Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by ol92 View Post
    Jag är inte färdig än, just nu är gaffelbenen inne på service, sänkning och shimsning. Det som har behövts göras i stora drag:
    Nya lager övre och undre. Körde på all balls lager, dom har ett kit till detta och man får med distanser i olika storlekar så man kan kompensera för det övre lagerläget som är 12mm istället för original 15mm

    Styrstoppen på kronan fick jag slipa ner ganska mycket för att det skulle gå fritt från ramen.

    Köpte adaptrar från evolution suspension så att jag kunde använda framhjulet och axeln från Xr:en.

    Fick framhjulsdistanser tillverkade i alu, för att fylla glappet mellan nav och gaffel och bli av med snäckan till hastighetsmätaren.

    Vad gäller bromsar så köpte jag en adapter från axiell montering till radiell, och har fått dit ett 4kolvs brembo ok från en aprilia rsv4. Oket behövde fräsas ned lite för att inte ta i ekrarna, shimsade även ut bromsskivan 2mm tror jag det blev. Håller man sig till Beringer eller liknande slipper man nog detta problemet.
    Tackar för infon. Verkar smidigt att det mesta fanns att beställa färdigt, det gillar jag :)

    Comment


      Jag har ett bra tips till Xr 650r org förgasaren. Plugga aircut valve de har jag pratat om i många år men aldrig gjort det åt någon annan. Problemet när man läser om denna modd är att alla pluggar på olika ställen med blandat resultat de går plugga på 4-5 olika sätt viket strular till det på forum så läs inga usa forum om detta för då blir ni knäpp,,de blev jag ivf. Men nu har jag garanterat den bästa metoden och rätt bestyckningstips för modden.

      Jag gjorde nyss den modden åt en forumsmedlem här och de blev tydligen en hit så nu funkar skitgasaren riktigt bra otroligt nog. Problemet med denna aircut valve är att den stryper och släpper på olika mängd luft ner till lågfartsmunstycket. Den ska strypa luftmängden vid gasavslag från högre varvtal för att få bort avgassmällar typ feta på och för att snabbt sänka motorvarvet den ska släppa på mer luft när man slår på gas och på tomg samt jämn gas. Men detta system funkar dåligt och gör bestyckning extremt svår på xr 600 och xr650r nx 650 xr650l samt alla hojar med aircut valve lider av oregelbunden tomg och stupningar på gas samt de blir ojämn motorbroms. Värst är nog tomgången som aldrig ligger på samma varv när man släpper gasen de rusar och har sig.
      På bilden nedan syns locket för ventilen (glöm den röda ringen) Skruva loss de locket fippla loss membranet och plugga/plasta igen lufthålet i själva luckan och viktigast plugga ett litet hål klocka 7 nere bakom membranet på själva gasaren. Jag har tyvärr inga bilder på min pluggning men jag slog in en kopparnit i hålet klockan 7 de funkar med liten skruv också och epoxylimmade igen luckans hål sedan är de klart. Man kan såklart limma igen hålet klock 7 men jag ville att man kunde återställa gasaren om de bleb dåligt resultat. Membranet och fjädern skruvas tillbaka som vanligt då är de klart. Man bör gå ner i lågfartsbestyckning till 65s" för med pluggning försvinner en av två luftkanaler ner till detta lågfartsmunstycke så maskinen går lite fetare överlag. Den bestyckningen är mot öppen sidokåpa öppen ljuddämpare alt slipon. Enligt forumsmedlemmen gick den bäst 1,5 varv utskruvad bränsleskruv men den justerar man till de blir finast tomg. Jag satt i 190 i högfart och trottelnålen i mitteclipset som kan va viktigt för att slippa avgassmällar. Hursom så vart de tydligen bra för klimatet just nu ivf. 190 munstycket är inget måste för moddens skull men de ger bra bottensvar/gassvar och passar för vinter ja även sommar för den som har råd med soppaförbrukningen då. Han rapporterade stabil tomg inga avgassmällar vid avslag och inge rusande tomg vid gassläpp. Får man avgassmällar vid avslag testar man justera ut bränsleskruven mer om tomgången tillåter det utan att sura alt höj trottelnål lite.
      De kan ev funka med 68s också som sitter i de flesta gasare men då bör man nog skruva in bränsleskruven till helt stängd eller lite öppen som utg läge.
      Om någon känner sig osäker på modden kan ni skicka hit gasaren för pluggning och ombestyckning .
      Om vi har tur hoppar xr åkaren in här o skriver mer om fördelarna.
      Click image for larger version

