Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Jan View Post
    Touring-Grisen skall få lite service i vinter och en punkt är att se över kedjespännarna.
    Skruvarna kärvar och går inte att skruva ut hela vägen.
    Borrade små hål under sving, lite vatten kom ut..
    Tänkte man kunde spruta in någon form av rostlösare, typ 5/56 fast bättre.
    Cola sägs juh kunna lösa rost men jag är skeptisk.
    Alla tips mottages tacksamt, vill helst slippa ta fram borrmaskin och borra ur skiten.

/J

Tja, köp nya, kapa bort skallen och kapa dit ett spår för skruvmejsel, skruva in dem i svingen, skruva in de nya bultarna. Stumparna i svingen får du ut om du byter svinglager någon gång.

Comment

Har för mig att jag sett i tråden att nån gjort en jigg för att borra om och gänga detta. Är det nån som vet om denna jigg existerar fortfarande?

Comment

Fixade min med ett förlängt borr utan jigg. Funkar om man är försiktig...
        Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt.

Comment

Är väl inte svar på frågan men jag kör utan kedjespännare på ena sidan (bromssidan)!
          Har funkat bra de 8000 mil jag kört!

Har själv blivit rekommenderad att slå in bulten (skallen saknas) i svingen och sen dra i en större skruv! Dock inget jag gjort!
          Min bult sitter helt fast!

Men om den fortfarande går att gänga skulle jag testa att spraya in rostlösare (i dina nya hål) på bulten och sedan gänga bulten fram och tillbaka och spraya mera och se om det går att nöta/skava bort rosten på bulten!
          Jag är inte ung nog att veta allt
          XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
          Det är värsta tricket att låta det va
          (Ohlson har semester production)

Comment

Då är det gjort, bultarna är väck!
            Jag körde med en typ av fälgrengöring som sprutades in i sving och på bullt.
            Denna är lätt frätande och tanken var att detta skulle lösa upp rosten.
            Jag gängade bullt in/ut som Per-Anders nämnde, samtidigt som jag sprutade rikligt. Medlet fick även verka över natten.
            Vid ett tillfälle nöp en bult fast. Tog då fram gasolbrännare värmde bult, fick loss den och kunde fortsätta.

Var ett himla slit, så jäkla skönt det löste sig!
            Tänkte nu byta bultar till något i rostfritt samt fylla rikligt med fett innan det monteras.

/J

Comment

Hmmm något i bakhuvudet säger att rostfritt och aluminium är som hund och katt, rätta mig gärna om jag har fel för då trycker jag också o rostfria skruvar.

Comment

Originally posted by piggis View Post
                Hmmm något i bakhuvudet säger att rostfritt och aluminium är som hund och katt, rätta mig gärna om jag har fel för då trycker jag också o rostfria skruvar.
                Exakt! De ligger väldigt långt från varandra i den Galvaniska spänningsserien och reagerar väldigt fint tilsammans.. Aluminiumet blir som pulver och det fastnar, jag skulle välja ett par vanliga galvade skruvar och fetta rikligt. Bättre förutsättningar än med rostfritt..

Comment

Originally posted by Älgen View Post
                  Exakt! De ligger väldigt långt från varandra i den Galvaniska spänningsserien och reagerar väldigt fint tilsammans.. Aluminiumet blir som pulver och det fastnar, jag skulle välja ett par vanliga galvade skruvar och fetta rikligt. Bättre förutsättningar än med rostfritt..
                  Hade också ett vagt minne om något sådant. Får bli vanlig bonskruv då.
                  Bra vi fick det utrett, Tack!

Comment

Min gris hade gått 240 mil när jag köpte den. Kedjebultarna satt fast. Köpte nya och kladdade in dem med aluminiumpasta. Nu har den gått nästan 1700 mil, och man kan skruva ur bultarna med fingrarna. Samma sak med min 990 Adv. Nya bultar och fettat in. Bör lösa problemet för lång tid framöver. Fabrikanterna verkar inte fattat detta, så när du köper hoj, ny eller beg, dra loss bultarna och fetta in!

Comment

Plockade loss svingen i afton, gick förvånansvärt bra. Vänstra svinglagret föll ut som en rostig strösselhög :)
                      Nya lager, renoverad dämpare och gaffel sen Håller den nog 10 år till för mig....

Comment

hur länge håller era nedre stötdämparlager ? ska byta nu igen 3:e gången på under 1500 mil som dom är skrot 2x honda orginal och nu sist pivot works är dom så jävla dåliga rulllagren ?
                        Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Min har gått 1300mil, först gången...

Comment

Mitt stänkskydd för stötdämparen (den lilla vita plastbiten) har "fasats" upp av bakhjulet. Någon som vet om det finns en tåligare eftermarknadspryl eller om det bara är Honda original som gäller?'

Comment

Originally posted by XR6R View Post
                              Mitt stänkskydd för stötdämparen (den lilla vita plastbiten) har "fasats" upp av bakhjulet. Någon som vet om det finns en tåligare eftermarknadspryl eller om det bara är Honda original som gäller?'
                              bytt den flärpen ett par gånger men dubbdäck osv har en tendens att nöta sönder den , borde funka att ta nån simpel plast typ botten på en glassbytta eller liknande ,det tråkiga är att fästet mot luftburken inte är plant
                              Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by XR6R View Post
                                Ikeas mjuka skärbräda: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50153123/

Funkar kanon att skära ut en mudflap av, original onödigt dyr.
                                Vill du vara diskret, ta den Hondaröda. Vill du vara lite "Wild and cracy", ta den Kawagröna.
                                Ska ta en bild när jag går till garaget nästa gång.
                                /Linus
                                XR 650R
                                EXC 250F
                                YFM 350FW

Comment

Working...
                                X