Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha TT600 S/E/R

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Yamaha TT600 S/E/R

Jaha, tyckte att det var dags att skaffa en TT600 tråd, hittade ingen tråd om detta förutom i mekanik forumet om hur man trimmar dessa.

Tänkte att vi med Yamaha TT600 kan dela med oss av vår erfarenheter.

Jag börjar, jag har precis köpt en TT600s -93 (uttagen -94). Den har Paiolini usd framgaffel, öhlinare bak samt brembo bromsar.

Har bara kört ca. 10 mil ännu pga. Jul och annat, men den är betydligt roligare att köra än något annat jag kört. Lätt och smidig i trafiken, lättkickad. Enda negativa just nu är att den är lite för hög för mig som är endast 168cm lång.

Men skall försöka sänka den något i vår om jag orkar. Det går bra ändå, men man får tänka lite var man stannar bara :D

Någon som vet var man kan hitta plastkit till denna hoj? Vill göra om hojen till helsvart, men vill helst inte röra originalplasten.
    Attached Files
    För bilder på mina hojar: http://linuxportalen.com/?q=gallery

Bytte från WR450 till TTR i somras och är hur nöjd som helst (men en del mobbning har man fått tagit ).

Lite uppgraderingar på hojen:

Handtagsvärmare
    Slipon
    "Förgasarkitt"
    Grövre styre
    Stortank för längre resor
    Uppgraderad frambroms med motomaster-ok och 320 mm brakingskiva, samma skivbultmönster som yammas crossar/enduros

Funderar på att fixa en pakethållare också så det går att få med sig en väska bakpå också.
    Attached Files

Comment

Originally posted by Ekström View Post
      Bytte från WR450 till TTR i somras och är hur nöjd som helst (men en del mobbning har man fått tagit ).

Lite uppgraderingar på hojen:

Handtagsvärmare
      Slipon
      "Förgasarkitt"
      Grövre styre
      Stortank för längre resor
      Uppgraderad frambroms med motomaster-ok och 320 mm brakingskiva, samma skivbultmönster som yammas crossar/enduros

Funderar på att fixa en pakethållare också så det går att få med sig en väska bakpå också.
      Snygg för övrigt!, gillar 320 skivan, varför gjorde du uppgraderingen till 320mm?
      jo pakethållare har jag också varit inne på att skaffa, är det original som gäller eller finns det "universal" som passar?

Comment

Originally posted by cybertron View Post
        Snygg för övrigt!, gillar 320 skivan, varför gjorde du uppgraderingen till 320mm?
        jo pakethållare har jag också varit inne på att skaffa, är det original som gäller eller finns det "universal" som passar?
        Går nog att göra en packethållare för inte så mycket pengar. Inhandla lite stålpinar och rita en ritning och fråga någon som kan svetsa.

Alternativ, skaffa en begagnad packethållare och modifiera. Behövs svetsare till den här varianten också.

Tvivlar att det finns universalpakethållare
        Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

Comment

Belysning/generator/kablage TTR 600

Byggt om elen lite på hojen så jag tänkte jag skulle delge vad jag kommit fram till.

Med standard 60/55W lampa och standard kablage hade jag ca 12.1 och 12.3V över lyset (hel/halv).

Mätte upp spänningen vid likriktaren: 14.3V. I princip oförändrat vid varvtalsändring eller lykta på/av.

Ganska stor förlust genom kablaget som det var plus att jag skulle montera dit 2x20W handtagsvärmare.

Letade reda på en lämplig ny kabel (2.5 kvadrats högtalarkabel) och lödde dit den väldigt nära likriktaren. drog den sen parallellt med kabelstammen och satte ett växlande relä vid lyset. Sen 2.5 kvadrat standard okq8-kabel den korta biten mellan reläet och lyset. Reläet styr jag sedan med standard helljuskabel.

Monterade handtagsvärmarna och kopplade in dom (med brytare) på varselljus-kablaget (ville inte slösa på kapacitet i mina nya kablar). Har inte mätt upp spänning/ström för handtagsvärmarna, men de borde väll ligga på runt 40W vid fulleffekt.

Sen mätte jag upp spänningen vid lyset (vid tomgång). 60/55W lampa utan handtagsvärmare: strax under 14.2V. Slår jag på handtagsvärmarna kan man se en väldigt minimal minskning av ljusstyrkan, men inget som har någon som hälst betydelse.

Provade även att slänga dit en 100/90W lampa. Med helljus på tomgång utan handtagsvärmare fick jag runt 14V. Mätte aldrig upp om dom där 0.2V försvann i nya kablaget eller i generator/likriktare.

Med 100W lampan och handtagsvärmare samtidigt orkade inte generator med och spänningen landade på 11.7V vid lampan (tomgång). Dock pratar vi ju runt 140W då, blir nog lite mycket för generatorn vid lägre varv det.

