Under min ca 7-åriga hoj-karriär har jag gått från grus/asfaltkörning med en DR650, via ett par Highland, för att sen kristallisera sig alltmer för renodlad endurokörning (nu med en EXC400). I garaget står även en XT660R, men den används alltmer sparsamt.
Hur är utvecklingen för er andra? Samma, eller tvärtom?
Det som drar mig till enduro istället för gruskörning är följade:
1. Du kan ALLTID köra så fort du kan. Till exempel - det är inte eventuella mötande bilar som begränsar din framfart (vilket man/jag ofta kan känna med gruskörning). Även en älg på språret 15 meter framför dig är inget egentligt problem, du hinner bromsa ner farten väldigt fort.
2. Konsekvenserna om du kraschar. På mitt vanliga endurospår där jag kör är snittfarten kanske 30 km/h, och som mest upp i ca 45 km/h, och då känns det gå väldigt fort! På "inspirerande" gruskörning går det oftast betydligt fortare, och en avåkning i (tex) 80 km/h kan bli förödande. Visst kan man skada sig i endurospåret också, men oftast så gör det "bara ont", inget värre.
3. Träningsfaktorn. Ett enduropass på en timme är minsann ett rejält träningspass. Efter några timmars gruskörning så blir man egentligen inte slut, såvida man inte satt sig i nåt lerhål eller dyligt.
bge
Hur är utvecklingen för er andra? Samma, eller tvärtom?
Det som drar mig till enduro istället för gruskörning är följade:
1. Du kan ALLTID köra så fort du kan. Till exempel - det är inte eventuella mötande bilar som begränsar din framfart (vilket man/jag ofta kan känna med gruskörning). Även en älg på språret 15 meter framför dig är inget egentligt problem, du hinner bromsa ner farten väldigt fort.
2. Konsekvenserna om du kraschar. På mitt vanliga endurospår där jag kör är snittfarten kanske 30 km/h, och som mest upp i ca 45 km/h, och då känns det gå väldigt fort! På "inspirerande" gruskörning går det oftast betydligt fortare, och en avåkning i (tex) 80 km/h kan bli förödande. Visst kan man skada sig i endurospåret också, men oftast så gör det "bara ont", inget värre.
3. Träningsfaktorn. Ett enduropass på en timme är minsann ett rejält träningspass. Efter några timmars gruskörning så blir man egentligen inte slut, såvida man inte satt sig i nåt lerhål eller dyligt.
bge
Comment