Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Finns det någon på detta forum som sitter på en kopplingskorg till en gris som denne vill bli av med?
    Jag har kopplingsstrul på min och har anledning att tro att felet ligger där.

(Har bytt fjädrar och kopplingsvajer, har sett rejäla märken på korgen och har utan tillräcklig framgång försökt fila till den.)

Tack på förhand!

Comment

Originally posted by Lynd View Post
      Finns det någon på detta forum som sitter på en kopplingskorg till en gris som denne vill bli av med?
      Jag har kopplingsstrul på min och har anledning att tro att felet ligger där.

(Har bytt fjädrar och kopplingsvajer, har sett rejäla märken på korgen och har utan tillräcklig framgång försökt fila till den.)

Tack på förhand!
      Kolla med boost han har mycket liggande i gömmorna
      https://forum.soe.se/member/10412-boost-iii
      såg att han inte varit här på ett par månader men kolla om han hänger på sporthoj.com annars
      Last edited by sundström; 01-13-2021, 01:55 PM.
      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post

Kolla med boost han har mycket liggande i gömmorna
        https://forum.soe.se/member/10412-boost-iii
        såg att han inte varit här på ett par månader men kolla om han hänger på sporthoj.com annars
        Han kan dock inte ta emot meddelanden pga överskridit gränsen för dessa(!).
        Så frågan är om jag inte måste beställa en massa metall för en massa pengar.

Comment

Originally posted by Lynd View Post

Han kan dock inte ta emot meddelanden pga överskridit gränsen för dessa(!).
          Så frågan är om jag inte måste beställa en massa metall för en massa pengar.
          Troligen finns denna inom EU och går snabbt att beställa.

https://www.v1mx.nl/en/clutch-basket...da-xr650r.html

Troligen håller den längre än 20 år vilket blir en ungefärlig årskostnad på ynka 200kr.

Comment

Originally posted by oden View Post

Troligen finns denna inom EU och går snabbt att beställa.

https://www.v1mx.nl/en/clutch-basket...da-xr650r.html

Troligen håller den längre än 20 år vilket blir en ungefärlig årskostnad på ynka 200kr.
            Den finns för 3700 i Sverige. Ebay hittar jag den för 2200 från USA, men då tillkommer 300 i frakt samt förmodligen 500 i tull. Då skiljer det "bara" 700kr så jag lutar faktiskt mot att köpa den i Sverige. Behöver bara komma över snålhetströskeln.
            Last edited by Lynd; 01-15-2021, 09:59 PM.

Comment

Jag har en korg som är superfräsch den har gått max 800 mil ev bara 100 mil? Den är komplett med underkorg och lock samt original lammeller som är helt oslitna (ingen endurkörning med andra ord). Mitt nr är 0761255153. Jag ska städa inkorgen

Comment

Hej,

Tänkte göra min första service på den Honda XR650R -03 som jag köpte för mindre än 1år sedan.
                Har precis bytt olja+filter utan problem, men när jag skulle kontrollera ventilspel och öppnande statorkåpan så möts jag av massor av rost.
                Någon som råkat ut för detta? Antar att vatten tagit sig in någonstans.

Hojen är i övrigt i väldigt fint skick och har gått ca 800mil, så lite trist att upptäcka detta.

Frågan är hur jag ska angripa detta, några tips? Går det att undvika att blästra vore det bra.

Jag överväger att byta ut stator och alla el-komponenter som hör till, har sneglat på detta kit från Rickystator redan innan och nu känns det som att det inte är så mycket att fundera över längre.
                https://www.rickystator.com/product/...harging-system
                Någon som vet om detta kit går att få tag på i Europa el UK?

Som sagt, alla förslag på hur jag ska fixa detta är välkomna.

/Martin

Comment

Det har helt klart läckt in vatten.
                  Gör rent. Spolarna är lackerade(epoxi) så om det inte skett någon mekanisk nötning så ska det inte vara någon fara med ytrosten.
                  Det kanske kan räcka med diskmedel (typ Yes) och diskborste runt statorn. Kanske köra med "skotte" svamp till svänghjulet.
                  https://www.paintpro.se/pub_images/o...cotch-gron.jpg
                  Det är lätt att montera bort statorn från kåpan om det behövs. 3 + 2 skruvar.