Som sammanfattning kan jag väll säga att drygt 2V mer till lyset trots handagsvärmare förhoppningsvis ger en hel del mer ljus (ej testat i mörker än). Nu när jag körde en sväng på dagen märkte jag dock att jag inte hade nå halvljus längre, bara helljus. Trodde jag bränt lampan, men när jag skulle byta konstaterade jag allt fungerade igen. Får nog testa lite mer och försöka hitta problemet innan jag ger mig ut nå längre sträckor i mörkret :)

En annan tanke jag har är att slänga dit ett dubbel-relä och köra varsin del för halv respektive hel. Detta då för att kunna stänga av lyset, nu lyser det ju konstant.

Jag vet inte om det var slumpen/inbillning eller om det kan stämma, men när jag skulle testa med 100W lampan lyckades jag inte sparka ingång (den varma) motorn med kontakten på lampan. När jag drog ur kontakten tände den till på första kicken och startade på andra. När jag sen satt dit kontakten på lampan höll motorn nästan på att stanna när lampan "drog igång".

Comment

Pakethållare till TTR:en finns hos www.kedo.de. Vill minnas att jag betalade dryga tusenlappen för den. Märket var Hepco & Becker. Kändes mycket gedigen och prisvärd enligt mig.
            Mats Liifv

Honda Varadero -10

Yamaha XTZ Super tenéré -92

Comment

Originally posted by Mats Liifv View Post
              Pakethållare till TTR:en finns hos www.kedo.de. Vill minnas att jag betalade dryga tusenlappen för den. Märket var Hepco & Becker. Kändes mycket gedigen och prisvärd enligt mig.
              ok, det låter ju prima, vad tror du, passar den till en TTS -93:a? eller skiljer det för mycket i chassit?
              Hur mycket skiljer sig bakchassit åt mellan XT och TT vid samma årsmodell (93)? Jag vet att dem ser mycket olika ut fram, men kanske inte skiljer så mycket bak? annars får jag köpa någon billigt och modda det.

Comment

Originally posted by cybertron View Post
                Åker mkt gata och gokartbana och då är det behövligt med en ordentlig broms, originalbromsen tycker jag det är bra känsla i men tar för dåligt och blir överhettad så fort man ger på lite, på snudd till trafikfarlig. Sen är det alltid skönt med en riktig broms vilket underlag man än kör på tycker iaf jag. Förstår inte varför bromsar alltid ska vara så underdimentionerade på denna typ av hojar.

Pakethållare tror jag att jag gör själv i så fall. Finns annars på off-the-road.de och kedo.de (som Mats Liifv skrev). Dock tycker jag dom är lite i minsta laget för en väska.

Kom på några moddar till som gjorts:

I motsats till frambromsen så tycker jag bakbromsen tar för bra och fixade det så den blev stummare. Original så låser den sig bara man trycker minsta lilla, inte så smidigt när man kör med en klumpig crosstövel. Flyttade pumpen bakåt och förlängde bromspedalens hävarm till det dubbla (40 mm) bakåt. Nu är det lite motstånd så det känns igenom stöveln när man bromsar. Blev MYCKET bättre, en billig modd som verkligen rekomenderas. Även bromsarmen frammåt har moddats lite, original så tar den i lite överallt men blev bättre om man svetsar om den lite.

Hade i början avluftningsslangen från bensintanken så den gick ner i styrröret men det var INTE bra. Vet inte exakt hur det ser ut där i men det verkar som att det är hål i röret eller liknande så besinen som rinner över sköljer igenom det undre lagret. Såg det genom att det kom brun sörja på framskärmen. Lite senare så började styrlagret gå knackigt... Löste det genom att dra en lång slang igenom styrröret ända ner till där slangarna som kommer ut från förgasaren.
                Attached Files

Comment

Tja!!
                  Jag åker TT600E jag är nöjd med den och den går bra.
                  Jag har inte problem med att den är för hög, bara att den är
                  för låg har letat som f*n efter en öhlinare.
                  Just nu är den ner plockad, ska byta däck fram lyse plast mm.
                  Bilder kommer från mitt vinter arbete senare...
                  Attached Files

Comment

Originally posted by Erixon View Post
                    Tja!!
                    Jag åker TT600E jag är nöjd med den och den går bra.
                    Jag har inte problem med att den är för hög, bara att den är
                    för låg har letat som f*n efter en öhlinare.
                    Just nu är den ner plockad, ska byta däck fram lyse plast mm.
                    Bilder kommer från mitt vinter arbete senare...
                    Det ser vi fram emot. Väntar med spänning på fler bilder

Comment

Originally posted by Ekström View Post
                      Åker mkt gata och gokartbana och då är det behövligt med en ordentlig broms, originalbromsen tycker jag det är bra känsla i men tar för dåligt och blir överhettad så fort man ger på lite, på snudd till trafikfarlig. Sen är det alltid skönt med en riktig broms vilket underlag man än kör på tycker iaf jag. Förstår inte varför bromsar alltid ska vara så underdimentionerade på denna typ av hojar.

