Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vi som väntar på knallhårda skoterleder

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vi som väntar på knallhårda skoterleder

Du som sitter med djup och kall lössnö runt knuten, men som vet att bättre tider komma, kan i den här tråden lovsjunga hårda leder och dela med dig av erfarenheter/anekdoter i anslutning till ämnet.
    Med på grisfesten

I väntan på lederna åker jag plogad isbana. Skaffade nytt dubbdäck för en vecka sen. Bredare däck och fler dubb .. jäääklar vilket fäste de blev. Efter tre varv på banan höll jag på att vurpa i kurva pga kramp i underarmarna och oförmåga att knypa åt bromsen...

Jaha, anekdoter var det .. här kommer en

Ifjol var det under påskveckan en sån där otroligt fin dag. Hade tidigare varit ett par dagar med blidväder och sen blev det kallare. Lederna var otroligt fina .. och stenhårda! :)

Hade egentligen tänkt köra bara skoter den dagen, men ja kom ju på att det var lite bränsle i skotern. Vad göra när man inte har någe cash, affärn e stängd och det går bara tanka med 100-lappar i sedelautomat? Jonsson livs i byn har Sveriges sista sedelautomat ...

Men vänta .. i hojen ha ja ju soppa! Startade österrikarn å drog iväg efter skoterleden mot Sorsele och "minutn".

På vägen till Sorsele såg jag en påskkärring som gått ett hemskt öde till mötes. Kanske var det frågan om kvastonykterhet.

Vände hemåt igen efter att jag besökt minutn å tagit ut soppapengar.

For sedan och tankade skotern och sammanlagt blev det 9mil hoj och drygt 10mil skoter :)

/Oskar
    Attached Files
    - Sladda idag, i morgon kan det vara asfalterat - gargnas.net

Comment

ojojoj

Comment

När jag åker till jobbet så kör jag över en slätt och den brukar normala vintrar inte vara nåt problem men nu går det riktigt tungt, det är riktigt mycket snö. Direkt efter snöfallet gick det bra att ta sig fram trots att det kändes som att snön gick upp till lyset men nu är det svårt. Jag har tom börjat köra spår med ockelbon för att få nån ordning på det hela men det blir inte bättre. Jag har även varit ute och kollat på de vanliga lederna med skotran och de är riktigt ojämna men fortfarande väldigt lösa. Det skulle behövas ett rejält bliväder och sedan kyla. Jag får åka ockelbo på lederna ett tag till, den har åtminstone rätt färg.
        Ockelbo 600-2, nu med en kolv.

Comment

Vi hade ett par veckor här uppe i Östersund med kanonföre på skoterlederna. Nu har det kommit minst 1m lössnö och allt är förstört.
          Var några plussgrader på dagarna i veckan så jag hoppas skoteråkarna är ute och packar ihop lederna åt oss. Nu börjar det verkligen att rycka i gasarmen.

Gammal anekdot. Jag och en kompis körde för 2 år sedan 28 mil i -17 grader. Just det. 28 mil på min dåvarande 525a. Lederna var bara ren is och vi mötte inte en enda skoter. Visst var det kallt. Visst frös vi. Men vi hade så otroligt skoj. Gör dock aldrig om det i den kylan.
          Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det slitage..

Comment

Jag höll på frysa ihjäl efter 5mil landsväg för ett tag sedan, dock var jag helt genomsvettig vid start.
            Min 625 får fnatt efter ett tag i riktigt djup kallpuder den spottar och går illa, stannar man en stund så är det bara att köra igen. Förmodar att luftburken fylls med puder. Har ni samma problem?
            Kanske dags att skaffa snorkel.

Comment

Är nog fler än jag som har otäcka minnen av plötsliga stopp i 70-80 km/h med ryggmassage av en uppochnedvänd hoj och en hjälm full av löshyvlad skare som följd :)

Änsålänge håller jag mig till skoterkörning i det fantastiska föret som är just nu, men längre framemot våren måste jag nog försöka kränga på ett par dubbisar på SE:n!
              KTM 950 SE -07

Comment

Ett skoterspår kan vara hur bra som helst när man ligger först.
                Vi var ute mot kassjö för ett par år sedan och körde på spår utan substans. Jag tyckte det var kanon man kunde nästan sladda på spåren och allt var bra trots det så försvann alla bakom, vad sysslar dom med? När vi kom tillbaka till där alla hade spårat så flög jag också in i skogen.
                Så först är bäst men inte hållbart i längden.

