Announcement

Collapse
No announcement yet.

Australasian Safari Rally 2009

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Australasian Safari Rally 2009

Dags för årets rally Down Under i Western Australia... Jag styr en Husaberg 570 i Team Husaberg Australia.
    More info on www.autralasiansafari.com.au + www.annieseel.com
    Ibland (jävligt ofta faktiskt) gör det ont att ha kul!
    Dakar-blogg: anniedakar.wordpress.com

pics etc...

bilder on my blog www.annieseel.com + facebook. sorry for english men inga svenska bokstaver down under :)
    Ibland (jävligt ofta faktiskt) gör det ont att ha kul!
    Dakar-blogg: anniedakar.wordpress.com

Comment

Kul med Husa!
      En undran, är dina team kamrater skit fula, eftersom Husaberg bara talar om ditt utseende...?

Comment

Sätt Fast Bromsslangarna I år
        Bäst i test!

Comment

Inside information...

Hej allihopa... jag kom hem precis från semester, och kollade min mejl...

Först på inbox va' ett medelande från "Princessan"; (nedan)

Re: "aussie safari thread"

hej. made a new (SOE Grussnack) thread for the safari 09. i wont be able to update since too busy racing, blogging on my own site etc.
          but as i know you always keep informed by all your channels, pleas help me update on soe forum...
          feel free to copy from my web and facebook, pics everything.
          good to spread the word here.

cheers
          A

Då mina goda SOE vänner, med Era tillåtelse, och som SOE's enda inneboende "Känguru"... jag ska gärna forsöker att håller Er uppdaterade med lite "insider info." bakom kulliserna "Down Under" från årets "2009 Australasian Safari".

Jag återkommer under veckan med lite "pre-event" skvaller osv. att få intresse uppe!

regards

Troy
          swedishmotosafaris

Comment

Härligt Troy, och lycka till Annie!
            K-märk gruset!

Comment

Originally posted by Arno View Post
              Härligt Troy, och lycka till Annie!
              hej ARNO... pratade med Annie precis på telefon från Perth WA... jag kommer med lite mer skvaller och så ikväll nar jag har tid...
              swedishmotosafaris

Comment

Jag kan inte komma in på hennes hemsida, är det nåt knas med den?
                KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
                  Jag kan inte komma in på hennes hemsida, är det nåt knas med den?
                  Hon missade s:et i australian, alltså www.australianasiansafari.com.au ska det vara.

Edit: Frågan är dock varför det blir autralian när jag klickar min egen länk, men du får väl lägga dit ett s i adressfältet helt enkelt...
                  Last edited by PetterK; 07-28-2009, 09:08 PM.

Comment

Alltså, hennes hemsida, annieseel.com, jag har den sedan gammalt och det brukar fungera men inte nu? EDIT: Öh, nu gick det...

EDIT igen, upptäckte att adressen är bytt från rallyprincess.com till anniessel.com.
                    Last edited by Mattsson; 07-28-2009, 09:41 PM.

Comment

Första rapport; pre-event "skvaller"...

Jag pratade med Annie imorse från Perth WA. Hon har varit i Väst Australien nu drygt en vecka för att acclimitisera… Har kört lite offroad MC på Pinnacles öken strax nörr om Perth, och gjörde lite PR osv. med sponsörer och dyl. Men för de mesta har hon bara ”hängde” med sin nya Husaberg team kompisar och mekaniker och kom i svänget med "Aussie" livet.

Förberedelser på hojarna är i full gång… Tyvärr har de nya besin tankar från ”Safari Fuel tanks” for den nya FE 570 varit försenade från tillverkarna… Då är det lite ”sista minut” mek som är igång i teamets verkstad de senaste dagarna. (Du kan läsa mer på Annies blogg på hennes hemsida).