Montera en ny packning, starta, kör och le!

Comment

Originally posted by Engen View Post
                    Det har helt klart l�ckt in vatten.
                    G�r rent. Spolarna �r lackerade(epoxi) s� om det inte skett n�gon mekanisk n�tning s� ska det inte vara n�gon fara med ytrosten.
                    Det kanske kan r�cka med diskmedel (typ Yes) och diskborste runt statorn. Kanske k�ra med "skotte" svamp till sv�nghjulet.
                    https://www.paintpro.se/pub_images/o...cotch-gron.jpg
                    Det �r l�tt att montera bort statorn fr�n k�pan om det beh�vs. 3 + 2 skruvar.

Montera en ny packning, starta, k�r och le!
                    Håller med där Ny packning o lätt rengöra o kör så länge det funkar

Comment

Originally posted by Gummi76 View Post
                      Hej,

Tänkte göra min första service på den Honda XR650R -03 som jag köpte för mindre än 1år sedan.
                      Har precis bytt olja+filter utan problem, men när jag skulle kontrollera ventilspel och öppnande statorkåpan så möts jag av massor av rost.
                      Någon som råkat ut för detta? Antar att vatten tagit sig in någonstans.

Hojen är i övrigt i väldigt fint skick och har gått ca 800mil, så lite trist att upptäcka detta.

Frågan är hur jag ska angripa detta, några tips? Går det att undvika att blästra vore det bra.

Jag överväger att byta ut stator och alla el-komponenter som hör till, har sneglat på detta kit från Rickystator redan innan och nu känns det som att det inte är så mycket att fundera över längre.
                      https://www.rickystator.com/product/...harging-system
                      Någon som vet om detta kit går att få tag på i Europa el UK?

Som sagt, alla förslag på hur jag ska fixa detta är välkomna.

/Martin
                      Du måste byta stator för jag har en i mint kondi.. 500kr och då slipper du kosta på diskmedel
                      Om jag inte svarar här så hör av på 0761255153

Comment

Originally posted by Boost III View Post

Du måste byta stator för jag har en i mint kondi.. 500kr och då slipper du kosta på diskmedel
                        Om jag inte svarar här så hör av på 0761255153
                        Så sant. Boost III har allt godis du kan tänkas behöva till din XR650!

Jag har en helt ny växel pedal och en bättre beggad kick om det är intressant...

Comment

Bestyckning och e10 : vad kör ni på och har ni bestyckat om ? Har långt till 98oktanarna så jag behöver fixa å köra på e10 framöver , nån som kör på det och har ni fettat på lagfart/huvudmunstycke ?
                          känns som att bestycka för e10 är enda hållbara alternativet
                          Last edited by sundström; 08-13-2021, 08:44 PM.
                          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Man behöver inte byta munstycken eller höja trottelnål såvida den inte dummar sig i något register. Ex om den går oroligt på tomg skruva då ut bränsleskruven mer tills den går stabilt igen. De måste man ändå göra då i då ber på utetemp. Ligger den på gränsen till för snål och 3 varv utskruvad bränsleskruv inte räcker för att få den lugn på tomg då sätter man i 10% större lågfart.
                            Samma sak i mellanreg kvarts gas till halv gas.Sålänge den går jämt och fint utan småryck på jämn gas behöver man inte höja trottelnålen. Högfartsbestyckningen klarar sig nog bra såvida man inte har litet högfart från början typ 160-165. Om de sitter 180-190 i nu så duger det för 5 % mer etanol för de är överbestyckade org för att de inte ska stupa så farligt på gaspådrag från låga varv. Ju större högfartsmunstycke man sätter i desto bättre svarar den på snabba gaspådrag och blir svinstark på lägre varv. Ex 190-200 munstycke ger bra svar enda nackdel är att de drar mer soppa. Jag har provkört 240 dvs 2,4mm stort munstycke och den svarade som om de vore en flatslide accpumpsförgasare. Nålmunstycket som högfarten skruvas fast i är för trångt därav så kan man köra hur stor munstycke som helst, jag provade överdriva genom att borra det 300 /3 mm stort och den gick lika bra som med 2,2mm munstycke Nålmunstycket klarar bara lev soppa till ca 190" munstycke den reagerar ytterst lite på större munstycke än 190.

