Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Fjulle View Post
    Däck och drivpaket köper jag! Men då har du inte gjort det jag gjort , och så kan det vara. jag skaffade min 650 2010 och har tappat räkningen vad det gäller däckbyten. Men...det tar jag igen på soppaförbrukningen
    Portad topp, högkompkolv, annan kam, acra helsystem, 45mm förgasare, öppnat insug, power jet och lite andra Boost mod på förgasaren. Går oförskämt bra men kommer f-n aldrig ner på halvlitern

Comment

Har lämnat iväg stötdämpare på service och dom ska shimsa om och ställa in efter min vikt och min körning. Har fått en offert på liknande jobb på framgaffeln, dom kapar fjädrar och shimsar om den och optimerar den för min körning. Om jag ska göra detta så kapar dom även fjädern bak och shimsar osv istället för en hårdare fjäder. Jag kör bara motard och det blir nog lite bana nästa år. Frågan är om man ska göra vid både stötdämpare och gaffel eller om man ska satsa på att byta till crf gaffel senare. Är en crf gaffel mycket bättre än en ”optimerad” original Xr gaffel?

Comment

CRF-gaffel alla dagar i veckan. Iofs relaterar jag mest till skogsåka, men shimsade om originalgaffeln bytte fjädrar osv... blev en stor förbättring. Sedan bytte jag till en rätt shimsad CRF-gaffel.....kommer inte att sätta tillbaka originalet ens under vapenhot.

Comment

både jag å kompisen har varsin gris, ganska olika i både motor å fjädring. Min är mest orginal men också bättre servad (just nu). Kan mycket väl vara olika fjädrar i dem. Men på sånna här hojar som folk skruvar själv på så vet man ju inte vad det är för smörja i polarens gaffel å dämpare, eller hur rostigt sving/länkage är. Min är iaf som ny då jag renovera allt sånt i vintras. Man kan ju börja med sån service innan man köper gaffel hit å dit.

Ta reda på vad ni har gör grejjer samt skicket. Gör vad man kan. Sen om det fortfarande är hästlängder ifrån kanske det är mer värt att byta gaffel. Skogsåka ställer ju inte lika höga krav som att åka motocrossliknande åkning. Dock att smacka på en crf gaffel ju inget man gör på en kväll direkt om man inte får tag i en färdigbyggd då en vanlig crf gaffel inte är bolt on precis. Sen måste man ju byta ut hastighetsmätare osv om man inte redan gjort det.

Själv har jag börjat undersöka hur man kan bygga en snygg rallykåpa själv (som inte sitter ihop med styrkronan). Har skummat hela internet efter tips å det går, men efter mycket jobb. Också svårt å säga hur bra det kommer hålla vid krash. Grisen är ju framtung nog som där är orginal så att bygga lätt å starkt är inte helt enkelt. Men man blir jävligt mosig i skallen å kroppen av fartvinden efter flera dagars åkning i sträck har jag märkt.

Comment

Click image for larger version

Name:	21296147-383A-45D5-B478-675F7D9AD8EA.jpg
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	849596Gör några såna här kit så blir jag spekulant på ett :) tyvärr bara italiensk text på hemsidan
            http://mlgp.net/honda-xr650r-rally/
            Last edited by sundström; 12-07-2017, 07:20 PM.
            Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by ol92 View Post
              Har lämnat iväg stötdämpare på service och dom ska shimsa om och ställa in efter min vikt och min körning. Har fått en offert på liknande jobb på framgaffeln, dom kapar fjädrar och shimsar om den och optimerar den för min körning. Om jag ska göra detta så kapar dom även fjädern bak och shimsar osv istället för en hårdare fjäder. Jag kör bara motard och det blir nog lite bana nästa år. Frågan är om man ska göra vid både stötdämpare och gaffel eller om man ska satsa på att byta till crf gaffel senare. Är en crf gaffel mycket bättre än en ”optimerad” original Xr gaffel?
              Var lämnade du in din dämpare och vad kostade det? Jag är också på G att lämna in min någonstans i Skåne, fast endast för vanlig service.

Kul du ska köra bana med XR:en, jag har kört en hel del på Sturup och Knutstorp, funkar över förväntan faktiskt.

