Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Skulle kunna vara ett abp-grenrör inte sett många fler som går vägen mellan förgasare/motor ,
    dom flesta varianter går framför och till höger
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by theailer View Post
      Är det någon som har koll på vad detta är för grenrör? Fick det med hojen och där e hål precis mitt där rören går ihop.
      Hade tänkt fixa det nu och eventuellt ha nån att sätta på sådan keramisk coating mot värmen då det ena röret går under förgasaren och på vänster sida av cylindern.
      [ATTACH=CONFIG]85534[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]85535[/ATTACH]
      Ja de ser ut som ABP pga den dåliga kvallen. Om de är ABP så ha stort tålamod när du ska montera det, de krävs en hel del våld och svordomar. Avgasbandage isolerar 7 reser bättre än keramik. Säkrast för eldhav om förgasaren läcker är att först linda in kröken med 10-20 varv bakfolie och sedan linda med avgasbandage. Lacka gärna bandaget för då flistras de inte sönder så lätt. De finns även isolermattor för industri samt olika sorters brandfiltar. Billigast och faktiskt väldigt bra är att enbart linda på tjockaste sortens grillfolie typ Biltema har en rel tjock folie. Man måste linda ståltråd runt folien för att den ska va kvar.

Comment

Boost kan man lita på, även tack till dig Sundström.
        Frågan är då, är det värt att byta ut original mot det röret?
        Det satt på hojen när jag köpte det så passar gör det. Men läcker såklart eftersom det är hål i svetsfogen pga dålig kvalité

Comment

Vad är det du vill uppnå med bytet ? Själv vill jag nog inte ha ett grenrör under förgasaren , är det ett rostigt orginalrör du vill bli av med ?
          Finns mängder med rostfria grenrör som säkert skulle kunna funka även om priset varnar för att kvaliten kan vara tveksam
          https://m.ebay.co.uk/itm/Stainless-S...&ul_noapp=true

hade själv inte monterat ett grenrör med den dragningen , orginalavgaset funkar bra om du inte tänkt leta mer effekt med andra delar
          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by theailer View Post
            Boost kan man lita på, även tack till dig Sundström.
            Frågan är då, är det värt att byta ut original mot det röret?
            Det satt på hojen när jag köpte det så passar gör det. Men läcker såklart eftersom det är hål i svetsfogen pga dålig kvalité
            Om du har öppen sidokåpa och fullflödes ljuddämpare så får du ca 2hk mer mellan 6000-8250 varv med ABP krökar men du tappar 2hk från tomg till 6000varv. Sätter man i en trimkam så vinner man fler hk över 6000v med dessa krökar. Jag har alltid kört krökar som går under förgasare och de är inga problem om man issolerar kröken under fuggen.

Comment

Tänkte mest att det var synd att rören ligger å skräpar. Är nöjd med originalrören och är det mest över 6k varv som skillnaden ligger så kan de kvitta. Speciellt med tanke på att jag e kass på att köra:

Nån som behöver en uppsättning APB rör? :)
              Last edited by theailer; 02-24-2019, 08:18 PM.

Comment

5år senare, ett husbygge, ett garagebygge etc så har det blivit tid över för att plocka ihop XR'n igen. Startar och går finfint! Hade glömt hur den gick = kul nu! Men, det är ett tag sedan jag rev med bestyckningen och jag upplever ett par problem:
                1. Den går ned fasligt långsamt till tomgång, dvs vid gassläpp segar den sig ned alt jag hjälper till med kopplingen och hög växel för att få ned den snabbt. Luftskruv fel? Fel lågfart? HSR42'a sitter på.
                2. Vid inbromsning mot e.g. rödljus så vill den gärna baktända med ett ljudligt "poff" för att sedan stoppa. Ibland lätt att kicka igång, ibland ett helvete. Det senare bara då jag är långt hemifrån... But why?? Har skett enstaka gånger då den bara får stå på tomgång också.
                3. Jag blir galen på auto-decomp'en. Ibland känns det som att jag bara står och kickar runt motorn utan att ngt händer. När jag väl får komp så är det inga problem men jag får ofta kicka väldigt många fler gånger än jag upplevt tidigare. Kan auto-decomp'en fastna/kärva eller på annat sätt bete sig? Kan jag riva bort den med org kam i?

Heta tips emottages tacksamt!
                Last edited by Fredrik1; 04-06-2019, 07:49 AM.

