Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha WR250R Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Yamaha WR250R Tråden

    Man ska inte köpa Bike katalogen, då får man nya hojtankar.

    Läste om Yamaha WR250R 2008 som säljs för 60 000:- med 5 års garanti.

    Men 30 hk/126 kilo OBS Torrvikt!

    WR250F kostar +20 000:- men vad får man för 20 000 loppor....bättre motor och fjädring? Jämfört med min DRZ som börjar att känna sliten och gammal.Kanske det blir ett lyft?

    Saxat från Thumpertalk
    Kenji Suzuki finished on silver on one of the new WR250R at the isde
    Attached Files
    Last edited by DRZ RULES; 12-29-2007, 10:37 PM.
    http://www.grusbus.nu/

    #2
    Originally posted by DRZ RULES View Post
    Läste om Yamaha WR250R 2008 som säljs för 60 000:- med 5 års garanti.

    Men 30 hk/126 kilo OBS Torrvikt!
    Måste vara feltryck. Min 20 år gamla TT350 har 33 hk och väger 130 kg tjänstevikt. Dvs den är urgammal, svag & tung. Skulle en sprillans Yama vara både svagare och tyngre?
    HMR

    The art event!

    Comment


      #3
      Originally posted by DRZ RULES View Post
      Man ska inte köpa Bike katalogen, då får man nya hojtankar.

      Läste om Yamaha WR250R 2008 som säljs för 60 000:- med 5 års garanti.

      Men 30 hk/126 kilo OBS Torrvikt!

      WR250F kostar +20 000:- men vad får man för 20 000 loppor....bättre motor och fjädring? Jämfört med min DRZ som börjar att känna sliten och gammal.Kanske det blir ett lyft?

      Saxat från Thumpertalk
      Kenji Suzuki finished on silver on one of the new WR250R at the isde
      tycker den är rätt lik TMS 200cc :D "de har nog kopierat den :D" (tms:en är 2007 års modell)

      nej skämt åsido, de är rätt lika, men Yamahan har betydligt bättre komponenter. Specifikationen 30,7hk (vid 10000rpm) /23,7 nm (vid 8000rpm) med 126kg torrvikt stämmer.
      Attached Files
      För bilder på mina hojar: http://linuxportalen.com/?q=gallery

      Comment


        #4
        Originally posted by DRZ RULES View Post
        Man ska inte köpa Bike katalogen, då får man nya hojtankar.

        Läste om Yamaha WR250R 2008 som säljs för 60 000:- med 5 års garanti.

        Men 30 hk/126 kilo OBS Torrvikt!

        WR250F kostar +20 000:- men vad får man för 20 000 loppor....bättre motor och fjädring? Jämfört med min DRZ som börjar att känna sliten och gammal.Kanske det blir ett lyft?

        Saxat från Thumpertalk
        Kenji Suzuki finished on silver on one of the new WR250R at the isde
        WR250R är ju en offroadcykel medans WR250F är en ren tävlingscykel. Skilljer kanske 5hk och 20kg i torrvikt även chassimässigt är det det stor skillnad. Om bilden var från six days så var det nog en F mr Suzuki tog sin silvermedalj på, men sido nr-plåten ser lite annorlunda ut.
        Attached Files
        Gilbert

        Honda
        CRF250-RX

        Comment


          #5
          Originally posted by Gilbert View Post
          WR250R är ju en offroadcykel medans WR250F är en ren tävlingscykel. Skilljer kanske 5hk och 20kg i torrvikt även chassimässigt är det det stor skillnad. Om bilden var från six days så var det nog en F mr Suzuki tog sin silvermedalj på, men sido nr-plåten ser lite annorlunda ut.
          Hmm,fick inte med hela texten från Thumpertalk....
          Kenji Suzuki just finished the ISDE in Chile one on of the new WR250R with lights removed and a different exhaust to a silver medal.

          Synd att det är så lite power,insprut och 6 vxlar låter kul.

