Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR600 Tråden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockerbox
    replied
    Hallå!
    För ca 5 veckor sen inskaffades en mycket fin xr600 - 97:a! Säljaren nämner att han justerat ventilerna...
    Vid uppstart så ticker det ifrån toppen och tycker mig höra att kamkedjesträckaren är fjäderbrott på.
    Detta tickande gör att priset sjunker och jag köper hojen.
    När ja senare efter att de beställda delarna kommit (fjäder till kamkedjesträckaren bla.) och ventilkåpan lossad ser ja att högra justerskruven till insuget är BORTA!! Tickandets gåta löst!!
    Hittar muttern på en avsats strax bredvid kamkedjan vid kamkedjesträckaren, som inte är gången...!
    Men justerskruven hittar jag inte...finns märken i locket efter skruven på ett ställe, finns också märken i locket till ventilskruven.
    Frågan är om det är nån här som råkat ut för liknande händelse? Hittade ni isf de lösa delarna? Vet någon om skruven är av mjukstål där endast toppen på skruven är härdad eller ej?
    Ska leta med en endoskopkamera i helgen, återkommer!!

    Leave a comment:


  • Emils
    replied
    Sehär. Jag söker lite delar till en honda xr600r 1987.
    Funderar på om det är någon här som har lite delar på lager? Så som förgasare och dylikt. Är typ ute efter allt utom ram och motor.

    Leave a comment:


  • saddox
    replied
    Vilken skön tråd! Ska läsa varenda inlägg någon dag.

    Här är min XR. Hittad i en ladugård. Stått där i 15 år. Första ägaren målade den svart.
    Jag kunde liksom inte motstå att köpa den.....

    Click image for larger version

Name:	44583354_313464432782771_3932344349660020736_n.jpg
Views:	1
Size:	722.8 KB
ID:	851516

    Den startar inte än men jag går sakta igenom bit för bit.
    Målet är att starta upp den och sen besiktiga den.
    Efter det så kommer mer kosmetiska åtgärder :)

    Leave a comment:


  • Viktor.J
    replied
    Originally posted by XR_Håkan View Post
    Fick för mig att jag skulle bygga en Rally/ Dakar hybrid av min gamla XR då tracker bygget som va tänkt skulle innebära att jag skulle måsta sätta vinkelslipen i hojen vilket jag inte hade riktigt hjärta till.. :(

    Blev inge högbudget bygge direkt men känner mig rätt nöjd iaf.

    Har inte hunnit köra så mycket men den känns hyfsat stabil och riktigt trevlig att åka på. :)

    Första. (När jag köpte den), före(Genomgången och pulverlackad ram, ny framgaffel) o efter bilder.
    Ball !!!!

    Är den besiktigad så ?

    Leave a comment:


  • calle91
    replied
    Jag håller på att renovera och bygga om min xr600 från 87 litegranna och nu har jag kommit till motorn. Problemet är att 2:ans växel hoppar ur vid hög belastning, vad ska jag leta efter för något som är dåligt/slitet?. Jag har en begagnad låda i bra skick att ta delar ifrån men det enda trasiga jag hittar i min motor är ett skadat drev som jag bytt ut. Dendär trumman som styr vilken växel som hoppar i ser ju sjysst ut, kan det vara gafflarna då kanske?.

    Leave a comment:


  • calle91
    replied
    Är det någon som har ett bromshandtag till salu för dem modellerna där bromskontakten sitter utanpå under broms cylindern?

    Leave a comment:


  • XR_Håkan
    replied
    Fmx hoj med 20liters tank och ruta menar du.. :p fmx var inget jag tänkt på iaf, därimot gamla dakar o rally hojar alltså från ungefär samma tid som hojen är ursprungligen..
    Sen är det ju en "hybrid" som jag skrev ingen replika av någon hoj alls.

    Men ser du en fmx så gör du :)

    Leave a comment:


  • whiskeythrottle
    replied
    på bilden längst till höger ser den ut som en FMX- hoj med vindruta, hur tänkte du där?

