungar till fotbollsträningen.
Så, KTM har ju ett otroligt fast grepp om offroad marknaden och har väl tagit så mycket marknadsandelar det finns och nu letar efter mer pengar. Vad vi kan göra som äkta offroadare, är att hoppas att KTM fortfarande styrs av folk som vill tillverka offroadmotorcyklar och inte av folk som vill ha mer pengar. För vill dom göra coola hojar till den lilla grupp som är oss, så är det här bara ett medel för att kunna göra det. Även om det gör lite ont.
För övrigt har bilden i början av tråden stora likheter med KTM 990 SMT (T för Traveler) så de behöver inte vara en ny variant på KTM 990 Adventure en ny variant utav SMT 990. Kanske?
För övrigt verkar det vara en ny motor. De ser inte riktigt ut som nuvarande LC8:an. Eller ser jag fel?
Originally posted by Mhassic View PostJag vet vad man bör göra. =)
Man borde slå ihop ett gäng hårda skogskörare och bygga en egen hoj, folk bygger ju cutom från en liten mutter, så varför skulle man inte kunna plocka den lämpligaste motorn och bygge en Kul grus/äventyrs hoj som heter duga.
Som tex en Affe som gått på bantningskur eller en 640A med parallel twin. =)
Motorn ska vara lätt meekad och hyfsat vibrations fri.
Slå nu ihop era kloka och gör något.Last edited by enduroemil; 02-02-2012, 09:49 PM.
Comment
Comment