Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Grattis 5000 mil va inte fy skam med bara rullyftare bytta. Om de va mer än 2000 mil sedan du bytte rullar skulle jag bytt dem igen.
    Kolven kan va inom spec men byt ändå. Du kan köpa org kolv (dyr 3090kr) eller smidd wössner eller wiseco köp den billigaste helt enkelt för alla är bra.
    Kamkedjan skulle jag bytt även om den inte är utsträckt till max tillåten längd kedjan kostar bara 390kr så byt! Byt även nållagren på kammen 2st a 160kr för båda rullagren. Byt även kamkedjesträckaren a 590kr för de blir slut med tiden så den läcker oljetryck kedjan blir då inte riktigt spänd.
    Kostnad kolla delarna på ktm shop och kolvar på ebay samt org kolv på ktm shop.

    Fråga hur långa oljebytesintervaller har du kört och på vilken olja har du kört för de här va riktigt imponerande lite fel du haft!!

    https://www.ktmshop.se/index.php?act...1692#partslist
    Last edited by Boost III; 11-12-2018, 08:18 PM.

    Comment


      Tack för dom tipsen!

      Borde man inte passa på att klyva blocket och byta vevlager etc också? Och ventilerna kanske?

      Serviceintervallet för oljebyte är ju 750 mil men jag brukar byta olja och filter vid ca 350 mil och blåser då även ur silarna med tryckluft. Har alltid kört med Motorex Power Synt 10w-60.

      Dessutom har jag alltid varit noga med luft- och soppafiltren!
      Last edited by Hoppe; 11-13-2018, 11:21 AM.

      Comment


        Nu på senare tid har fjädern på växelföraren och fjädern till dekompressionen gått sönder för mig.
        Last edited by RDX*; 11-13-2018, 01:50 PM.
        Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
        https://vimeo.com/user8505625

        Comment


          Originally posted by RDX* View Post
          Nu på senare tid har fjädern på växelföraren och fjädern till dekompressionen gått sönder för mig.
          Bytar du till original på vxelföraren eller kör du med en annan variant?
          Är det här man ska ha en signatur?

          Comment


            Originally posted by Hoppe View Post
            Tack för dom tipsen!

            Borde man inte passa på att klyva blocket och byta vevlager etc också? Och ventilerna kanske?

            Serviceintervallet för oljebyte är ju 750 mil men jag brukar byta olja och filter vid ca 350 mil och blåser då även ur silarna med tryckluft. Har alltid kört med Motorex Power Synt 10w-60.

            Dessutom har jag alltid varit noga med luft- och soppafiltren!
            Som du kör går den säkert 10000 mil så jag skulle inte byta mer saker. Jag har läst om 690 maskiner som gått minst 10000 mil utan större renovering. Toppen har du ju lös så kolla bara om den läcker mycket genom ventilerna. Häll i t-röd i insug och utblås o kolla hur mycket den fuktar in i förbränningsrummet. Om den läcker så ta lös ventilerna så ser du hur slut tätytorna är och hur slut styrningar är. Mät upp hur mycket ventilerna glappar i sidled (radiellt) allt enligt verkstadsbok där står hur du ska mäta och vad som är limmit glapp . Om ventilerna bara läcker lite och är ok i glapp och tätyta så slipa bara in dem med slippasta så blir de tät igen.

            Comment


              Med lite skogatech kunde jag köra vidare när fjädern gick av.
              Click image for larger version

Name:	_DSC7843.jpg
Views:	1
Size:	237.3 KB
ID:	851468

              Jag monterade sedan en eftermarknads-växelförare. Men jag misstänker att det var dålig passning på spline-axeln. För när jag sedan skulle köra till nordkap. Så var det helt omöjligt att få skruven till växelföraren att stanna kvar på hojen oavsett färg på locktite:en. Tillslut lyckades jag fixa det genom att naja fast skruven. (ps. försök fixa en skalle som går att naja av en rostfri-insexskalle vid sidan av en åker ;).
              Click image for larger version

Name:	_DSC0474.jpg
Views:	1
Size:	243.3 KB
ID:	851469
              Det höll sedan skapligt 650mil upp till nordkap och tillbaka.

