Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eneberg
    started a topic KTM 690-Tråden

    KTM 690-Tråden

    Kolla in den nya ramen på kommande LC4. Börjar vattas i munnen, eller vad säger du Troy!!
    Attached Files

  • klimtachakka
    replied
    Originally posted by DanielB View Post
    Ser kanon ut, och grattis till köpet! Så själv och väger mellan 690 eller 450...
    Det beror ju på vad du ska ha den till. 690n är verkligen inte alls en enduro. Men den är skapligt ok att köra lite lätt offroad med. Jämfört med andra "lättare adv maskiner" typ f800gs känns den extremt kapabel. Lite sämre komfort och mer vibrationer men bättre på allt annat.
    Men om man jämför den med 450 klassen så är den tung och klumpig och dåligt rattutslag.
    Det är dock skönt med abs på transportsträckorna när man kört en hel dag, och service intervallerna går ej att klaga på.
    Om du kikar på 450 så kika även på 5xx modellerna. Kanske även 6xx.

    Min 690 ersatte en f800gs.
    Dock har jag kvar min xc-w200 för mer teknisk körning då den väger 2/3 av 690n.
    Jag planerar dock att sälja båda mina wr426 som var dedikerade gruspiskare för att ersättas även de av 690n.

    Så 3 hojar försvinner från garaget och ersätts av 1. Mer plats är gött. Det tråkiga är dock att försäkringskostnaden faktiskt blir högre....

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied


    Det är ett hemmabygge.

    Biltema backspeglar är de böjda rören. De är solida så de dämpar vibrationer bra.
    toppröret är bara nåt random stålrör.
    De lila grejerna är en styrstam från en cykel som jag kapade på mitten.
    RAM fästet är deras cykelvariant. Gillar den mer än de med armen då den sitter mer stumt.

    Jag tror att rallyraid har nåt liknande, men jag behövde få ihop nåt snabbt. Blev förvånansvärt bra faktiskt.



    Kan svara på min egen fråga om hjulen.
    Allt passar rakt av bak. Bara att montera abs kransen på hjulet.
    Fram behöver man ta skiva,distanser abs krans från enduro hjulet.
    Man behöver även kapa upp lite i gaffelbenskydden.
    Stödet blir lite för långt med, men de går om man är strategisk.

    Leave a comment:


  • Eidolon
    replied
    Vad är det för ställning du har till mobilen för att få upp den i lämplig höjd? Något hemmabygge? Stabilt? Lite fler bilder skulle uppskattas!

    Leave a comment:


  • DanielB
    replied
    Ser kanon ut, och grattis till köpet! Så själv och väger mellan 690 eller 450...

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Det blev ett köp av moppen. Har sedan dess kört en del av TET södra sverige. Blev en del power parts med, bland annat ABS donglen som jag verkligen diggar.


    Hittade även ett par SM hjul på blocket. Det är varianten utan ABS.
    Jag förstår att jag behöver byta skivan fram till samma storlek som enduron har. Och skaffa en uppsättning ABS ringar. Är det nåt mer jag behöver som jag kan ha missat ?

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Godmorgon.
    Skummat igenom delar av tråden. Men inte hela.
    Jag ska åka och kika på en 2017 690 enduro R med ca 700 mil på klockan i eftermiddag.
    Nåt speciellt man bör kika på? Kända fel?

    Mvh Oscar J

    Leave a comment:


  • Kärsta Carlsson
    replied
    Fråga Kalevi Brandhed hur han gör när han trimmar dom.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant,

    Boris på detta forum vet om de går köra längre slag mot org balansaxel. Jag tror att de blir mer vibrationer någonstans i registret eller rättare sagt de blir så men frågan är om de är störande?

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!
    Boris på detta forum vet om de går köra längre slag mot org balansaxel (utan att få vita fingrar) pma honom pm ni vill veta. Jag tror att de blir mer vibrationer någonstans i registret eller rättare sagt de blir så men frågan är om de är störande?


    Trimma funderar man inte på de är en regel vid renovering!!

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant, då blir det ju även nya vevlager och ramlager. Verkar inte som att man behöver byta balansaxeln, men här gjorde man det ändå eftersom en av kuggarna var skadad.

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!

    https://forum.soe.se/showthread.php?...l=1#post652728

    Ej testat...

    Leave a comment:


  • Kärsta Carlsson
    replied
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant, då blir det ju även nya vevlager och ramlager. Verkar inte som att man behöver byta balansaxeln, men här gjorde man det ändå eftersom en av kuggarna var skadad.

