Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stora Stygga Vargen (och 4 små grisar)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Stora Stygga Vargen (och 4 små grisar)

SMHI lovar sol och -1C, det ligger ansenligt med snö på backen och det bör vara läge att sladda grusvägar i Roslagen. B-bröderna och xrvDanne är på och inte ens ett akut behov av takskottning kan hindra Linus från att vara med han också. Ett rasat hustak kan man ju laga resonerar han, men en tur som är körd... den är körd!
    Eftersom varken endurogubbar eller endurodubbarna mår bra av asfalt enades vi sent i går om att Knutby var en lämplig startpunkt och att målet skulle vara Gimo för tankning av hojjar och magar.

10:15 rullar vi ut ur Knutby utan att ha sett minsta spår av vare sig brudar, Kristus eller barnflickor. 4 små grisar jagas av Stora Stygga Vargen och det bär sta in på Bennebolsvägen.
    Fästet är kalas även om det spårar och lever om när man kör för sakta. Full gas spar som bekant inte bara tid utan ger även stabilitet, och även om fästet är bra är det inte typ kuggstång utan kurvorna kan man ta med långsladd. Linus meddelar senare att snittfarten på vintern ofta är högre än på sommaren och det kan nog stämma. Plogvallarna är höga, sikten gles och inte blir det bättre av att den utlovade solen uteblir och vi får snöfall modell lappvantar i stället. Man ser ingenting men eftersom vi tävlar och ingen vill vika ner sig så gör vi inte det heller. Dock klarar vi möten med såväl bilar, plogtraktor, hästar som damer med hund. Vi är dock oense om en av dessa damer vinkade eller hyttade, det var svårt att hinna avgöra.

Vi provar med en oplogad väg där vi tar oss fram med viss möda, god grundgas och bakvikt hjälper. Det funkar ända tills jag själv i täten korsar en vändplan på 4:ans växel och med rejäl trottel, inte hinner stanna innan jag inser att vägen efter vändplanen är ännu mer oplogad... Hojen stannar liksom av sig själv efter 20 meter i det föret och det är bara att kliva av. Hojen står snyggt och prydligt kvar i snön och förenad muskelkraft roterar den 180 grader lite senare.
    Vi kör tillbaka och får en bra övning i körning i eländigt och spårigt underlag när vi ska brottas med våra egna spår. Tar Landsnoravägen(?) när det börjar snöa så stora flingor att tre av dem på glasögonen räcker för att ta bort all sikt. Precis tusen sladdar (och lika många glasögonsvepningar) senare kommer vi upp till stora vägen där en skylt förkunnar att Gimo ligger 11 km bort, åt vänster till. Ingen är sugen på att köra 11 km asfalt och xrvDaniel som kör på egentillverkat dubbdäck bak skickas att reka en tänkbar vinterväg. Han kommer tillbaka och ruskar på hjälmen, inte en sportkepa, helt oplogat. Vi vänder söderut igen och avnjuter en fika på en bänk som någon välvilligt inställd bonde har ställt ut just för att hojåkare som inte kommer till Gimo ska ha nå´t att sitta på när de fikar. Så vi sätter oss på den.

Snön slutar falla och den utlovade solen kommer fram. Sikten blir bra och Linus kör iväg som inte bara Stora Stygga Vargen var honom i hälarna utan även självaste hornPer. Man måste vara direkt trött på livet för att följa honom i det tempot och jag släpper några meter och skyller på sikten...

Bilder kommer asap och de lär nog säga lite om hur det såg ut där ute idag. Ni som var med, fyll på med era plåtar och berätta det jag glömde.

Det där var kul, snöväg ska jag köra igen / Daniel
    Last edited by PerDanielEdman; 01-09-2011, 05:18 PM.

Skön rapport!

Tack!

Comment

Fotobevis

Här kommer några av min bilder. Det är väl bara att hoppas att de andra har lite bättre dokumentationsmaterial. / Daniel
      Attached Files

Comment

Och min gamla XR lever visst! (TAG XXX)
        Tror jag har kvar orginal serviceboken till den om ägaren är intresserad?
        Ni verkar haft en skön men hård dag!
        K-märk gruset!