              Jag sparade orginal växelföraren, så jag ska montera på en ny fjäder.
              Last edited by RDX*; 11-13-2018, 10:45 PM.
              Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
              https://vimeo.com/user8505625

              Comment


                Originally posted by Boost III View Post
                Som du kör går den säkert 10000 mil så jag skulle inte byta mer saker. Jag har läst om 690 maskiner som gått minst 10000 mil utan större renovering. Toppen har du ju lös så kolla bara om den läcker mycket genom ventilerna. Häll i t-röd i insug och utblås o kolla hur mycket den fuktar in i förbränningsrummet. Om den läcker så ta lös ventilerna så ser du hur slut tätytorna är och hur slut styrningar är. Mät upp hur mycket ventilerna glappar i sidled (radiellt) allt enligt verkstadsbok där står hur du ska mäta och vad som är limmit glapp . Om ventilerna bara läcker lite och är ok i glapp och tätyta så slipa bara in dem med slippasta så blir de tät igen.
                Ok, tack för dom tipsen också!

                Verkar ju inte så dyrt heller.

                Comment


                  Sparar detta. Kan vara något att fundera på framåt hösten när jag är uppe i 4500 mil!
                  Bytte vippor vid 2000 mil. De gamla är felfria så så jag får grubbla på hur jag gör denna gången. De som är tillverkade fr 2015 lär ju vara bättre. Olja? 10W60. Byter vid 500 mil.

                  Originally posted by Boost III View Post
                  Grattis 5000 mil va inte fy skam med bara rullyftare bytta. Om de va mer än 2000 mil sedan du bytte rullar skulle jag bytt dem igen.
                  Kolven kan va inom spec men byt ändå. Du kan köpa org kolv (dyr 3090kr) eller smidd wössner eller wiseco köp den billigaste helt enkelt för alla är bra.
                  Kamkedjan skulle jag bytt även om den inte är utsträckt till max tillåten längd kedjan kostar bara 390kr så byt! Byt även nållagren på kammen 2st a 160kr för båda rullagren. Byt även kamkedjesträckaren a 590kr för de blir slut med tiden så den läcker oljetryck kedjan blir då inte riktigt spänd.
                  Kostnad kolla delarna på ktm shop och kolvar på ebay samt org kolv på ktm shop.
                  .....
                  Toppen har du ju lös så kolla bara om den läcker mycket genom ventilerna. Häll i t-röd i insug och utblås o kolla hur mycket den fuktar in i förbränningsrummet. Om den läcker så ta lös ventilerna så ser du hur slut tätytorna är och hur slut styrningar är. Mät upp hur mycket ventilerna glappar i sidled (radiellt) allt enligt verkstadsbok där står hur du ska mäta och vad som är limmit glapp . Om ventilerna bara läcker lite och är ok i glapp och tätyta så slipa bara in dem med slippasta så blir de tät igen.
                  HMR

                  The art event!

                  Comment


                    Tack för renoveringstipsen Boost!

                    Min -10 passerar strax 4000 mil så framåt sommaren kanske det är dags att göra nåt åt motorn.

                    Jag har också bytt vipporna tidigare, kör med Motorex 10W60 och byter olja+filter vid ca 400 mil.

                    Hojen går hur bra som helst!

                    Comment


                      Originally posted by KTM+grus View Post
                      Tack för renoveringstipsen Boost!

                      Min -10 passerar strax 4000 mil så framåt sommaren kanske det är dags att göra nåt åt motorn.

                      Jag har också bytt vipporna tidigare, kör med Motorex 10W60 och byter olja+filter vid ca 400 mil.

                      Hojen går hur bra som helst!
                      De låter ju stenbra att dem tycks hålla minst 4000 mil med rätt skötsel. Jag samlar info om alla årg av 690 hur de håller för en kompisare funderar på att köpa en 690. Vilken typ av körning har du kört dessa 4000 mil?