Comment

Originally posted by Boost III View Post
                              Man behöver inte byta munstycken eller höja trottelnål såvida den inte dummar sig i något register. Ex om den går oroligt på tomg skruva då ut bränsleskruven mer tills den går stabilt igen. De måste man ändå göra då i då ber på utetemp. Ligger den på gränsen till för snål och 3 varv utskruvad bränsleskruv inte räcker för att få den lugn på tomg då sätter man i 10% större lågfart.
                              Samma sak i mellanreg kvarts gas till halv gas.Sålänge den går jämt och fint utan småryck på jämn gas behöver man inte höja trottelnålen. Högfartsbestyckningen klarar sig nog bra såvida man inte har litet högfart från början typ 160-165. Om de sitter 180-190 i nu så duger det för 5 % mer etanol för de är överbestyckade org för att de inte ska stupa så farligt på gaspådrag från låga varv. Ju större högfartsmunstycke man sätter i desto bättre svarar den på snabba gaspådrag och blir svinstark på lägre varv. Ex 190-200 munstycke ger bra svar enda nackdel är att de drar mer soppa. Jag har provkört 240 dvs 2,4mm stort munstycke och den svarade som om de vore en flatslide accpumpsförgasare. Nålmunstycket som högfarten skruvas fast i är för trångt därav så kan man köra hur stor munstycke som helst, jag provade överdriva genom att borra det 300 /3 mm stort och den gick lika bra som med 2,2mm munstycke Nålmunstycket klarar bara lev soppa till ca 190" munstycke den reagerar ytterst lite på större munstycke än 190.
                              ja det är så att tomgången inte går ner som jag är van och minst lågfarten som ska bytas 10% ska jag alltså gå upp till 30 el 32,5 har en hög liggande kommer inte ihåg vad det slutade på i huvud men nånstans 145-147,5 borde sitta i alltså inte standardgasare utan tm40 på cykeln och den har gått prima förut

Comment

Hej, någon här inne som använder org förgasaren och fått bort ryckigheten?

Har läst mycket och många förespråkar att org förgasaren ska vara bäst om tunad rätt.
                                Jag blev nyfiken, så har pillat lite med org förgasaren till nedanstående specs och satt den på hojen igen:

175 main jet
                                68S slow jet
                                B53E needle i 3e/mitten läget
                                Float height 16mm (org)

Mixture screw 2 varv ut

Hojen går verkligen skitbra över hela registret, men ryckigheten när man går på gas är lite jobbig, det gör hojen oförutsägbar och svår att hantera i tighta sektioner, svårt att finlira gasen så man kan inte gasa i kurvor för risk att den biter till (ger mer kraft än vad man vill ha). Man måste slira med kopplingen hela tiden för att undvika detta och är lite jobbigt i längden.

Jag har även en Mikuni TM40 som inte har ryckigheten men är inte tunad lika bra, plus den drar 0.85 L/mil. Förutom ryckigheten så har org förgasaren bättre gasrespons, om bara kunde få bort ryckigheten så vore den perfekt, Är det någon här som lyckats?

Denna video var intressant, lite den som fick mig testa orginal igen :)
                                https://www.youtube.com/watch?v=GrgEFFnmII8

P.S. Hojen är urkorkad (insug, ljuddämparinsats, luftintag)
                                1986 GSX-R750, 1998 ZX-9R, 2000 XR650R, 1992 XR600R (såld), 2004 EXC 250 2T (såld)

Comment

Working...
                                X