Comment

Servicebok?

Ha ha... SnabbGöran skulle inte kunna stava till service även om vi satte honom i skrivträning i ett år och hotade honom med att behöva köra HD.

Delarna trillar av den där hojjen i en strid ström och SG blir gladare ju lättare hojen blir. Han skulle sälja en hoj en gång, han berömde den för att vara så bra och tät, för att den inte tog någon olja alls. Det tilltänkte nye ägaren konstaterade snabbt att den var helt torr på olja, så inte undra på att den både var "tät och oljesnål"... Men visst, jag ska fråga om han saknar serviceboken!

Vi som åker med SG har med oss allt han behöver för att inte bli stående, ståltråd, vävtejp, straps, skruv och mutter, kopplingshandtag, verktyg med mera. Det är för övrigt vi som har stortankar, SG kör tills det blir torrt på soppa också.
          Fast det måste erkännas att det går rätt fort för honom ibland, man får inte epitetet SnabbGöran om man inte heter Göran och dessutom inte är rätt kvick, speciellt i svängarna.

Ska ringa och fråga honom om han saknat serviceboken nu. Det ska bli lika kul som dagens körning... / D
          Last edited by PerDanielEdman; 01-10-2011, 04:45 PM.

Comment

Tack för en härlig dag grabbar!
            Det här va en väldans kul dag, måste göras igen å det är snarast!
            Edman har ju redan skrivit allt så vad mer kan jag säga
            Lägger till några bilder istället...
            /Linus
            Attached Files
            Last edited by Linus; 01-08-2011, 12:16 AM. Reason: Bilder
            XR 650R
            EXC 250F
            YFM 350FW

Comment

Men det blev en riktigt kul "grabbdag". Ganska knäppt egentligen att packa motorcykel på släpkärra till Knutby mitt i vintern bara för att köra Kolarmora tur & retur. Fast de som är knäppast har ofta roligast, tror jag.

Stora Stygga Vargen var på efterkälken idag. Med nästan full tank (för att ha bränsle över att stuffa fyra små grisar, om de bara gick att jaga ikapp) och egna bultdäck så blev det väldigt mycket sladd för farten, så att säga. Men Kartkjell har sagt att man aldrig skall försöka skylla på utrustningen, och då kvarstår ju bara att erkänna att jag körde långsammast och minst begåvat idag. Då.

Mitt gamla Alunda-dubbdäck hade gått ett par säsonger på SEn och var lite trött så nu på julledigheten var jag på Sieverts och köpte in mig på bultar i värsta sortens stål - 12.9. Jag noterade i "Göra egna dubbdäck" att detta var typ nästan det enda som hittils inte provats och dokumenterats. För att riktigt överdimensionera fick det dessutom bli M8 och inte M6. Jag bytte alltså trötta dubbar mot 35mm bult med låsmutter. Det var en hel dags jobb totalt och en rejäl blåsa i ena handen. Bricka på insidan och en uppklippt innerslang som skydd mot insexskallarna. Sedan tjockslang:

Första provturen i snöyran på lokala vägnätet några km slet rejält på bultarna. Fick lära mig att hållfasthet och hårdhet inte har så mycket att göra med varandra. 12.9 har tydligen inte så mycket bäring på hårdhet.

Det får bli ett nytt Alunda-däck nästa gång istället.

Vi försöker ta berg-o-dalbanevägen söderifrån:

Anders blåser förbi:

(Vän av ordning kanske kan flytta den här tråden till grussnack, vid tillfälle)
              Attached Files

Comment

Daniel har parkerat.

Lång väg kvar till Myra.

Här går vår vanliga väg till Gimo. Oplogat.

Bennebolvägen från sin mest förtjusande sida:

Paus i Bennebol:

Anders tillfälligt efter i Vällnora. Väldigt tillfälligt.
                Attached Files

Comment

Working...
                X