Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XRV750 / Africa Twin - tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Honda XRV750 / Africa Twin - tråden

Jag kör sedan några år AT överallt - grus, enduro, asfaltstouring och vardagshoj-till-jobbet och för allt detta funkar den utmärkt. Men okej då, epitetet "utmärkt" kanske inte är det mest välvalda för just enduron då.

Sedan köpte jag en 950SE. Det hojen är ju speciell på många vis och visserligen är värd sin egen historia, men efter jag kört in mig på SEn på gruset och därefter gått tillbaka och kört ATn så kan jag inte annat än säga att ATn fortfarande är mycket bra. Den ger mig fortfarande en helgjuten upplevelse under en heldag på gruset. En SE och en AT är på många sätt mycket olika, men de fyller helt och hållet samma funktion - att kunna ge en underbar upplevelse under en heldag på kurviga grusvägar. ATn är snäll, snabb, välbalanserad och harmonisk, såväl chassimässigt som motormässigt, men tyngre hoj kräver lite bättre kurvplanering än lättare hoj. Motoreffekten är perfekt på gruset - mer gör man inte av med även om man har rejält bråttom. Då AT är tung så jag tappar den ofta i marken i knixiga manövrar sedan jag blivit trött. Barkbusters med alu-skena är bra. Böj också in speglarna på ATn två cm så slipper du byta dem efter var och varannan tippning (kräver dock ett skruvstäd större än de flesta har hemma). Sedan är den i originalutförande lägre och bredare än de flesta andra offroadhojar vilket innebär att man i endurospåren slår i där de flesta andra offroad-hojar går fritt.

Jag har inte testat Ténéré.

Beträffande AT-modell tycker jag att både RD04 (90-92) och RD07 (93+) har sina poänger. Det är bara marignella skillnader har jag förstått. Från 96 är de helt samma alla årsmodeller, bara färg som skiljer. Låt pris, dagsform och exemplar avgöra vilken modell du köper. Och när du köpt, byt soppapumpen till en Hardi 14412 (http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic.php?t=2707). Mekonomen, 600-700:-. Kör du mycket grus, provtryck luftburken så den inte tjyvar (grusblandad) luft någonstans. Det gjorde min. Fick spetta itu burken och täta med silikon. Men jag hade nog väldans otur. Åkte på att renovera motorn vilket är ungefär det sista man förväntas åka på med en AT.

Xrv 750

Är det någon som har koll på vilken årsmodell som fick spjäll givaren och nya tändningen ?
    ----------------------------------------------------
    Under stjärnorna är alla vi små

Comment

Eftersom vårat forum verkar hör o häpna sakna en Affe tråd så tar vi ett
      snyggt inlägg från Daniel och sammanfogar med Flatouts fråga så hepp kanske
      vi har en tråd för lite svar.

/Håkan

Comment

Låter Kanon väl värt att följa denna tråd! Åker slälv Affe åretrunt synd att missa
        alla fina vägar vintertid!!!!
        "creative" IT Matte is back on track!
        Kör Till Max Bling Bling

Comment

Öppna Spjäll.

Kul att läsa att man inte är helt ute och cyklar he he.
          Attached Files
          Last edited by Kärsta Carlsson; 05-26-2009, 08:53 PM. Reason: .................
          Kärsta Carlsson

Comment

Kärsta Carlsson är det en AT på bilden ? och får man posta sånna bilder ?
            det är ju ren porr hur fick du dragspelsbussen att se ut som en grusräcer ?

Comment

Originally posted by flatout View Post
              Är det någon som har koll på vilken årsmodell som fick spjäll givaren och nya tändningen ?
              Jag tror det var -97. Åtminstone vet jag att det finns på -97:an och senare, eftersom jag hade en så'n tills den blev kaffeved i fredags. Min -92:a drog 0,7-0,8/mil medan -97:an gick på under halvlitern vid transportsträckekörning.

