Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by zebulonm View Post
    Letar på och försöker felsöka. Men utan resultat. Fasen vill ju åka lite hoj. Får nog lämna bort den.
    Lämnade in hojen och de hittade ganska snabbt felet. Var en kabel under typ tanken i kabelhörvan som var av. De tyckte det såg ut som om den var lagd lite fel när npgon tidigare varit där och skruvat. Så nu ska det gasas.
    Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det slitage..

    Comment


      Jag kör Motul 7100 och det funkar bra. Kan dock få tag på SBK Racing till halva motulpriset ungefär. Har tidigare kört denna i mina Kvarnar men undrar om den funkar bra även i 690?
      Är det här man ska ha en signatur?

      Comment


        Originally posted by Mahhbechh View Post
        Jag kör Motul 7100 och det funkar bra. Kan dock få tag på SBK Racing till halva motulpriset ungefär. Har tidigare kört denna i mina Kvarnar men undrar om den funkar bra även i 690?
        Kollar man på Sporthoj.com kör många där på sbk racing i alla ktm maskinerna och sporthojar även 690. De påstår att de funkar stenbra. Jag kör Motul 300v Factory line för den är så högt uppe i alla tester , den är enligt tester bättre än 7100 serien och de flesta andra oljemärken. Bäst av alt med den är att växellådan blir extremt lättväxlad och huggfri. SBK racing finns inte med i tester världen över så det är svårt att veta hur bra den är men den duger nog,,växellådan ska inte hugga med sbk racing påstås det på sporthoj.se.

        Comment


          Originally posted by Boost III View Post
          Kollar man på Sporthoj.com kör många där på sbk racing i alla ktm maskinerna och sporthojar även 690. De påstår att de funkar stenbra. Jag kör Motul 300v Factory line för den är så högt uppe i alla tester , den är enligt tester bättre än 7100 serien och de flesta andra oljemärken. Bäst av alt med den är att växellådan blir extremt lättväxlad och huggfri. SBK racing finns inte med i tester världen över så det är svårt att veta hur bra den är men den duger nog,,växellådan ska inte hugga med sbk racing påstås det på sporthoj.se.
          Okej, grymt. Tack!
          Växellådan hugger inget så vitt jag kan känna. Det enda jag stör mig på är friläget man får in ibland mellan 5-6.. Det råder dock ingen olja bot på.
          Är det här man ska ha en signatur?

          Comment


            Originally posted by Mahhbechh View Post
            Okej, grymt. Tack!
            Växellådan hugger inget så vitt jag kan känna. Det enda jag stör mig på är friläget man får in ibland mellan 5-6.. Det råder dock ingen olja bot på.
            Friläget mellan 5-6an är som sagt vanligt. Men med bästa oljan typ Motul 300v är de inte helt otroligt att den halkar förbi detta läge bättre. Men jag skulle inte bli förvånad om den hamnar i detta friläge lättare också med 300v oljan så ho nows. Kör helst en olja som är runt 15w-50/60 för den är rel tjock varm som kall de skyddar växellådor bättre än låt oss säga en 10w- 40.

            Comment


              KTM 690-Tråden

              UNDVIK att dra slutsatser om oljor av vad som skrivs på internätet. Det är mest religion och minst kunskap.

              Läs instruktionsboken! 690 bör ha 10W60 men nyare årsmodeller får, vid lugn körning, köras på 10W50.

              Använd under inga omständigheter tunnare olja såsom 10W40.

              Oljan skall alltid bytas efter hårdkörning eftersom den då kan ha överhettats och tappat i viskositet.

              Läs instruktionsboken!
              HMR

              The art event!

              Comment


                Originally posted by HMR View Post
                UNDVIK att dra slutsatser om oljor av vad som skrivs på internätet. Det är mest religion och minst kunskap.

                Läs instruktionsboken! 690 bör ha 10W60 men nyare årsmodeller får, vid lugn körning, köras på 10W50.

                Använd under inga omständigheter tunnare olja såsom 10W40.

                Oljan skall alltid bytas efter hårdkörning eftersom den då kan ha överhettats och tappat i viskositet.

                Läs instruktionsboken!

                Vadå vid lugn körning? Låter som ännu en internet-skröna.
                Hqv701 skall enligt manualen fyllas med belray 10w50, men när samma motor sitter i en ktm så rekommenderas motorex 10w60, go figure
                Motorexoljan är certifierad för ”ktm lc4 2007+”, belray saknar det vad jag vet...

                Comment


                  Yes! En oljetråd igen!!!

                  Comment


                    Jag fortsätter med min Motul 7100 10-60....
                    Är det här man ska ha en signatur?

                    Comment


                      Yes en ny oljetråd de är stenkul!!

                      Enda gången man behöver en 50 eller 60 olja i slutsiffra (i ktm 690/990) är vid extrem racing typ bankörning där man kan få upp hög temp på oljan.
                      För vanlig tokkörning på väg duger 40 olja i slutsiffra. Faktum är att tävlingsteam kör så tunn olja de kan för att få ut mesta möjliga effekt. Som ex i Nascar kör man numera max 30 i slutsiffra även 20 och 25 förekommer. De tunnare oljerna har på senare år blivit så bra att de inte skadar motorer därför rek biltillverkarna extremt tunn olja nuförtiden. Nyare vanlig Personbilar kör ju i dag på 0w-20-0w30 olja utan problem. De ger lägre utsläpp och lägre bränsleförbrukning. Dessa motorer oljekanaler är tillverkade för den oljan och spelen i motorn kan vara tightare pga den tunna oljan. För bara 10-15 år sedan fanns inte så bra olja som klarade skydda en motor med bara 20-25 i slutsiffra så utvecklingen av olja har gått framåt rejält på senare tid.
                      Varför KTM rek en 50 eller 60 olja i i slutsiffra är för att de ska klara även tävlingskörning. Hade de vetat att folk bara kört vanlig hulliganåka på allmän väg skulle de tordas rek även en 40 olja i slutsiffra. De verkar som hojtillverkarna ligger efter biltillverkare att använda sig av tunnare olja, vi kommer garanterat få se hojtillverkare rek tunnare o tunnare olja i framtiden.

