Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dominator tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Woho, idag hämtade jag en hel hög med dominatorplast :)

    Det jag främst ville åt var vänster tankkåpa (min är ganska taffligt lagad), sidokåporna (repiga) och sen fick jag ju med det saknade gaffelskyddet som inte är så sportigt.

    Dessutom en givi toppbox med fäste monterat på en original pakethållare.

    Resten får jag väl spara som reserv.. bland annat en fin tank.
    Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
    ..Brukade köra XT600e..

    Comment


      Idag så skruvade jag ihop hojen med dom nylackade avgasrören/dämparna, tyvärr hittade jag en spricka i vänster tankkåpa så jag monterade tillbaka den gamla, ska limma den nya, den är iaf mycket snyggare än den gamla.

      Efter min allmänna rengöring, upputsning, målning och byta av olika plastdelar ser hojen betydligt finare ut i alla fall.

      När jag bytte handtagsskydden innan så upptäckte jag att ena kontakten till switchen på kopplingeb vavr loss, så jag monterade den, nu lyser neutral varje gång man trycker in kopplingen, ska det vara så ? eller är nåt fel nånstans ?

      Blev en tur på okända vägar med, bara 6.5mil men trevligt ändå.

      Click image for larger version

Name:	20200521_172605 (Medium).jpg
Views:	290
Size:	417.7 KB
ID:	999597

      Glasspaus på Ok är obligatoriskt fötrstås :)


      Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
      ..Brukade köra XT600e..

      Comment


        Men suck..

        Tog en tur idag och det gick skitbra, när jag hade kört ca 6mil så tvärdör motorn mitt i en omkörning, alltså precis som man hade stängt av tändningen.

        Får svänga in på den mycket smala vägkanten och försöka få igång den.. gick sådär.. ställer om till reserven, hjälpte icke (vilket jag inte trodde heller, hade tankat en mil tidigare),
        den tänder inte ens till på startmotorn, jag testar då att köra full choke och då startar den minsan, linkar iväg några hundra meter till en busshållplats och stannar och kollar, allt ser bra ut,
        inga slangar som hoppat av, inga läckage eller liknande.

        efter lite labbande inser jag att den enbart går på full choke och noll gas, och försöker ta mej hem så, det ger ca 55-60km/h på raksträckor, ca 15-30km/h uppför och ca 70km/h utför.. google maps hittar en genväg åt mej så jag bara behöver köra 3,5mil istället för 6mil så jag linkar hem på choke hela vägen hem

        SUCK.. är glad att jag tog mej hem dock.

        Gissning: igensatt huvudmunstycke ? ..orkade inte ta tag i det nu, får bli en annan dag.. den där förknasaren sitter ju inte bra till.
        Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
        ..Brukade köra XT600e..

        Comment


          men vad fan, har dom byggt hojen runt den där jävla förgasaren eller ? fick inte loss den..

          Dock noterade jag att blandningsskruven INTE ser ut som på bilder, jag undrar om nåt vibrerat loss där..
          Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
          ..Brukade köra XT600e..

          Comment


            Okej, idag lyckades jag efter mycket möda få loss förgasaren.

            Hittade TRE fel, dels hade nån tidigare mästermeck tätat flottörhuset med packning på tub, vilket gjorde att det hade lossnat bitar av det som nu låg i flottörhuset, utom en bit som satt i huvudmunstycket.. Det var alltså detta som gjorde att hojen stannade.

            Rengjorde allt och tog bort packningssmeten. Justerade in blandningsskruven enligt manualen.

            Sen upptäckte jag att det där lilla locket på sidan med ett mebran under (vad är det ?) satt löst, riktigt löst, garanterat ingen funktion där inte, dessutom så var gummislangen som satt där sprucken nån centimeter så även om det hade varit åtdragit hade allt vacuum läckt ut där..

            Gjode rent, drog åt och kapade slangen.

            Ihop med allt och provstart, startade direkt och jag tyckte den gick renare än vanligt.

            på med stället och en liten provtur.

            Kan säga direkt att såhär bra har den ALDRIG gått i min ägo, den svarar snabbare på gasen och det är mer tryck i mellanregistret, dessutom.. ÄNTLIGEN! ..den stannar inte på tomgång längre,
            jaaa.. visserligen har jag tomgången på 1800rpm (enligt tips), men förr tjuvstannade den ju hela tiden ändå, SÅ skönt att slippa få motorstopp vid rödlysen och företräden..

            Tyvärr var jag hungrig så det blev bara ett par mil, får se om jag tar en tur i morgon med.
            Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
            ..Brukade köra XT600e..

            Comment


              "Air cut-off valve" är det enligt sprängskissen, men vad används den till ? ..verkar vara nåt som går in när man släpper gasen ?
              Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
              ..Brukade köra XT600e..

              Comment


                Air cut off valve är till för att ta bort poppandet när man släpper gasen.
                https://thumpertalk.com/forums/topic...toff-valve-do/

                Kul att hojen gick så mycket bättre efter förgasarrengöringen!

                Comment


                  Aha, spelar kanske inte så stor roll i praktiken då :)

                  Ja, frågan är vilket som gjorde mest nytta, rengöringen eller att den inte läcker vacuum längre ?

                  Bra att den går bra iaf som sagt, ska försöka köra mycket mer i år. ..tyvärr aktualiserar det ju även tankarna på däcksbyte bak :)

                  Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
                  ..Brukade köra XT600e..

                  Comment


                    tjuvstoppproblemet är helt borta nu, har ställt ner tomgången på 13-400rpm utan problem som test, men sen ställde jag upp den till 1800 pga oljeproblematiken.

                    Har tagit flera längre turer utan problem men vill nog egentligen löda om original tändbox om jag ska lita helt på den.
                    Kör numera: Honda NX650 Dominator, Suzuki GSX1100e, Suzuki GS500e
                    ..Brukade köra XT600e..

                    Comment


                      Hej, vet inte om just detta fenomen redan avhandlats tidigare i tråden, har försökt hitta någon liknande fråga men inte lyckats. Jag tog bort snorkeln för att testa lite om den går bättre utan den och set får jag nog ändå säga att den gjorde, en stund. Har inte ändrat munstycken eller så än men det får det bli om jag ska köra utan snorkeln. Fenomenet är att efter jag kört en stund lite lagom och sedan ger på full gas och kör hårt en kort stund så går den jättedåligt sen. Man kan bara nydda gasen för att hålla den vid liv och sen när
                      man fått lite fart så kan man ge full gas och hålla i så plötsligt drar den iväg ordentligt. När jag kollade efter körning upptäckte jag att trotteln fastnat i full gas, får pilla lite på den och till slut får jag den att ramla ner igen. Någon som vet varför detta beteende uppstår? Har inte hittat något om detta beteende någonstans. Orginialförgasare på en RD02 årsmodell -94

                      mvh
                      Tommy

                      Comment

                      Working...
                      X