Annie och jag pratade taktik lite på telefon… tydligen teamet ville att David Schwarz (FE 650) och Andy Coaker (FE 570) försöker pressa KTM och Honda stall för podiet placering. Annie’s målsättning är att köra ett misstag fritt och bra tempot lopp… med sikt på en topp tio placering. Med teamets stöd och lite tur, jag tror hon kan fixar det… Det enda litet problem kan vara Annies korta ben… på alla grind öppningar och den djupa Aussie ”bulldust” (damm). Men både jag och team medlemmar har ”coachat” Annie lite grann om dessa saker… och det gå säkert bra!

Här nedan är ett lite översikt av de topp 15 (som jag tippar) förare i moto kategorin av 2009 Australasian Safari;

1 Ben Grabham KTM Motorex 2009 KTM 530 EXC
                      Ben Grabham är en multi ISDE Guld medaljören och flerfaldigt Australian Enduro mästare. Han har tidigare vunnit Aust. Safari i 2007 och igen 2008 från sina två tidigare forsök (100% vinnare resultat alltså!). Då körde han med GHR Honda teamet. I år har han byte till KTM officiella team och tillsammans med äldre bror (Damien), är det ”Grabham brothers” som team orange lita på att kammar hem titeln i 2009.

2 Rod FAGGOTTER, Centretune Yamaha 2009 Yamaha WR 450 F
                      Andra plats I 2008 års edition av Safari (på sin debut i Rally), Rod är ett ung och kapabelt förare som kommer att gör bra ifrån sig med förra årets erfärenhet under bältet.

3 Damien GRABHAM, KTM Motorex 2009 KTM 530 EXC
                      Flerfaldigt Aust. Enduro mästare och ISDE medaljör… ”back up” förare till yngre bror, och fjolårets vinnaren; Ben.

5 Mathew FISH, 2009 KTM 530 EXC
                      Har kört i två Safari tidigare och fler 2 dagars rally I Australien under de senaste tre år… Alltid bland de första fem till tio placering.

7 David Schwarz, Husaberg Rallye Team 2008 Husaberg FE 650
                      1:a föraren i Husaberg team, David är f.d. Australian KTM team förare och kollega till Andy Caldecott. David har tidigare kört Dakar 3 gånger och fem stycken Australian Safari rally. Bl.a 2008 Central Europé Rally, och Dakar 2009 i Syd Amerika; var han tillbringat en hel del tid med nya Husaberg stallkamrat… Annie Seel.

8 Andrew COAKER, Husaberg Rallye Team 2009 Husaberg FE 570
                      Andrew är en gammal kompis av Olle Ohlsson… faktum är att det var Olle som hjälpte Andrew påbörjar sin international rally karriär i 1998 på Husaberg! Sedan dess har Coaker samlat ett gediget CV av rally erfarenhet, med över tio Australian Safari’s, tre stycken Dakar och fler top placeringar i UAE, Tunisien och Atlas rally events. Tillsammans med SCHWARZ är Andrew Husabergs bästa chans för en podium placering.

9 Simon HARSLETT, (Australiensare som bor i Dubai) 2009 Honda CRF 450 X 450
                      En av top förare i UAE Desert Challenge.

10 Brandon KIENHUIS, Husaberg Rallye Team 2007 Husaberg FE 650
                      Annie’s stallkamrat.

11 Annie Seel Husaberg Rallye Team Husaberg FE 570
                      SOE’s egen ”Rally Princess!”

20 Team BMW Kobus POTGIETER, South Africa 2009 BMW G650 X Rally

21 Team BMW Johan FRANKEN, South Africa 2008 BMW G650 X

22 Team BMW Magnus ERIKSSON, (Aussie; född I Sverige) 2008 BMW G 650 X
                      Mange är stallchef för BMW teamet… Han äger en MC tur företag i Queensland Australien, och sin mor och far kommer från Sverige… de emigrerade till Australien när han var liten!

27 GHR Honda Jacob SMITH, 2009 Honda CRF 450 X
                      Två:a I 2007 års Safari till Grabham… och en av Australiens bästa Supercross förare.