    Leave a comment:


  • XR_Håkan
    replied
    Fick för mig att jag skulle bygga en Rally/ Dakar hybrid av min gamla XR då tracker bygget som va tänkt skulle innebära att jag skulle måsta sätta vinkelslipen i hojen vilket jag inte hade riktigt hjärta till.. :(

    Blev inge högbudget bygge direkt men känner mig rätt nöjd iaf.

    Har inte hunnit köra så mycket men den känns hyfsat stabil och riktigt trevlig att åka på. :)

    Första. (När jag köpte den), före(Genomgången och pulverlackad ram, ny framgaffel) o efter bilder.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • calle91
    replied
    Hej, har precis fått tag på en xr600 87 och har lite bekymmer med att hitta några däck, det ska väll vara 110/100 17. Är det någon som vet vart man kan få tag på några ? Eller ska man försöka köpa en 18 tums fälg och flytta över navet ?

    Leave a comment:


  • XR6R
    replied
    Från 1992-2000 hände inte mycket. På någon av de sista årsmodellerna fick cylindern nikasilbeläggning, annars gammalt hederligt järn.
    Hojarna håller ju mycket bra om ägarna sett till att inte köra torrt på olja eller sätta igen oljesilen. Blir det dåligt oljetryck till toppen tar kam och vippor snabbt stryk.
    Väldigt lättservad och okomplicerad motor. En FCR-MX förgasare väcker upp hojen bra.

    Samtidigt...

    Det är en gammal hoj och det känns på fjädring och vikt (även om den är bra för att vara så gammal). Nu vet jag inte vad du ska ha din XR till men handlar det mest om grus och skog så hade jag hellre köpt en KTM 450-525, vilket jag tycker är mer hoj för pengarna även om de kräver lite mer service.

    Leave a comment:


  • Anilsson
    replied
    Köpa XR600

    Hej.
    Funderade på att försöka få tillbaka mitt gamla motorcykelintresse.
    Lite sugen på en XR, men har några frågor.
    Ganska många faktiskt.

    85-87 hade väl dubbla förgasare , men är det andra stora skillnader på motorn, mot de nyare? Är det stor nackdel med denna motorn jämfört med enkelförgasarmotorn? Var väl även nåt problem med 3ans växel?
    17 tums bakhjul med trumma väl?

    88 blev det väl enkelförgasare, 18tumshjul, men fortfarande trummor?

    1991 skiva bak chartrige gafflar? Mer stora skillnader? Var den sån til slutet? Stor skillnad att köra denna jämfört med de äldre?


    Vilken årsmodell är “bäst”?
    Var det inte fram till någon viss årsmodell som gick att LV-Regga, pga bullerkrav?


    Är det nikaslicylindrar, på dessa cyklar.


    Har funderat lite på en KLX650, och då är det väl en C som är vanligast. De frågorna får jag väl ta i en annan tråd.

    Men en fråga kanske passar här.
    Är en KLX och en XR ganska likvärdiga, eller vilken är att föredra? Är väl trevligt med el-start kanske. Eller ska en XR kanske jämföras med en KLX 650 R?


    //Anilsson

    Leave a comment:


  • martin jalnäs
    replied
    Min tidigare trotjänare

    Va kul att se en så fin bild på min tidigare hoj. Den var med om mycket men svek mig aldrig!!

    Leave a comment:


  • Mhassic
    replied
    He klart, tänkte bara att den skulle vara lätt o tålig. :)
    Som du sa går det ju att sänka lite, fast elstart är ju inte helt fel heller.
    Ska kolla runt lite vad det finns för alternativ, tackar för snabba svar. :)

    Leave a comment:


  • Kolja
    replied
    Originally posted by Mhassic View Post
    Ajdå, hon är 167.....

    Bekant är 170 och sa att han upplevde 600:an som hög.
    Men man kan ju kapa ur sadelskum och sänka fjädringen litet kanske.

    En Dominator är lägre och så får frugan elstarten också.

    Leave a comment:

Working...
X