Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Beställde den förra veckan så har tyvärr inte fått dom än. Men jag återkommer med en mini recension.

Comment

Fick dom idag. Och det är Kina watt, det står till och med i annonsen att de drar 3A vid 12V och det är precis vad dom gör i helljus läget då alla led lyser. Och 3x12=36W och det stämde ganska bra med min multimeter.
      Hade inte tänkt byta insats idag då jag måste fabricera fästen å dylikt. Men recension kommer senare, men lyser som fan gör dom.

Comment

Någon som har en idé hur man enklast kopplar in ett led lyse. Räcker det med kondningar på halv å helljus eller måste man ha en likriktare? Provade koppla in lyset men det blinkade lite.

Comment

Vet inte hur elektroniken ser ut i lampan, men du kan ju testa att koppla den mot en DC källa och se om den lyser i båda fallen, om inte så skulle jag satsa på en likriktarbrygga, Kjell & co 10A, 2 st för 40 kr, kan kanske flimra lite på tomgång utan en konding men tror inte det stör. Bara en konding på AC funkar inge bra...i så fall en diod + konding efter dioden.

Comment

Då får det bli att löda dit likriktare, tack för svar.

Comment

@GöranKLE
              Antar att det bästa stället att sätta en likriktarbrygga är efter ac-regulatorn:
              Click image for larger version

Name:	IMG_0001-24.jpg
Views:	1
Size:	76.8 KB
ID:	851425
              Men sedan har jag läst att man ej får blanda de två system och man ska "flyta" ac jorden. Men när jag mäter kontinuitet så är allt jordat i ramen, och tycker det ser ut att vara så i ritningen med?

Comment

Satte i lampan ikväll, dock på växelström än så länge. Lite lätt blinkande på tomgång men så fort man har lite gas på så lyser det med ett fast sken. Halvljuset är mycket bättre än det värdelösa som sitter original. Helljuset är jag inte lika imponerad av då det nästan enbart lyser rakt fram och inget åt sidorna.

Comment

Jag just köpt en xr650r -00. Orörd motor så vitt jag vet. Kommer mest att köra drev 15/41 (är det onödig högt?) på grusvägar och asfalt just nu och inte tokvarva mao. Det följde med lite olika avgasuppsättningar. Original krökar och dämpare med olika insatser, en FMF slip on och ett Big Gun helsystem. Ni med erfarenhet, vad ska jag välja och hur bestyckar man originalförgasaren därefter?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Ok, jag fattar mig kort:
                    Är original xr650r avgassystem med ostrypt dämparinsats att föredra mot Bog Gun helsystem på otrimmad hoj? Ostrypt med upptagen sidokåpa.
                    Tacksam för svar
                    Johan

Comment

Hur kör du ?passerar du mycket stugor kör på sidan vägen och traktorspår leder ? Big gun låter rätt bra vilket har en tendens att reta folk ibland
                      grövre krökar brukar ge ett tapp i botten utan andra åtgärder så allt beror på vad du vill uppnå :)
                      öpnnad kåpa och uppkorkad burk är helt ok
                      Drevningen funkar bra till körningen du beskrev kör 15/48 eller 15/45 men undviker transportsträckor om det går och kör på sidan av väg
                      Last edited by sundström; 10-09-2018, 07:35 PM.
                      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Honda XR650R - Tråden

Originally posted by sundström View Post
                        Hur kör du ?passerar du mycket stugor kör på sidan vägen och traktorspår leder ? Big gun låter rätt bra vilket har en tendens att reta folk ibland
                        grövre krökar brukar ge ett tapp i botten utan andra åtgärder så allt beror på vad du vill uppnå [emoji4]
                        öpnnad kåpa och uppkorkad burk är helt ok
                        Drevningen funkar bra till körningen du beskrev kör 15/48 eller 15/45 men undviker transportsträckor om det går och kör på sidan av väg
                        Ok, tack det lutar åt att orginalsystemet åker på. Har varken behov av att låta eller ha tapp i botten [emoji1]

