Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Är inte många alternativ till 690/701 om du ska ha nytt och sett till effektuttaget på en sån motor blir det en kompromiss mellan effekt/hållbarhet .
    körde motardfälgar en sommar men konstaterade att encylindrigt inte var kul på gata ens på krokig 70väg
    är du inte nöjd med xren är det nog bättre att gå åt exc 500 eller fe501 så du får bättre fjädring
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

    Comment


      Jag är jättenöjd med XRen, den är brutal. Funderade en stund på SM-hjul men tänkte lite som dig, en gathoj gör allting bättre på asfalt så det är ingen mening, förutom för korta busturer men då kan köra som den är. Jag vill ha däck och mjuk fjädring som kan ta upp allt i skogen, det är det som är roligt.

      KTM exc 4t känns som för mycket service och dyra reparationer, 10h på olja och 4 filter/screens som ska bytas, kommer räkna timmarna för mycket. Dessutom stor risk att ventilerna är slut om den gått 200h, dricker mycket olja etc. En 250/300 2t däremot skulle va kul att komplimentera med om man ska köra lite mer tekniskt/seriöst. Lätt och smidig och enklare motordesign, bara hålla koll på kolvbyten och växellådsoljan.

      1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

      Comment


        Hej. Jag har en fråga gällande honda xr650r då det är så att jag blivit erbjuden att köpa en sådan men dock enbart enduroreggad och då till min fråga, är det möjligt att få en sådan lv-reggad till rimlig kostnad och arbete ?

        /Marcus Andersson

        Comment


          Korta svaret är nog nej , såldes dom ens som e-reggade ?
          Last edited by sundström; 09-27-2021, 08:55 PM.
          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

          Comment


            Jobba i mc butik när den kom och var alltid lv reggade då när vi fick in dom från Honda Sverige. Så om den är e reggad så är det nog nån som reggat om den från lv till e reg vilket är synd.

            Comment


              Click image for larger version

Name:	128FE931-8CDF-427A-8FE2-41F0BC37B013.jpeg
Views:	151
Size:	17.9 KB
ID:	1002152 Tror den låg på blocket igår för 15” , försvann samma dag men är dyr stugmoppe och för stor för endurobröt
              Last edited by sundström; 10-03-2021, 03:18 PM.
              Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

              Comment


                Denna: https://www.blocket.se/annons/jonkop..._r_xr/97785926
                Som ny, men dyr!
                Click image for larger version

Name:	image_2021-10-04_105509.png
Views:	134
Size:	393.3 KB
ID:	1002154

                Comment


                  Originally posted by klxmicke View Post

                  Jag köpte det här för 239:-

                  https://www.motoaction.se/forgasarme...D_BwE#v1109540

                  Ang. 190 högfart så tycker jag den får så bra orr i maskin med stort högfartsmunstycke, bränsleförbrukningen gör inget med 24 liters safaritank :)
                  Jag monterade nya membranet för ett par veckor sedan men hann inte provköra tills nyligen. Jag har inte märkt någon skillnad, gasen är fortfarande en on/off switch, måste slira koppling om man vill lägga på gas mjukt. Förutom detta så är org förgasaren guld, men det blir lite tröttsamt.

                  Eventuellt så åker TM40 tillbaka på igen, måste lugna ner soppaförbrukning dock så har tagit hem den för att pilla på. Vad är rekommenderade munstycken för den?
                  Sundström, hur är din inställd?
                  1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                  Comment


                    Länge sen det där men 147.5 huvudmunstycke och 30 eller32.5 i lågfart hamnade jag på till slut med acra hel och steg2 hotcam men du borde ligga i närheten av det tror 142.5 var rekomenderat för standardavgas
                    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                    Comment


                      Kollade min nu, 140 huvudmunstycke och 25 lågfart. Du har betydligt större munstycken men din är trimmad mer med, min är org men urkorkad.
                      Då munstyckena inte var så stora så kanske det är pumpen som matar för mycket. Ska undersöka vidare.
                      1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                      Comment


                        Ja pumpen ska bara ta stupningarna , är den påställd och skvätter in bensin mer så blir tanken för liten fort :)
                        Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                        Comment


                          Jag var ute en längre sväng idag, det med att gasen fastnar varje gång man släpper av och ska gå på igen är för jobbigt. TM40 kommer åka på igen, ska bara få den tipp topp först...

                          Igår kollade pumpen, den går på nästan direkt (1-2mm gap) och går av vid 3/4 gas. Jag ändrade så att den går av vid 1/2 gas nu.
                          Denna kväll spenderades med att dissekera TM40 och hittade följande innuti:
                          Main Jet = 140
                          Pilot Jet = 25
                          Air Jet = 1.1
                          Needle = 9DJY4-96 på 3e/mitten läget
                          Needle Jet = Y6
                          AP Nozzle = #70
                          Float Height = 19-20mm (org)

                          Jag tror vi hittade banditen där, #70 Nozzle sitter i(!) TM40 levereras med #70 när de ska sitta på Harleys, tror det blir väldigt för stort på en XR. Efter lite googlande så verkar de flesta använda runt #40-45 men måste läsa lite mer och se vad man ska beställa och om man hittar någon som säljer dessa här.



                          1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                          Comment


                            När jag mont Mikuni tm 40 på urkorkade xr 650 så brukar de gå bäst med 150 i högfart. Då kräver de inte lika mycket accpump för att ta bort stupningar. Lågfart allt från 22-30" de beror på vilken trottelskärning/vinkel de är på trotteln. Rätt storlek på lågfart är när den svarar på bränsleblandskruven inom 0-3 varv.
                            Accpumpen , utgå från 40" munstycke 50" funkar också. Börja med ett spel mellan pumpstång och plastvredet 2mm spel. Så länge maskinen inte surar ner sig om man rör gasen upponer vid krypkörning på ettan så minska spelet på pumpstången tills den börjar surgurgla. Ju tidigare på gasen (mindre spel) man kan köra med utran surgurgel desto mindre mängd (slaglängd behöver man justera på. Onödigt mycket accpumpning ger virvlar i tanken så ställ in så snålt de går utan att stupningarna är störande.
                            Trottelnål har jag aldrigt behövt byta på någon tm eller hsr gasare de tycks funka med viken som helst nål och trottelvinkel.

                            Comment


                              Originally posted by Radien 750 View Post
                              Jag tror vi hittade banditen där, #70 Nozzle sitter i(!) TM40 levereras med #70 när de ska sitta på Harleys, tror det blir väldigt för stort på en XR. Efter lite googlande så verkar de flesta använda runt #40-45 men måste läsa lite mer och se vad man ska beställa och om man hittar någon som säljer dessa här.
                              Kolla med www.braigasen.se
                              Han verkar ha mycket till det mesta.

                              Comment


                                Hallå! Börjar fundera lite på att sälja mitt Dallara motardkit, blir mest grus för min del ändå. Vad får man för ett sånt idag ? Rätt fint skick, komplett med skivor, belägg, drev, hastighetsmätardrivning och adapter till oket

                                Comment

                                Working...
                                X