Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har precis bytt min med. Den var rak, så det är nog så dom ska vara.
    F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

Comment

Originally posted by Thomas i Järvsö View Post
      Har precis bytt min med. Den var rak, så det är nog så dom ska vara.
      Då kör vi på utan knorr! [emoji106]
      Blev en jäkla skillnad på före och efter, ingen tvekan över huvud taget nu. Återstår att se om det löser att den tvekar vid start.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Originally posted by Blutor View Post
        Om det är lika som enduron så räcker det att dra isär strömkontakten och ändra när mätaren går på batteri.
        Så var det! Ryck kontakten och gör enligt länken. Kanon!
        Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Hej KTM-experter!

Parkerade hojen sista kvällen på en skön grussemester. Inga tecken på att något skulle vara fel. Hojen har fungerat fint hela veckan.

Nästa morgon vägrar hon starta.

Väl hemma testar jag med startgas och då startar hojen. Troligen får den ingen bensin.

Rengör spridaren enligt dessa tips:

https://www.youtube.com/watch?v=1fbDUHlBQoU

https://www.youtube.com/watch?v=Uw3S9wWSU_4

Testinstrumentet visar på ca. 12V när kontakten till spridaren mäts upp. Ska den vara strömsatt hela tiden?

Spridaren (demonterad enligt ovan filmer) öppnar fint när ett 9V batteri ansluts. Tryckluft hjälper till att trycka rengöringsmedel genom spridare (åt bägge hållen). I rätt riktning lämnar spridaren ifrån sig en fin dimma av rengöringsmedel.

Det kommer bensin fram till spridaren, men bensinen går inte genom spridaren när den är monterad (ansluten till el och bensin) på hojen. Ingen bensindimma som här:

https://www.youtube.com/watch?v=q5Yh8j7Iokk

Finns det någon givare som ger spridaren impulser att öppna sig (typ vevaxelgivare)? Var ska jag felsöka härnäst?

(För info: Ersatte bajonettkopplingen med ett universal bränslefilter - liknande det som sitter i tanken).

Nya grusäventyr i Dalarna väntar om en månad, så det vore kul om hojen fungerar till dess. Tacksam för era tips.
          Last edited by Scooter-Kari; 05-31-2018, 01:00 AM.

Comment

Hur får man tag i en "Kev's O2 mod" numer, någon som säljer?

Comment

Originally posted by Scooter-Kari View Post
              ...
              Spridaren synkar väl med tändpulserna så det finns nog inga givare som styr det? Bränslepumpen fungerar som den ska så du har rätt tryck? Kanske går åt specialverktyg för att mäta det? Tror det ska ligga runt 3-4 bar.

Blir det någon skillnad om du byter till en annan mapp?

Comment

Originally posted by oden View Post
                Hur får man tag i en "Kev's O2 mod" numer, någon som säljer?
                Skall se om jag kan hitta min, har inte haft någon nytta av den sedan jag installerade vortex ecu’n.

Comment

Vortex hör jag talas om men den är ju rätt dyr. Är det värt pengarna? Skulle vilja prova själv innan jag köper ännu någonting jag får sälja dagen efter för halva priset typ.

Comment

Originally posted by Marcin View Post
                    Då kör vi på utan knorr! [emoji106] Blev en jäkla skillnad på före och efter, ingen tvekan över huvud taget nu. Återstår att se om det löser att den tvekar vid start. Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    Märktes det nån skillnad när man petar på autodecompen med fingret? Min trillar tillbaka rätt långsamt/trögt, men den går hela vägen iaf.

Comment

Vortex hör jag talas om men den är ju rätt dyr. Är det värt pengarna? Skulle vilja prova själv innan jag köper ännu någonting jag får sälja dagen efter för halva priset typ.
                      Jepp, det blir tyvärr en hel del pengar med tull och moms. Motorn känns mycket mer direkt med vortex, som om den har mindre svängmassa (pga att det inte längre finns någon elektronisk kontroll över trotteln), varvar snabbt upp. Rpm limiter är också höjd lite jämfört med standard. Ändrad tändkurva gör att man får köra på 98, och det känns som om man plockat ut ett fåtal extra hästar. Man slipper dock det mesta vad surging heter, vortex kör enbart med open loop, så inget switchande fram och tillbaka. Nackdelar är att man måste vara mer försiktig med gashanden (jag har en g2 för hjälpa till), kort steg mellan acceleration och motorbroms. Pga att det inte finns någon override för trottel behöver man även öppna någon millimeter vid kallstart. Skulle säga att för fiskörning (eller generellt långsamt puttrande) så har man ingen nytta av vortex, men om man vill har ut lite extra av hojen för t.ex. motardkörning passar den utmärkt. Jag gillar också att man har 100% kontroll över trotteln, hojen gör precis vad man säger åt den, varken mer eller mindre (min hoj har med standard ecu valt att gasa vid fel tillfälle, kändes inte förtroendeingivande).
                      Last edited by Anders-; 05-31-2018, 09:23 PM.

