Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reserapport: Hojresa till Spanien

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Reserapport: Hojresa till Spanien

Jag och Jaknil åkte till Malaga och körde med Torotrail vecka 1 Jan 2011!

Upplägget var enkelt.

Vi flög till Malaga.
    Vi blev hämtade på flygplatsen.
    Veckan gick.
    Vi blev lämnade på flygplatsen.

Vi behövde alltså ta oss till Malaga ToR på nått sätt, och resten skötte dom. Helt underbart!

Under fem dagar såg vårat egenpåhittade schema ut som följer!

Stiga upp och käka frukost, (med personerna man bor hos) snacka skit och ta på sig utrustning.
    Köra ut och bli runtvallad på en körning jag aldrig varit i närheten av här hemma!
    Komma tillbaka vid 16-17, dricka öl och bada bubbelpool.
    Bestämma sig för vilken sorts middag man är intresserad av (restaurang, vilken sort i sådanafall, hämtmat)
    Och sen sova.

Att ha det schemat i fem dagar har fått mig att inse att jag måste bli miljonär så att jag kan leva på det sättet!

Vi bodde i samma hus som dem själva gör. Detta gjorde att det var så mycket mer än bara körning.

Körningen var till del inriktad på hur man kör uppåt och nedåt, detta var ganska logiskt med tanke på att den flesta körning var just den ledden. Ofta längs trails som var nån meter breda med mer eller mindre tekniska hinder på. Och när det var vanlig asfaltkörning så var denna aldrig längre än 10min och längs vägar som jag söker här hemma, tex grymma grusvägar, serpentinvägar osv. (Sen att jag inte har så många olivträd, avocadoträd och apelsinträd att köra mellan här i Luleå gjorde det inte sämre.)
    Guiderna anpassade också turerna efter hur duktiga vi var på att köra och skickade oss således inte på det brantaste backarna första dagen.
    Att köra i bäckar, mellan taggbuskar, mellan olivträd, serpentinvägar, branta backar, både upp och ner, mellan bergvägg och branta slänter och allt till en oftast grym utsikt gjorde verkligen detta till ett bra minne!

Trots att jag var skeptisk innan till att köra 250 4t (själv kör jag YZF450 och XR650 här hemma) saknade jag endast större hojar vid 2 tillfällen:
    1. När jag skulle wheela.
    2. När jag upptäckte att jag hade fel växel i.
    Båda dessa är vanesaker och jag kan inte säga att jag hade några problem efter någon timme. (Nåja, slangar fan så mycket längre hemma...)

Jag kan skriva hur mycket som helst om själva körningen men har lovat mig själv att skriva en enkel budget eftersom jag själv hade varit mycket intresserad av detta!

Såhär spenderade vi vårt flis.
    5 dagars körning inklusive allt utom middag och öl. £699. (7 411SEK när inlägget skrivs) (Allt inkluderar skydd, utrustning, hojar, bensin, boende, osv osv)
    Resa Luleå - Malaga ToR 4749SEK
    Öl, middagar, en kväll+dag i Malaga, mat och sånt under resan(inkl pizza i oslo, dyrt) 3291SEK

Summa 15451 SEK

Mycket? Beror på vad man jämnför med. Jag ångrar det inte en sekund.

Kunde vi gjort det billigare? Lätt. Vi bor i Luleå och hade lite otur med hur resorna skulle passa ihop. Bor man närmare Sthlm så är det någon tusing där.
    Skippa dagen i Malaga, handla inte pizza i Oslo, drick mindre öl, ät billigare mat.

Vet inte riktigt vad mer folket vill veta, men kommer naturligtvis svara på frågor!

Ps. Jag blev kändis också! ;) Längst ner på sidan http://www.torotrail.co.uk/torofun.html .DS.
    Attached Files

Såg riktigt trevligt ut men de säger att de är ledande inom bike holidays i Europa, är de verkligen större än motoaventures som hållit på ett tag?
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

Comment

Ser galet roligt ut! De verkar ha uppgraderat boende, hojar och utrustning sen jag var där. Terrängen där är fantastisk med alla berg. Hmmm, jag tror att jag ska börja försöka övertala några polare, en resa till Malaga under kommande höst eller vinter känns lockande.

Comment

Måste ha varit riktigt kul!