Jag vet inte om hela skillnaden i törst kan förklaras med spjäll-givaren - någon som kan upplysa oss?
              Kör idag - imorgon kan det vara asfalterat!
              /Jörn

Comment

Det var när dom uppdaterade den 1996.. Sen var dom lika tills dom la ner tillverkningen :(
                http://www.adventureriders.se/ Ofta Grusbus i Borås området:)

Comment

Originally posted by xrvjorn View Post
                  Jag vet inte om hela skillnaden i törst kan förklaras med spjäll-givaren - någon som kan upplysa oss?
                  Hmm, min 94:a drar allt från runt 0.5 med 98 i tanken och vardagsköra och 0.6-0.7 vid grusköra, till över litern vid storbanekörning -gissa vem som fick soppatorsk på sista varvet i helgen
                  Lite lustigt att den dra påtagligt mindre med 98 oktan i tanken (men det gör den, jag har testat flera gånger med samma resultat för mig).
                  Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                  (™Geggamoja)
                  http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Sålde min A.T för en månad sen . Köpte wr426f istället!
                    A.T.n är nog den första hoj som jag har saknat ! Suck .
                    Får väl knega ihop till en ... men 990 superenduron verkar ju oxå trevlig
                    Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Synka förknasare på Affe-92

Jag hittade på ett av våra forum en bild på en skruv som ska sitta eländigt till för o kunna synka förknaserit på affe´n,
                      men följer jag den anvisningen så finns det ingen skruv där,
                      ska tydligen sitta på vänster sida snett upp i förknaseriet,

finns det någon här som kan hjälpa mig tillrätta med problemet ?
                      och så undrar jag vad lämplig Co halt ska vara.

mvh jocke

Comment

Nöjd Med XRVn.

Nu har jag dragit ur min Affe och det är helt otoligt vilken hoj det är och kommer att vara i minst 7000mil till. Kanon nöjd nu när jag vet att en Super Enduro är inget problem att hänga av på krokiga grusvägar tack vare den överlägsna väghållningen.
                        Affen har helt övelägsna väg egenskaper på grus när det går fort och vill man så går det lätt att förbättra den, Den ska köras på höga varv runt 6-8000v då trivs den riktigt bra utan att tappa eller börja skrammla mm utan går som ny hela tiden i snurran, Mitt tipps till er som vill ha en bra grus hoj för lite kr och en super kvalite, köp en Honda XRV.

En som kört hoj i 34 år på 67 hojar. mvh
                        Attached Files
                        Kärsta Carlsson

Comment

Xrv bygge

Nu är bygget provkört och den känns riktigt bra inga plog tendenser finns kvar. XRV hittade en liten crossbana i skogen och testade hur den gick där även ett skogsmaskinspår provkördes. Efteråt fick jag en kommentar "Den är ju skön"

Lite data:
                          Plast,sadel och Blinkers KTM 640/625
                          Tank och framskivor egen tillverkning.
                          Framlysen BMW 530
                          Hastighetsmätare Trailtech Vapor.
                          Ljuddämpare Hayabusa original dämpare.

Slutresultat ca 200 kg tom med vikt fördelning 50/50 hade hoppas på ca 190 kg men är ganska nöjd ändå.

Vad ska man kalla den XRV Lite ? Wannabe KTM ? eller är det någon som har något bättre?
                          Attached Files
                          Last edited by flatout; 07-12-2009, 04:56 PM.
                          ----------------------------------------------------
                          Under stjärnorna är alla vi små

Comment

Nyfiken på vad du använt för mtrl till skivorna ,, ?
                            mina är slitna o skulle behöva nytillverkas,
                            har bra kontakter på mtrl o kan tillverka flera vid behov.

mvh JJJ

Comment

Snyggt och äntligen!

Passar Hajabusandämparen rakt av?
                              Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                              (™Geggamoja)
                              http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Working...
                              X