          Motortyp Encylindrig, fyrtakt, DOHC, 4 ventiler, vätskekyld (2st Titanventiler)
          Slagvolym 250 cc
          Cylinderdiameter x Slaglängd 77 x 53,6 mm
          Kompressionsförhållande 11,8:1
          Motoreffekt 22,6 kW (30,7 hk) / 10.000 rpm
          Max vridmoment 23,7 Nm (2,42 kg-m) / 8.000 rpm
          Smörjsystem Våtsump
          Bränslesystem Bränsleinsprutning
          Kopplingstyp Flerskivig, våt
          Tändsystem Elektroniskt (TCI)
          Startsystem Elstart
          Växellåda 6-växlad, konstant ingrepp
          Slutväxel Kedja
          Tankvolym 7,6 liter
          Oljetank 1,5 liter

          Från yamahas webbsida.
          WR250R - Offroad på en ny nivå
          I denna makalösa motorcykel har vi på Yamaha kombinerat vår långa erfarenhet av hur man blir framgångsrik i offroadtävlingar med den kompromisslösa attityden hos våra supersportmaskiner i R-serien. WR250R erbjuder den senaste tekniken, kraften och förmågan att klara avancerad terrängkörning och den ger dig sedan samma glädjeinjektion när du kör den till jobbet på måndagsmorgonen
          Last edited by DRZ RULES; 12-30-2007, 11:45 AM.
          http://www.grusbus.nu/

          Comment


            #6
            Den kanske är mkt kompetent, är ju mindre än WR250F och det kanske går att banta dem ganska bra. Sen går den nog fint med insprutning. Men F:n är ju grymt smidig sen den fick alu-ramen.
            Attached Files
            Gilbert

            Honda
            CRF250-RX

            Comment


              #7
              DR 400 är ju en ganska bra kompromis som en inte allt för extrem hoj på nåt. Enduro och grus funkar väll ungefär lika bra? Min DR 350 (vart 440 )var duglig på båda men inte bra på nåt. Sen är de ju långt mellan servicena på DR 400 väll, 30 h läste jag någon stans.

              Vore roligt att se hur gatuvarianten på WR 250 är mot en hög med andra hojar i en endurotävling. Går säkert att köra ganska fort, de mesta hänger nog på föraren för oss som inte är proffs.

              Den funkar nog inte som grushoj på grund utav allt för lite hästar. Men budget enduro? Kanske...
              Mitt hjärta slår i 4 takt.

              Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

              Comment


                #8
                Kunde dom inte gjort en WR450R istället?
                Då hade det ju fungerat på grusväg oxå.
                KTM 250SXF

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Mattan View Post
                  Kunde dom inte gjort en WR450R istället?
                  Då hade det ju fungerat på grusväg oxå.
                  Ja de tycker jag också. DR 400 är en bra hoj men den är ganska gamal nu, mer eller mindre oupdaterad sen debutåret 2001 (rätt år?)

                  Kom igen Yamaha! WR 450 chassi, nedtrimmad motor, USD gaffel och stor tank! Ska väll inte vara så svårt?

                  Yamaha lär svara: Jo jättesvårt, därför att det är så bara.
                  Mitt hjärta slår i 4 takt.

                  Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

                  Comment


                    #10
                    En nackdel...

                    kan ju vara att wr250R har 17" bakhjul!!
                    Begränsar däckvalet rejält.
                    Plåttank är ju heller inte så sexigt efter en marksyning...
                    Men annars verkar konceptet lovande, de flesta av oss behöver ju inte det allra värsta, kan ju vara bra med lagom som funkar alltid med minimalt underhåll.
                    Å andra sidan, svenska jantelagen säger ju att grannen inte får ha något vassare/dyrare på uppfarten, så då kan man ju inte köpa en "lagom" bra hoj!



                    Uppgift om 17" bakhjul fick jag i tyska tidningen "Enduro", för övrigt en riktigt bra tidning som bara skriver om, ja just det!! om man står ut med att stappla sej fram sin skoltyska.
                    Husa450 xc4EFI
                    (530 -08- Inte nu längre)

                    Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by xeq View Post
                      kan ju vara att wr250R har 17" bakhjul!!
                      Kolla pdf:n som Gilbert postade, det är 18" bakhjul.

                      Finns även lite länkar i tidigare tråd https://forum.soe.se/showthread.php?...ghlight=WR250R
                      Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by Westman View Post
                        Kolla pdf:n som Gilbert postade, det är 18" bakhjul.

                        Finns även lite länkar i tidigare tråd https://forum.soe.se/showthread.php?...ghlight=WR250R
                        Jo det verkar onekligen så, efter att lusläst nätet...

                        Alt1/Fritz måste ha ha klämt 4 bockwurst o 7 heineken innan han skrev sitt reportage. /Alt2/ hade bråttom o skulle ut o åka båge/ alt3/: hans dotter fick skriva för han hade inte tid/alt4/: Tyska är svårt.

                        hmmm..
                        Husa450 xc4EFI
                        (530 -08- Inte nu längre)

                        Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by xeq View Post
                          Jo det verkar onekligen så, efter att lusläst nätet...