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!
    [emoji106]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Leave a comment:


  • Hoppe
    replied
    Originally posted by Finnswed View Post
    Hej, ni som har byt till "nya" vevaxeln måste man byta balansaxeln också till den "nya" eller? Läste jyst denhär artikeln https://www.motorrad.se/produkter/re...90-enduro-smc/ där verkade dom inte byt balansaxeln
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant, då blir det ju även nya vevlager och ramlager. Verkar inte som att man behöver byta balansaxeln, men här gjorde man det ändå eftersom en av kuggarna var skadad.

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!

    Leave a comment:


  • Finnswed
    replied
    Hej, ni som har byt till "nya" vevaxeln måste man byta balansaxeln också till den "nya" eller? Läste jyst denhär artikeln https://www.motorrad.se/produkter/re...90-enduro-smc/ där verkade dom inte byt balansaxeln

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Precis eldat av ca 300 mil på fem dagar med min 690.

    + Gick inte sönder.
    + Snål. Snittade 0,47och körde ca 25 mil mellan tankningarna.
    + Hög snittfart vid lågt varv med 15/40-drevning (motardhjul).
    + Bra frambroms (enduro)
    + Kopplade Garmin Zumo, handtagsvärme och USB till tändningsbruten ström.
    + Perun lastplatta på bakskärmen.

    - Kass placering av tanklocket. Försvårar tankning och packning.
    - Hård sadel, trots Powerparts ergo seat. Ont som fan i röven nu.
    - Svårstartad ibland efter en natt ute.
    - Kass svängradie. Riktigt störigt.
    - Orolig i chassi.
    - Tändningsnyckelns placering. Kass när man har tankväska.
    - Knävinkeln. Vill ha ner fotpinnarna! Kasst för en så hög hoj. Sitter bättre på min cb1000r.

    Allt som allt var semestern bra men jag är sådär nöjd med hojen. För mkt som jag stör mig på känns det som! Får se vad det blir istället om jag säljer...
    Uppdatering:
    - Tanklocket är där det är. Inga problem att leva med det. Bytt ut originalet till Rally Raids skruvlock från Acerbis. Kanon!
    - Sadeln är inte hojens fel. Till nästa långresa blir det en sadel från Seat Concept istället, för KTM Powerparts Ergo seat är ingen jävla höjdare alltså.
    - Svängradien. Man lär sig leva med den, men det är rätt störande när man hoppar från en hoj med "normal" svängradie till denna. Men inga konstigheter annars.
    - Oroligheten i chassit kom från en skev framfälg som nu är åtgärdad. Nu går hon fint även i 200kmh.
    - Nyckelns placering är fortfarande kass, men också en liten sak i sammanhanget. Jag har slutat klaga över denna :)
    - Knävinkeln är fortfarande kass MEN jag har köpt nya fotpinnar härifrån: LÄNK. Storlek 115x54mm (stora rackare) och även 20mm lägre än original. Rostfritt stål, skickade o klara för under 900kr. Perfekta grejer! Dessa pinnar gjorde verkligen susen, och de extra millimetrarna på längden gjorde gott när jag står upp.

    Kontenta: Kommer inte sälja hojen :)

    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Ultimat vagnpark för mig kan nog tänkas vara:
    Yamaha wr450f
    BMW f800/850gs
    Honda cb1000r

    Ingenstans ser jag syftet för en 690. Eventuellt som motard, men inget mer..
    Uppdatering här med!

    Jag har nu följande park:
    Yamaha WR450F
    KTM Enduro R 690
    Honda CB1000r

    Sjukt nöjd med denna setup. Överallt ser jag nu syftet med en 690 :) Den växer hos mig...

    Edit: Ev är yamahan lite mäktig för den körning den används till nu men det e ingen dålig hoj :)
    Last edited by Mahhbechh; 12-08-2018, 11:58 AM.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Styrwobbel deluxe!

    Har efter montering av motardhjul med helt nya däck fått duktigt med wobbel i farter över 140km/h så till den milda grad att jag måste slå av på takten för att inte fara omkull. Ska prova att balansera om hjulen men har inga större förhoppningar om att det ska lösa problemet då jag aldrig behövt balansera något mc-hjul tidigare (bortsett från 1000cc rr-hoj).

    Någon som har några tips? Den var stabil hela vägen till toppfart med endurohjulen.

    Hjälp?
    Det var framfälgen som var "vågig". Såg inte det förrän jag undersökte saken närmre. Nu är hon stabil igen :)

    Leave a comment:

Working...
X