Comment

Originally posted by Anders- View Post
                        Märktes det nån skillnad när man petar på autodecompen med fingret? Min trillar tillbaka rätt långsamt/trögt, men den går hela vägen iaf.
                        Oja, min var lite tveksam och då framförallt sista tredjedelen, nästan så man kunde få den att stanna innan slutet om man släppte den lite försiktigt. Och då var vikten på vänster sida om mitten så fjädern fick ”lyfta” vikten.

Med nya fjädern så är det helt borta, till och med så att man hör att den hoppar tillbaka när man stänger av. Det där att den hugget på startmotorn är borta.

Har en video med jämförelse efter och föra. Syns inte lika tydligt som det kändes dock :)

https://drive.google.com/open?id=1p8...prl3qq2tM4_RH8

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Originally posted by Marcin View Post
                          Oja, min var lite tveksam och då framförallt sista tredjedelen, nästan så man kunde få den att stanna innan slutet om man släppte den lite försiktigt. Och då var vikten på vänster sida om mitten så fjädern fick ”lyfta” vikten. Med nya fjädern så är det helt borta, till och med så att man hör att den hoppar tillbaka när man stänger av. Det där att den hugget på startmotorn är borta. Har en video med jämförelse efter och föra. Syns inte lika tydligt som det kändes dock :) https://drive.google.com/open?id=1p8...prl3qq2tM4_RH8 Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Visst ser man skillnaden, tack för videon Sista halvan ser ut ungefär som det gör på min '12. Man kanske skulle fundera på att trycka dit en ny fjäder.

Comment

Jepp, det blir tyvärr en hel del pengar med tull och moms. Motorn känns mycket mer direkt med vortex, som om den har mindre svängmassa (pga att det inte längre finns någon elektronisk kontroll över trotteln), varvar snabbt upp. Rpm limiter är också höjd lite jämfört med standard. Ändrad tändkurva gör att man får köra på 98, och det känns som om man plockat ut ett fåtal extra hästar. Man slipper dock det mesta vad surging heter, vortex kör enbart med open loop, så inget switchande fram och tillbaka. Nackdelar är att man måste vara mer försiktig med gashanden (jag har en g2 för hjälpa till), kort steg mellan acceleration och motorbroms. Pga att det inte finns någon override för trottel behöver man även öppna någon millimeter vid kallstart. Skulle säga att för fiskörning (eller generellt långsamt puttrande) så har man ingen nytta av vortex, men om man vill har ut lite extra av hojen för t.ex. motardkörning passar den utmärkt. Jag gillar också att man har 100% kontroll över trotteln, hojen gör precis vad man säger åt den, varken mer eller mindre (min hoj har med standard ecu valt att gasa vid fel tillfälle, kändes inte förtroendeingivande).
                            Aha. Det verkar ju inte som att vortex skulle hjälpa mig. Behöver inte mer att köra med utan mer som responsen en modern FI enduro har så att det går att köra långsamt utan att det rycker och håller på.

Att dreva om är inget alternativ eftersom jag inte enbart kommer att köra i skogen, hojen är för klumpig för det.

Det som kommer att hjälpa är att konvertera till förgasare med vissa delar från en RFR och/eller sätta rekluse, men detta kommer att kosta 10-20 lax innan det är klart.

Jag har börjat gasa med kopplingen för att kompensera för ryckigheten i stadstrafiken. Helt sjukt faktiskt.

Comment

Aha. Det verkar ju inte som att vortex skulle hjälpa mig. Behöver inte mer att köra med utan mer som responsen en modern FI enduro har så att det går att köra långsamt utan att det rycker och håller på. Att dreva om är inget alternativ eftersom jag inte enbart kommer att köra i skogen, hojen är för klumpig för det. Det som kommer att hjälpa är att konvertera till förgasare med vissa delar från en RFR och/eller sätta rekluse, men detta kommer att kosta 10-20 lax innan det är klart. Jag har börjat gasa med kopplingen för att kompensera för ryckigheten i stadstrafiken. Helt sjukt faktiskt.
                              Är den ryckig även vid konstant gas?

Comment

Är den ryckig även vid konstant gas?
                                Nej. Däremot upplever jag att den ibland vill gasa själv, men jag är snabbare med kopplingen så det gör inte så mycket.

Comment

Working...
                                X