Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dominator tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Dominator tråden

    Jag har gåt och funderat ett längre tag på att göra en skriftlig utvärdering av min Dominator och på samma gång starta en Dominator tråd. Så nu gör jag det!

    Jag han med cirka 600 mil med min Dominator under säsongen 2007, det hade säkert kunna blivit mera om jag hade köpt hojen tidigare. Men nåja, mera mil nästa säsong…

    Under de 600 mil han jag köra på de mesta underliga ställena med hojen (SOE:s fel). Typ över allt… De ända jag inte gjorde var att köra crossbanna men de ska ja prova nästa säsong. Inte för att jag tror att de kommer bli så jättemysigt.

    Info om hojen och om mig.
    Hojen är strypt till 25kw och strypningen sitter kvar så effekten kan ja inte säga mycket om.
    Säsongen kördes till 90% på TKC 80. Bakdäcket tog slut efter ca 550 mil och fram har nog 200 mil till kvar (!). Nästa säsong blir det MT21 och fulleffekt.

    Jag är en glad sladdamatör som inte kört grus så länge… Sommaren 2007 var min första seriösa grus busar säsong så jag har inte hunnit med så mycket. Har tidigare kört både lite cross och enduro men aldrig regelbundet pga motor haveri och studier med mera. Men jag ska försöka göra en utvärdering utav min Dominator. Samt ge lite tipps jag har klurat ut.

    På landsväg + + + +
    Här funkar hojen utmärkt, den lilla kåpan puttar undan vinden effektivt. I hastigheter över 120km/h så blir vinden påtaglig, i ungefär samma hastighet så blir motorvibrationerna allmänt otrevliga.

    Grusväg. + + + +
    Det är en utmärkt grusvägs räcer enligt mig, enligt många andra grus-vägs-tourer.(det här med namnbyte till TouringEmil har jag hört några gånger) Så länge man kan åtminstone skönja en väg så går det att ta sig fram utan svårigheter. Vid högre hastigheter och inspirerad körning på dålig underlag så blir det lite gungigt och hojen upplevs trögstyrd och man får brottas lite. Men den väger ju 190kg körklar. Jag får väll vara lite reservant med ett ge fullbetyg för hur mycket jag än gillar hojen så är den tyngre än brorsorna XR 600/650 och kan upplevas som lite sävlig och snäll.

    Enduro + +
    Det går med våld men det går inte fort. Fjädringen hänger med i de farter man kan prestera på skogstigar. Det som gör att den får en tvåa är att hasplåten har utmärkt sig ett flertal gånger och att det går faktiskt att komma fram till nästa grusväg om man vill gena genom skogen.

    Motor +++ (uppdaterad 17 september 2000 )
    Nu en säsong senare med bortplockad strypbricka så kan jag utvärdera motorn.
    För dig som inte orkar läsa så långt och noga så kan jag sammanfatta allt med följande: Motorn är inget under av effekt. För mera info fortsätt läs om du orkar. Att köra om bilar på motorvägen är inga problem, du behöver aldrig växla ned. Att sladda på grusväg innebär att lite mera jobb med växellådan, man måste hålla uppe varvet runt 4000rpm och lite till, missar man en växel så tappar man lätt tempot. Ända gångerna jag har blivit ifrån åkt pga brist på effekt är på högfarts räjs i farter över 100km/h, de övriga gångerna så får man skylla på piloten.

    Mecka/service + + +
    Det är löjligt täta oljebyten på service schemat, det är endast 300 mil så jag byter var 200 mil för att vara på säkra sidan, det sliter lite mera att sladda på grus än att glida på asfalt. Men oljebyte var 200 mil filter var 400 mil är inget att gnälla över, operationen är över på en halvtimma. Sen den vanliga servicen enligt schemat var 600 mil eller löpande kontroller.
    Som man kan anta så gör all plast att det kan vara lite svårt att komma åt, men i den lilla verktygslådan som är original på Dominatorn finns faktiskt samtliga verktyg för att ta loss kåpor och hjul. Jag har kompletterat med däckjärn och ståltråd och lite små grejer.

    Pålitlighet + + + + +
    Tvivlar på att det finns många bättre mc motorer. Den har aldrig krånglat på något som helst sätt. Startar alltid på första trycket. ( El-start är super najs) Sen att det finns hur mycket trim grejer som helst till motorn för den som vill ha mera hästar gör ju inte saken sämre.

    Totalt + + + +
    För mig är det en jättebra hoj, jag gillar att sladda på grus med motorcykel, i stället för att fiska upp den ur ett ler hål. Kåporna kan vara lite irriterande i början om man ska skruva men man lär sig fort hur man ska få loss dom på snabbaste sätt. En av de sakerna som jag gillar bäst med Dominatorn är att tanken är på 16 liter så man kan åka runt 20 mil grus innan man behöver fundera över nästa tankstopp.