Comment

Ang svårtstartad och rusande tomg så kan de duga med justering av bränsleskruv. Om du ger den mer soppa lär tomgången sjunka så öka den i samband med bränsejustering tills du är nöjd med varvtalet. Vid tjuvstopp lufta ur den med decomp intryckt och full gas kicka minst 5 kick. Går den inte igång på 3 kick gör om urluftning de gäller kall som varm motor. Decompen på kammen är som du märker helt värdelös jde är inge fel på din decomp. Jag tog alltid bort den för att snabbare hjitta tdc och kicka därifrån för då startar de direkt. Enda nackdel med borttagen decomp är att motorn inte går igång på rull om man bromsat stopp på motorn bakhjulet låser sig totalt på grus ivf. De kan bli lite fler tjuvstopp vid endurokörning i låg fart. OBS om du plockar av atodecompen på kammen så måste du limma eller svetsa igen ett litet oljehål på kammen annars sprutar de olja rätt ut i ventilkåpan så motorn tappar oljetryck!!!!!!!!!

Comment

åkte lite påmin xr i helgen å den blir lätt "ansträngd" av långsam enduro bök". Tjuvstopp å vurpor brukar göra den riktigt tjurig å får göra decomp proceduren 2-3 gånger vilket tar ca 30-120 sek beroende på hur mycket grisen vill hämnas på mig. Annars går den skitbra. Har man åkt grusväg å så brukar den inte vara svår å starta 1-2 kick. jag brukar stänga soppakran å slå av dödaren när jag kickar med decomp inne. Så har jag blivigt lärd iaf. Ibland drar den av knallskott å då verkar den inte fått ur sig vad det nu är som hindrar den från att starta. har orginalförgasare på min.

Comment

Originally posted by whiskeythrottle View Post
                      åkte lite påmin xr i helgen å den blir lätt "ansträngd" av långsam enduro bök". Tjuvstopp å vurpor brukar göra den riktigt tjurig å får göra decomp proceduren 2-3 gånger vilket tar ca 30-120 sek beroende på hur mycket grisen vill hämnas på mig. Annars går den skitbra. Har man åkt grusväg å så brukar den inte vara svår å starta 1-2 kick. jag brukar stänga soppakran å slå av dödaren när jag kickar med decomp inne. Så har jag blivigt lärd iaf. Ibland drar den av knallskott å då verkar den inte fått ur sig vad det nu är som hindrar den från att starta. har orginalförgasare på min.
                      De är ingen mening slå av bränslekran och väldigt dumt om du lagt omkull den för då har flotörhusets soppa runnit ut. Om den tjuvstannar och är svårstartad utan vurpa är de inte heller någ mening slå av kranen för hela flotörhuset är då full med soppa som räcker flera hundra meters körning. Slå av dödaren gör varen till eller ifrån de är en smaksak man slipper smällar med avslagen ivf. De kan ev va fördel med smällar de rensar ur både insug o avgas jag slår aldrig av tändning.
                      Hålla full gas vid urluftning är enda måstet och inte gasa vid startförsök. Vid surhet/ånglås håll full gas kicka minst 5 kick med dekomp intryck och gör sedan ett startförsök. Går den inte igång på 3 kick gör om urluftning, de är ingen mening kicka fler kick än 3st för de förvärrar bara ånglåset surheten.

Comment

Hmm, hittade den här filmen på Youtube och detta satte ju verkligen igång motorsnickarhjärnan! Xr700r, insprutning, 6vxl och elstart (sitter alltså i en fyrhjuling)

https://youtu.be/kSAwZzf7f6U
                        Fram King-58
                        XR650r -2002

Comment

Här har du 680cc cylinder https://www.ebay.com/itm/Big-Bore-Ki...-/263959568921
                          Eller köp min org cylinder och borra den med ny nikasil . Här finns 11:1 kolv bet bättre än 10:1 som ovan kitt har https://www.ebay.com/itm/2000-2007-H...MAAOSwUPVcAYok

Comment

Hur drevar ni som kör mest ren grus/Stig ?
                            besiktade grisen igår efter några år i vila då jag åkt 690 lc4 istället och tyckte den kändes kort på växlarna då 45drevet satt på bak .
                            45 och 48 är dom som gått mest förut men då har den gått skoterled/skog mycket nu blir det nog mest grus så det är frågan om man ska gå ner till 40-42 rent av ?

Comment

Vad har du för drev fram? Jag satte ett 15 fram å 41 bak å det fungerade ganska bra på grus, fick dock använda kopplingen ganska mkt i skogen. Satte ett 14 fram å då blev den mer.behaglig att köra i skogen med.
                              men 15/41 är även helt okej på motorväg

Comment

14/45 sitter på ska prova ett mindre bakdrev så får jag se , saknar en 6:e växel på grus helt enkelt då grisen känns kort på växlarna :)
                                45 eller 48 har känts ok förut men nu kändes det surrigt , motorväg-asfalt ska grisen få så lite som möjligt med tanke på att det sitter starcross 5 på fälgarna nu :)
                                Last edited by sundström; 1 day ago.

Comment

Working...
                                X