                      Comment


                        Info om min, då:
                        Min -14 rasade toppen på efter 200-ish mil. Garantijobb, naturligtvis. Motorn gått snart 2000 som en klocka efter det, mest på vintern som pendlarhoj men också en del offroad. Drar i princip ingen olja alls. Byter var 500:e mil, typ. Kabeln till blinkers nöttes av i härvan någonstans, bromsljuskontakten bak pajade nyss och ena gaffelbenet läckte lite så jag renoverade båda. Behöver lite kontaktspray/5-56 i styrreglagen på vintern.
                        Beskedligt med moddar: Oxford värmehandtag, Map-switch på styret, Wings slip-on, ABS-dongle, SeatConcepts sadel, bättre tuta (Stockholm...), AS hasplåt, nerdrevad 3 kugg bak och ett Kina-larm... Lät ju plötsligt som mycket


                        Originally posted by Boost III View Post
                        De låter ju stenbra att dem tycks hålla minst 4000 mil med rätt skötsel. Jag samlar info om alla årg av 690 hur de håller för en kompisare funderar på att köpa en 690. Vilken typ av körning har du kört dessa 4000 mil?

                        Comment


                          Originally posted by Boost III View Post
                          De låter ju stenbra att dem tycks hålla minst 4000 mil med rätt skötsel. Jag samlar info om alla årg av 690 hur de håller för en kompisare funderar på att köpa en 690. Vilken typ av körning har du kört dessa 4000 mil?
                          Jag kör i princip bara grusvägar, gärna så små som möjligt. Det brukar bli ca 1500-2000 mil per år, mest dagskörningar men även några långhelger med lätt packning.

                          Denna hojen köpte jag för 2 år sedan och då hade den bara gått 325 mil (på 5 år!). Jag har lagt i en fetare mapp och bytt till Evo-1 locket och Akradämpare. Har satt i en hårdare fjäder bak och kör med 15/48 i drevning. Den drar ca 0,6 l/mil och vill ha ca 1 dl olja per 100 mil. Har haft lite skav på kablaget som enda problem med hojen.

                          Jag har haft 3 andra 690 Enduro tidigare, samtliga med den längre fjädringsvägen från 2009-2011. Den ena blev tyvärr stulen men dom andra har rullat närmare 4000 mil innan jag sålt dom.

                          Men den här funderar jag faktiskt på att renovera och behålla några tusen mil till. Kan ju vara skoj att se hur mycket dom tål!

                          Så kom gärna med fler renoveringstips!

                          Hur länge kan t.ex hjullager tänkas hålla (om man rengör och fettar in dom vid varje däckbyte)?

                          Styrlager och länkage?

                          Kazagger: Tråkigt med din topp som rasade redan efter 200 mil! Var det vipporna?

                          Comment


                            Originally posted by Kazagger View Post
                            Info om min, då:
                            Min -14 rasade toppen på efter 200-ish mil. Garantijobb, naturligtvis. Motorn gått snart 2000 som en klocka efter det, mest på vintern som pendlarhoj men också en del offroad. Drar i princip ingen olja alls. Byter var 500:e mil, typ. Kabeln till blinkers nöttes av i härvan någonstans, bromsljuskontakten bak pajade nyss och ena gaffelbenet läckte lite så jag renoverade båda. Behöver lite kontaktspray/5-56 i styrreglagen på vintern.
                            Beskedligt med moddar: Oxford värmehandtag, Map-switch på styret, Wings slip-on, ABS-dongle, SeatConcepts sadel, bättre tuta (Stockholm...), AS hasplåt, nerdrevad 3 kugg bak och ett Kina-larm... Lät ju plötsligt som mycket
                            Vilket fel fick toppen?

                            Comment


                              Originally posted by KTM+grus View Post
                              Jag kör i princip bara grusvägar, gärna så små som möjligt. Det brukar bli ca 1500-2000 mil per år, mest dagskörningar men även några långhelger med lätt packning.