Dagens första repa var hur bra som helst över slätten men sen när jag skulle tillbaka var det lika jävligt som vanligt.
                Honken vad kör du för skoter?, ser du en ockelbo med en massa ungar på snowracer bakom så är det mitt ekipage.

Comment

Kör en Yamaha Phazer 500 fx... fyrtaktare med hojkänsla :)

Ska spana efter Ockelboar med släp! Men jag är sällan på sörsidan älven och kör!
                  KTM 950 SE -07

Comment

Hårda skoterleder är nästan det bästa som finns, körde skoterled med en polare för 2 år sedan med min dåvarande cr 250. ingen av oss hade dubbdäck men det gick hur bra som helst ändå på den hårda leden. Dock lite smått oroligt på de partier som gick över isbelagda småbäckar :D kan knappt bärga mig till man får ut och piska stenhård skoterled med kx 500:an iår, med dubbdäck :)

Comment

Leder skoterleder till lidande lidelse.

Hej på er alla som njuter av led åka. Jag är nu 54 år och min största lidelse i livet har alltid varit skoterledsåkning på MC. Genom livet så har jag aldrig haft ett arbete som stoppat mig när tempmätaren har varit på minus efter + och dagsmejor. Håller nu på att träna benen efter hemma lederna, för i vinter har man varit lat och bara kört isbanetävlingar. 3 st tidiga morgnar har jag med själen och hjärtat varit i nirvana. Det var förra lördagen (sön var det isbana Östhammar) måndagen och nu i morse. Helt fantastiska åkningar. I Storvik där Korsåvägen börjar är det några kilometer som tar andan ur en, så underbar är leden där som går uppåt Granstanda. Kraftledningen mellan Hofors och Stjärnsundsvägen med underbar utsikt och snabbåkning kan man ej leva utan. Efter 5 mil i morse så gick det som en dans att vara lite duktig hemma. Nu väntar jag bara på att det blir bra förhållanden i Huså där dom förlagt pistmaskinerna från Järpens pistmaskinsutbildning. Det är hela Världens Mecca för sådana dårar som jag. Kolla på kartan så får ni se vart de hamnar med pistmaskinerna när de pistar till högsta berget västerut. Där vill jag leva där vill jag dö.MVH. Kalevi.

Comment

Snöskotern är oumbärlig.

I 17år har jag ideélt packat och kört upp skidspår åt oss alla i byn. Två Yamaha Viking 1 har jag köpt för skidspår och tillverkning av leder för att kunna njuta av motorcykelåka. Som det är så har vi ej några lokala trafikföreskrifter som åsidosätter Terrängkörningslagen, svårare är det uppe i Fjällen där jag måste vara finurlig, samt lierad med natur och miljö uppdrag för att få tillfälliga dispanser av Länstyrelsen och Polisen samt ligga några månader före i planeringen (måste tillägga att jag älskar vår minoritetsbefolkning och deras nödvändiga och lagliga advändning av motorcyklar vid renskötsel). Stora fördelar har jag då jag förenar nytta med nöje och hojen är konverterad till ett icke fossilt drivmedel. ( E85 ). Fick höra att denna dag för ett år sedan hittades den första tussilagon i Dalarna. Önskar att många fler människor skulle ha möjligheten att komma ut i skog och mark, på vilket sätt är väl skitsamma bara alla trivs och visar hänsyn till varandra och naturen. MVH. Kalevi.

Comment

Fast ibland längtar man efter en skoter. Vi har sjuka mängder med snö. +7 grader på dagarna och skoterleder som är lika hårda som socker. Vilken skitvinter
                          Attached Files
                          Last edited by zebulonm; 03-14-2009, 06:53 PM.
                          Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det slitage..

Comment

Åkning.

Hade jag ej öron så skulle jag flina runt så huve trilla av. Jo det är så att det utlovas -5 klockan sex i morgonbitti. Det betyder att efter +6 idag så blir det perfekt i morgon bitti. Vill gärna ha kamrater med mig så frun vet att jag återvänder från himmelriket. MVH. Kalevi.

Comment

Gudarna är oss nådiga! Plussgrader tills onsdag utlovas, sedan minusgrader!

Comment

Working...
                              X