Har tänkt en del på resor som denna och att greja en själv, dock stupar det på att man som arrangör måste ha resegaranti. Själva resefixandet är inget problem då sambon driver en resebyrå. De fixar resor åt bla. svenska snowboard- och freestylelandslaget och har lång erfarenhet av sådant. Man skulle kanske föreslå en SOE rabatt men de har mycket små marginaler som det är. Jag skulle väl kunna tipsa er att boka resor på SN Resor AB men det är ju reklam i sociala medier :)

Nåja, till våren/sommaren tycker jag att vi samlas ett gäng någonstans i Luleå/Boden och spånar. Jag är med!

SN Resor AB: www.snr.se

Comment

Originally posted by oden View Post
          Måste ha varit riktigt kul!

Har tänkt en del på resor som denna och att greja en själv, dock stupar det på att man som arrangör måste ha resegaranti.
          Det som var så sjukt skönt var att jag inte behövde något alls, min packning kom ju till och med bort med flyget så den fick jag inte förrän kvällen före sista kördagen. Så när man fått låna allt inkl hoj så är det bara ta rygg på en guide så får man en bra körning.

Comment

Härligt, såg att det fanns allt från 1,3,7 dagars körningar i norra Thailand när jag var där sist, men vi var tyvärr i andra ändan av landet så det får bli senare.

Skulle ut med ATV på en 1-dags tur i öknen när jag var i Egypten men ryggen satte resolut stopp för såna eskapader, man kan inte få allt här i livet.
            Går det inte med våld så har du använt för lite, mektips nr1
            Gick det sönder av mektips nr 1 så var det ju redan trasigt.

Comment

Har kollegor i brazilien och kan fixa boende där. En del av dem kör offroad. Ska nog åka dit och botanisera framöver, jobba och köra hoj. Det måste vara kalaskul att köra i amazonas djungler

Comment

Ids du skriva lite mer om hur WR250R var att köra
                I W R 2 5 0 R - T R Å D E N ?? Vore kul att höra mer om den hojen.
                Last edited by Langsam; 01-15-2011, 06:15 PM.
                Med på grisfesten

Comment

Originally posted by Langsam View Post
                  Ids du skriva lite mer om hur WR250R var att köra? Vore kul att höra mer om den hojen.
                  Inte rätt tråd för den frågan....
                  KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
                    Inte rätt tråd för den frågan....
                    Du är smart, jag kommer göra som du säger. Dock inte EXAKT nu,

Comment

Originally posted by Sik View Post
                      Ser galet roligt ut! De verkar ha uppgraderat boende, hojar och utrustning sen jag var där. Terrängen där är fantastisk med alla berg. Hmmm, jag tror att jag ska börja försöka övertala några polare, en resa till Malaga under kommande höst eller vinter känns lockande.
                      Jag är på! Och ja, det var relativt uppgraderat till våran stora glädje!

Originally posted by christery View Post
                      Härligt, såg att det fanns allt från 1,3,7 dagars körningar i norra Thailand när jag var där sist, men vi var tyvärr i andra ändan av landet så det får bli senare.
                      Självklart fanns det mindre än 5dagarskörningar. Det var till och med mindre vanligt som jag förstod det. 2-3 var vanligare.

Originally posted by oden View Post
                      Har kollegor i brazilien och kan fixa boende där. En del av dem kör offroad. Ska nog åka dit och botanisera framöver, jobba och köra hoj. Det måste vara kalaskul att köra i amazonas djungler
                      Vore helt galet coolt. Men saker som lokala regler samt transport av hojar sätter säkerligen stopp för det? Eller?

Originally posted by Langsam View Post
                      Ids du skriva lite mer om hur WR250R var att köra
                      I W R 2 5 0 R - T R Å D E N ?? Vore kul att höra mer om den hojen.
                      Det ska jag.

Comment

Fan va häftigt! Jag är sugen, det måste testas

Comment

Originally posted by Lynd View Post
                          Sen att jag inte har så många olivträd, avocadoträd och apelsinträd att köra mellan här i Luleå...
                          Hahaha. Klockrent!
                          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Lynd View Post
                            Vore helt galet coolt. Men saker som lokala regler samt transport av hojar sätter säkerligen stopp för det? Eller?
                            Det är i princip laglöst land där, privata markägare kan ha åsikter. Man behöver vare sig registrerad hoj eller körkort för att köra offroad. Inte som här där man inte ens får köra på egen mark...

Comment

Häfftigt värre!

Nu vet jag vad jag ska föreslå som semmester med tjejen! Kanske går åt en del övertalning. Har dom fyrhjulingar, det har jag lyckats lura ut henne på 3 dar i öknen i egypten.
                              Inte snabbast men har kul iaf!

Comment

Working...
                              X