Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by Tubblis View Post
    Hallå! Börjar fundera lite på att sälja mitt Dallara motardkit, blir mest grus för min del ändå. Vad får man för ett sånt idag ? Rätt fint skick, komplett med skivor, belägg, drev, hastighetsmätardrivning och adapter till oket
    Gick ett dallara nyss på blocket för 2995:- låg ute för typ 9” länge sen 7” och slutligen strax under 3” fint bruksskick med gamla däck ,var intresserad men säljaren var inte intresserad av att skicka alls.
    finns emellanåt för 5-7 och ibland riktiga stollpriser typ 12”
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

    Comment


      Originally posted by Boost III View Post
      När jag mont Mikuni tm 40 på urkorkade xr 650 så brukar de gå bäst med 150 i högfart. Då kräver de inte lika mycket accpump för att ta bort stupningar. Lågfart allt från 22-30" de beror på vilken trottelskärning/vinkel de är på trotteln. Rätt storlek på lågfart är när den svarar på bränsleblandskruven inom 0-3 varv.
      Accpumpen , utgå från 40" munstycke 50" funkar också. Börja med ett spel mellan pumpstång och plastvredet 2mm spel. Så länge maskinen inte surar ner sig om man rör gasen upponer vid krypkörning på ettan så minska spelet på pumpstången tills den börjar surgurgla. Ju tidigare på gasen (mindre spel) man kan köra med utran surgurgel desto mindre mängd (slaglängd behöver man justera på. Onödigt mycket accpumpning ger virvlar i tanken så ställ in så snålt de går utan att stupningarna är störande.
      Trottelnål har jag aldrigt behövt byta på någon tm eller hsr gasare de tycks funka med viken som helst nål och trottelvinkel.
      Tack för svar, vet lite bättre var ska börja nu. Tror #70 accpump har gjort den alldeles för fett, den betedde sig tveksamt vid gaspådrag från tomgång. 140 högfart var kanske för litet med för det känns som det är mer tryck i hojen med org förgasaren (175, 68s) än med TM40.

      Ang. modden du skrev om att plugga ACV på org förgasaren, fixar det on/off gasen, (d.v.s. att den fastnar efter gasavslag och rycker till vid gaspåslag)?
      Tycker du moddad org är bättre än en rätt inställd TM40?

      Jag gillar verkligen org förgasaren, men att behöva köra den som en 125a och regulera kraften med kopplingen hela tiden blir jobbigt, speciellt när kopplingen är rätt hård, blir trött i vänsterarmen snabbt.
      1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

      Comment


        Originally posted by sundström View Post

        Gick ett dallara nyss på blocket för 2995:- låg ute för typ 9” länge sen 7” och slutligen strax under 3” fint bruksskick med gamla däck ,var intresserad men säljaren var inte intresserad av att skicka alls.
        finns emellanåt för 5-7 och ibland riktiga stollpriser typ 12”
        Okej! Ja då har inte märket i sig något värde, efterfrågan är väl inte så stor till en gammal xr heller kanske :P

        Comment


          En podcast-intervju med Johnny Campbell om XR650R och Baja 1000: https://podcasts.apple.com/se/podcas...=1000460565477
          Motorer ger dig alltid vad du förtjänar. Behandlar du dem med respekt så ger de dig friheten, beter du dig som ett arsle tar de den ifrån dig.

          Comment


            Originally posted by Radien 750 View Post

            Tack för svar, vet lite bättre var ska börja nu. Tror #70 accpump har gjort den alldeles för fett, den betedde sig tveksamt vid gaspådrag från tomgång. 140 högfart var kanske för litet med för det känns som det är mer tryck i hojen med org förgasaren (175, 68s) än med TM40.

            Ang. modden du skrev om att plugga ACV på org förgasaren, fixar det on/off gasen, (d.v.s. att den fastnar efter gasavslag och rycker till vid gaspåslag)?
            Tycker du moddad org är bättre än en rätt inställd TM40?

            Jag gillar verkligen org förgasaren, men att behöva köra den som en 125a och regulera kraften med kopplingen hela tiden blir jobbigt, speciellt när kopplingen är rätt hård, blir trött i vänsterarmen snabbt.
            Bättre svara sent än aldrig
            Tm 40 garsaren går lika bra effektmässigt som org gasare och den går att ställa in till perfektion liknade insprut. Org gasaren går att få halvbra ,ACV modden hjälper men löser inte stupningar och ger inte helt stabil tomg. Något som man ska ha koll på som hjälper till att få stabilare tomg är att se till att lyftarmen som lyfter trotteln , delen mellan lyftkrok och trottel är så tight som möjligt så inte trotteln kan vrida sig så mycket. Den glappar redan ny tyvärr och de blir fort ovala hål i lyftarmen. De går i klämma ihop hålen i lyftarmen men de bästa är att tillverka en ny eller som jag gjorde silverlodade igen hålen och borrade nya.
            Men bra gassvar kan man få till med överdrivet stora munstycken.Minst 190" och de går sopa i 200-230" också ja tom köra 500" för nålmunstycket är för trångt så den kan inte få för mycket soppa.
            De ger stenbra bottendrag och gassvar men hojen drar mycket soppa så de är inte optimalt. Men prova1,9-2,0mm munstycke, borra till 1,9mm eller 2,0mm är enklast.

            Comment


              Jag gav upp på org förgasaren. En del säger "om den var bra nog för Johnny Campbell så duger den åt mig" Problemet med det är att han åkte rakt fram i full fart i Baja 1000. Om man åker i trafik eller långsammare/tekniska spår så funkar inte ryckigheten, men rakt fram är mindre problem.

              Jag gick igenom TM40: Bytte till #40 AP nozzle (från 70 som satt i). Ställde pumpen att gå på tidigt så att den precis clearar slide och går av vid 1/2 gas, riktning till höger om nålen, rakt in i insuget. Bytte till 147.5 högfart (från 140). Hojen känns nästan som den har insprut nu, inget lag/bog vid snabbt gaspådrag utan svarar rappt och ryckigheten är borta, så allt pill med acc pumpen har gjort stor skillnad, och 147 högfart ger lite mer bett i hojen också. Svårt att säga något om förbrukningen då vintern kom i mellan, så hann inte med allt för många turer innan. Det blev 0.75L/mil vid senaste tankningen men då har inte åkt några transportsträckor utan det har varit lek och wheelie-träning i skogen. Kan också anmärka att den är mer lättstartad; hojen hade stått en månad, pumpade runt 5 varv med dekompen i, full choke, starta på första kicken.

              Detta är de slutgiltiga specs på TM40 (som den står nu):
              Main Jet = 147.5
              Pilot Jet = 25
              Air Jet = 1.1
              Needle = 9DJY4-96 på 3e/mitten läget (med vita "brickan" under clipset)
              Needle Jet = Y6
              AP Nozzle = #40
              Float Height = 19-20mm (org)
              Pilot Mix Screw = 2 varv ut
              1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

              Comment


                xr650r kopplingskåpa sökes omgående till körning 20 maj. Skriver för att hjälpa en vän i nöd. skicka gärna pm.

                Comment

                Working...
                X