Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • whiskeythrottle
    replied
    xr650r kopplingskåpa sökes omgående till körning 20 maj. Skriver för att hjälpa en vän i nöd. skicka gärna pm.

    Leave a comment:


  • Radien 750
    replied
    Jag gav upp på org förgasaren. En del säger "om den var bra nog för Johnny Campbell så duger den åt mig" Problemet med det är att han åkte rakt fram i full fart i Baja 1000. Om man åker i trafik eller långsammare/tekniska spår så funkar inte ryckigheten, men rakt fram är mindre problem.

    Jag gick igenom TM40: Bytte till #40 AP nozzle (från 70 som satt i). Ställde pumpen att gå på tidigt så att den precis clearar slide och går av vid 1/2 gas, riktning till höger om nålen, rakt in i insuget. Bytte till 147.5 högfart (från 140). Hojen känns nästan som den har insprut nu, inget lag/bog vid snabbt gaspådrag utan svarar rappt och ryckigheten är borta, så allt pill med acc pumpen har gjort stor skillnad, och 147 högfart ger lite mer bett i hojen också. Svårt att säga något om förbrukningen då vintern kom i mellan, så hann inte med allt för många turer innan. Det blev 0.75L/mil vid senaste tankningen men då har inte åkt några transportsträckor utan det har varit lek och wheelie-träning i skogen. Kan också anmärka att den är mer lättstartad; hojen hade stått en månad, pumpade runt 5 varv med dekompen i, full choke, starta på första kicken.

    Detta är de slutgiltiga specs på TM40 (som den står nu):
    Main Jet = 147.5
    Pilot Jet = 25
    Air Jet = 1.1
    Needle = 9DJY4-96 på 3e/mitten läget (med vita "brickan" under clipset)
    Needle Jet = Y6
    AP Nozzle = #40
    Float Height = 19-20mm (org)
    Pilot Mix Screw = 2 varv ut

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    Originally posted by Radien 750 View Post

    Tack för svar, vet lite bättre var ska börja nu. Tror #70 accpump har gjort den alldeles för fett, den betedde sig tveksamt vid gaspådrag från tomgång. 140 högfart var kanske för litet med för det känns som det är mer tryck i hojen med org förgasaren (175, 68s) än med TM40.

    Ang. modden du skrev om att plugga ACV på org förgasaren, fixar det on/off gasen, (d.v.s. att den fastnar efter gasavslag och rycker till vid gaspåslag)?
    Tycker du moddad org är bättre än en rätt inställd TM40?

    Jag gillar verkligen org förgasaren, men att behöva köra den som en 125a och regulera kraften med kopplingen hela tiden blir jobbigt, speciellt när kopplingen är rätt hård, blir trött i vänsterarmen snabbt.
    Bättre svara sent än aldrig
    Tm 40 garsaren går lika bra effektmässigt som org gasare och den går att ställa in till perfektion liknade insprut. Org gasaren går att få halvbra ,ACV modden hjälper men löser inte stupningar och ger inte helt stabil tomg. Något som man ska ha koll på som hjälper till att få stabilare tomg är att se till att lyftarmen som lyfter trotteln , delen mellan lyftkrok och trottel är så tight som möjligt så inte trotteln kan vrida sig så mycket. Den glappar redan ny tyvärr och de blir fort ovala hål i lyftarmen. De går i klämma ihop hålen i lyftarmen men de bästa är att tillverka en ny eller som jag gjorde silverlodade igen hålen och borrade nya.
    Men bra gassvar kan man få till med överdrivet stora munstycken.Minst 190" och de går sopa i 200-230" också ja tom köra 500" för nålmunstycket är för trångt så den kan inte få för mycket soppa.
    De ger stenbra bottendrag och gassvar men hojen drar mycket soppa så de är inte optimalt. Men prova1,9-2,0mm munstycke, borra till 1,9mm eller 2,0mm är enklast.

