Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Precis eldat av ca 300 mil på fem dagar med min 690.

+ Gick inte sönder.
    + Snål. Snittade 0,47och körde ca 25 mil mellan tankningarna.
    + Hög snittfart vid lågt varv med 15/40-drevning (motardhjul).
    + Bra frambroms (enduro)
    + Kopplade Garmin Zumo, handtagsvärme och USB till tändningsbruten ström.
    + Perun lastplatta på bakskärmen.

- Kass placering av tanklocket. Försvårar tankning och packning.
    - Hård sadel, trots Powerparts ergo seat. Ont som fan i röven nu.
    - Svårstartad ibland efter en natt ute.
    - Kass svängradie. Riktigt störigt.
    - Orolig i chassi.
    - Tändningsnyckelns placering. Kass när man har tankväska.
    - Knävinkeln. Vill ha ner fotpinnarna! Kasst för en så hög hoj. Sitter bättre på min cb1000r.

Allt som allt var semestern bra men jag är sådär nöjd med hojen. För mkt som jag stör mig på känns det som! Får se vad det blir istället om jag säljer...
    Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Ultimat vagnpark för mig kan nog tänkas vara:
      Yamaha wr450f
      BMW f800/850gs
      Honda cb1000r

Ingenstans ser jag syftet för en 690. Eventuellt som motard, men inget mer..

Comment

Originally posted by Mahhbechh View Post
        Ultimat vagnpark för mig kan nog tänkas vara:
        Yamaha wr450f
        BMW f800/850gs
        Honda cb1000r

Ingenstans ser jag syftet för en 690. Eventuellt som motard, men inget mer..
        Det är jäkligt svårt ha med sig alla dessa tre hojar samtidigt när man är ute på äventyr

Comment

Originally posted by RR_larsson View Post
          Det är jäkligt svårt ha med sig alla dessa tre hojar samtidigt när man är ute på äventyr
          Exaktamente. Körde just 4000 km i gränstrakterna Spanien / Portugal på 690E försedd med tank för 500 km och dualsport däck.
          Alla sorters vägar. Allt från att med rep släpa upp/ner för stenrösen via lösan sand till heldagsrejs på asfaltkurvor.
          Ingenting klår 690E som kompromisshoj för äventyr!
          Den är inte perfekt varken i endurospåret eller på motorväg. Men för allt annat.

HMR
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Mahhbechh View Post
            Precis eldat av ca 300 mil på fem dagar med min 690.

+ Gick inte sönder.
            + Snål. Snittade 0,47och körde ca 25 mil mellan tankningarna.
            + Hög snittfart vid lågt varv med 15/40-drevning (motardhjul).
            + Bra frambroms (enduro)
            + Kopplade Garmin Zumo, handtagsvärme och USB till tändningsbruten ström.
            + Perun lastplatta på bakskärmen.

- Kass placering av tanklocket. Försvårar tankning och packning.
            - Hård sadel, trots Powerparts ergo seat. Ont som fan i röven nu.
            - Svårstartad ibland efter en natt ute.
            - Kass svängradie. Riktigt störigt.
            - Orolig i chassi.
            - Tändningsnyckelns placering. Kass när man har tankväska.
            - Knävinkeln. Vill ha ner fotpinnarna! Kasst för en så hög hoj. Sitter bättre på min cb1000r.

Allt som allt var semestern bra men jag är sådär nöjd med hojen. För mkt som jag stör mig på känns det som! Får se vad det blir istället om jag säljer...
            Du har uppenbart inte gjort de anpassningar som krävs för äventyrsåka. Sök på "Tredje Svartbygget" i denna tråden.
            - Fotstöden måste sänkas.
            - Fel sadel. Finns helt OK. Orginal till 2015 eller Seat Concept. KTM Ergo är ett skämt.
            - Fel GPS. Zumo är totalt värdelös.
            - Fel tankväska. Prova Endurostan.
            - Extratankar krävs så man slipper tanka stup i kvarten. Har du meckat med mappningen? Varför då? Den är urstark i orginal. Jag kör mestadels under 4 l / 100 km.
            - Totalfel bakre lastanordning om du inte kan tanka enkelt.
            - Alla mina 690E (2008, 2011, 2015) har alltid startat utan mankemang. Det är nog något som är i olag.

Vad jag tycker är bäst med 690? Jo framkomlighet och driftsäkerhet för långdistans äventyrsåka. Nu kört 90000 km på tre olika 690 utan ett enda ofrivilligt stopp hemifrån.

HMR
            HMR

The art event!

Comment

Jag behöver lite hjälp med att förstå mig på TuneECU mappar.

