Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dominator tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by johnw View Post
    Jag har en 90a med 94as motor, den fick just en sprillans tm40 bestyckad av bra i gasen monterad. Kör med K&N filter, men inga andra modifikationer som öppnad
    luftburk eller annan ljuddämpare. Bestyckad "145/25/46/0,4" står det på kvittot. Måste säga att jag blev besviken mot all hype jag läst om TM40s storhet på dominatorn.
    + Är att den håller en förvånansvärt låg tomgång, men den känns inte direkt rappare än med org. förgasare, samt att den tvekar vid snabbt gaspådrag.

Behöver jag kapa upp luftburken och köra öppnare avgas för att få ut mer av den?
    Bestyckningen lät för stort i högfartsmunstycke (145) jag skulle satt i 135 med standard avgas och stängd burk och 140 med öppet avgas och burk.
    Den ska svara på gasen som en huggorm oavsett öppnad luftburk eller öppet avgas, de är bara inställning av accpumpen som står fel. Att tomgången är låg är ju lätt att justera upp på tomgångs justerskruven.
    Ang stupningen på gasen så ge på mer accpumpning , de finns två ställskruvar som sköter accpumpningen skruva upp/ut den som sitter lodrät så får den mer soppa, de är en liten 4 mm skruv.

Comment

Tack för svar! Jag ska kolla på det. Angående tomgången är det ju inga konstigheter, blev mest imponerad då den org. behövde rätt hög tomgång för att inte tjuvstanna.
      Jag ska göra så att jag kapar upp luftburken, ska kika på det i dagarna. Sen blir det ett arrow slipon när det trillat in lite lekpengar.

Annan fråga, varm så ökar tomgången och är lite svajig, den kan hänga sig på lite högre varv också, man får gasa till så går det ner. Trodde det kunde vara
      skiten förgasare alt tjuvluft, men med ny förgasare så återstår tjuvlyft.. Insugsgummit var helt, o-ring mellan insug och cylinder är nästa troliga ställe att kolla?

Originally posted by Boost III View Post
      Bestyckningen lät för stort i högfartsmunstycke (145) jag skulle satt i 135 med standard avgas och stängd burk och 140 med öppet avgas och burk.
      Den ska svara på gasen som en huggorm oavsett öppnad luftburk eller öppet avgas, de är bara inställning av accpumpen som står fel. Att tomgången är låg är ju lätt att justera upp på tomgångs justerskruven.
      Ang stupningen på gasen så ge på mer accpumpning , de finns två ställskruvar som sköter accpumpningen skruva upp/ut den som sitter lodrät så får den mer soppa, de är en liten 4 mm skruv.
      Hellre än bra.

Comment

Originally posted by johnw View Post
        Tack för svar! Jag ska kolla på det. Angående tomgången är det ju inga konstigheter, blev mest imponerad då den org. behövde rätt hög tomgång för att inte tjuvstanna.
        Jag ska göra så att jag kapar upp luftburken, ska kika på det i dagarna. Sen blir det ett arrow slipon när det trillat in lite lekpengar.

Annan fråga, varm så ökar tomgången och är lite svajig, den kan hänga sig på lite högre varv också, man får gasa till så går det ner. Trodde det kunde vara
        skiten förgasare alt tjuvluft, men med ny förgasare så återstår tjuvlyft.. Insugsgummit var helt, o-ring mellan insug och cylinder är nästa troliga ställe att kolla?
        Ang rusande tomg så kan de vara så enkelt att du måste justera luft/bränsle skruven. Prova skruva ut den ett halvt varv och blir de bättre då men inte perfekt så skruva ut ett halvt till osv. Men passa så inte den skruvas ut så mycket att den kan vibrera loss typ runt 3 varv ut!!! Om du får perfekt stabil tomg över två varv utskruvat så bör du sätta i större lågfartsmunstycke för då kan du skruva in skruven ingen så den sitter säkrare. Om man är rädd att skruven ska lossna kan man smeta på lite silicon runt skruven utvändigt.
        När du kapat upp luftburken och öppet avgas måste du justera in luft/bränsle skruven igen typ öppna mer så den får mer soppa.

Men kolla först läckage runt insug mellan förgasare och topp som du sa.

