Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finnswed
    replied
    Nån vänlig själ här som har koll på ignitech tändsystem på en 690?

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    Originally posted by Gixxer 1000 View Post
    Testade en annan Box samma sak, ett annat insprut, samma sak...
    Jag skulle testa dra ur tempsenorn till luftburk foch vattentempgivare för att se om den startar då. Jag är osäker på om motorn startar alls med dem urryckt men jag hoppas det för då kan den uteslutas. Insugstempgivaren känner av insugsluftens temp och ger info till ecu som reglerar soppan efter den. Även vattentempgivaren låter misstänkt då fläckarna tycks gå in på för hög temp. Om den felar i temp så blir ecu lurad och ger fel bränslemängd. Även den kan man prova dra ur och hoppas ecu går in i en felsäkerhetsmapp dvs hojen kan då starta men gå dåligt. Om nu hojen startar med någon sensor urryckt så byter man den sensorn helt enkelt.

    Här är länk till insugsluft sensor nr 28
    https://www.ktmshop.se/index.php?act...4874#partslist

    Här nr 9 vattentemp givare. Den skulle jag bytt i viket fall om den startar fläktarna så högt i temp.
    https://www.ktmshop.se/index.php?act...4866#partslist
    Last edited by Boost III; 08-04-2019, 09:02 PM. Reason: Tillägg

    Leave a comment:


  • Thomas i Järvsö
    replied
    Silver och Gixxer 1000, tror själva bränslepumpen kan vara era problem.
    Mahhbechh, motormässigt behöver du inte göra nåt. Tanka å var glad

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Skall tilläggas att hojen går som en klocka alltid. Jag ska byta styrlager och sving- och länkagelager tänkte jag. Men motormässigt - I know naathing

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Min 690 2009 har gått typ 2300 mil nu. Vippor byttes vid ca 1800. Vad är det egentligen som behöver göras på dom när milen kommer? Hur länge står sig ramlager etc? Jag bytar olja runt 500 mil.

    Leave a comment:


  • Gixxer 1000
    replied
    Testade en annan Box samma sak, ett annat insprut, samma sak...

    Leave a comment:


  • Gixxer 1000
    replied
    Tack för input, kopplade ur lyse o fläkt o tog hjälp av ett bilbatteri, startar ändå inte, bra snurr.
    10 min senare går den igång direkt.....
    Insug står 0,10 o utblås ca 0,08. 0.05 går lätt i men inte 0.10, kollade varm då är spelet större.
    Var ska jag leta? Blir tokig på det här..

    Leave a comment:


  • Eidolon
    replied
    Originally posted by Gixxer 1000 View Post
    Jag har också ett mysko fel, nån som har nåt input? (2015)
    När hojen är riktigt varm så startar den inte igen när man stänger av den, får den stå 10 min o svalna så går den igång.
    Tempen går riktig högt innan fläkten startar, typ sista stapeln på mätaren.

    Tomgången kan kännas lite skum ibland som att den inte orkar riktigt.

    Jag bytte vippor, trodde det var det felet, bytte soppafilter, ingen skillnad. Kört 15 minutaren, gashandtaget.
    Den startar med startgas, är det insprut som knasar? Men varför bara när varm?

    Nån som vet ?
    Det låter snarare som om det kan vara tighta ventiler, alternativt lite svagt batteri.

    Leave a comment:


  • Gixxer 1000
    replied
    Jag har också ett mysko fel, nån som har nåt input? (2015)
    När hojen är riktigt varm så startar den inte igen när man stänger av den, får den stå 10 min o svalna så går den igång.
    Tempen går riktig högt innan fläkten startar, typ sista stapeln på mätaren.

    Tomgången kan kännas lite skum ibland som att den inte orkar riktigt.

    Jag bytte vippor, trodde det var det felet, bytte soppafilter, ingen skillnad. Kört 15 minutaren, gashandtaget.
    Den startar med startgas, är det insprut som knasar? Men varför bara när varm?

    Nån som vet ?

    Leave a comment:


  • Silver
    replied
    har en 690 2011 med evo2 filter och wings slipon men upptäckte att den numera på tomgång verkar misstända typ när den blir varm och ibland misständern den så illa att den dör den går bra några varv o sen misständer och ibland så illa att den dör.

    Någon som har någon idee om vad detta kan bero på?

    Leave a comment:


  • David75
    replied
    Ok, nu funkar det ju nästan varannan gång.
    Verkar vara glapp i kontakten...
    Skönt att det inte var "handhavandefel"

    Leave a comment:


  • David75
    replied
    Tjena,

    Köpte en 690 Enduro 2019 och har avverkat ca 50mil hittils. Är jäkligt nöjd med det mesta utom tc.
    TC är alltid aktiverad när hojen startas men ska gå att avaktivera med ett 5 sekunders långt tryck på tc knappen och gasreglaget stängt. Detta har jag fått att funka en enda gång och jag tror jag körde på 2:ans växel på tomgång. Men efter det har jag inte lyckats stänga av det nån mer gång.
    Har testat alla olika växlar, låg fart, hög fart, stillastående, ja typ allt...

    Läste i ett test nånstans att de också haft problem.

    Några förslag?

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Originally posted by DanielB View Post
    Ser kanon ut, och grattis till köpet! Så själv och väger mellan 690 eller 450...
    Det beror ju på vad du ska ha den till. 690n är verkligen inte alls en enduro. Men den är skapligt ok att köra lite lätt offroad med. Jämfört med andra "lättare adv maskiner" typ f800gs känns den extremt kapabel. Lite sämre komfort och mer vibrationer men bättre på allt annat.
    Men om man jämför den med 450 klassen så är den tung och klumpig och dåligt rattutslag.
    Det är dock skönt med abs på transportsträckorna när man kört en hel dag, och service intervallerna går ej att klaga på.
    Om du kikar på 450 så kika även på 5xx modellerna. Kanske även 6xx.

    Min 690 ersatte en f800gs.
    Dock har jag kvar min xc-w200 för mer teknisk körning då den väger 2/3 av 690n.
    Jag planerar dock att sälja båda mina wr426 som var dedikerade gruspiskare för att ersättas även de av 690n.

    Så 3 hojar försvinner från garaget och ersätts av 1. Mer plats är gött. Det tråkiga är dock att försäkringskostnaden faktiskt blir högre....

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied


    Det är ett hemmabygge.

    Biltema backspeglar är de böjda rören. De är solida så de dämpar vibrationer bra.
    toppröret är bara nåt random stålrör.
    De lila grejerna är en styrstam från en cykel som jag kapade på mitten.
    RAM fästet är deras cykelvariant. Gillar den mer än de med armen då den sitter mer stumt.

    Jag tror att rallyraid har nåt liknande, men jag behövde få ihop nåt snabbt. Blev förvånansvärt bra faktiskt.



    Kan svara på min egen fråga om hjulen.
    Allt passar rakt av bak. Bara att montera abs kransen på hjulet.
    Fram behöver man ta skiva,distanser abs krans från enduro hjulet.
    Man behöver även kapa upp lite i gaffelbenskydden.
    Stödet blir lite för långt med, men de går om man är strategisk.

    Leave a comment:


  • Eidolon
    replied
    Vad är det för ställning du har till mobilen för att få upp den i lämplig höjd? Något hemmabygge? Stabilt? Lite fler bilder skulle uppskattas!

    Leave a comment:

Working...
X