Har nyligen bytt till UNI filter och tanken är att även slänga på ett slip-on. Med dessa förutsättningar antar jag att Evo1 mappen borde vara rätt så passande.

Men jag blir ändå osäker då det inte finns några mappar till Enduro R 2010, är Enduro och Enduro R precis samma map?

Finns det kanske någon här som har ”en bra map” de skulle vilja ”dela med sig” utav?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Originally posted by HMR View Post
                Du har uppenbart inte gjort de anpassningar som krävs för äventyrsåka. Sök på "Tredje Svartbygget" i denna tråden.
                - Fotstöden måste sänkas.
                - Fel sadel. Finns helt OK. Orginal till 2015 eller Seat Concept. KTM Ergo är ett skämt.
                - Fel GPS. Zumo är totalt värdelös.
                - Fel tankväska. Prova Endurostan.
                - Extratankar krävs så man slipper tanka stup i kvarten. Har du meckat med mappningen? Varför då? Den är urstark i orginal. Jag kör mestadels under 4 l / 100 km.
                - Totalfel bakre lastanordning om du inte kan tanka enkelt.
                - Alla mina 690E (2008, 2011, 2015) har alltid startat utan mankemang. Det är nog något som är i olag.

Vad jag tycker är bäst med 690? Jo framkomlighet och driftsäkerhet för långdistans äventyrsåka. Nu kört 90000 km på tre olika 690 utan ett enda ofrivilligt stopp hemifrån.

HMR

Fotstöden måste sänkas - ja.
                Fel sadel - uppenbarligen. Menar du att originalsadel från 2015 e mjuk? Seat Concept har jag sett men trodde Ergo skulle duga. Ska fan elda upp skiten.
                Fel gps - nja, den funkade hur bra som helst.
                Fel tankväska - nej. Bara 690 som har en homosexuell placering av nyckeln imo.
                Extratankar - hade rotopax bak på perunen.
                Mappad - japp, annars gick det sådär med helsystem.
                Fel bakre lastanordning - nej, jag kom åt tanklocket utan att behöva ta loss något. Men det är trixigt och inte lika enkelt som för alla andra i gruppen med fronttank. Nu hade jag bara en sadelväska och en rotopax så det var inga jättebekymmer, men känner att ska man ha med sig mer så måste man ju surra upp och ner allt varje gång. Inte ok.
                Startproblem - den startade alltid men var tjurig då och då efter kall natt.

Visst, bågen klarade sig igenom strapatsen fint. Men trodde ändå den skulle vara bättre. Hade nog för höga förväntningar.

Tillgägg:
                Ett annat stort plus med hojen e ljuset. Har köpt Motominded Rally Kit till bågen. Helvete vad det lyser. Det var gött.

Comment

Spridaren synkar väl med tändpulserna så det finns nog inga givare som styr det? Bränslepumpen fungerar som den ska så du har rätt tryck? Kanske går åt specialverktyg för att mäta det? Tror det ska ligga runt 3-4 bar.

Blir det någon skillnad om du byter till en annan mapp?
                  Tack för alla tips, RR_larsson!

Provat olika mappningar utan önskat resultat (bensindimma genom spridaren).

Kunde inte mäta trycket i bränsleslangen, men tyckte nog att trycket var lågt. Fick vrida på nyckeln minst 4-5 gånger innan bensin sipprade ut ur slangen. Tillsammans med brorsan rev vi ut bensinpumpen ur tanken. Det visade sig att en kort stump bensinslang, som jag tidigare ersatt en trasig snabbkoppling i tanken med, hade böjt sig och blivit alldeles mjuk. I böjen hade den också geggat igen så soppan hade svårt att passera.

Ny dränkbar bränsleslang skall inhandlas och allt monteras tillbaka igen. Håller tummarna att spridaren sedan skall få tillräckligt bränsletryck.

Click image for larger version

Name:	IMG_1014.jpg
Views:	1
Size:	920.2 KB
ID:	851357Click image for larger version

Name:	IMG_1015.jpg
Size:	840.2 KB
ID:	851358

Comment

Originally posted by Scooter-Kari View Post
                    Tack för alla tips, RR_larsson!

Provat olika mappningar utan önskat resultat (bensindimma genom spridaren).

Kunde inte mäta trycket i bränsleslangen, men tyckte nog att trycket var lågt. Fick vrida på nyckeln minst 4-5 gånger innan bensin sipprade ut ur slangen. Tillsammans med brorsan rev vi ut bensinpumpen ur tanken. Det visade sig att en kort stump bensinslang, som jag tidigare ersatt en trasig snabbkoppling i tanken med, hade böjt sig och blivit alldeles mjuk. I böjen hade den också geggat igen så soppan hade svårt att passera.

