Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XRV750 / Africa Twin - tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Okej. Där ser man.
    Min hoj kommer nog aldrig så vintervila.
    Bara jag fixar kortet nu i sep så.

Vad har du för modell? RD04 eller RD07?
    Har du motorbågar? Du bor ju inte så långt i från mig.
    Tänkte man kunde jämnföra fästpunkter dom du har en RD07
    /Andreas

Comment

RD04 1992
      Har bågar på, satt på då jag köpte hojen.
      Har gjort nytta kan jag lova....
      Mmmm, gott!!

Comment

Okej. Har ju en 90:a jag. Letar bågar till en förbannelse tycker jag.
        Vet du vad som skiljer på RD07 fästena?
        /Andreas

Comment

Tyvärr, ingen aning...
          Mmmm, gott!!

Comment

Jaha.
            Upptäckte att jag behöver mer prylar till hojen.
            Hjullager bak (verkar vara standard dim, så det är lungt).

Undrar även om det finns någon vettig och relativt billig webshop som har kedjesläpa till RD04.

Edit: Måste det vara C3 lager?
            Läste det på XRV750, en del sa det. Andra inte. Kan inte skriva på den sidan ännu, då dom måste godkänna manuellt, för att bli "medlem".
            Last edited by Fraden; 09-05-2009, 06:01 PM.
            /Andreas

Comment

Tror att Hela hojen har släpa till Xrv 750.Kommer ej ihåg om jag ringde eller maila
              men de tog inte lång tid att få .Grattis till hojen....
              "creative" IT Matte is back on track!
              Kör Till Max Bling Bling

Comment

Hallå.
                Okej. Låter kalas!
                Tackar föresten! Vart en XRV till slut i alla fall
                /Andreas

Comment

Så där. Nya lager i bakhjulet + packboxar. Nytt bakdrev, framdrev + ny kedja ligger hemma på köksbordet.
                  Väntar på en Kedjesläpa (Beställd hos min lokala handlare), samt en ny låsning till framdrevet.

Borde även få hem ett framdäck som jag beställde i Torsdags. Anakee.
                  Tänkte köra på det tills körkortet är fixat.
                  Vill inte göra bromsprov med T63 eller MT21 eller liknande.
                  /Andreas

Comment

En till liten Affenovell:

I somras hade jag och Engen bokat en kort Dalarna-grus-tur, så det i alla fall skulle bli någonting i år när Linus lämnade oss i sticket helt själva under förevändningen att han skulle ha barn.

Jag jobbade med att få klart superenduron som jag gjorde storservice på själv för första gången. Jag fick emellertid inte ihop superenduron i tid så jag tog ATn istället. Så Engens XR650 fick sällskap på släpet med en märkesfrände istället.

Jag har vant mig vid att åka AT till jobbet och SE på gruset. Men nu skulle alltså ATn ut på gruset igen. Seriöst grusåka alltså. Efter en halv dag börjar jag undra varför jag har två hojar. Vad fyller SEn för funktion när jag har ATn som funkar lika bra på gruset? Varför mekar jag nästan livet ur mig med två hojar när jag kan ha bara en och vara lika lycklig?

Att stå och köra ATn funkar utmärkt under många timmar. Fort går det också. Håller med K.C:s anmärkning att man kör ATn på höga varv. Den har fördel över SEn på så vis att man slipper reglera lika mycket. Rullen i botten på höga varv är bara - harmoni - på snabba grusvägar.... åsså slipper man klagomålen från bakomvarande över de djupa och långa dikena efter en 950 i kurvorna. Sen kan man sätta sig ned och få vindskydd bakom vindrutan. Det är faktiskt poäng på det ibland, även på sommaren.

Men gillar man frekvent bakhjulsåka blir man kanske lite besviken på AT - fast man kan uppleva små stunder av stark lycka när man pressar ATn på kurviga grusvägar när man på något enskaka krön lyckas hålla kvar ATn på slangen på trean under att gruset sprutar och framhjulet sakta sätter sig medans bakjulet frustande förflyttar grusmassorna bakåt under accelererationen ur nästa kurva. Sådana ögonblick är värda minst lika mycket som minst en kilometers bakhjulsåka på en 525. Fråga är vad man blir lyckligast av i det långa loppet?

Den tvådagars grusturen kostade mig vänster backspegel och några nya bucklor i hasplåten efter att ha följt ett endurospår under en kraftledning i förhoppningen att det nog blir lättare längre fram.

E85 kan tydligen fortfarande nästan inte tanka någonstans utanför de större städerna. Men #¤% vad det går.

Den körnngen dödade slutligen TKC-bakdäcket som tjänat mig fram och tillbaka till jobbet i ett par år. Grus drar oändligt mycket mer däck än asfalt på en sån här hoj.
                    Attached Files

Comment

Härlig läsning.=)
                      Var oxå och rastade bettan i skogen igår, drog lite av rutten som var med på Norrlandsträffen, hittade även ett par riktigt roliga små lövtäkta vägar.
                      Intressant att köra på dessa vägar med gräs och lera under, som att köra på ny snö kan man nog säga.=)
                      Man börjar undrar om man har några nabbar kvar på däcken. hehe.
                      Ska bli intressant och se hur affen blir med en ny gaffel, har nämligen fått tag på en Cr gaffel som ska på så fort som möjligt.
                      Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Tänkte bara hälsa mej själv välkommen till AT tråden.
                        Kom hem från Västeråstrakten med en XRV för några timmar sedan. Känns ganska bra än så länge. Lite annorlunda körning jämfört med gamla hojen, en CBR 900, må jag säga.

Comment

Slänger in en bild på min Affe.
                          Ny gaffel är på G oxå. =)
                          Attached Files
                          Last edited by Mhassic; 09-13-2009, 10:44 PM.
                          Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Olja? Läste att man inte rekommenderas att hälla i en syntetolja i våra maskiner. Fungerar inte detta alls? Har ett par liter liggandes hemma.
                            10W-40, JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM.
                            /Andreas

Comment

Originally posted by Andreas LB View Post
                              Olja? Läste att man inte rekommenderas att hälla i en syntetolja i våra maskiner. Fungerar inte detta alls? Har ett par liter liggandes hemma.
                              10W-40, JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM.
                              Jag skulle inte tagit syntetolja till ATn. Möjligen halvsyntet på vintern då. Jag tycker att denna info i ämnet verkar seriös: http://rpmmc.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Urklipp av det väsentliga i just denna fråga:
                              Orsaken till att en mineralolja normalt är bättre för en hästkraftssvag men vridmomentsstark V-motor är att den oljan ofta klarar högre lagertryck. Eftersom en fåcylindrig motor med högt kubiktal ger större krafter på vevstakslagret än en fyrcylindrig motor passar mineraloljorna bäst och normalt rekomenderas dessa av tillverkarna. Märk att motortypen finns i fler typer av motorcyklar än rena custom. Varvtalen är normalt också lägre än på fyrcylindriga sportcyklar vilket påverkar kravspecifikationen. Dock har helsyntetoljorna succesivt blivit bättre men de flesta rekomenderar ändå mineraloljor för denna motorkategori. Det finns även bättre och sämre mineraloljor och vi avser naturligtvis inte en snikolja av mineraltyp i jämförelsen.

Om du däremot har en motor som har högt varvtal, många cylindrar och hög trimningsgrad är problemet snarast att oljan inte ska avge avlagringar i motorn.

Comment

Originally posted by Mhassic View Post
                                Slänger in en bild på min Affe.
                                Ny gaffel är på G oxå. =)
                                Läcker Affe du har! Blir nog nice med cr gaffel.

Comment

Working...
                                X