                              Denna hojen köpte jag för 2 år sedan och då hade den bara gått 325 mil (på 5 år!). Jag har lagt i en fetare mapp och bytt till Evo-1 locket och Akradämpare. Har satt i en hårdare fjäder bak och kör med 15/48 i drevning. Den drar ca 0,6 l/mil och vill ha ca 1 dl olja per 100 mil. Har haft lite skav på kablaget som enda problem med hojen.

                              Jag har haft 3 andra 690 Enduro tidigare, samtliga med den längre fjädringsvägen från 2009-2011. Den ena blev tyvärr stulen men dom andra har rullat närmare 4000 mil innan jag sålt dom.

                              Men den här funderar jag faktiskt på att renovera och behålla några tusen mil till. Kan ju vara skoj att se hur mycket dom tål!

                              Så kom gärna med fler renoveringstips!

                              Hur länge kan t.ex hjullager tänkas hålla (om man rengör och fettar in dom vid varje däckbyte)?

                              Styrlager och länkage?

                              Kazagger: Tråkigt med din topp som rasade redan efter 200 mil! Var det vipporna?
                              Du gör verkligen bra reklam för 690 de tycks vara väldigt driftsäker förutom vipplagren men byter man bara dem a 2000 mil intervall så kan man känna sig lugn.
                              Men jag förstår inte hur du fettar om hjullagren? Pillar du bort tätningarna på lagren och trycker in nytt fett? Hursom så håller mina hjullager på min KTM 990 och jag har kört två vintrar med den och strax över 4000 mil. Jag kör också mest grusväg. Lagren är ju av bästa kvalle på KTm så de kan ju hålla 4000 mil till om inte tätningarna läcker. Styrlagret är också helt ber på om de kommer in vatten va försiktig med högtryckstvätt mot styrlagret! Om styrlagret börjar bli huggande känner man ju att hojen blir vinglig och besiktningen lär känna om de blivit en grop/hugg i det. Jag brukar bryta upp hojen så framhjulet hänger i luften och vrida på styret för att leta hugg. De gör jag ca 2ggr om året eller om jag inbillar mig att hojen är vinglig.

                              Comment


                                Originally posted by KTM+grus View Post
                                Jag kör i princip bara grusvägar, gärna så små som möjligt. Det brukar bli ca 1500-2000 mil per år, mest dagskörningar men även några långhelger med lätt packning.

                                Denna hojen köpte jag för 2 år sedan och då hade den bara gått 325 mil (på 5 år!). Jag har lagt i en fetare mapp och bytt till Evo-1 locket och Akradämpare. Har satt i en hårdare fjäder bak och kör med 15/48 i drevning. Den drar ca 0,6 l/mil och vill ha ca 1 dl olja per 100 mil. Har haft lite skav på kablaget som enda problem med hojen.

                                Jag har haft 3 andra 690 Enduro tidigare, samtliga med den längre fjädringsvägen från 2009-2011. Den ena blev tyvärr stulen men dom andra har rullat närmare 4000 mil innan jag sålt dom.

                                Men den här funderar jag faktiskt på att renovera och behålla några tusen mil till. Kan ju vara skoj att se hur mycket dom tål!

                                Så kom gärna med fler renoveringstips!

                                Hur länge kan t.ex hjullager tänkas hålla (om man rengör och fettar in dom vid varje däckbyte)?

                                Styrlager och länkage?

                                Kazagger: Tråkigt med din topp som rasade redan efter 200 mil! Var det vipporna?
                                Skoj att se fler som kör sina 690 mycket och långt!

                                Man kan ju undra var alla gamla 690 tar vägen (t.ex dom 2 som du sålde), renoveras dom eller hamnar dom på skroten?

                                Mina hjullager är fortfarande fräscha efter nästan 5000 mil på gruset. Precis som du så rengör och fettar jag in dom vid varje däcksbyte, dvs pillar bort tätningsringarna och torkar och rengör ordentligt och sen in med så mycket fett som det går. Brukar använda Biltemas propelleraxelfett.

                                Någon som har fler renoveringstips för våra långmilare?

                                Comment

                                Working...
                                X