Ny dränkbar bränsleslang skall inhandlas och allt monteras tillbaka igen. Håller tummarna att spridaren sedan skall få tillräckligt bränsletryck.

[ATTACH=CONFIG]85152[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]85153[/ATTACH]
                    Skönt att höra att ni troligen hittat felet Den där slangen verkade inte gilla bensin!

Comment

Originally posted by Marcin View Post
                      Skulle till att byta dekompfjäder, men den nya saknar en knorr. Verkar som att det inte ska vara en knorr om man tittar i mek-boken utan helt rak så som den nya jag har. Så nu är jag osäker, hur ser era fjädrar ut? Den nya till höger i bild. Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Värt att tänka på är att med den nya "raka" designen behöver man vara lite extra försiktig när man monterar topplocket så att gummipackningen inte fastnar i fjädern (såklart beroende på i vilket läge kamaxeln står, men har man precis kollat ventilspel/vipparmar så...)

Comment

Skönt att höra att ni troligen hittat felet Den där slangen verkade inte gilla bensin!
                        Idag fick hojen en ny slang som tål att dränkas i bensin. Det tog några försök att få in slangpaketet, bensinfilter och pump i tanken utan böj/knix på slangen. Nu funkar spridaren som den ska.
                        https://www.flickr.com/photos/155703...posted-public/

Gissa om det var skönt att höra det härliga avgasljudet igen.
                        https://www.flickr.com/photos/155703...posted-public/
                        Last edited by Scooter-Kari; 06-17-2018, 02:13 AM.

Comment

Kanske vart uppe tidigare, men ska förmodligen lägga ned enduro körande och skaffa en 690 igen. Frågan är om det är någon årsmodell som är att föredra? Hade en - 15 tidigare.
                          Last edited by Thanus; 06-19-2018, 10:41 AM. Reason: Faktafel
                          KTM 250 EXC-F 2017
                          Honda XR400R 2000

-------------------------------------
                          KTM 450 EXC-F Six Days 2015
                          KTM 690 Enduro R 2015
                          KTM 1190 Adventure R 2013
                          KTM 990 Adventure R 2011
                          Kawasaki Z1000 2012
                          Triumph Tiger 800 2011
                          Triumph Scrambler 2005

Comment

Originally posted by Thanus View Post
                            Kanske vart uppe tidigare, men ska förmodligen lägga ned enduro körande och skaffa en 690 igen. Frågan är om det är någon årsmodell som är att föredra? Hade en - 14 tidigare.
                            Hej. Jag är ingen KTM-expert men har förstått att årsmodell 2014-16 hade de bästa/uppdaterade motorerna. KTM 690 Enduro finns ej som årsmodell 2017-18. KTM utvecklade en ny 690-motor (mer hkr, dubbla balansaxlar, mm) som man lanserade i Duken. Den nya motorn sitter nu även i Husqvarna 701.

Nu ryktas det om att KTM 690 Enduro kommer tillbaka som årsmodell 2019 med nyaste motorn, ny plast, ny bakram (=tank), ny skönare sadel (äntligen) och förbättrad fjädring med längre fjädringsväg (300 mm).

https://www.motorcyclenews.com/news/...uro-supermoto/

Click image for larger version

Name:	KTM-690-Enduro-1.jpg
Size:	323.6 KB
ID:	851360

Comment

Originally posted by Scooter-Kari View Post
                              Hej. Jag är ingen KTM-expert men har förstått att årsmodell 2014-16 hade de bästa/uppdaterade motorerna. KTM 690 Enduro finns ej som årsmodell 2017-18. KTM utvecklade en ny 690-motor (mer hkr, dubbla balansaxlar, mm) som man lanserade i Duken. Den nya motorn sitter nu även i Husqvarna 701.

Nu ryktas det om att KTM 690 Enduro kommer tillbaka som årsmodell 2019 med nyaste motorn, ny plast, ny bakram (=tank), ny skönare sadel (äntligen) och förbättrad fjädring med längre fjädringsväg (300 mm).

https://www.motorcyclenews.com/news/...uro-supermoto/

[ATTACH=CONFIG]85168[/ATTACH]
                              2011 R

Kärsta Carlsson

Comment

KTM 690-Tråden

Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
                                2011 R

Jag satt i bilen i dag påväg till Åkersberga i ös regn då en 690 r drog om på insidan i gruset strax före den första tunneln. Är det någon av er här?

Last edited by Kärsta Carlsson; 06-24-2018, 01:29 PM.
                                Kärsta Carlsson

Comment

Working...
                                X