Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by Radien 750 View Post
    Hej, någon här inne som använder org förgasaren och fått bort ryckigheten?

    Har läst mycket och många förespråkar att org förgasaren ska vara bäst om tunad rätt.
    Jag blev nyfiken, så har pillat lite med org förgasaren till nedanstående specs och satt den på hojen igen:

    175 main jet
    68S slow jet
    B53E needle i 3e/mitten läget
    Float height 16mm (org)

    Mixture screw 2 varv ut

    Hojen går verkligen skitbra över hela registret, men ryckigheten när man går på gas är lite jobbig, det gör hojen oförutsägbar och svår att hantera i tighta sektioner, svårt att finlira gasen så man kan inte gasa i kurvor för risk att den biter till (ger mer kraft än vad man vill ha). Man måste slira med kopplingen hela tiden för att undvika detta och är lite jobbigt i längden.

    Jag har även en Mikuni TM40 som inte har ryckigheten men är inte tunad lika bra, plus den drar 0.85 L/mil. Förutom ryckigheten så har org förgasaren bättre gasrespons, om bara kunde få bort ryckigheten så vore den perfekt, Är det någon här som lyckats?

    Denna video var intressant, lite den som fick mig testa orginal igen :)
    https://www.youtube.com/watch?v=GrgEFFnmII8


    P.S. Hojen är urkorkad (insug, ljuddämparinsats, luftintag)

    Jag hade stora problem med ryckig gång, ojämn tomgång mm. Bytte air cut membranet och det gjorde underverk (det gamla såg helt ok/oskadat ut), går som en dröm nu. Har samma setup som du förrutom att jag kör 190 på högfart och tycker det fungerar kanon.
    Fram King-58
    XR650r -2002

    Comment


      Boost har väl ett recept på borttagning av aircutvalve nån sida bak också som skulle vara lyckat
      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

      Comment


        Originally posted by sundström View Post
        Boost har väl ett recept på borttagning av aircutvalve nån sida bak också som skulle vara lyckat
        Jag hittade inlägget på sida 410. Intressant läsning, jag har dock inte de problemen med tomgång men låter som det är på rätt spår, att den stryper av flödet för abrubt.
        1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

        Comment


          Originally posted by klxmicke View Post


          Jag hade stora problem med ryckig gång, ojämn tomgång mm. Bytte air cut membranet och det gjorde underverk (det gamla såg helt ok/oskadat ut), går som en dröm nu. Har samma setup som du förrutom att jag kör 190 på högfart och tycker det fungerar kanon.
          Vad kul att du fick bort det! Gillar verkligen org förgasaren så vore kul att få den att lira 100%
          Går den inte lite fett med så stort högfarts munstycke?

          Köpte du kittet enligt bilden? Synd det kostar 1500, kan nästan köpa en annan förgasare lol
          Click image for larger version

Name:	valve-setair-cut_medium16048MBN671-01_1315.jpg
Views:	134
Size:	50.1 KB
ID:	1002065
          1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

          Comment


            Bara membranet måste väl gå att handla ? Kolla
            https://www.partssweden.se/honda-xr6...005/carburetor

            nr1 gasket set för 290:- är väl dom ?är ju lite lurig men inte kan väl oringen gå loss på det ?
            Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

            Comment


              Ja det lät dyrt för bara oringen. Jag googlade parts number för nr 1 och fick fram nedanstående, det är tydligen alla packningar till förgasaren och då är det betydligt rimligare.
              https://www.partzilla.com/product/honda/16010-MBN-671

              Dock ingår inte denna och är det inte den jag behöver?

              Click image for larger version

Name:	XRaircutvalve.PNG
Views:	127
Size:	125.4 KB
ID:	1002068
              1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

              Comment


                Är ju illa om man måste köpa locket för att få tag i membranet
                Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                Comment


                  Originally posted by Radien 750 View Post

                  Vad kul att du fick bort det! Gillar verkligen org förgasaren så vore kul att få den att lira 100%
                  Går den inte lite fett med så stort högfarts munstycke?

                  Köpte du kittet enligt bilden? Synd det kostar 1500, kan nästan köpa en annan förgasare lol
                  Click image for larger version

Name:	valve-setair-cut_medium16048MBN671-01_1315.jpg
Views:	134
Size:	50.1 KB
ID:	1002065
                  Jag köpte det här för 239:-

                  https://www.motoaction.se/forgasarme...D_BwE#v1109540

                  Ang. 190 högfart så tycker jag den får så bra orr i maskin med stort högfartsmunstycke, bränsleförbrukningen gör inget med 24 liters safaritank :)
                  Fram King-58
                  XR650r -2002

                  Comment


                    Tack för länken, det var betydligt mer plånboksvänligt. Ska beställa och testa.