Name:	imageproxy.jpg
Views:	1
Size:	232.3 KB
ID:	851503
      Last edited by Boost III; 01-15-2019, 08:59 PM.

      Comment


        Ja när jag köpte min xr fanns ingen tomgång alls, men efter lite fix och justeringar fick jag en vandrande tomgång. Vid gasavslag gick den inte ner i tomgång direkt utan rusade en kort stund. Om den gick ner i varv sköt den en kort låga ur dämparen. Allt detta är borta nu och den startar på första eller andra kicken, kall som varm.
        Stort tack till Boostlll


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Comment


          Hej,

          Jobbigt problem.
          När hojjen är kall eller varm fungerar kopplingen som den ska. Men mitt imellan kall och varm så frikopplar den inte. Problem vid varje rödljus....
          Så tänkte byta olja och se om det blir bättre. Vad kör ni på för olja till grisen?

          Comment


            OK Q8 SBK Racing 10W-50, köps på Swedol i 20 l dunk för 1200 kr. Kör den i alla hojarna.

            Comment


              Samma fabrikat 15w/50
              Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

              Comment


                Originally posted by GöranKLE View Post
                OK Q8 SBK Racing 10W-50, köps på Swedol i 20 l dunk för 1200 kr. Kör den i alla hojarna.

                Tackar, ska testa den!

                Comment


                  Originally posted by sundström View Post
                  Samma fabrikat 15w/50
                  De måste va en gammal oljedunk för nu finns inte OK Q8 SBK Racing 15w-50 längre.
                  En annan kanonbra olja för koppling är Motul 300v factoryline 15w-50 den ger extremt fina växlingar och smoode kopplingsingrepp. De är absolut bästa oljan jag någonsin kört i en hoj de mesta av klonket vid växlingar försvann och växlarna går i så lätt att de nästan är störande man blir till en början osäker på om växeln verkligen gått i riktigt.
                  Men den kostar en slant mer än Okq8 oljan!!
                  Motulen 300v ligger alltid i topp i alla oljetester så den skyddar motorn bra också. Tack vare hög halt zddp så är Motulen extremt bra för kammen och släporna samt växellådans drev.
                  Men SBK racing har rel hög halt zddp också så den bör också passa en släplyftarhoj som xr är.

                  Comment


                    :) den är några år ja , kör knappt nåt så olja går inga mängder nu och 20 liter räcker ett par byten utan radfyra i garaget , olja står sig iallafall till skillnad från bensin :)
                    Last edited by sundström; 02-20-2019, 06:48 AM.
                    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                    Comment


                      Vet att en xr är rätt så skottsäker men finns det något man ändå bör tänka på innan det är för sent ? Nån gång borde man väl tex byta kamkedja ?
                      Köpte min billigt då ingen vet hur långt den gått (usa import med nollställd trail tech) eller vad som är skruvat på den, avverkat ca 1000 mil nu och den går fint utan några missljud.
                      Utvändigt slitage säger att den gått väldigt långt samt att man startat den tillräckligt många ggr för att kicken ska börja kugga över :P
                      Skulle ni rekommendera att öppna motorn och byta något i förebyggande syfte ?

