Announcement

Collapse
No announcement yet.

DAKAR -Tråden!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Anders F View Post
    Ett gäng som 2006 tog sig ner till Dakar på gamla XT500

http://www.youtube.com/watch?v=4P_SE...eature=related
    "This video is no longer available due to a copyright claim by WMG."

Adjö och godnatt Youtube.

Comment

Dakar 2010... 450cc max!

(förenklad översättning av) ASO press release 3e juni 2009:

2010 Dakar: max 450cc för fabriks team/förare i MC klass (läs; ingen KTM 690 RR)

privat förare/team tillåten att använder 450+ maskiner (690 RR, 530 EXC mm.) i 2010 Dakar, men med luft restriktor monterade till insuget som begränser effekt. Restriktorn skall tillverkas av en speciferat typ och tilldelas till deltagarna av organisationen.

2011 Dakar: Max 450cc för ALLA deltagare.

RESULT:

Idag KTM annonsera i en press medelande att de dra sig ur Dakar och skall förtsätter i Moto Rally VM och andra rally evenemang... men INTE Dakar.

NOTE: Regel ändringen gäller bara Dakar (ASO)... de övriga tävlingar i VM serie fortfarande max 700cc encylindriga och 450cc tvåcylindriga (enl. FIM regel) som gäller... än så länge...
      Last edited by troy safari carpenter; 06-05-2009, 01:46 PM.
      swedishmotosafaris

Comment

Kanske inte fel på regeln i sig men jag tycker nog att den kommer för sent. En sådan radikal regelförändring borde ligga mer än ett år fram så att alla som vill kan ställa om.

Personligen har jag ingen erfarenhet av att köra typ 690-maskiner men jag har förstått att vissa anser att sporten blir säkrare med max 450cc.

Sen kanske man kan fundera hur mycket lobbyarbete HO/YA/KAW har lagt ner på regeländringen?

Comment

Originally posted by troy safari carpenter View Post

2010 Dakar: max 450cc för fabriks team/förare i MC klass (läs; ingen KTM 690 RR)

privat förare/team tillåten att använder 450+ maskiner (690 RR, 530 EXC mm.) i 2010 Dakar, men med luft restriktor monterade till insuget som begränser effekt. Restriktorn skall tillverkas av en speciferat typ och tilldelas till deltagarna av organisationen.

RESULT:

Idag KTM annonsera i en press medelande att de dra sig ur Dakar och skall förtsätter i Moto Rally VM och andra rally evenemang... men INTE Dakar.

NOTE: Regel ändringen gäller bara Dakar (ASO)... de övriga tävlingar i VM serie fortfarande max 700cc encylindriga och 450cc tvåcylindriga (enl. FIM regel) som gäller... än så länge...
          Intressant nyhet, tråkig nyhet! Fanns det ingen motiveringen till Dakar-ledningens beslut och även KTMs beslut att dra sig ur? Är de av komersiella skäl som de hellre marknadsför lite större (dyrare) maskiner eller anser dom sig inte vara konkurrenskraftiga i 450-segmentet kanske (vilket förvånar mig).
          -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Originally posted by JP View Post
            Fanns det ingen motiveringen till Dakar-ledningens beslut och även KTMs beslut att dra sig ur? Är de av komersiella skäl som de hellre marknadsför lite större (dyrare) maskiner eller anser dom sig inte vara konkurrenskraftiga i 450-segmentet kanske (vilket förvånar mig).

http://www.hojnyheter.se/?p=7706

Från KTM's kommentar:
            "Vi har delarna för 690 rally motorcyklarna för vårat fabriksteam samt för 50 andra team i våra lager för att kunna sättas ihop nu i juni. Förarnas kontrakt har gjorts klara och teamets medlemmarna har engagerats. De finansiella konsekvenserna av detta beslut är enorma. Förutom detta så är vi chockerade av organisatörernas brist på lojalitet och hänsyn till de stora uppoffringar vi gjorde efter det inställda rallyt 2008 genom att bidra till det nya rallyt, även i en svår ekonomisk tid som denna.”
            “Efter att man beslutat att övergå till 450 cc motorcyklar, som i sig är olämpliga för längre sträckor, så kan inte KTM längre rättfärdiga ett deltagande i Dakarrallyt.”

/j
            KTM 950 Adventure S

Comment

Bra agerande av KTM tycker jag! ASO har blivit åt h-e för sturska sista åren. Tror dock att Nora-Mikael har helt rätt vad gäller japanska fabriker, ASO hade säkerligen inte ändrat något utan att kunna tjäna på det o räknade förmodligen med att mista KTM...

Jäkligt trist för killen som köpte min 660rr, hade sparat i 4 år hittills för att ställa upp i Dakar 2011. Kanske ökar statusen för Africa Race?
              KTM 570 SXS m. MRS
              ---------------------------------------
              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
              www.raiddesigns.com

Comment

Originally posted by troy safari carpenter View Post

RESULT:

Finns det en vettig förklaring till varför ?

SKulle kunna tänka mig att farten är en orsak till olyckor och man vill öka säkerheten via en kubik begränsning som minskar farten.

Comment

Originally posted by David P. View Post
                  Bra agerande av KTM tycker jag! ASO har blivit åt h-e för sturska sista åren. Tror dock att Nora-Mikael har helt rätt vad gäller japanska fabriker, ASO hade säkerligen inte ändrat något utan att kunna tjäna på det o räknade förmodligen med att mista KTM...

