Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 1290 Adventure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    KTM 1290 Adventure

    Lite spionbilder
    Ska tydligen va 130 hk

    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1327602038.495824.jpg
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	868448
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1327602051.413157.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	868449Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1327602061.016261.jpg
Views:	1
Size:	49.5 KB
ID:	868450

    http://www.motorcyclenews.com/MCN/Ne...ture-spy-pics/



    [ Grusets Vänner MC sällskap ]


    #2
    Det blev aldrig någon 690 Adventure?

    Comment


      #3
      Undrar stilla varifrån dom värdelösa för att dom är nerlusade av en gigantisk logga bilderna kommer ifrån.

      En 690 ADV skulle dom sälja drivor av - så den släpper dom inte.

      Comment


        #4
        Oj då...

        verkar mer och mer som KTM slutar producerar "offroad" hojar (förutom SX och EXC modeller)
        och satsar på "landsväg" hojar. Denna spion bild/logo gömda motorcykel i bilderna ovan, inte kan
        tolkas som ett hoj vard namnet "Adventure" i samma andan som den tidigare 950/990 LC8 som
        alla känner... dvs. en "offroad/allroad" motorcykel väl?

        Den ser ut att vara rakt av inriktade mot BMW's GS 1200 Adventure landsväg/grusturer.

        990i Adventure få leva lite till... inte att fråga om varför SE 950 laggs ner/inte uppdaterades
        och var i helvete ar 690 Adventure (enllare customer/budget spec 690 Rally) tagit vägen?

        990i Adv och SE 950 borde håll sina andrahandsvarde lite till skulle man tro...?
        swedishmotosafaris

        Comment


          #5
          690 adventure... bla bla bla..., om nån verkligen vill ha en 690 adventure så är det ju bara att köpa en ny 690R och ett "bolt on" kit från nån av de leverantörer som finns, Rally raid products Uk eller Meca tex., det finns fler.

          Ny 690R 85000 kr + Rally Raid UKs Adventure kit 20000-25000 kr till, för under 110000 kr har man en helt ny 690 R Adventure.

          Jag tror inte KTMs variant skulle vara billigare om dom nu skulle få för sig att släppa den.

          1290 Adventure. Kanon att KTM bygger en hoj som kan matcha BMWs kommande 1250 GS och 1250 GS/A.

          Last edited by Dust Buster; 01-27-2012, 11:17 AM.

          Comment


            #6
            Visst kan man "bygga" eget Adventure hoj om man ville det... men hur många hade dom sålde om de erbjud den från produktion linje.

            Finns säkert någon ekonomiskt/marketing strategi bakom varför dom gör som dom gör... Men för dom som behöver något lite smidigare an nys GS 1250 Adv, Super Tenere 1200, Multistrada/Stelvio och den nya KTM 1290 extravaganza... finns inte så mycket "NYTT" på återförsäljare golv att välja mellan? Ja 990i Adventure... ella bygga "eget" 690 varianten med hjälp av ett katalog och extra pantbrev på huset.

            Som sagt... andrahandsvärde på SE950 och 640 Adventure borde håller i sig ett tag till...?
            swedishmotosafaris

            Comment


              #7
              Originally posted by troy safari carpenter View Post
              Som sagt... andrahandsvärde på SE950 och 640 Adventure borde håller i sig ett tag till...?
              Jag är rädd för att vi som gillar sådana hojar kommer att få åka runt på veterangrejer i framtiden så som utvecklingen ser ut.
              Allt utvecklas till byngliga touringbussar..

              / Tommi
              Där asfalten tar slut, börjar vägen..

              Comment


                #8
                Originally posted by Tommi View Post
                Jag är rädd för att vi som gillar sådana hojar kommer att få åka runt på veterangrejer i framtiden så som utvecklingen ser ut.
                Allt utvecklas till byngliga touringbussar..

                / Tommi
                Personligen har jag istället börjat snegla på Triumph och Hondas kardanbumsar, men det är ju något helt annat det.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by oden View Post
                  Personligen har jag istället börjat snegla på Triumph och Hondas kardanbumsar, men det är ju något helt annat det.
                  Det är sådana hojar jag menar med "touringbussar"..

                  / Tommi
                  Där asfalten tar slut, börjar vägen..

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Tommi View Post
                    Det är sådana hojar jag menar med "touringbussar"..

                    / Tommi
                    Jo, jag förstod det : - )

                    Comment


                      #11
                      Min teori: Tankar från KTM:s marknadsavdelning.

                      Vi kan jämföra med BMW. De har en äventyrshoj på 1200cc och en på 800cc. KTM:s har en äventyrshoj på 1000cc, med andra ord ett mellanting. Lagom är bäst, låter det bekant? Skulle de finnas en 690 Adventure så skulle den nog ta en del tänkta köpare från 990 adventure. Eftersom 990 är dyrare om en 690 skulle finnas så skulle KTM inte känna lika mycket pengar.

                      Slut på tankarna, allmänt mutter i stället.

                      Med den nya (om den skulle se ut som den på bilden) så förtjänar den inte namnet "Adventure". Namnet "Traveler" skulle vara bättre. Om nu KTM lanserar en ny V motor på 1200cc så får man hoppas att de kommer ut en 800cc variant som är mera grusanpassad.

                      Fan! KTM brukar ju och ska leda utvecklingen, inte följa den! :arg!

                      Tur att min KTM 640 Adventure bara gått 1100 mil. Den håller nog i många år till. De verkar ju inte finnas någon direkt lämplig ersättare i framtiden. Om man inte vill bygga sig en egen. (jag vill!)
                      Mitt hjärta slår i 4 takt.