Comment

Originally posted by GöranKLE View Post
                Portad topp, högkompkolv, annan kam, acra helsystem, 45mm förgasare, öppnat insug, power jet och lite andra Boost mod på förgasaren. Går oförskämt bra men kommer f-n aldrig ner på halvlitern
                De går bestycka en xr650r så den bara drar 0,37lm vilket är mitt rekord på en grustur på 24 mil utan att hålla igen på gasen! Då körde jag en Mikuni tm 40 med avstängd accpump och litet högfart 140" och trottelnålen så mycket sänkt som gick utan gungande gång i mellanregistret. Lågfatsskruven får man ställa så snålt att den "nästan" rusar på tomg. Den blir lite tråkig med den best och utan accpump den stuper vid snabba påslag så man tappar vitsen med accpumpsfugge. Den tappar även bottenstyrka med små högfartsmunstycke. Även med Original xr gasare har jag kör neråt 0,4lm med 160" högfart lågt ställd nål samt max snålställt bränsleskruv. Men då stuper den ordentligt på snabba påslag från låga varv och den blir bottensvag. Men motorn går inte skadligt snålt med 160" o full gas jag har kört denna bestyckning många mil och kollat stiftfärger,,de är helt klart snålt men körbart.

Comment

Bra bensin

Eftersom jag en gång i tiden hade en XR och ibland kan komma på mig med att sakna den, så jag följer fortfarande tråden och minns tillbaka. Att fundera över vad en XR drar, och speciellt hur lite den kan dra, det kan ju knappast vara ett prioriterat intresset för den som valt att åka just XR. Jag kommer osökt att tänka på vad Salamander med Ponchon en gång sa om bilar med stora motorer, då han slog fast att:

”En bra bil ska ha bra med bensin, vi bor väl för fa-an inte i nå´t jääävla u-land heller...”

Ja ja ja. Jag bara citerar Salamander med Ponchon…

Tjipp
                  / Edmolainen

Comment

Mina jag ägde låg på knappt en halvliter milen, men det beror mycket på utförande och körstil...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Comment

Vilken kam ska man ha? Stage 1 eller stage 2? Har tm40 och Fmf powerbomb. Med stage 2 måste man fräsa ventilfickorna va? Kommer även byta kolv. Ska man ha 11:1? Inte aktuellt nu, bara lite planering.

Comment

Jag skulle tveklöst ta Hotcams steg II kam för den är inte speciellt vass. Om du hittar en 12:1 kolv så köp den före en 11:1 kolla Xrsonly i USA de kan ha 12;1 om du har tur. Hur vida man måste slipa ur ventilfickor vet man inte förens man dragit runt motorn med modellera men roligast slipper du slipa ur för de är en smidd eftermarknadskolv de har djupare ventilfickor. Med org kolv måste man slipa ventilfickor. Fundera även på porta toppen de ger rolig effekt speciellt om man plastar insuget.

Comment

Ok! Finns en stage 2 på blocket för 1000kr. 50 mil. Är det värt att köpa beg och spara ca 700kr?

Comment

Originally posted by ol92 View Post
                            Ok! Finns en stage 2 på blocket för 1000kr. 50 mil. Är det värt att köpa beg och spara ca 700kr?
                            Ja köp den om den om den inte gått utan olja så den har skador.

Comment

Jag köpte en Ross-kolv (från xrsonly). Den var numrerad, märkt och allt. Men inte fasen stämde det. Fick byta den trots att det hade gått flera år mellan inköp och upptäckten.
                              Har nu en Wössner 11:1. Den behövde jag inte slipa ur med Hot Cams 2 och orörd topp.
                              Skulle haft en planad topp, men motor-mannen som skulle fixa kolven vägrade pga godsets tjocklek..

Polaren har en Wiseco 11:1 i sin maskin, men gnäller över vibrationer..

Comment

Originally posted by Fistelquist View Post
                                Jag köpte en Ross-kolv (från xrsonly). Den var numrerad, märkt och allt. Men inte fasen stämde det. Fick byta den trots att det hade gått flera år mellan inköp och upptäckten.
                                Har nu en Wössner 11:1. Den behövde jag inte slipa ur med Hot Cams 2 och orörd topp.
                                Skulle haft en planad topp, men motor-mannen som skulle fixa kolven vägrade pga godsets tjocklek..

Polaren har en Wiseco 11:1 i sin maskin, men gnäller över vibrationer..
                                Toppen går att plana så mycket som 2mm utan problem och kör man wiseco kolv och steg 2 kam behöver man inte slipa fullt 2mm djupare i ventilfickorna. Planar man toppen 1mm och kör 11;1 Wiseco så behöver man inte ens slipa ur kolvens ventilfickor fullt 1mm.

Mer Vibrationer har jag aldrig upplevt med wiseco kolvar

Comment

Working...
                                X