Jäkligt trist för killen som köpte min 660rr, hade sparat i 4 år hittills för att ställa upp i Dakar 2011. Kanske ökar statusen för Africa Race?
                  "450 cc motorcyklar, som i sig är olämpliga för längre sträckor"

Läs: KTMs 450 hojar håller inte för långkörningar
                  -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                    Finns det en vettig förklaring till varför ?

SKulle kunna tänka mig att farten är en orsak till olyckor och man vill öka säkerheten via en kubik begränsning som minskar farten.
                    Man har väl kunnat införa en restriktor så att de team som förberett sig med 690 hojar har kunnat ställa upp ändå. man kanske kan stroka ner och minska borret på 690'n men det lär inte vara gjort i en handvändning.
                    102 borr till 96 & 80mm slag till 63,4.. (samma som 450 exc)
                    Modifiering av toppen till mindre ventilstorlekar och anpassning av insug & avgas är annat som måste förändras.
                    Beslutet känns ändå mest som politik och jag tror inte att det är så mycket säkrare att ligga på fullgas med en 450. det kommer garanterat att hända olyckor ändå, det ligger i sakens natur på dessa race.
                    Är man väldigt mån om säkerheten så kan man väl lika gärna införa 125cc begränsning när man ändå håller på.
                    Tänk alla amatörer som kan åka hemma på grusvägarna och köra 950 SE och ändå överleva, man måste köra med insidan, dessutom så dör det ju människor på cyklar & moppar också.

http://www.motorsportsjournal.com/ar..._dakar_ktm.php
                    Last edited by DigiMan; 06-05-2009, 05:33 PM.
                    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Med tanke på ASOs agerande sista åren kan jag nästan garantera att det pengar som ligger bakom. Riktigt fult även att så sent redogöra ändringar, stackars såna som P-A U. o Kapten som inte har pengarna som fabriksteamen har....
                      KTM 570 SXS m. MRS
                      ---------------------------------------
                      Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                      Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                      www.raiddesigns.com

Comment

Vilken tur för Yamaha att de råkar ha en riktig 450cc Dakarhoj med flera års utveckling bakom sig
                        De hade väl kunnat sätta en fartbegränsning istället, lastbilarna får ju köra max 160 (eller 140?)km/h och det är fortfarande ett riktigt Dakar-äventyr för dem, förut körde de 200km/h och hälften körde åt h-vete...

Comment

Originally posted by Cyberhonda View Post
                          De hade väl kunnat sätta en fartbegränsning istället, lastbilarna får ju köra max 160 (eller 140?)km/h och det är fortfarande ett riktigt Dakar-äventyr för dem, förut körde de 200km/h och hälften körde åt h-vete...

Jag har för mig att det fanns en hastighetsbegränsning för motorcyklar tidigare men den kanske är är borttagen?

Tycker det är riktigt dåligt att införa denna regel med så kort varsel. Vågar inte ens tänka på hur mycket pengar KTM lagt ner för att ta fram sina renodlade Rallyhojar. Det borde i alla fall ha lagts 2-3 år framåt i tiden så att hojtillverkarna hinner med.
                          Det enda positiva med att proffsteamet KTM drar sig ur är att det kanske blir lite mer som Dakar var förr i tiden. Lite mer fokus på "vanliga" människor som är med i tävlingen.

Tror iofs inte att sista ordet om denna regel är sagt ännu.. Att KTM drar sig ur denna tävling borde vara ett ganska stort påtryckningsmedel för att lägga regeländringen längre fram i tiden.

Vet någon vad ändringen beror på?
                          Är det bara ett försök att få ner antalet olyckor?

Comment

450cc Hållbar eller ej?

Är det någon som har koll på hur många motorer som Yamahas toppförare bytte under tävlingen?
                            Var det 1-3 , 4-6 eller 7-9st?
                            Lev NU... I morgon kan det vara för sent.

"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind" Dr.Seuss

Comment

Originally posted by Nike68 View Post
                              Är det någon som har koll på hur många motorer som Yamahas toppförare bytte under tävlingen?
                              Var det 1-3 , 4-6 eller 7-9st?
                              Vet inte exakt men det är bra mycket dyrare att åka Yamaha jämfört med KTM på det sätt som P-A. U & Kapten Berglund gjorde tidigare.

Dom lär väl ligga på helrenovering var 5'e dag ungefär, kanske dom byter var 3-4'e för att ha marginalen på sin sida, det blir kanske 3-4 extra motorer för en tävling med Dakar's upplägg för dom lär väl inte renoveras på plats kan man tycka.
                              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Helt idiotiskt enligt min mening, dakar ska vara en tävling med dom bästa och mest effektiva hojarna och förarna. Om man ska begränsa något så borde det istället vara hur mycket man får byta ut på hojarna, typ maratonklassen för alla i stället. Det kanske skulle ta ner effekten en aning och man skulle fokusera mer på hållbarhet. Sen tror jag inte att det blir säkrare, med en stor effektstark motor kan man släppa av vid farliga ställen och sedan få upp farten snabbt igen, med klena motorer handlar det om vem som vågar hålla fullt överallt.
                                http://www.raiddesigns.com/

Comment

Working...
                                X