    Leave a comment:


  • HenrikJ
    replied
    En podcast-intervju med Johnny Campbell om XR650R och Baja 1000: https://podcasts.apple.com/se/podcas...=1000460565477

    Leave a comment:


  • Tubblis
    replied
    Originally posted by sundström View Post

    Gick ett dallara nyss på blocket för 2995:- låg ute för typ 9” länge sen 7” och slutligen strax under 3” fint bruksskick med gamla däck ,var intresserad men säljaren var inte intresserad av att skicka alls.
    finns emellanåt för 5-7 och ibland riktiga stollpriser typ 12”
    Okej! Ja då har inte märket i sig något värde, efterfrågan är väl inte så stor till en gammal xr heller kanske :P

    Leave a comment:


  • Radien 750
    replied
    Originally posted by Boost III View Post
    När jag mont Mikuni tm 40 på urkorkade xr 650 så brukar de gå bäst med 150 i högfart. Då kräver de inte lika mycket accpump för att ta bort stupningar. Lågfart allt från 22-30" de beror på vilken trottelskärning/vinkel de är på trotteln. Rätt storlek på lågfart är när den svarar på bränsleblandskruven inom 0-3 varv.
    Accpumpen , utgå från 40" munstycke 50" funkar också. Börja med ett spel mellan pumpstång och plastvredet 2mm spel. Så länge maskinen inte surar ner sig om man rör gasen upponer vid krypkörning på ettan så minska spelet på pumpstången tills den börjar surgurgla. Ju tidigare på gasen (mindre spel) man kan köra med utran surgurgel desto mindre mängd (slaglängd behöver man justera på. Onödigt mycket accpumpning ger virvlar i tanken så ställ in så snålt de går utan att stupningarna är störande.
    Trottelnål har jag aldrigt behövt byta på någon tm eller hsr gasare de tycks funka med viken som helst nål och trottelvinkel.
    Tack för svar, vet lite bättre var ska börja nu. Tror #70 accpump har gjort den alldeles för fett, den betedde sig tveksamt vid gaspådrag från tomgång. 140 högfart var kanske för litet med för det känns som det är mer tryck i hojen med org förgasaren (175, 68s) än med TM40.

    Ang. modden du skrev om att plugga ACV på org förgasaren, fixar det on/off gasen, (d.v.s. att den fastnar efter gasavslag och rycker till vid gaspåslag)?
    Tycker du moddad org är bättre än en rätt inställd TM40?

    Jag gillar verkligen org förgasaren, men att behöva köra den som en 125a och regulera kraften med kopplingen hela tiden blir jobbigt, speciellt när kopplingen är rätt hård, blir trött i vänsterarmen snabbt.

    Leave a comment:


  • sundström
    replied
    Originally posted by Tubblis View Post
    Hallå! Börjar fundera lite på att sälja mitt Dallara motardkit, blir mest grus för min del ändå. Vad får man för ett sånt idag ? Rätt fint skick, komplett med skivor, belägg, drev, hastighetsmätardrivning och adapter till oket
    Gick ett dallara nyss på blocket för 2995:- låg ute för typ 9” länge sen 7” och slutligen strax under 3” fint bruksskick med gamla däck ,var intresserad men säljaren var inte intresserad av att skicka alls.
    finns emellanåt för 5-7 och ibland riktiga stollpriser typ 12”

    Leave a comment:


  • Tubblis
    replied
    Hallå! Börjar fundera lite på att sälja mitt Dallara motardkit, blir mest grus för min del ändå. Vad får man för ett sånt idag ? Rätt fint skick, komplett med skivor, belägg, drev, hastighetsmätardrivning och adapter till oket

    Leave a comment:


  • Engen
    replied
    Originally posted by Radien 750 View Post
    Jag tror vi hittade banditen där, #70 Nozzle sitter i(!) TM40 levereras med #70 när de ska sitta på Harleys, tror det blir väldigt för stort på en XR. Efter lite googlande så verkar de flesta använda runt #40-45 men måste läsa lite mer och se vad man ska beställa och om man hittar någon som säljer dessa här.
    Kolla med www.braigasen.se
    Han verkar ha mycket till det mesta.

