Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda XR650R - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Honda XR650R - Tråden

Nu är det dags att byta olja på grisen(Första gången). Några frågor:
    Hur många liter olja går det i den? Ser att det är 2st oljepluggar(En längst fram vid kröken och en vid framdrevet), vilken skall man lossa, båda? Vad rekomenderar ni för olja?

Mycket tacksam för svar!

Här har du service manualen http://194.19.84.6/xr/

Går i 1,6l enl boken men läs dett först innan du byter då du måste ha hojen på tomgång ett tag innan du kollar oljan så slipper du skjuta packboxarna i motorn

http://www.xr650r.us/xr650r_faq/ Läs under "Lubrication System" Den pluggen vid sidan om motorn är "oljepluggen" och den framför vid kröken är dreneringspluggen för oljetanken i ramen samt så sitter det grova sugfiltret där. Det bör du rengöra varannan gång du byter olja..

Tips:

1: Använd sökfunktionen.
    2: Googla
    3: Lägg in denna som startsida http://www.xr650r.us/

Lycka till
    Vägskatt? Då borde det ju hetat "onroad"!!!!!
    -= CR250R -01 Pruttarn!!! =-
    -= YZ250F -14 =- VARVSTOPPEN 2 såld
    -= YZ250F -12 =- Varvstoppen.. Såld
    -= YZ450F -09 =- Psykot SÅLD

-= XR600R -87.. GAMMELYXAN!!! =- SÅLD
    -= XR600R -92 Nyyxan=- SÅLD
    -= 250 EXC-R -03 =- STULEN
    -= XR 650R -00 GRISEN=- SÅLD
    -= YZ 250 -94 =- SÅLD
    -= KTM 250 -90 trötter =- SÅLD
    -= XT 600 -90 soffan =- SÅLD

Comment

Ok så det är alltså pluggen vid framdrevet som man tappar ur all olja via? Men varför har dom en plugg framtill då ? Angående oljefilter så har jag hört att det sitter på högra sidan om motorn under ett litet lock framför transmissionskåpan, eller är det nått annat filter du snackar om? Jag har läst att man skall varmköra motorn innan så att all olja rinner ur.
      /Crusty

Comment

Originally posted by crusty
        Ok så det är alltså pluggen vid framdrevet som man tappar ur all olja via? Men varför har dom en plugg framtill då
        Nej, nej, du dränerar ur båda, kolla i manualen. Öppna den framtill och dränera ur och öppna sen den andra, försök att fixa någon avrinningsanordning (plastbit/kartong) annars kan det lätt bli lite grisigt eftersom hålet sitter så jävla dumt till. Jag brukar ställa hojen på stödet så att den lutar, då rinner det bättre rakt ned och hamnar inte under hasplåten lika mycket.

? Angående oljefilter så har jag hört att det sitter på högra sidan om motorn under ett litet lock framför transmissionskåpan
        Ja, där sitter oljefiltret, jag byter varje gång jag byter olja. Man behöver inte köpa Honda orginal för dom är som alla Honda-grejer löjligt dyra (~100kr).

eller är det nått annat filter du snackar om?
        Ja, det är ett annat filter han snackar om.

Jag har läst att man skall varmköra motorn innan så att all olja rinner ur.
        Japp och för att alla slaggprodukter ska följa med ut.
        Honda XR650R | Triumph S3

Comment

Tack för svaren. Vad kör ni med för olja, det går ju bara i 1,6L så skall man kosta på nån helsyntetisk?

Comment

Originally posted by crusty
            Tack för svaren. Vad kör ni med för olja, det går ju bara i 1,6L så skall man kosta på nån helsyntetisk?
            Köp helsyntetisk. Dra filterkåpsbultarna(!) med omdöme alt. momentnyckel (12Nm).
            Med på grisfesten

Comment

xr650 har torrsump så läs manualen om du inte vet hur en sådan funkar!!
              Ktm exc 300 -02

Comment

Man byter också oljan när den är varm för den blir "tunnare" då och rinner ur lättare!
                Bytte mellan 2-300 mil på min XR + filter.
                K-märk gruset!

Comment

Originally posted by Dyrvold
                  ...samt så sitter det grova sugfiltret där. Det bör du rengöra varannan gång du byter olja..

Hmm, måste tillstå att det filtret har jag aldrig haft loss o rengjort, trots att jag vårdar min älskade gris så ömt...

Hur är det mer er andra XR650- förare, har ni av det med jämna mellanrum och rengör?!?
                  XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Jag tog loss det filtret i somras för första gången på 2300mil. Det var helt rent. Inte en gnutta smuts/spån fanns där. Så om motorn går som den ska så låter det som överkurs att kolla det vid varje oljebyte. Det kan ju åandra sidan vara ett bra sätt att hitta tecken på problem i motorn.
                    XR650R -02
                    cb900f Bol 'dor -81

Comment

Originally posted by Tingsborg
                      Jag tog loss det filtret i somras för första gången på 2300mil. Det var helt rent. Inte en gnutta smuts/spån fanns där. Så om motorn går som den ska så låter det som överkurs att kolla det vid varje oljebyte. Det kan ju åandra sidan vara ett bra sätt att hitta tecken på problem i motorn.
                      Pwew!
                      Det kändes ju betryggande att höra!
                      Bug o bock för du delade med dig av dina erfarenhet...

Ngn annan BRP- förare som har andra erfarenheter/åsikter??
                      XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Jag minns att jag kollade mitt filter efter ca
                        1000 mil o det var soprent

Kollade på min nuvarande leksak(DR 350-92)som har
                        samma typ av filter och det var oxå helrent.
                        Hojen har rullat ca 3000 mil och jag har svårt att tro att
                        det någonsin kollats tidigare.
                        Nu med budget offroad DR 350 S-92
                        Öhlinskittad,de ni

Comment

Originally posted by Arno
                          Bytte mellan 2-300 mil på min XR + filter.
                          Jag tror att det kanske är din gamla XR jag äger, köpte den av Mange Dr och den tidigare ägaren hette enligt reg.beviset Arno har jag för mig :).

Jag byter olja och filter mellan 100-200 mil, men det kanske är onödigt täta intervaller? Boken säger ju iofs var 100:e mil, hur ofta byter ni andra?

Originally posted by El Presidente
                          Hur är det mer er andra XR650- förare, har ni av det med jämna mellanrum och rengör?!?
                          Jag har aldrig tagit loss det, visste inte ens att man borde göra det (bör man det?! :))
                          Honda XR650R | Triumph S3

Comment

Originally posted by sgtpepper
                            Jag tror att det kanske är din gamla XR jag äger, köpte den av Mange Dr och den tidigare ägaren hette enligt reg.beviset Arno har jag för mig :).
                            Stämmer bra det, då har du Sveriges tightaste XR-låda.
                            Underkuttad och justerad!
                            K-märk gruset!

Comment

Originally posted by sgtpepper
                              Jag byter olja och filter mellan 100-200 mil, men det kanske är onödigt täta intervaller? Boken säger ju iofs var 100:e mil, hur ofta byter ni andra?
                              Olika böcker ger olika uppgifter, i den svenska (tunna) originalmanualen står det var 100'e mil upp till 500 mil, därefter var 300'e. I den engelska (tjocktjocka) verkstadsmanualen står det bara om var 100'e.

Jag byter efter 100-150 mil om jag bara kört söndagskörningar/enduro. Dubblar om det handlar om pendlar/transport-mil.

Comment

Working...
                              X