                          Alt1/Fritz måste ha ha klämt 4 bockwurst o 7 heineken innan han skrev sitt reportage. /Alt2/ hade bråttom o skulle ut o åka båge/ alt3/: hans dotter fick skriva för han hade inte tid/alt4/: Tyska är svårt.

                          hmmm..

                          Eller så bestämde han sej kanske på tyskt manér, för att jo wr250r ska ha 17tums hjul där bak... Och fan ta alla som säger något annat,
                          herre gud de dubbar ju till och med kalle anka i tyskland
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

                          -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

                          Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

                          Comment


                            #14
                            Plast tank och 18" bakhjul, f-n jag går nog och köper en snart efter att läst
                            allt gott om den på nätet,men man bör nog provköra först....

                            Källa http://fastbikes.se/

                            Små hojar är helt klart på tapeten igen, trots det tog Yamaha oss fullständigt på sängen med sina båda 250 – offroaden WR250R och motarden WR250X.

                            Instinktivt tänkte vi budget, men det visade sig vara helt fel. De här båda cyklarna har nämligen begåvats med rena rama racertekniken.
                            Motorn är i grunden den samma som sitter i crossen YZ250F samt enduron WR250F och det samma gäller det lätta aluminiumchassiet.
                            Enligt Yamaha ska de här båda hojarna addera en ny dimension till motorcykelvärlden och ge prestanda-törstande förare sitt lystmäte.
                            Yamaha stannar inte här, utan understryker att cyklarna utvecklats med hjälp av samma grundläggande filosofi som R1.
                            De ska därför vara kompromisslösa och erbjuda nya nivåer av prestanda och smidighet.Motorn är en encylindrig, vätskekyld 4-taktare på exakt 250 kubik. Dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik är mer eller mindre självklart. Extra stora men fjäderlätta insugsventiler av titan är mer anmärkningsvärt. Kompressionen är höga 11.8:1. Toppeffekten 30,7 hästar levereras vid 10 000 varv medan det maximala vridmomentet på 23,7 Newtonmeter återfinns vid 8 000. Elstart är standard, liksom insprutning och katalysator.
                            Motarden WR250X har 17-tumshjul, styvare fjädring med andra inställningar, större bromsskiva framtill (298 millimeter att jämföras med 250) men den greppas alltjämt av ett 2-kolvsok. Sadeln är också lägre, här befinner du dig 895 millimeter över marken innan fjädringen komprimeras av din vikt, på offroaden sitter du 35 millimeter högre. Även vikten skiljer cyklarna från varandra. R väger 126 kilo, X 128

                            Mmmmmmmm låter nästan som en försäljare har skrivit detta:)

                            Originally posted by xeq View Post
                            kan ju vara att wr250R har 17" bakhjul!!
                            Begränsar däckvalet rejält.
                            Plåttank är ju heller inte så sexigt efter en marksyning...
                            Men annars verkar konceptet lovande, de flesta av oss behöver ju inte det allra värsta, kan ju vara bra med lagom som funkar alltid med minimalt underhåll.
                            Å andra sidan, svenska jantelagen säger ju att grannen inte får ha något vassare/dyrare på uppfarten, så då kan man ju inte köpa en "lagom" bra hoj!



                            Uppgift om 17" bakhjul fick jag i tyska tidningen "Enduro", för övrigt en riktigt bra tidning som bara skriver om, ja just det!! om man står ut med att stappla sej fram sin skoltyska.
                            Attached Files
                            http://www.grusbus.nu/

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by DRZ RULES View Post
                              .
                              Motorn är i grunden den samma som sitter i crossen YZ250F samt enduron WR250F och det samma gäller det lätta aluminiumchassiet.

                              Motorn är en encylindrig, vätskekyld 4-taktare på exakt 250 kubik. Dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik är mer eller mindre självklart. Extra stora men fjäderlätta insugsventiler av titan är mer anmärkningsvärt. Kompressionen är höga 11.8:1. Toppeffekten 30,7 hästar levereras vid 10 000 varv medan det maximala vridmomentet på 23,7 Newtonmeter återfinns vid 8 000.

                              Mmmmmmmm låter nästan som en försäljare har skrivit detta:)
                              Varför skulle de frångå sitt konsept med femventilstopp, deras beryktade kvalitet grundar sig i huvudsak på att de har mindre o lättare ventiler som rör sig mindre i sätena
                              Gilbert

                              Honda
                              CRF250-RX

                              Comment

                              Working...
                              X