                      Slutplädering.... så länge man inte kör tävling på bana med sin Ktm 640-690 eller 990 så mf hojar så kan man köra en 40 olja i slutet men köp då en olja som klarar lite högre oljetemp vilket brukar vara de dyrare oljerna.
                      Last edited by Boost III; 10-30-2018, 01:13 PM.

                      Comment


                        KTM 690-Tråden

                        Jättebra Boost att du skriver allt du vet. Du som vet så mycket mer än KTM's motorutvecklare. Dom har ju absolut noll koll! Jag tycker att du skall åka till Mattighofen och hålla en grundkurs i tribologi med speciell fördjupning i hur oljans viskositet påverkar den hydrodynamiska uppbyggnaden av oljefilmen och därmed lagerytornas bärförmåga vid olika lagerhastighet.

                        Som jag minns det är formlerna rätt komplexa men du med dina kunskaper kan säkert förklara på ett enkelt vis!

                        [emoji106]

                        HMR
                        Last edited by HMR; 11-01-2018, 02:09 PM.
                        HMR

                        The art event!

                        Comment


                          Originally posted by HMR View Post
                          Jättebra Boost att du skriver allt du vet. Du som vet så mycket mer än KTM's motorutvecklare. Dom har ju absolut noll koll! Jag tycker att du skall åka till Mattighofen och hålla en grundkurs i tribologi med speciell fördjupning i hur oljans viskositet påverkar den hydrodynamiska uppbyggnaden av oljefilmen och därmed lagerytornas bärförmåga vid olika lagerhastighet.

                          Som jag minns det är formlerna rätt komplexa men du med dina kunskaper kan säkert förklara på ett enkelt vis!

                          [emoji106]

                          HMR
                          Hehe, mitt hjärta smälter när jag ser någon annan som vet vad tribologi är. Inte helt vanligt.
                          Är det här man ska ha en signatur?

                          Comment


                            Originally posted by HMR View Post
                            Jättebra Boost att du skriver allt du vet. Du som vet så mycket mer än KTM's motorutvecklare. Dom har ju absolut noll koll! Jag tycker att du skall åka till Mattighofen och hålla en grundkurs i tribologi med speciell fördjupning i hur oljans viskositet påverkar den hydrodynamiska uppbyggnaden av oljefilmen och därmed lagerytornas bärförmåga vid olika lagerhastighet.

                            Som jag minns det är formlerna rätt komplexa men du med dina kunskaper kan säkert förklara på ett enkelt vis!

                            [emoji106]

                            HMR
                            Jag är absolut inte tribolog men jag har nära kontakt med oljeförsäljare som går tribolog kurser så de blir mycket tjatande om olja samt att jag läser mycket om olja. De enda jag vill ha sagt och alla oljetillverkare kan hålla med om är att ju kortare spann mellan bottensiffra "w" och slutsiffra desto mer effektiv kan de göra den tack vare att de slipper tillsätta aditiver som förtunnar eller förtjockar den för att klara låga w siffrpr och höga slutsiffror. Alla dessa aditiver som sträcker ut spannet gör oljan sämre i andra register typ mellanregistret. Ex en olja på 15w-40 är bättre på att skydda motorn än en 15w-60 så länge man inte överskrider max hetta för den 40 oljan! Och då jämför man bästa oljerna samma serie från samma tillverkare i de båda fallen.. De här är bara fakta som vilken som helst kan googla sig till man behöver inte va tribolog för det.
                            Därför säger jag det igen,,,,vet man med sig att man inte tävlingskör eller fastnar i en myr så motorn blir så het att man behöver 50-60 i slutsiffra så är de fördel välja en lägre slutsiffra. Motorn drar dessutom mindre soppa och den ger mer effekt för man slipper köra trög/tjock olja i onödan.
                            Om jag har fel så skyller jag på tribologer som påstår detta.
                            Last edited by Boost III; 11-02-2018, 12:44 AM.

                            Comment


                              Har ni sett att dom skall återinföra 690 E i modellprogrammet: http://www.advpulse.com/adv-bikes/kt...-690-enduro-r/
                              (Det står inte vilken olja det kommer att bli men om man köper en så får man med en bruksanvisning, där brukar det stå angivet.)
                              http://elemji.blogspot.se/

                              Comment


                                Min 690 Enduro R -11 börjar närma sig 5000 mil (nästan bara gruskörning) så jag börjar fundera på när det kan vara dags för en motorrenovering?

                                Den är välskött och välservad och jag har aldrig haft några problem med den. Jag bytte iofs vipporna tidigare i förebyggande syfte så nu är ju frågan när man lämpligen byter resten dvs lager, kolv etc innan det blir motorras?

                                Vad har ni andra för erfarenheter av detta? Vad behöver bytas och hur mycket kan det tänkas kosta?

                                Comment

                                Working...
                                X