Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Yxan
    replied
    Läst lite om Kamkedjesträckare, då jag tänkte montera en manuell på min 690 2013.
    Är TDC (Top Dead Center) ett måste när man skruvar bort orginal, och ersätter med en manuell?
    Kollar man repair manual så sätter man TDC några sidor innan, men då har man ju rivit bort hela toppen, kolv osv. så det har inte med själva sträckaren att göra?

Nån som monterat en manuell och kan bekräfta.

Tänkte slå till på följande:
    Manual Timing Chain Tensioner for KTM 690 till 2017 and Husqvarna 701 till 2016 (3dmoto.pl)
    Last edited by Yxan; 4 days ago.

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Ja det är ju kul med bilder!
    Bakspeglarna är bytt till mindre, som sitter under styret.
    Touratech GPS-hållaren ombyggd till Ram-mount PDA hållaren, USB uttag, lackat värmesköldarna svart.
    Pimpat med andra rimsdekaler.

Attached Files
    Last edited by Yxan; 02-23-2021, 09:17 AM.

Leave a comment:

• fiBula
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post

Jag har allt du behöver för en mappning. Vill du låna så säg till så skickar jag det till dig.
    Men tackar! Det vore helt suveränt. Jag är så sugen på att få den att gå som den ska/kan. Jag messar dig :)

Leave a comment:

• Mahhbechh
    replied
    Originally posted by fiBula View Post
    Ok, tack för tipset. Dock verkar det som att Windows inte stöds/funkar längre? Sen ser det ut att vara trixigt som tusan, läste tråden med instruktionen om mappning här och känner att självförtroendet sviktar lite. Jag dubbelkollar med med någon handlare innan jag gör ett eget försök. Tänkte iaf. kolla om man kan finlira lite med TPS-sensorn, det har fungerat bra på mina cross och endurohojar.
    Jag har allt du behöver för en mappning. Vill du låna så säg till så skickar jag det till dig.

Leave a comment:

• Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Yxan View Post
    Äntligen kom det en 690 i garaget. Nu längtar man till våren, får se om isdäck ska monteras eller om de får räcka med HQV i vinter.
    Blir ombyggnation av Touratech hållaren, känns som GPS är en svunnen tid, och mobilen passar bättre där. Blir usb laddare också.
    Annars känns den helt komplett.
    Click image for larger version

Name:	690JANNE.jpg
Views:	235
Size:	317.1 KB
ID:	1000815
    Snygg!!! Visa mer bilder :)

Leave a comment:

• fiBula
    replied
    Ok, tack för tipset. Dock verkar det som att Windows inte stöds/funkar längre? Sen ser det ut att vara trixigt som tusan, läste tråden med instruktionen om mappning här och känner att självförtroendet sviktar lite. Jag dubbelkollar med med någon handlare innan jag gör ett eget försök. Tänkte iaf. kolla om man kan finlira lite med TPS-sensorn, det har fungerat bra på mina cross och endurohojar.

Leave a comment:

• Loadmaster
    replied
    Jorå. En -10 går att mappa om hemma i garaget. Krävs en dator, lämpligen bärbar, ODB2-sladd och adaptersladd till KTM. Sen ladda hem programvaran så går det att byta till bättre map.
    Läs mer här https://tuneecu.net
    Men ryckningarna på låga varv/låga gaspådrag är svåra att få bort. Det blir bättre med senare årsmodeller.

Leave a comment:

• fiBula
    replied
    Hej, är det fortfarande möjligt att (själv?) mappa om en 690 från 2010? eller går det via ÅF. Tänker EVO1 eller vad den heter.

Jag har fått tag på en som bara gått 350 mil och är helt original förutom att jag nu fått på ett Wings-slipon och TwinAir- skumfilter. Nu går den förstås magert och har testat 15min-tricket men det rycker på lågvarv och en hel del flame outs. Har inte ägt en 690 tidigare.

Mvh

Leave a comment:

• DanielB
    replied
    Originally posted by Yxan View Post
    Äntligen kom det en 690 i garaget. Nu längtar man till våren, får se om isdäck ska monteras eller om de får räcka med HQV i vinter.
    Blir ombyggnation av Touratech hållaren, känns som GPS är en svunnen tid, och mobilen passar bättre där. Blir usb laddare också.
    Härligt grattis! Den där vill man ju se fler bilder på :)

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Click image for larger version

Name:	690JANNE.jpg
Views:	235
Size:	317.1 KB
ID:	1000815

Leave a comment:

• Engen
    replied
    Nja, lite mer än några mm tror jag nog att det behövdes.
    Typ lika mycket som ett drev är tjockt, kanske... om jag minns rätt.
    Om det nu är lika mycket som ett drev så skulle man ju kunna ta ett mindre drev och lägga i mellan som distans! Längre bultar bara.

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Originally posted by Engen View Post
    Om jag minns rätt från mitt försök med 690 hjul så är navet bredare på 690. Du skulle förmodligen också behöva flytta ut drevet lite med en spacer/distansplatta.
    Ahh okej, ja de låter inte helt kört mao. Och flytta ut drevet några mm borde kunna göras relativt smärtfritt.
    Jag får återkomma med resultat om 2veckor då man ev. hunnit prova.

Leave a comment:

• Engen
    replied
    Om jag minns rätt från mitt försök med 690 hjul så är navet bredare på 690. Du skulle förmodligen också behöva flytta ut drevet lite med en spacer/distansplatta.

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Hjulfråga:
    Har en Husqvarna TE250 -15
    Vad jag kunnat utläsa från sprängskisserna så är framhjulen identiska, dvs 690 har samma hjul/nav/axel osv som KTM SX/SX-F, EXC, EXC-F, HQV TC,FC TE/FE mellan åren 03-14 typ på KTM samt HQV 14-15. Även Husaberg.

Dock skiljer de sig på bakhjulet, både på axel & lagring. (Utifrån artikelnr.) Gissning är att de har med ryckutjämnaren i 690 navet?
    Nån som har erfarenhet av vad som behövs för att kunna få bakhjul att lira på 690.-Räcker de att flytta hela hjulet, axeln och distanser & de passar från HQV till 690in?
    Har isdäck omlagt och klart på Husqvarnan, så de känns behändigt att då lusten faller in kunna kasta över på en 690 -Som förhoppningsvist inhandlas inom kort.

Hjul Bak till KTM 250 EXC 2015 (ktmshop.se)
    Hjul Bak till KTM 690 Enduro R 2013 (ktmshop.se)
    Last edited by Yxan; 01-21-2021, 07:09 AM.

Leave a comment:

• sundström
    replied
    En 690 eller husky 701:är ju tänkta till grus-lightoffroad så Det är bara att välja färg :) ,nä för mycket är väl du bakom styret som bestämmer
    tyckte själv 690:n var för mycket road och kommer om riktigt grussug återkommer sikta på en 500/501:a istället men till rent grus/väg är du rätt ute

Leave a comment:

Working...
X