29 Husaberg Rallye Team, Garry CONNELL, 2009 Husaberg FE 570
                      Stallchef och ägare till Husaberg team… alltså Annie’s sponsor…

36 GHR Honda Anthony “AJ” ROBERTS, 2009 Honda CRF 450 X
                      2009 Australian Enduro mästare… efter Grabham och Smith, han är den snabbaste offroad förare I racet… men “Rookie” för 2009 Safari.

Vi hörs med lite mer skvaller imorron…
                      Troy
                      swedishmotosafaris

Comment

Kopierat från rallyts hemsida från Husaberg-teamet http://www.australasiansafari.com.au...mHusaberg.html

Annie Seel as the top female rallye racer in the world is coming out from Sweden to take on the 2009 Safari on a 2009 Husaberg FE570. Annie has 10 years rallye racing experience, including 3 Dakar finishes. Annie said she relishing the challenge riding a FE570 rallye bike with the Husaberg Rallye Racing team, “I think the Safari will be similar to the Dakar stages I did in Argentina during the 2009 Dakar - fast and dusty. Considering we’ll be covering 4000 kilometres in just a week, I’ll need to keep my pace up.” Annie has competed in cross country rallies around the world – Dubai, Egypt, Tunisia, Morocco, Argentina and Chile. In 2004 Annie won the FIM World Rallye Championship as the top female rider.…and she will soon be adding Western Australia to this impressive list. Annie said her ultimate dream was to make the ‘perfect race’. “Although in off-road racing the perfect race is almost never achieved. But if I succeed in this I would be in the top 10 in Australia !

Comment

Hälsningar från ATI

Pratade med SOE's egna "export" i Perth igår via telefon... Attila.

Han och fru'n ar bosatt i Perth sedan ett antal år tillbaka (jag hälsade på dom i, när jag va' hemma för Safari rallyt i 2007). ATI jobbar inom säkerhet/risk analys branchen, och dom har flyttat sedan jag hälsade på (två år sedan) och bo numera i narheten av Scarborough beach... (trevligt!) och stormtrivs!

Attila har en TE 450 enduro i garaget, samt har gjort en del "road racing" på sistone på sin Honda Fireblade. Då han inte gå miste om tid och tillfälle att leka verkar det som... Han hälsar så gott alla kompisar här på SOE.

Allt i allt verkar som "Oz" passar dom bra... Atilla fick Annie's nummer av mig och ska forsöker "catch up" med henne och säger "hej" idag eller imorron på tekniskt besiktning/förare mötet.

För Annies del, idag är det provkörning av Husaberg'n med dess nya tankar och bränsle system på... Det är ett relativt komplicerade system; med tre olika bränsle tankar och ett antal kranar/slangar inblandade... då ar det viktigt att få det "rätt" och undvika något potentiella "ånglås" problem som kanske förekommer i den extremt varmen ute i öknen på tävlingen.

Sen är det besiktning och forare möte imorron i Perth.

vi hörs!
                          Last edited by troy safari carpenter; 07-30-2009, 08:20 AM.
                          swedishmotosafaris

Comment

Spännande det drar ihop sig...
                            4000 km på en vecka, det var just det jag o Höök körde sist, "Bottenviken runt", men i racigt semestertempo med light packning, går ju självklart inte att jämföra men man får iaf en känsla för vilken fysisk och psysisk påfrestning det är att köra dessa lopp.
                            Jag kan också inbilla mig denna "craveing" man kanske får för dessa långlopp, jag och Höök fick det på vår resa - vi ville bara sluka mil - köra och köra - komma fram till mål. Och väl framme i "mål", började jag genast fundera på den där roadbooken som går tvärs över USA.

Kör snabbt och säkert Annie, håll fanan högt!
                            K-märk gruset!

Comment

Tråden väcker många trevliga minnen till liv. Want to be there!! Lycka till Annie!! Du kommer att ge ett nytt och bättre innehåll till ordet Husaberg Girls! De var populära fotoobjekt ifjol men kunde nog inte köra rallyhoj.

Comment

Working...
                              X