                      Comment


                        Originally posted by Tubblis View Post
                        Vet att en xr är rätt så skottsäker men finns det något man ändå bör tänka på innan det är för sent ? Nån gång borde man väl tex byta kamkedja ?
                        Köpte min billigt då ingen vet hur långt den gått (usa import med nollställd trail tech) eller vad som är skruvat på den, avverkat ca 1000 mil nu och den går fint utan några missljud.
                        Utvändigt slitage säger att den gått väldigt långt samt att man startat den tillräckligt många ggr för att kicken ska börja kugga över :P
                        Skulle ni rekommendera att öppna motorn och byta något i förebyggande syfte ?
                        @per-anders här på forumet har en XR650 som måste ha passerat 10k mil vid detta lagret och mig veterligen är inget skruvat med den motorn!
                        Så mitt tips är - if it ain't broken, don't fix it!
                        XR 650 -01 + Tricker -06

                        Comment


                          Helt rätt, den heter numera OK Q8 SBK Racing 10w-50, vilket det står i min post, 15w försvann för ett antal år sedan

                          Comment


                            Originally posted by Boost III View Post
                            De måste va en gammal oljedunk för nu finns inte OK Q8 SBK Racing 15w-50 längre.
                            En annan kanonbra olja för koppling är Motul 300v factoryline 15w-50 den ger extremt fina växlingar och smoode kopplingsingrepp. De är absolut bästa oljan jag någonsin kört i en hoj de mesta av klonket vid växlingar försvann och växlarna går i så lätt att de nästan är störande man blir till en början osäker på om växeln verkligen gått i riktigt.
                            Men den kostar en slant mer än Okq8 oljan!!
                            Motulen 300v ligger alltid i topp i alla oljetester så den skyddar motorn bra också. Tack vare hög halt zddp så är Motulen extremt bra för kammen och släporna samt växellådans drev.
                            Men SBK racing har rel hög halt zddp också så den bör också passa en släplyftarhoj som xr är.
                            OK Q8 SBK Racing 10w-50 finns fortfarande, det är den jag kör med, 15w har försvunnit

                            Comment


                              Originally posted by Tubblis View Post
                              Vet att en xr är rätt så skottsäker men finns det något man ändå bör tänka på innan det är för sent ? Nån gång borde man väl tex byta kamkedja ?
                              Köpte min billigt då ingen vet hur långt den gått (usa import med nollställd trail tech) eller vad som är skruvat på den, avverkat ca 1000 mil nu och den går fint utan några missljud.
                              Utvändigt slitage säger att den gått väldigt långt samt att man startat den tillräckligt många ggr för att kicken ska börja kugga över :P
                              Skulle ni rekommendera att öppna motorn och byta något i förebyggande syfte ?
                              Nej de finns inget att byta på dem de går som sagt 10000 mil. De enda de inte tål är om man kör på varvstopp ofta då kan de kola på 50 mil de är vevstakslagret som ger sig då med förödande ras.
                              Om du är oroad för kamkedjan så kan du skruva av ventilkåpan och kolla om timingmärkena på kamdrevet ligger rel plant med packningsytan där ventilkåpan ligger emot. Om dessa markeringar ligger 2-3 grader bakåt i rotationsrikningen bör man byta kedja. Om man nu måste byta kedja så köp inte Honda org kedja såvida de inte är en HRC Honda kedja för Honda själva rek kedjebyte vid lilla minsta värre kam så de är nog någon svaghet med org kedjan trots att jag aldrig hört någon som gått av. Annars de finns många bra kedjor Regina och Wiseco som ex Regina är säkraste alt. Jag har några org kedjor som gått under 1000 mil jag har även en Ny Regina kedja men den måste man själv kapa till rätt längd och nita med medföljande nitlås.

                              Comment


                                Är det någon som har koll på vad detta är för grenrör? Fick det med hojen och där e hål precis mitt där rören går ihop.
                                Hade tänkt fixa det nu och eventuellt ha nån att sätta på sådan keramisk coating mot värmen då det ena röret går under förgasaren och på vänster sida av cylindern.
                                Click image for larger version

Name:	IMG_20190220_171937.jpg
Views:	1
Size:	949.1 KB
ID:	851518Click image for larger version

Name:	IMG_20190220_171946.jpg
Views:	1
Size:	639.9 KB
ID:	851519

                                Comment

                                Working...
                                X