Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha super ténéré (xtz 750)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by haavard View Post
    Det MÅSTE ju finnas bättre motorcyklar i dag. Egentligen.
    Men känslan av att ha en ÄKTA Super Ténéré är svårslagen.
    Själv är jag inne på min tredje, och tror det är större möjlighet för att jag köper min fjärde än att jag hittar nåt annat...
    Jag provkörde en BMW F800gs och sen åkte STn ut på Blocket, det har hänt en del på 19 år! Inte motormässigt så mycket men chassit är föråldrat.
    Kjell.e
    Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

Comment

Kanske inte framgått men prisläget jag letar maskin för är typ 15-20k annars hade jag köpt KTM 950 eller större....
      Att chassiet är föråldrat känns väldigt "naturligt" kul ändå att dom fortfarande hänger med motormässigt!

Låter bra haavard ��!
      I rather be a racer for a moment than a spectator for life.

Comment

Jag har ägt en XTZ750 -91, det var min första hoj. Var mycket nöjd med den men den drog som tidigare nämnt en del bensin, 0,7l/mil när man körde vårdat. Efter att jag renoverade förgasarna så drog den 0,63-0,65l/mil. En annan sak som var nästan löjligt dålig var stötdämparna, svampiga något enormt. Bortsett från detta så var det en allsidig hoj. Jag köpte ett välvårdat exemplar och jag åkte mycket grusväg, roligt och bekvämt.

Nu äger jag en XRV750 -01 som jag lyckades köpa innan priserna blev helt sjuka, nu hittar man dem för över 40 000:-. Helt sinnessjukt! Vad gäller xtz750 och xrv750 så tar jag den sistnämnda alla dagar i veckan. Man märker att det finns mer pulver i yamahan men karaktären på hondan är så mycket skönare. Hondan känns lättare, smalare och stabilare, Yamahan har en hög tyngdpunkt och känns tung. Jag har kört en XTZ660 och den känns mer lätthanterlig, självklart kanske. Dock inte lika mycket pulver då, såklart.

Jag måste säga att jag tycker priset på XTZ750 också har stigit, över 20 000:- känns för mycket hur. Jag gav 19 000:- för min för två år sen.

Comment

Hej och Gott nytt år på er alla.
          Inget av mina projekt gällande xtz fortlöpte till verklig handling men tack ändå för tips och kunskap om modifiering från 750-850cc.
          Nu till lite mer problem som måste åtgärdas. Jag har brun illa luktande rök som kommer tydligt vid ordentligt gaspådrag. Är det kolvringar tro?
          Har hört att ventilsätern skall justeras efter ett antal 1000 mil. Min har gått snart 9000mil och jag vet ej om detta med justering av ventilsäten är gjorda. Har nir tips på orsak till den illaluktande röken vid ordentligt gaspådrag så mottages detta tacksamt.

Comment

Originally posted by jln606 View Post
            Hej och Gott nytt år på er alla.
            Inget av mina projekt gällande xtz fortlöpte till verklig handling men tack ändå för tips och kunskap om modifiering från 750-850cc.
            Nu till lite mer problem som måste åtgärdas. Jag har brun illa luktande rök som kommer tydligt vid ordentligt gaspådrag. Är det kolvringar tro?
            Har hört att ventilsätern skall justeras efter ett antal 1000 mil. Min har gått snart 9000mil och jag vet ej om detta med justering av ventilsäten är gjorda. Har nir tips på orsak till den illaluktande röken vid ordentligt gaspådrag så mottages detta tacksamt.
            Hej! Hade det varit min hoj hade jag bara kört på och haft koll på oljenivån! Ventilerna ska kontrolleras och eventuellt justeras var 4000 mil! Har själv en XTZ som går fint som gått 5700mil

Comment

Okej. Ja renoveringen enl verkstaden skulle bli kostsam. Får lägga mig sist när vi sticker iväg på vår Norge resa. Tack för ditt snabba svar.

Comment

Lite tråkigt att åka sist hela tiden kanske!! Ska också till Norge i sommar. Jag åker på en organiserad grustur med ett gäng gubbar! Ska bli riktigt spännande, Norge är fantastiskt vackert med sin dramatiska natur. Var går eran tur?

Ha det gott.

Comment

Kollade olje nivån och insåg att på 10mil har motorn dragit 0,5-1L olja. Stickan var helt torr. Motorn är nu isärplockade och ventiler skall justeras och kolvringar bytas. Plötsligt far den gamla idén upp om att konvertera till 850cc.

Comment

Okej. Nu är ventilerna samt vetilsäten justerade och toppen planad. Kolvringar byts ch sedan hoppas jag att jag har fått ett positiv resultat. Norge resan närmar sig.

Comment

Maskinen är ihop monterad och dags för att njuta av åkningen.
                      En fråga. Tidigare har jag vid 100km/h legat på ca 4000varv. Vet ej om detta är normalt men så har det varit. Nu efter att ventiler och ventilsäten är justerade, toppen är planad, kolvringar bytta, kuggkrans back och fram plus kedja är bytt samt diverse packningar och olja bytt så kommer jag upp i ca 95-97km/h vid 4000varmv varför har det blivit så?

Comment

Köpt ett GPR slipon till min Teneré Xtz från Xlmoto. Passade bra förutom att utblåset kom för nära blinkersen som smalt av värmen. Har kontaktat lmot och vill byta sliponet till nåt som kommer mer under blinkersen. Fått svaret att byta eller ändra blinkersarna. Dom påstår felmontering och tror inte på den smält efterkommens bif. foton inte riktigt visar det säger dom. Har hänvisat till firman jag anlitat som och fixat med hojen som intygar att den smält. Är det nån av er som haft samma problem med GPR? Tänkte få lite mer kött på benen eftersom både Xlmot o GPR aldrig hört talas om problemet. Jag förstår att det skulle gå att ändra så det funkar om man är händig men det är inte det här gäller! Tackan Surpan

Comment

Hej nån som fortfarande kör Xtz 750 ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Working...
                          X