Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by LAURI View Post
    grovmönstrade gummidäck med storlek 18" o 21" ;o)

beror väl på vad man ska använda grisen till.
    Hehe, he klart.
    Dåligt formulerat av mig, grov däck är det som gäller men vilka?
    Har kört mt21 på mina tyngre grusare men fram är den ingen höjdare måste jag säga......
    Kan tänkas testa lite annat nu.
    Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Originally posted by fredda11 View Post
      Jag tog också ut och luftade grisen för första gången i år, men då tyckte jag den lät lite mycket om ventilerna så då tänkte jag justera dem.
      Avgas var bra men insug var lite tajta så lossade lite på dem. Men när jag fått ihop allt igen lät det fortfarande lika mycket.
      Hur mycket ska det låta eller är det bara jag som är nojig?

När jag ställde ventilerna använde jag ett bladmått med 0,05mm i noggrannhet men enligt manualen ska det vara +-0,02 i spel. vad använder ni för att få bättre noggrannhet?

Och till slut den där j**la oljestickan, hur jag en gör får jag inte ner den utan att den fastnar och vrids. Det var bra nära att jag hämtade avbitaren och klippte av skiten.
      Den har redan blivit lite vriden, är det försent då och bara skaffa en ny eller hur är bästa sättet att få i den?
      Har du koll på autodecompen, går den in så får du alldeles för stort ventilspel. Det man hör på min är kolvskrammel tills dess den blir varm.

Comment

Originally posted by GöranKLE View Post
        Har du koll på autodecompen, går den in så får du alldeles för stort ventilspel. Det man hör på min är kolvskrammel tills dess den blir varm.
        Jag var noga med att vrida svänghjulet moturs till T markeringen och inte vrida den bakåt. Om autodecompen går in påverkar den båda avgasventilerna eller bara ena?

Comment

Originally posted by fredda11 View Post
          Jag var noga med att vrida svänghjulet moturs till T markeringen och inte vrida den bakåt. Om autodecompen går in påverkar den båda avgasventilerna eller bara ena?
          Bara den ena får för stort spel, knackar så där lagom irriterande. Hojen går men man inser att någon inte är som det ska.

Comment

Originally posted by GöranKLE View Post
            Bara den ena får för stort spel, knackar så där lagom irriterande. Hojen går men man inser att någon inte är som det ska.
            Då va inte autodecompen i, för båda hade lika spel och var inom tolerabserna. Det var insugen som satt lite hårt så jag lättade lite på dem.
            Jag kan ju ladda upp ett litet klipp så får ni höra hur det låter.

Som sagt min första fyrtaktare och första gången jag ställde ventilerna så är lite ovan än.

Comment

Fast om autodekompen ligger i när du justerade, så mäter/justerar du upp ett lika och korrekt spel.
              Dock blir det faktiska spelet galet stort när du startar motorn på ena avgasventilen.
              Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt.

Comment

Tänkte kolla med er om ljuddämpare, mitt original saknar den lagliga insatsen för bes o låter mer än vad som är trevligt.
                Finns det någon eftermarknads ljuddämpare som har bra flås men inte låter som sjusvåra år?
                Har ett par ktm trim dämpare liggandes men undrar om den stryps om jag använder bara en.
                Dessa mäter 50mm i det genomgående röret, finns även med db.killer.
                Sen har jag funderat på om det ger något att ha powerbomb grenrör på grisen?
                Eller är det helt onödigt?

Comment

Prova burkarna du har liggande,50mm Ska väl räcka gott och väl om du är nöjd med ljudet.
                  Gör ett dubbelburkssystem om du är duktig med svetsen så du får undan rören bra ,sett bilder på xr med burkar på båda sidor och det ser snyggt ut IAF även om det blir tyngre.
                  Kör med acrapovics helsystem och besiktat med det också sista gångerna , dovt och gött ljud :)
                  Last edited by sundström; 03-14-2015, 09:52 PM.
                  Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Testar göra med en burk först, man måste bygga bort luftburken för att kunna köra med dubbla ljuddämpare.

Comment

Ja det är ju enklare med en iaf ,tänkte mer om det finns plats nära burken utan att det tar i däck om du skulle byggt med båda .
                      Luftburken är bara dumt att ta bort om man kör på grus/stig
                      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Hej, en fråga om kamkedjesträckaren. Om den är för slapp blir det ett rasslande ljud, det hörs om man står till med hojen och gasar antar jag.
                        Har nått rasslande ljud i min men det hörs bara när man kör, antingen när man gasar på eller släpper gasen, inte om man frikopplar och gasar.
                        Vet inte om det är ett normalt rasslande från motorn, man blir ju lite orolig.
                        Kan det vara från kopplingen ljudet kommer?

Comment

Hoj!vad tycker ni man ska ge för en beggad top till xr.en och är det nå skillnader mellan åren?
                          Har en -00.a.
                          Har köpt mig en beggad högkompskolv o tänkte om jag köper mig en top som jag kan fixa i lugn o ro o lära mig ett o annat. :)

Comment

Topparna är lika genom åren ,beror väl på vad man är beredd att betala vad den är värd :)
                            Jämnade av kanten mot insugsgummit och skiljeväggen och gjutskägg när jag bytte ventiltätningar men ny topp njae, ta det nästa vinter som ett pyssel om du inte är rädd att du portar sönder den du har .

Comment

Originally posted by h.blad View Post
                              Hej, en fråga om kamkedjesträckaren. Om den är för slapp blir det ett rasslande ljud, det hörs om man står till med hojen och gasar antar jag.
                              Har nått rasslande ljud i min men det hörs bara när man kör, antingen när man gasar på eller släpper gasen, inte om man frikopplar och gasar.
                              Vet inte om det är ett normalt rasslande från motorn, man blir ju lite orolig.
                              Kan det vara från kopplingen ljudet kommer?
                              Jag tycker det låter som det skulla vara kedjan till bakhjulet som är för slapp .
                              Vet man inte var man ska ,kan man inte köra vilse!
                              youtube

Comment

Originally posted by sundström View Post
                                Topparna är lika genom åren ,beror väl på vad man är beredd att betala vad den är värd :)
                                Jämnade av kanten mot insugsgummit och skiljeväggen och gjutskägg när jag bytte ventiltätningar men ny topp njae, ta det nästa vinter som ett pyssel om du inte är rädd att du portar sönder den du har .
                                Tänkte just därför skaffa en extra top att jobba på. :)
                                Då behöver jag inte vara rädd att sommarens körningar blir ogjorda.

Comment

Working...
                                X