Pakethållare tror jag att jag gör själv i så fall. Finns annars på off-the-road.de och kedo.de (som Mats Liifv skrev). Dock tycker jag dom är lite i minsta laget för en väska.

Kom på några moddar till som gjorts:

I motsats till frambromsen så tycker jag bakbromsen tar för bra och fixade det så den blev stummare. Original så låser den sig bara man trycker minsta lilla, inte så smidigt när man kör med en klumpig crosstövel. Flyttade pumpen bakåt och förlängde bromspedalens hävarm till det dubbla (40 mm) bakåt. Nu är det lite motstånd så det känns igenom stöveln när man bromsar. Blev MYCKET bättre, en billig modd som verkligen rekomenderas. Även bromsarmen frammåt har moddats lite, original så tar den i lite överallt men blev bättre om man svetsar om den lite.

Hade i början avluftningsslangen från bensintanken så den gick ner i styrröret men det var INTE bra. Vet inte exakt hur det ser ut där i men det verkar som att det är hål i röret eller liknande så besinen som rinner över sköljer igenom det undre lagret. Såg det genom att det kom brun sörja på framskärmen. Lite senare så började styrlagret gå knackigt... Löste det genom att dra en lång slang igenom styrröret ända ner till där slangarna som kommer ut från förgasaren.

ok, då förstår jag :D
                      sjyst modd på bakbromsen, själv har jag inte upplevt du upplever (att den nyper direkt) men har ju inte kört så mycket ännu :D

Var dock ute en sväng nu på kvällen och den går ju väldigt bra!! Är ju rena lyckopillret varje gång man sätter sig på den!

Comment

"En annan tanke jag har är att slänga dit ett dubbel-relä och köra varsin del för halv respektive hel. Detta då för att kunna stänga av lyset, nu lyser det ju konstant."

Är nog inte så bra att ha det kopplat sådär. Strömmen räcker inte till för tändningen helt enkelt när du skall ha igång den.
                        TTR´n är känslig och kräver en hel del ström for att starta. Fick slå av lyset på min ibland för att få igång den.

Hur har du kopplat om du lyckats få det lysa konstant och samtidigt säger att heljuskabeln styr reläet? Låter som något inte stämmer!

Jag hade kåsalyse och 100 W på min TTR för grusåka i mörker.
                        Relästyrde helljusdelen och det gick hur bra som helst dock så blev helljuset betydlig svagare när man bromsade och bromslampan tändes. Så bromsljuslampan fick plockas ur.

Så med både 100 W och handtagsvärmare så är jag tveksam till att strömmen räcker till ordentligt.

Comment

Har du problem med att färdljuset dimmar av när du bromsar så testa att sätta i en diodlampa bak.. funkade för mig..

Comment

Är nog inte så bra att ha det kopplat sådär. Strömmen räcker inte till för tändningen helt enkelt när du skall ha igång den.
                            TTR´n är känslig och kräver en hel del ström for att starta. Fick slå av lyset på min ibland för att få igång den.
                            Funderade på om problemet helt var att generatorn gick för tungt, och att jag fick för klen fart på svänghjulet när jag kickade. Men att strömen inte räcker till skulle ju kunna förklara varför motorn i prinicp stannar om jag kopplar in lyset medans motorn går (har inte kopplat in resistorn som sitter där standard, ska testa sen och se hur mycket jag tappar med den där).

Hur har du kopplat om du lyckats få det lysa konstant och samtidigt säger att heljuskabeln styr reläet? Låter som något inte stämmer!
                            Har ett växlande relä. Halvljus i normal-läge och helljus när det är draget. Menade alltså att jag inte kan koppla bort lyset helt.

Jag hade kåsalyse och 100 W på min TTR för grusåka i mörker.
                            Relästyrde helljusdelen och det gick hur bra som helst dock så blev helljuset betydlig svagare när man bromsade och bromslampan tändes. Så bromsljuslampan fick plockas ur.

Så med både 100 W och handtagsvärmare så är jag tveksam till att strömmen räcker till ordentligt.
                            Näe, inte om man inte ligger på höga motorvarv hela tiden. Kommer nog köra med min standardlampa (80% plus). Körde lite igår kväll efter skoterleden och det gick ju att se litegrann iallafall...

Comment

någon som vet vad för plast som kan funka på en tt600 -93?? Jag har kollat med yamaha och dem kan visserligen ta fram ett helt kit för ca 1600:- men då blir det vitt och måste målas (vill ha svart)

Finns det något ställe som säljer piratplast/svart plast?

annars blir det väl till att lackera själv antar jag.....
                              jag misstänker att hojen kommer bli väldigt lik denna *den är ju dock min förebild*

bilderna kommer härifrån: http://www.advrider.com/forums/showt...ighlight=tt600
                              Attached Files

Comment

Working...
                              X