Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Godmorgon.
    Skummat igenom delar av tråden. Men inte hela.
    Jag ska åka och kika på en 2017 690 enduro R med ca 700 mil på klockan i eftermiddag.
    Nåt speciellt man bör kika på? Kända fel?

    Mvh Oscar J

    Comment


      Det blev ett köp av moppen. Har sedan dess kört en del av TET södra sverige. Blev en del power parts med, bland annat ABS donglen som jag verkligen diggar.


      Hittade även ett par SM hjul på blocket. Det är varianten utan ABS.
      Jag förstår att jag behöver byta skivan fram till samma storlek som enduron har. Och skaffa en uppsättning ABS ringar. Är det nåt mer jag behöver som jag kan ha missat ?

      Comment


        Ser kanon ut, och grattis till köpet! Så själv och väger mellan 690 eller 450...

        Comment


          Vad är det för ställning du har till mobilen för att få upp den i lämplig höjd? Något hemmabygge? Stabilt? Lite fler bilder skulle uppskattas!

          Comment




            Det är ett hemmabygge.

            Biltema backspeglar är de böjda rören. De är solida så de dämpar vibrationer bra.
            toppröret är bara nåt random stålrör.
            De lila grejerna är en styrstam från en cykel som jag kapade på mitten.
            RAM fästet är deras cykelvariant. Gillar den mer än de med armen då den sitter mer stumt.

            Jag tror att rallyraid har nåt liknande, men jag behövde få ihop nåt snabbt. Blev förvånansvärt bra faktiskt.



            Kan svara på min egen fråga om hjulen.
            Allt passar rakt av bak. Bara att montera abs kransen på hjulet.
            Fram behöver man ta skiva,distanser abs krans från enduro hjulet.
            Man behöver även kapa upp lite i gaffelbenskydden.
            Stödet blir lite för långt med, men de går om man är strategisk.

            Comment


              Originally posted by DanielB View Post
              Ser kanon ut, och grattis till köpet! Så själv och väger mellan 690 eller 450...
              Det beror ju på vad du ska ha den till. 690n är verkligen inte alls en enduro. Men den är skapligt ok att köra lite lätt offroad med. Jämfört med andra "lättare adv maskiner" typ f800gs känns den extremt kapabel. Lite sämre komfort och mer vibrationer men bättre på allt annat.
              Men om man jämför den med 450 klassen så är den tung och klumpig och dåligt rattutslag.
              Det är dock skönt med abs på transportsträckorna när man kört en hel dag, och service intervallerna går ej att klaga på.
              Om du kikar på 450 så kika även på 5xx modellerna. Kanske även 6xx.

              Min 690 ersatte en f800gs.
              Dock har jag kvar min xc-w200 för mer teknisk körning då den väger 2/3 av 690n.
              Jag planerar dock att sälja båda mina wr426 som var dedikerade gruspiskare för att ersättas även de av 690n.

              Så 3 hojar försvinner från garaget och ersätts av 1. Mer plats är gött. Det tråkiga är dock att försäkringskostnaden faktiskt blir högre....

              Comment

              Working...
              X