Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Går det inte att ta bort ett inlägg som man inte är nöjd med?
    Last edited by Occocc; 4 weeks ago.

Comment

Originally posted by Ekman View Post
      Detta borde väl funka ? Har du ej den kontakten så står det hur du kopplar såvida du vet eller har elschema för din hoj.

https://www.diodhuset.se/blinkersrel...hoCQMsQAvD_BwE

Skickat från min moto g pro via Tapatalk
      Kan nog gå att använda ett liknande.

Men man lär få koppla om en del då.

XR:en verkar ha ett väldigt udda kopplat blinkerssystem som blinkar: Fram - bak - fram osv. istället för av - på -av som typ alla andra fordon gör.

Antagligen för att spara ström då elsystemet är så klent.

Tyvärr verkar det som att det inte bara är lustigt kopplat utan att man även har använt ett relä med en ganska udda funktion.

Men lutar åt att jag blir tvingad att bygga om på ett eller annat sätt tyvärr.

Comment

Originally posted by Occocc View Post

Kan nog g� att anv�nda ett liknande.

Men man l�r f� koppla om en del d�.

XR:en verkar ha ett v�ldigt udda kopplat blinkerssystem som blinkar: Fram - bak - fram osv. ist�llet f�r av - p� -av som typ alla andra fordon g�r.

Antagligen f�r att spara str�m d� elsystemet �r s� klent.

Tyv�rr verkar det som att det inte bara �r lustigt kopplat utan att man �ven har anv�nt ett rel� med en ganska udda funktion.

Men lutar �t att jag blir tvingad att bygga om p� ett eller annat s�tt tyv�rr.
        Hur många stift är det på relät ? För när jag hade xr400r o montera blinkers på så använde jag nåt vanligt 3 stiftat om jag minns rätt. Men det var ju en 96:a så kanske annorlunda mot xr650r..

Comment

Jag körde på ett modernt relä för diodblinkers å det funkade fint med ett helt vanligt. Blinkar fortfarande fram å sen bak ;)

Comment

Jag förmodar att du kollat jordpunkter noga redan för det kan ju ställa till det annars.

Comment

Originally posted by Ekman View Post
              Hur många stift är det på relät ? För när jag hade xr400r o montera blinkers på så använde jag nåt vanligt 3 stiftat om jag minns rätt. Men det var ju en 96:a så kanske annorlunda mot xr650r..
              Ok.

Ja, det kan ju vara annorlunda eventuellt.
              Skiljer ju några årsmodeller där.
              När jag googlat på mitt relä så verkar det som att alla träffar pekar på XR familjen men att det även suttit på mindre modeller än min.

Ja, vi har följt tipsen i verkstadshandboken.
              Jordningen verkar vara bra till reläet, kontakten verkar vara i ok skick och om man byglar förbi relät så lyser blinkersarna.
              Men det "klapprar" alltid i relät när man försöker börja blinka och ibland kommer det igång efter en stund men inte alltid.
              Jag tror på relät.

Comment

Originally posted by theailer View Post
                Jag körde på ett modernt relä för diodblinkers å det funkade fint med ett helt vanligt. Blinkar fortfarande fram å sen bak ;)
                Intressant!

Vet du vad det far för ett relä?

Helst vill jag ju återskapa denna funktion!

Men jag håller annars på att kika på lite delar för att bygga om och koppla ihop fram och bakblinkers tillsammans.

Comment

Finns nog en del läsvärt här
                  mekonomenrelä tror jag sitter även på min då både led o vanliga funkar prima

https://forum.soe.se/forum/soe-svens...nkersrel%E4+xr

Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
                    Finns nog en del läsvärt här
                    mekonomenrelä tror jag sitter även på min då både led o vanliga funkar prima

https://forum.soe.se/forum/soe-svens...nkersrel%E4+xr

Oj oj! Vad folk håller på och bygger om till växelspänning och grejer! .

Jag vill ju bygga om så lite som möjligt egentligen.

Men just nu lutar det åt att jag ska köpa ett sånt där relä som fungerar med både LED & Glödlampor och koppla ihop fram och bakblinkers samt byta bakblinkers till Dioder för att spara ström.

Jag kommer inte på vilket relä jag skulle kunna använda för att behålla att det "Blinkar fortfarande fram å sen bak" som theailer lyckats göra!

Comment

Tror
                      det här eventuellt funkar .... ingen elkunnig alls men har haft ett sånt på en annan hoj
                      https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...SABEgLRRPD_BwE
                      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Är ganska säker på att det var ett sådant relä, och funktionen för fram å bak växelvis är jag hyfsat säker på att det styrs från dosan på styret å inte reläet.
                        Specialanpassat LED-relä med anpassat elektronik för MC med miniblinkers i LED. Justerar ner för snabbt blinkande MC-blinkers.

Comment

Originally posted by theailer View Post
                          Är ganska säker på att det var ett sådant relä, och funktionen för fram å bak växelvis är jag hyfsat säker på att det styrs från dosan på styret å inte reläet.
                          Ok.

Tack för tips och uppmuntran!

Nee, det är originalrelät som växlar fram / bak.
                          Det är det som gör det relät så udda.
                          Det har två utgångar en för fram och en för bak.

Alla andra relän har bara en utgång oavsett om de är trepoliga eller tvåpoliga.
                          På de tvåpoliga så behöver man inte koppla relät till jord för att det ska fungera.
                          Dock kanske det skulle gå att koppla ena lampan på den anslutningen från relät som egentligen ska gå till jord (om det är ett vanligt trepoligt) men det är inte rätt att koppla så och jag har ingen möjlighet att prova det. :p

Knappen i styret har två strömbrytare som styrs av samma knapp och som väljer höger eller vänster.

Jag har beställt grejer idag.
                          Jag har en plan.
                          Jag ska försöka skriva här igen om min lösning fungerar! ;)

Comment

Originally posted by sundström View Post
                            Tror
                            det här eventuellt funkar .... ingen elkunnig alls men har haft ett sånt på en annan hoj
                            https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...SABEgLRRPD_BwE
                            Nee, men det är ju väldigt sparsamt med information om dessa relän också så även om man vill läsa på så finns det ju ytterst lite information att få.
                            Men nu har jag en plan som sagt.

Så jag återkommer när jag vet mera! ;)

Comment

Fick rulla ut pärlan ur förrådet bara för att verifiera ;) jäklar vad minnet kan svika. Du har helt rätt.

Comment

Bytte till detta relä:

https://www.diodhuset.se/blinkersrela-led-for-mc-fll050

det passade i samma kontakt men man måste på något sätt koppla ihop trådarna som går vidare till knappen.

Om man gör det precis efter kontakten är det inte så svårt.

Satte också i LED lampor fram för att spara lite ström.

Viktigt att det är BA15s och inget annat.

Beställde BAU15s först för att jag inte fattade att det fanns så många varianter.

https://www.diodhuset.se/diodlampa-g...a15s-12-dioder

Funkade att besiktiga med i alla fall men inte hunnit testa mer än så.
                                Last edited by Occocc; 1 week ago.

Comment

Working...
                                X