                      Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by troy safari carpenter View Post
                        990i Adv och SE 950 borde håll sina andrahandsvarde lite till skulle man tro...?
                        Står en avställd 950SE i garaget med 750 mil på mätaren, sist jag körde den var 2009 då vi tog oss bottenviken runt på 400 mil skogsvägar..
                        Dessa typer av motorcyklar kommer nog bli en raritet såsmåningom och jag kan inte tänka mig en bättre adrenalinboost på gamla dar!

                        Mmm, verkligen synd att trenden går åt ett annat håll!
                        Last edited by Arno; 01-31-2012, 09:13 PM.
                        K-märk gruset!

                        Comment


                          #13
                          Ett annat sätt att se det på är ju att KTM behöver lite cash, och att då erbjuda en motorcykel för massorna som behöver äventyr efter ha sett Ewan och Charlie trilla runt jorden på alldeles fel motorcyklar. Det är ju lätt att tro att en trip till everest Basecamp är något som alla pysslar med när man är medlem på det här forumet, men sanningen är väl att dom flesta äventyrshojar aldrig kommer längre än till Uppsala.

                          Ungefär som när Porsche släppta sin bamse-suburban-familjebil-vad-nu-den-heter, så var det mass harakiri bland porschepuritanerna. Att det är den bilen som får Porsche att kunna pumpa ner ännu mer pengar i den otroligt lilla bakhjulsdrivna sportbilsmarknaden är ju bara bra om man nu älskar Porsche, även om det gör ont att se sitt märke köra ungar till fotbollsträningen.

                          Så, KTM har ju ett otroligt fast grepp om offroad marknaden och har väl tagit så mycket marknadsandelar det finns och nu letar efter mer pengar. Vad vi kan göra som äkta offroadare, är att hoppas att KTM fortfarande styrs av folk som vill tillverka offroadmotorcyklar och inte av folk som vill ha mer pengar. För vill dom göra coola hojar till den lilla grupp som är oss, så är det här bara ett medel för att kunna göra det. Även om det gör lite ont.

                          Comment


                            #14
                            Jag vet vad man bör göra. =)
                            Man borde slå ihop ett gäng hårda skogskörare och bygga en egen hoj, folk bygger ju cutom från en liten mutter, så varför skulle man inte kunna plocka den lämpligaste motorn och bygge en Kul grus/äventyrs hoj som heter duga.
                            Som tex en Affe som gått på bantningskur eller en 640A med parallel twin. =)
                            Motorn ska vara lätt meekad och hyfsat vibrations fri.
                            Slå nu ihop era kloka och gör något.
                            Livet är inte alltid som alla andra tror.

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Phastie View Post
                              Ett annat sätt att se det på är ju att KTM behöver lite cash, och att då erbjuda en motorcykel för massorna som behöver äventyr efter ha sett Ewan och Charlie trilla runt jorden på alldeles fel motorcyklar. Det är ju lätt att tro att en trip till everest Basecamp är något som alla pysslar med när man är medlem på det här forumet, men sanningen är väl att dom flesta äventyrshojar aldrig kommer längre än till Uppsala.

                              Ungefär som när Porsche släppta sin bamse-suburban-familjebil-vad-nu-den-heter, så var det mass harakiri bland porschepuritanerna. Att det är den bilen som får Porsche att kunna pumpa ner ännu mer pengar i den otroligt lilla bakhjulsdrivna sportbilsmarknaden är ju bara bra om man nu älskar Porsche, även om det gör ont att se sitt märke köra ungar till fotbollsträningen.

                              Så, KTM har ju ett otroligt fast grepp om offroad marknaden och har väl tagit så mycket marknadsandelar det finns och nu letar efter mer pengar. Vad vi kan göra som äkta offroadare, är att hoppas att KTM fortfarande styrs av folk som vill tillverka offroadmotorcyklar och inte av folk som vill ha mer pengar. För vill dom göra coola hojar till den lilla grupp som är oss, så är det här bara ett medel för att kunna göra det. Även om det gör lite ont.
                              Så kan det nog vara.

                              För övrigt har bilden i början av tråden stora likheter med KTM 990 SMT (T för Traveler) så de behöver inte vara en ny variant på KTM 990 Adventure en ny variant utav SMT 990. Kanske?

                              För övrigt verkar det vara en ny motor. De ser inte riktigt ut som nuvarande LC8:an. Eller ser jag fel?

                              Originally posted by Mhassic View Post
                              Jag vet vad man bör göra. =)
                              Man borde slå ihop ett gäng hårda skogskörare och bygga en egen hoj, folk bygger ju cutom från en liten mutter, så varför skulle man inte kunna plocka den lämpligaste motorn och bygge en Kul grus/äventyrs hoj som heter duga.
                              Som tex en Affe som gått på bantningskur eller en 640A med parallel twin. =)
                              Motorn ska vara lätt meekad och hyfsat vibrations fri.
                              Slå nu ihop era kloka och gör något.
                              Folan nere i Skåne jobbar på en ny V motor på 800cc motor med bra ös i enligt rykte. En sån motor med Öhlin dämpare och 25 liters tank. Vem vill böja ihop ramen? Bensintanken kan nog han som svetsade ihop Berglunds aluminium bensintankar tillverka ;) Jag kan göra kåporna för jag har övat med glasfiber på min egen KTM 640 Adventure :)
                              Attached Files
                              Last edited by enduroemil; 02-02-2012, 09:49 PM.
                              Mitt hjärta slår i 4 takt.

                              Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

                              Comment

                              Working...
                              X