Comment

Originally posted by a-y8 View Post
                          Ok, jag fattar mig kort:
                          Är original xr650r avgassystem med ostrypt dämparinsats att föredra mot Bog Gun helsystem på otrimmad hoj? Ostrypt med upptagen sidokåpa.
                          Tacksam för svar
                          Johan
                          Big gun ger mest effekt av alla avgassystem på marknaden men som redan nämnts tappar du i botten före 5000 varv. Om du ska köra i känsliga områden typ Naturreservat eller inne i köpcentrum så köp Biggun med insats i dämparen (som gfår skruva lös) .Bestyckningen är lika som med öppen org dämpare 170-200 i högfart. 190-200 för mesta möjliga bottendrag med bra svar och 170 för bättre ecconomi. De går köra ända ner till 170 och fortfarande ha säkert lambdavärde men då stuper den rätt bra på gasen men den går billigast med 170. 180 är mellanting som är lämpligast. 200 högfart låter stort men faktum är att jag kört så stort som 240 (2,4 mm) bara för att se vad som händer. maskinen gick lika dant på 240 som 190 pga att nålmunstycket är för trångt så den svarar inte på munstycken över 190. Men de vart en rolig effekt med munstycken över 190 den blev väldigt rapp på gasen nästan ingen stupning och råstark så jag rek att prova ett överdrivet stort munstycke typ 190-200. De finns väl inte 200 (2mm) munstycke men de kan man borra själv. Lågfarten kör du org 65 eller byter till 68" sedan skruvar du på bränsleskruven tills den går finast på tomg. Nålhöjden är svår att förklara hur man ställer in men jag ställer den så motorn inte gungar i jämn fart ,, den ska liksom följa gasen fint vid ökning och gasavslag. Om den inte går jämnt o fint i 70-80kmt så är i regel nålen för högt hissad.
                          Last edited by Boost III; 10-10-2018, 08:21 AM.

Comment

Originally posted by Boost III View Post
                            Big gun ger mest effekt av alla avgassystem på marknaden men som redan nämnts tappar du i botten före 5000 varv. Om du ska köra i känsliga områden typ Naturreservat eller inne i köpcentrum så köp Biggun med insats i dämparen (som gfår skruva lös) .Bestyckningen är lika som med öppen org dämpare 170-200 i högfart. 190-200 för mesta möjliga bottendrag med bra svar och 170 för bättre ecconomi. De går köra ända ner till 170 och fortfarande ha säkert lambdavärde men då stuper den rätt bra på gasen men den går billigast med 170. 180 är mellanting som är lämpligast. 200 högfart låter stort men faktum är att jag kört så stort som 240 (2,4 mm) bara för att se vad som händer. maskinen gick lika dant på 240 som 190 pga att nålmunstycket är för trångt så den svarar inte på munstycken över 190. Men de vart en rolig effekt med munstycken över 190 den blev väldigt rapp på gasen nästan ingen stupning och råstark så jag rek att prova ett överdrivet stort munstycke typ 190-200. De finns väl inte 200 (2mm) munstycke men de kan man borra själv. Lågfarten kör du org 65 eller byter till 68" sedan skruvar du på bränsleskruven tills den går finast på tomg. Nålhöjden är svår att förklara hur man ställer in men jag ställer den så motorn inte gungar i jämn fart ,, den ska liksom följa gasen fint vid ökning och gasavslag. Om den inte går jämnt o fint i 70-80kmt så är i regel nålen för högt hissad.
                            Det sitter 190 i nu så jag provar att åka lite med big gun och ser hur det känns.
                            Tack för info!

Comment

Originally posted by Boost III View Post
                              Jag har funderat fram och tillbaka och satte ut avgassystemen på blocket. Kanske inte kör in i ett köpcentra men in på besiktningen ska jag och är lomhörd så det räcker. Blir original med öppen insats och öppnad sidokåpa.
                              Menar du vanlig 68 eller 68S? Sitter 70S i nu.
                              Med vänlig hälsning,
                              Johan

Comment

[QUOTE=a-y8;672336]Jag har funderat fram och tillbaka och satte ut avgassystemen på blocket. Kanske inte kör in i ett köpcentra men in på besiktningen ska jag och är lomhörd så det räcker. Blir original med öppen insats och öppnad sidokåpa.
                                Menar du vanlig 68 eller 68S? Sitter 70S i nu.
                                Med vänlig hälsning,
                                Johan

Sätt i en insats och ha kvar Big gun. Jag körde en xr med big gun med gnistsläckare den lät liknade volym som öppnad org dämpare. Eller kör Big gun krökarna mot org dämpare om de passar?
                                Låt 70s sitta i om du har bra fin tomg . Bokstaven s står för något bättre bränsle/luft blandning (vilket jag aldrig märkt av) de ger även lite mer soppa vs et munstycke utan s. Ex 68s ger bränsle som ett 70. Så länge du kan justera in fin stabil tomg med bränsleskruven så funkar vilken storlek som helst kan man säga. Med 70s som ger mycket soppa så gissar jag att ett halvt varv ut på bränsleskruven är ett bra utgångsläge. Skruva in den mer om den surar på tomg,,de är ok att skruva in bränsleskruven i botten om så behövs.
                                Last edited by Boost III; 10-14-2018, 12:41 PM.

Comment

Working...
                                X