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    När jag mont Mikuni tm 40 på urkorkade xr 650 så brukar de gå bäst med 150 i högfart. Då kräver de inte lika mycket accpump för att ta bort stupningar. Lågfart allt från 22-30" de beror på vilken trottelskärning/vinkel de är på trotteln. Rätt storlek på lågfart är när den svarar på bränsleblandskruven inom 0-3 varv.
    Accpumpen , utgå från 40" munstycke 50" funkar också. Börja med ett spel mellan pumpstång och plastvredet 2mm spel. Så länge maskinen inte surar ner sig om man rör gasen upponer vid krypkörning på ettan så minska spelet på pumpstången tills den börjar surgurgla. Ju tidigare på gasen (mindre spel) man kan köra med utran surgurgel desto mindre mängd (slaglängd behöver man justera på. Onödigt mycket accpumpning ger virvlar i tanken så ställ in så snålt de går utan att stupningarna är störande.
    Trottelnål har jag aldrigt behövt byta på någon tm eller hsr gasare de tycks funka med viken som helst nål och trottelvinkel.

    Leave a comment:


  • Radien 750
    replied
    Jag var ute en längre sväng idag, det med att gasen fastnar varje gång man släpper av och ska gå på igen är för jobbigt. TM40 kommer åka på igen, ska bara få den tipp topp först...

    Igår kollade pumpen, den går på nästan direkt (1-2mm gap) och går av vid 3/4 gas. Jag ändrade så att den går av vid 1/2 gas nu.
    Denna kväll spenderades med att dissekera TM40 och hittade följande innuti:
    Main Jet = 140
    Pilot Jet = 25
    Air Jet = 1.1
    Needle = 9DJY4-96 på 3e/mitten läget
    Needle Jet = Y6
    AP Nozzle = #70
    Float Height = 19-20mm (org)

    Jag tror vi hittade banditen där, #70 Nozzle sitter i(!) TM40 levereras med #70 när de ska sitta på Harleys, tror det blir väldigt för stort på en XR. Efter lite googlande så verkar de flesta använda runt #40-45 men måste läsa lite mer och se vad man ska beställa och om man hittar någon som säljer dessa här.



    Leave a comment:


  • sundström
    replied
    Ja pumpen ska bara ta stupningarna , är den påställd och skvätter in bensin mer så blir tanken för liten fort :)

    Leave a comment:


  • Radien 750
    replied
    Kollade min nu, 140 huvudmunstycke och 25 lågfart. Du har betydligt större munstycken men din är trimmad mer med, min är org men urkorkad.
    Då munstyckena inte var så stora så kanske det är pumpen som matar för mycket. Ska undersöka vidare.

    Leave a comment:


  • sundström
    replied
    Länge sen det där men 147.5 huvudmunstycke och 30 eller32.5 i lågfart hamnade jag på till slut med acra hel och steg2 hotcam men du borde ligga i närheten av det tror 142.5 var rekomenderat för standardavgas

    Leave a comment:


  • Radien 750
    replied
    Originally posted by klxmicke View Post

    Jag köpte det här för 239:-

    https://www.motoaction.se/forgasarme...D_BwE#v1109540

    Ang. 190 högfart så tycker jag den får så bra orr i maskin med stort högfartsmunstycke, bränsleförbrukningen gör inget med 24 liters safaritank :)
    Jag monterade nya membranet för ett par veckor sedan men hann inte provköra tills nyligen. Jag har inte märkt någon skillnad, gasen är fortfarande en on/off switch, måste slira koppling om man vill lägga på gas mjukt. Förutom detta så är org förgasaren guld, men det blir lite tröttsamt.

    Eventuellt så åker TM40 tillbaka på igen, måste lugna ner soppaförbrukning dock så har tagit hem den för att pilla på. Vad är rekommenderade munstycken för den?
    Sundström, hur är din inställd?

    Leave a comment:

Working...
X