Comment

Hejsan på forumet! Har nu äntligen skaffat en Dominator! Och är lite nyfiken på hur ni modifierar luftburen som så många snackar om räcker det med att ta bort snorkeln och den sitter väl där av någon anledning! Vilket slipon skall man satsa på tacksam för synpunkter.Hälsningar Torben i Varberg

Comment

Är det så om jag förstått dig rätt att man ökar bränslemängden om man skruvar ut luft/bränsleskruven! en del säger att man ger mer luft (magrare blandning) om man skruvar ut . Oj vad det lät konstigt men ni kanske förstår vad jag menar ! Hälsningar Grusisen i Varberg
            I

Comment

Ang bräsnleskruvennrakt under gasaren mot cylinder till så ger den mer vid utskruvning.
              Jag vill varna för att modda luftburken för alla vacumförgasare blir tokig av att man ändrar vacumet i luftburken. MEN om man har tur funkar den halvbra av att ta bort snorkeln och bestycka upp förgasaren. Ex gå upp 10% i högfart och shimsa upp trottelnålen 1 mm samt justera ut bränsleskruven tills den går finast på tomg de kan ge hyfsad gång men inte perfekt.
              Jag har gjort dessa moddar på många stånkor med vacumförgasare men inte just nx650. Leta på forum om tips när de gäller bestyckning och ev andra moddar av förgasaraen. Som ex så kan man bli tvungen kapa fjädern till vacum trotteln och borra extra lufthål upp genom trotteln för att få tillbaka rätt gasvar när man öppnat luftburken. Lyckas man få bukt med alla dessa förgasarproblem så går dem bet bättre. Jag avråder inte till att göra det men va beredd på att läsa på mycket innan du börjar.

Comment

har en domnator scrambler och en orginal dominator (tjejens). på scramblern sitter det ingen luftburk, det sitter k&n cylinder pappfilter istället. Sen har den crf250 akrapovic ljuddämpare. Den går bra vid aggresivare körning. men när man ligger å fisdrar på låga varv så känns den inte 100% jag har varit inne å bytt högfartmunstycket vad jag minns.

den andra dominatorn som är mer orginal har luftburk med snorkel. sitter JEBRING ljuddämpare på. Bytte luftburk efter köpet med min scramblers gamla för tidigare ägare på denna hoj hade kapat snorkeln. Den går mycket jämnare på accelleration jämför med scramblern som drar mer på mellan/högvarv. Satsa på att köra så orginal du bara kan om du inte ska bygga scrambler eller liknande., Jag hade orginal ljuddämpare på scramblern innan jag byggde om å tyckte den gick bra för å vara en "650 pendlarhoj/grushoj"

Sök på whiskeythrottle333 på youtube. har massa filmer när min domniator var orginal samt efter ombyggnad till scrambler. Jag är ingen bestyckningsexpert, men jag kan hojen relativt bra om det är annat du undrar över. Har skruvat å åkt mycket med denna trevliga underskattade motorcykel.

Comment

Originally posted by whiskeythrottle View Post
                  har en domnator scrambler och en orginal dominator (tjejens). på scramblern sitter det ingen luftburk, det sitter k&n cylinder pappfilter istället. Sen har den crf250 akrapovic ljuddämpare. Den går bra vid aggresivare körning. men när man ligger å fisdrar på låga varv så känns den inte 100% jag har varit inne å bytt högfartmunstycket vad jag minns.

den andra dominatorn som är mer orginal har luftburk med snorkel. sitter JEBRING ljuddämpare på. Bytte luftburk efter köpet med min scramblers gamla för tidigare ägare på denna hoj hade kapat snorkeln. Den går mycket jämnare på accelleration jämför med scramblern som drar mer på mellan/högvarv. Satsa på att köra så orginal du bara kan om du inte ska bygga scrambler eller liknande., Jag hade orginal ljuddämpare på scramblern innan jag byggde om å tyckte den gick bra för å vara en "650 pendlarhoj/grushoj"

Sök på whiskeythrottle333 på youtube. har massa filmer när min domniator var orginal samt efter ombyggnad till scrambler. Jag är ingen bestyckningsexpert, men jag kan hojen relativt bra om det är annat du undrar över. Har skruvat å åkt mycket med denna trevliga underskattade motorcykel.
                  Sätt dit en vanlig trottelförgasare på scramblern så får du ordning på hela registret med löst kn filter eller alla typer på filter med eller utan luftburk. De är näst intill omöjligt att få en vacumfugge att funka utan org luftburk. Bästa förgasare att köpa är Mikuni tm eller hsr med borr runt 40-42mm funkar fint men de kan vara lite dyra beg. Billigast och nästan lika bra är kehin fcr cross och endurogasare som sitter på alla 250-650cc crossar oavsett märke. De köper man på blocket för 1000kr. Både Mikuni tm/hsr och Keihin har accpump så du får bra gassvar.

Comment

Ja då har man sållat sig till Dominatorskaran. Ånsålänge 100% nöjd!

Är det månne någon här som har en riktigt sadel över? Skicket är helt irrelevant. T.om. bättre om den ser riktigt sliten ut...

Comment

Working...
                    X