    Tipps och trick
    För att mecka bort förgasaren krävs det lite våld och ett specialverktyg, även ett par extra händer kan vara bra. Bästa sätet att få loss förgasaren är att samtidigt ta bort insugs gummit, detta görs med ett en avkapad inseksnyckel. Man får kapa av den böjda delen så det återstår cirka 15mm, då är det mycket lättare att komma åt.

    Att inköpa begagnad kraschplast kan vara ett rekommendera, original plasten är inte direkt billig. Jag har ingen koll på priser för jag hittade begagnad plast för runt 700 kr för alla kåpor och en tank i England som gick på 1000 kr inklusive frakt. Scana blocket och framför allt e-bay runt två gånger i veckan så kan man göra väldigt trevliga fynd. Det är bra att ha reserver när man kör grus.

    Backdämparen är väldigt utsatt för grussprut i original utförande, det finns helt enkelt ingen stänks skydd. Jag pillade in en petflaska runt dämparen som en nödlösning i somras men det verkar funka fortfarande. Nu i vinter är tanken att hitta starkare plaströr att trä runt dämparen eller kanske en ny fräsch pet flaska. Jag funderar på apotekarens 1.5liters läskeflaskor, dem verkar det vara bra kvalitet på…

    Skavskydd på sidoplasten där man kniper med ben/knäna när man kör. Jag hade ”heavy duty sheat” på mina som skavskydd, det är sån plast man kan skära ut nummer och nummer bottnar ur. Annars skaver man av färgen från kåporna och gör byxor och stövlar röda som i mitt fall, inte jätte snyggt. Har tyvärr inga bilder på det ännu, jag håller på att fixa med min plast så jag har tagit bort skavskydden, men så fort jag har fixat nya så ska jag ta en bild. Men det blir inte ännu på ett tag.
    För övrigt kommer de lite allmänna bilder på pyssel från mej vid senare tillfälle, just nu är läget ”work in progress” .

    Over and out från mig för tillfället.

    Last edited by enduroemil; 09-17-2008, 04:55 PM.
    Mitt hjärta slår i 4 takt.

    Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

    #2
    Kul att se andra som bara ser fördelar med en Dommis!
    Effekten räcker inte till några "powerslides", men med högkompskolv iaf är det bara att slå av på gasen så åker bakändan ut direkt, på med gas igen och kurvan avslutas med fina grussprut. nackdel är att man inte kan rulla igång den för bakhjulet bara låser sig. har provat många gånger med och utan hjälpande skjuvare... går inte.
    Förgasaren är bara att lossa på slangklämman och lirka försiktigt rakt bakåt helt utan våld... efter du lossat och flyttat bak luftburken och bakhjulet(!) menmen... mycket lättmeckad hoj annars.
    Ett tips... köp dubbdäck! Det e ju nu den roligaste säsongen börjar, men för all del köp INTE shengchin fram. funkar utmärkt på många hojar, men inte på min Dominator iaf... fullt styrutslag i panik o hojen kastar sida till sida tills du ligger... kosta på ett bra framdäck.

    har kört 5 varv på lös crossbana med slitna crossdäck... aldrig igen

    Comment


      #3
      Originally posted by Bengiz View Post
      Kul att se andra som bara ser fördelar med en Dommis!
      Effekten räcker inte till några "powerslides", men med högkompskolv iaf är det bara att slå av på gasen så åker bakändan ut direkt, på med gas igen och kurvan avslutas med fina grussprut. nackdel är att man inte kan rulla igång den för bakhjulet bara låser sig. har provat många gånger med och utan hjälpande skjuvare... går inte.
      Förgasaren är bara att lossa på slangklämman och lirka försiktigt rakt bakåt helt utan våld... efter du lossat och flyttat bak luftburken och bakhjulet(!) menmen... mycket lättmeckad hoj annars.
      Ett tips... köp dubbdäck! Det e ju nu den roligaste säsongen börjar, men för all del köp INTE shengchin fram. funkar utmärkt på många hojar, men inte på min Dominator iaf... fullt styrutslag i panik o hojen kastar sida till sida tills du ligger... kosta på ett bra framdäck.

      har kört 5 varv på lös crossbana med slitna crossdäck... aldrig igen
      Jag provade först din väg att förgasarmecka, stört omöjligt att få loss på det viset. Fast alla sätt är ju bra utom de dåliga eller hur?

      Vinterdäck... Nä de blir så dyrt att slå sönder hojen för att det är is ute, varför be om bråk lixom? På vintern ska man mecka med allt man eftersatte under sommaren. Bara jag som alltid börjar sommaren med en motorcykel med alla skruvar på plats och avslutar säsongen med buntband/ståltråd på mer än ett ställe?

      Jag ska prova att köra på eneby crossbana (jord/lera) nästa sommar, en skräck rapport lär det bli men jag måste ju prova!
      Mitt hjärta slår i 4 takt.

      Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

      Comment


        #4
        Hej Alla!

        Jag löste bakdämpar skydd med en liten plast bit som jag fäst framför o hänger ner innan för svingen. ska ta en bild där man ser hur. Håll till godo med en annan så länge.
        Attached Files
        Last edited by EVILPAUL; 02-02-2008, 09:17 PM. Reason: stav fel

        Comment


          #5
          Originally posted by EVILPAUL View Post
          Hej Alla!

          Jag löste bakdämpar skyd med en liten plast bit som jag fäst framför o hänger ner innan för svingen. ska ta en bild där man ser hur. Hål til godo med en ennan så länge.
          Vad är det för tank du har? Ser inte ut att vara orginal.

          Vad kostade den och vart hittade du den? Och sist men inte minst hur många liter är den på?
          Mitt hjärta slår i 4 takt.

          Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

          Comment


            #6
            Acerbis. Hade tur o hittade den på blocket, den låg ute några timmar. 700:- Fan jag hade betalat 2000:- ca 26 liter. Bäst är nog att man inte behöver oroa sig för att buckla o repa orginal tanken. Sen väger den ju nästan inget.
            Last edited by EVILPAUL; 07-10-2008, 07:08 AM. Reason: fel tank volym

            Comment


              #7
              Vad är det som skiljer dominatormotorn och xr motorn åt? Eller är det två helt olika motorer.

              Comment


                #8
                Originally posted by centertanksen View Post
                Vad är det som skiljer dominatormotorn och xr motorn åt? Eller är det två helt olika motorer.
                Ganska mycket men man kan ta och byta delar ganska friskt från de båda typerna av motorcyklar.

                XR har följande (vad jag vet)
                50 cc mindre motorvolym så det är annan kolv och cylinder.
                Vassare kam
                Ingen elstart.

                Sen kan man ju spekulera om det är olika typ av växellådor. XR 600 är ju mera en riktig skogsmaskin medans Dominatorn är mera landsvägsanpassad. Någon som vet?
                Mitt hjärta slår i 4 takt.

                Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

                Comment


                  #9
                  Xr finns med dominator motorn. Då heter den XR 650L. Har dock vad jag vet inte sålts i sverige, men verkar vara populär i USA. Inte lika mycket service. Motorn sitter även i de nya FMX men då är det bara 38 hp har jag för mig. Den går ganska bra om man bara fixar de enkla justeringar med munstycks byte, luftfilter o snorkel samt ett öppnare sytem. Jag hade en xr innan, Dominatorn passar mina behov bättre.

                  BENGIS. Vart köpte du högkompskolven?
                  Last edited by EVILPAUL; 02-04-2008, 08:47 AM. Reason: Ny fråga

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by EVILPAUL View Post
                    Vart köpte du högkompskolven?
                    Kolven är modell högre smidd Wiseco 102mm. Ingen urfasning för ventilerna men de ligger bra nära. Tror jag köpte den av LJ trim i Karlstad... men det var ett tag sen.

                    Comment


                      #11
                      Motorbåge till DOMINATOR

                      Funderar på att beställa en motor båge.
                      http://www.grave.cz/honda/domin_nx650/pad.htm

                      Comment


                        #12
                        Dominator.

                        Håller väl med dig om det mesta angående att ha en Dominator. Tror nog jag har Sveriges mest ärrade Dominator. Totalt har den nog gått ca 6000 mil i både upprest och liggande ställning. Framkåporna skall vi inte tala om . De går bara sönder och spricker lite då och då, så nu har jag plastat eländet till en helkåpa, funkar bra. Har en lite större vindkåpa på vintern för att hålla bort snön. Eftersom jag gillar långturer så skaffade jag en större tank så nu klarar jag magiska 30 mil med den. Ljuddämparna rostade sönder för tredja gången så nu blev det en dämpare från en Audi och lite jobb, fixat och klart för ca 600:- gogkänt av SBP. Större munstycken och KNfilter gjorde sitt till.
                        Brukar ändra drevningen ibland för orginalet ger lite väl högt varv på långkörningar exvis på Norgeturerna.
                        Om du tycker att vägen är för dålig,byt hoj

                        Comment


                          #13
                          Visa bild!
                          Mina samlade körjournaler:
                          http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by EVILPAUL View Post
                            Funderar på att beställa en motor båge.
                            http://www.grave.cz/honda/domin_nx650/pad.htm
                            Gör de! Den funkar skitbra!

                            Funkar för olykor och liknande och om man kör fast i ett träsk och behöver lyfta så funkar den även bra att vikarera som extra lyfthandtag.
                            Mitt hjärta slår i 4 takt.

                            Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

                            Comment


                              #15
                              Olle! Visa bild!
                              Mitt hjärta slår i 4 takt.

                              Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

                              Comment

                              Working...
                              X