                    Wow det var en stor tank, jag kör org tanken (för smidighet och utseende, kanske mest utseende haha) så behöver få ner förbrukningen lite:)
                    1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                    Comment


                      :)ska kanske prova orginalgasarn en sväng och se vad man tycker nu , suttit tm40 på sen typ 2010 men ska ändå plocka på orginaltanken istället för clarken då stortank inte behövs så ofta på is o småturer och den är ju avsevärt smidigare där :)
                      förbrukningen vette fan om man kan få ner på grisen om man kör inspirerat
                      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                      Comment


                        Originally posted by sundström View Post
                        :)ska kanske prova orginalgasarn en sväng och se vad man tycker nu , suttit tm40 på sen typ 2010 men ska ändå plocka på orginaltanken istället för clarken då stortank inte behövs så ofta på is o småturer och den är ju avsevärt smidigare där :)
                        förbrukningen vette fan om man kan få ner på grisen om man kör inspirerat
                        Har också transparent Clarke tank, tycker är snyggare med lilla röda, som de stod hos handlarna när de var nya tidigt 2000-tal, Nostalgi :3

                        Vad får du för förbrukning med TM40?
                        1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                        Comment


                          Snittet ligger nog runt 0,7 beroende på om det är bök o slit eller brett på grus så skiljer det rätt bra ,ren touring går den ner men sånt är ovanligt :)
                          ja det är lite hatkärlek till grisen kicken är ingen favorit längre men på rull är allt toppen ock mt5 på steroiderlooken gillar jag
                          misstänker att det skulle bli ett tomrum i garaget om den fick vandra vidare men vi får se
                          Last edited by sundström; 09-17-2021, 09:52 PM.
                          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                          Comment


                            0.7 kan man leva med, jobbigt när de närmar sig liter-milen dock. Touring är det sista man ska (eller vill) göra på denna, speciellt med crossdäck på :D
                            Kicken är definitivt där hojen visar sin ålder, även tvåtaktare har ju el-start numera. Som tur är startar den rätt lätt men det är ju en process.

                            Hur är jämförelsen mellan den och din 690? Jag var inne på att köpa en sån först men sen tänkte jag att en XR650 skulle va fränt, alltid velat ha en sån.
                            1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                            Comment


                              690:n har högre effekt men tål mindre ,hade väl otur men kamkedjebrott vid 90 mil och utslitet vipparmslager vid 500 fick mig att tröttna på den och skicka iväg trots att den skulle ersätta grisen.
                              fick svetsa kylarn en gång också när ena niten som håller sidokåporna lossnade,smaksak men jag trivs bättre med grisens fjädring då jag aldrig fick Wp:n som jag ville ha då den är för hård o stötig när man svänger av vägen
                              grisen är ju i jämförelse en offroadarnas Volvo 940 bara tuffar på och lättare att fixa i fält :) är ju simpel el osv så inte mycket som kan spöka enda modden jag skulle vilja ha är en kylfläkt för bökkörning och det ligger en sån på hyllan när tiden finns
                              :) har ett komplett nytt plastkitt med bakram liggande till den dag mp fått som dom vill att vi åker häst o vagn då får grisen stå och glänsa längst in i garaget :) xren är nog en keeper trots allt när den huserat i garaget sen -07
                              Last edited by sundström; 09-18-2021, 08:19 PM.
                              Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                              Comment


                                Wow! Jo jag har sett och hört mycket skit om 690, vipparmarna som går av eller lagret skär, motorer som är helslut vid 2000mil och måste renoveras för 20k,etc Tråkigt att du råkat ut för det med, trodde det var mer vanligt hos SMC modellerna då de får gå väldigt hårt, (ofta av de med begränsat körkort som inte får köra sporthoj och behandlar 690 som det vore en). Tänkte enduro modellerna var ett säkrare kort men kamkedja efter 90 mil är helt galet. Antal träffar man får om man googlar 690 rocker arms är talande...

                                Detta gjorde mig tveksam till att köpa en 690. XR håller ju för evigt och var mest ute efter en dirtbike, (har sporthoj om vill köra gata) låter som jag gjorde rätt val efter att ha läst ditt inlägg :)
                                1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

                                Comment

                                Working...
                                X